Varför är begagnat marknaden bananas på grafikkort?

Permalänk

Varför är begagnat marknaden bananas på grafikkort?

Hej

Vart lite sugen på att uppgradera mitt grafikkort som jag har idag, ett 3080 som jag köpte beggat för 5 000 kr för ca 1,5-2 år sen, nu kollar jag på att köpa ett begagnad kort igen typ 4080 S, 5070ti eller 5080 men priserna är ju dyrare än nypris?

Vilka av er köper ett begagnat 4080 eller 4080 super för över 10 000kr när man kan få ett 5070ti nytt för under 10 000? annonserna börjar på 12 000 och går upp på dessa kort. Varför tror folk att dom för 15-18 000 kr för ett beggat 5080 när jag kan köpa ett nytt för 13 500 kr? Ser några annonser på 3090 kort på över 12 000kr vem är ens intresserade av dessa?

Verkar vara ett jävla sug på dessa beggade kort då ingen som säljer går ner i pris och folk verkar buda som galningar på dom? varför köper ni inte bara nya kort och sparar pengar och får alla garantier och slipper krångel? Eller har säljarna bara köpt korten dyrt och inte sett att priserna dykt senaste veckorna?

Känns som jag missar något eller så är jag ensam om att vilja köpa beggade produkter för 30-40% av ny pris för att tycka det är värt besväret?

Permalänk
Medlem

Som alltid så är svaret på den här frågan att folk inte har någon aning om vad saker är värda. Samma typ av tråd dyker upp någon gång i veckan eller så.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Folk tror fortfarande det är brist på alla typens grafikkort, men så är inte riktigt fallet längre.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Som alltid så är svaret på den här frågan att folk inte har någon aning om vad saker är värda. Samma typ av tråd dyker upp någon gång i veckan eller så.

Jo men dom är ju värda det någon är villig att betala, frågan jag ställer mig är snarare om folk är okunniga eller just vill ha ett specifikt kort som är 1000 kr billigare beggat? Känns jätte konstigt i mina ögon

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Folk tror fortfarande det är brist på alla typens grafikkort, men så är inte riktigt fallet längre.

Jag vart själv förvånad när jag gick in på begagnat marknaden och såg priserna trodde ny priset fortfarande var jätte högt, sen går man in på prisjakt och ser att det oftast är billigare att köpa nytt samt att alla har på lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

Jag vart själv förvånad när jag gick in på begagnat marknaden och såg priserna trodde ny priset fortfarande var jätte högt, sen går man in på prisjakt och ser att det oftast är billigare att köpa nytt samt att alla har på lager

Japp, det är i princip bara RTX 5090 som är svårt att få tag på just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Drivrutiner för 50-serien är fortfarande instabila och har många problem. Långt ifrån så stabila som för 40-serien om man håller sig till 566.36.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Japp, det är i princip bara RTX 5090 som är svårt att få tag på just nu.

Ja men även dom går ner i pris nu så dom verkar komma in i lager med.

Skrivet av OldGamer:

Drivrutiner för 50-serien är fortfarande instabila och har många problem. Långt ifrån så stabila som för 40-serien om man håller sig till 566.36.

Är de verkligen värt lite stabilare drivrutiner som kommer fixas till ju mer tid som går flera tusen och krångel med köp av begagnat? Jag köper ju hellre ett 5070 ti den nya 50 siren för 10 000 en ett begagnat 4080-4080 super för 12-13 000 begagnat dom presterar ju näst intill identisk i benchmarks.

Men du menar att folk vill ha 40 serien för att den har stabila drivrutiner och det är därför dom skall kosta mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

Är de verkligen värt lite stabilare drivrutiner som kommer fixas till ju mer tid som går flera tusen och krångel med köp av begagnat? Jag köper ju hellre ett 5070 ti den nya 50 siren för 10 000 en ett begagnat 4080-4080 super för 12-13 000 begagnat dom presterar ju näst intill identisk i benchmarks.

Men du menar att folk vill ha 40 serien för att den har stabila drivrutiner och det är därför dom skall kosta mer?

https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/gra...

Man blir ju nästan lite sugen, det där är väl MSRP priser nu? har den kylaren på mitt nuvarande grafikkort och den är fri från RGB och kyler galant och tyst.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/gra...

Man blir ju nästan lite sugen, det där är väl MSRP priser nu? har den kylaren på mitt nuvarande grafikkort och den är fri från RGB och kyler galant och tyst.

Kanske om man inte haft familj som äter pengar ser dock samma på 5090 som säljs beggat för över 30 000 nu måste bli svårt sålda nu när dom börjar säljas i butik igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

Kanske om man inte haft familj som äter pengar ser dock samma på 5090 som säljs beggat för över 30 000 nu måste bli svårt sålda nu när dom börjar säljas i butik igen

Det är helt galet... men det är väl folk som också betalat närmare 40 nypris för dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

3090 är dyrt då det har 24GB VRAM - bra för LLM/AI grejer. Dom nyare korten med 24GB är inte enormt mycket snabbare och kostar det dubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

Priserna är inte försvarbara, det är bara köparna som kan ge belägg för varför de väljer att betala så och så mycket. Men drivrutinerna är i varje fall en sak som jag prioriterar och kan få mig att välja 40-seien framför 50 om det är "rätt" pris.

Permalänk
Medlem

Den korta förklaringen till att priserna är helt galna för begagnade kort är att idio.. folk köper till dessa uppblåsta priser. Som dom bäddar får både dom och alla vi andra ligga. Själv vägrar jag att betala nästan nypris (eller över till och med i vissa fall) för begagnat, är hellre utan. Önskar att alla tänkte så, för då skulle både begagnat (och ny marknaden) se lite annorlunda ut.

Permalänk
Skrivet av OldGamer:

Priserna är inte försvarbara, det är bara köparna som kan ge belägg för varför de väljer att betala så och så mycket. Men drivrutinerna är i varje fall en sak som jag prioriterar och kan få mig att välja 40-seien framför 50 om det är "rätt" pris.

Kan absolut hålla med dig, men tycker själv att det låter konstigt att folk köper dess kort för över 12-13 000 kronor som många gånger är utan garanti eller bara några månader kvar på garantin, gissar att rätt pris ser annorlunda ut hos folk

Skrivet av Libra-75:

Den korta förklaringen till att priserna är helt galna för begagnade kort är att idio.. folk köper till dessa uppblåsta priser. Som dom bäddar får både dom och alla vi andra ligga. Själv vägrar jag att betala nästan nypris (eller över till och med i vissa fall) för begagnat, är hellre utan. Önskar att alla tänkte så, för då skulle både begagnat (och ny marknaden) se lite annorlunda ut.

Jag känner lite samma som dig, speciellt med tanke på att man aldrig vet hur begagnade kort har använts eller vad dom haft för problem, känns 100 gånger bättre att köpa nytt från butik om man bara ska spara in i bästa fall någon tusenlapp i vissa fall någon hundralapp:/ plus att man slipper åka land och rike för att mötas upp eller lita på personen och låta denna skicka till en.

Permalänk

Fick bli ett nytt 5080 för 13800 kr, nästan samma pris som beggade 4080 super, ni folk är galna som köper dessa kort för så höga summor begagnade

Permalänk
Medlem

Det är inte bara grafikkort som är bananas, begagnatmarknaden på det mesta är galen.
Vet inte om det är sviter efter inflation och leveransproblem eller om folk bara har blivit kollektivt galna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det är inte bara grafikkort som är bananas, begagnatmarknaden på det mesta är galen.
Vet inte om det är sviter efter inflation och leveransproblem eller om folk bara har blivit kollektivt galna.

Den enda anledningen är att människor i Sverige inte verkar vara tänkande individer, vem fan köper ett beggat 4080 super för 11-12 000 kronor? har försöker pruta ner korten jag hittat men dom blir sålda på ett dygn med dessa priser, köper hellre ett nytt 5070 ti för 9900 kr eller som jag gjorde nu ett nytt 5080 för under 14 000

Permalänk

Någon som kan svara på om ett begagnat 4090 verkligen är värt 18.000kr?

Om de nu håller priserna så bra hade jag hellre spenderat mer och köpt ett 5090 för 28k för att sedan sälja det vidare för typ 20-22k när nästa generation kommer sen.

Permalänk
Medlem

Antalet "datorbyggare" har exploderat som säljer färdiga byggen till helt galna priser, allt från gammal skit till nypriser där även förra generationen säljs till nypris av vad dagens top säljer för. T ex 7800x3d plus 4070S för runt 21k+.

Dessa "byggare" dammsuger verkligen begagnatmarknaden och vet att de sitter på rätt många olika konton på Tradera och jag nämnde i någon annan tråd att det mer liknar misstänkt penningtvätt då det nu kan röra sig om ganska stora summor man verkar kunna tvätta på detta vis.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lamalamanson:

Någon som kan svara på om ett begagnat 4090 verkligen är värt 18.000kr?

Om de nu håller priserna så bra hade jag hellre spenderat mer och köpt ett 5090 för 28k för att sedan sälja det vidare för typ 20-22k när nästa generation kommer sen.

Kan bara svara på vad jag tycker personligen och jag tycker det absolut inte är värt det. 4090 korten kom ju ut i oktober 2022, så för ca två och ett halvt år sen. Lägg sen till att det är begagnat, ingen garanti o.s.v. så sjunker ju värdet ännu mer. Du kan ju t.ex. få ett nytt 5080 för runt 13K idag. Ett nytt 4090 går att få för 25K (vilket jag i.o.f.s. tycker är för högt). Skulle säga absolut max 15K för ett begagnat 4090, men egentligen skulle jag nog inte vilja ge mer än 10K för det. Men med denna uppblåsta begagnat marknad vi har just nu så är tyvärr det inte den verklighet vi lever i.

Permalänk
Skrivet av Libra-75:

Kan bara svara på vad jag tycker personligen och jag tycker det absolut inte är värt det. 4090 korten kom ju ut i oktober 2022, så för ca två och ett halvt år sen. Lägg sen till att det är begagnat, ingen garanti o.s.v. så sjunker ju värdet ännu mer. Du kan ju t.ex. få ett nytt 5080 för runt 13K idag. Ett nytt 4090 går att få för 25K (vilket jag i.o.f.s. tycker är för högt). Skulle säga absolut max 15K för ett begagnat 4090, men egentligen skulle jag nog inte vilja ge mer än 10K för det. Men med denna uppblåsta begagnat marknad vi har just nu så är tyvärr det inte den verklighet vi lever i.

Ja precis, håller helt med dig. Jag förstår inte hur folk är villiga att betala så mycket!!

Permalänk
Medlem

Inget direkt att tillföra, men jag håller med. Tycker att begagnat priser för det mesta är bananas. Om en privatperson köper en produkt, särskilt en produkt som är "ömtålig" för t ex ESD, galna överklockningar, inbränning (OLED), eller har en förbränningsmotor som ska köras försiktigt när den är ny och när den är kall, osv så tycker jag den förlorar minst 1/3 av värdet så fort den packas upp. Om t ex nypriset är 30 000 kr hos ett seriöst företag skulle jag aldrig betala mer än 20 000 kr av en privatperson, även om det finns kvitto på att den köptes för en vecka sedan.

Förutom risken att den inte hanterats på rätt sätt finns ju även risk att det är någon slags förfalskning (antingen varan eller kvittot eller båda), att det är någon annan slags lurendrejeri, att man blir rånad när man hämtar upp den, att man hamnar i någon slags jobbig tvist om huruvida man fick rätt produkt eller inte, att det saknas tillbehör osv. Och man riskerar att förlora garanti, och man har aldrig lika stark lagstiftning på sin sida om man köper av en privatperson. Man kan heller inte betala med kreditkort (kreditkort gör eventuella tvister betydligt enklare).

Om varan sedan inte är precis ny tycker jag givetvis priset ska gå ner ytterligare. Ett år gammalt grafikkort kan ju då inte gärna vara värt mer än hälften av ett nytt osv (och det förutsätter såklart att teknikutvecklingen inte gjort att priset borde pressats ner ytterligare).

Men uppenbarligen har folk andra åsikter, och jag köper därför i princip bara nya saker direkt av företag. Undantag kan vara saker på Ebay, har t ex köpt begagnade SAS-kontrollers, kablar etc där med väldigt vettiga priser.

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Inget direkt att tillföra, men jag håller med. Tycker att begagnat priser för det mesta är bananas. Om en privatperson köper en produkt, särskilt en produkt som är "ömtålig" för t ex ESD, galna överklockningar, inbränning (OLED), eller har en förbränningsmotor som ska köras försiktigt när den är ny och när den är kall, osv så tycker jag den förlorar minst 1/3 av värdet så fort den packas upp. Om t ex nypriset är 30 000 kr hos ett seriöst företag skulle jag aldrig betala mer än 20 000 kr av en privatperson, även om det finns kvitto på att den köptes för en vecka sedan.

Förutom risken att den inte hanterats på rätt sätt finns ju även risk att det är någon slags förfalskning (antingen varan eller kvittot eller båda), att det är någon annan slags lurendrejeri, att man blir rånad när man hämtar upp den, att man hamnar i någon slags jobbig tvist om huruvida man fick rätt produkt eller inte, att det saknas tillbehör osv. Och man riskerar att förlora garanti, och man har aldrig lika stark lagstiftning på sin sida om man köper av en privatperson. Man kan heller inte betala med kreditkort (kreditkort gör eventuella tvister betydligt enklare).

Om varan sedan inte är precis ny tycker jag givetvis priset ska gå ner ytterligare. Ett år gammalt grafikkort kan ju då inte gärna vara värt mer än hälften av ett nytt osv (och det förutsätter såklart att teknikutvecklingen inte gjort att priset borde pressats ner ytterligare).

Men uppenbarligen har folk andra åsikter, och jag köper därför i princip bara nya saker direkt av företag. Undantag kan vara saker på Ebay, har t ex köpt begagnade SAS-kontrollers, kablar etc där med väldigt vettiga priser.

Tack, väldigt bra synpunkter. När du nämner tvister eller att man blir lurad blir jag chockad när jag ser t.ex. annonser på blocket med folk som säljer kort och de säger "skickar först när jag fått pengarna swishat".

Eh, fasen heller? Personen i fråga här sålde ett 5090 kort. Finns inte en chans på denna jord att jag swishar en främling 26 papp och sen sitter jag där och hoppas att du inte scammar mig! Man har ju inget skyddsnät via Swish överhuvudtaget. Helt galet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lamalamanson:

Tack, väldigt bra synpunkter. När du nämner tvister eller att man blir lurad blir jag chockad när jag ser t.ex. annonser på blocket med folk som säljer kort och de säger "skickar först när jag fått pengarna swishat".

Eh, fasen heller? Personen i fråga här sålde ett 5090 kort. Finns inte en chans på denna jord att jag swishar en främling 26 papp och sen sitter jag där och hoppas att du inte scammar mig! Man har ju inget skyddsnät via Swish överhuvudtaget. Helt galet!

Nu har jag aldrig sålt dyra datordelar på nätet men det finns inte en chans att jag skickar något så dyrt om jag inte fått pengarna först. Finns ju en enorm risk att köparen ghostar mig så fort grejerna kommit.

Dyra begagnade datordelar bör enligt mig säljas/köpas i person där grejerna kan testas, typ som ett bilköp görs.

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

Nu har jag aldrig sålt dyra datordelar på nätet men det finns inte en chans att jag skickar något så dyrt om jag inte fått pengarna först. Finns ju en enorm risk att köparen ghostar mig så fort grejerna kommit.

Dyra begagnade datordelar bör enligt mig säljas/köpas i person där grejerna kan testas, typ som ett bilköp görs.

Mja jag tycker Blocketpaketet eller Traderas köparskydd fungerar bra som mellanhand. Inte så sugen på att sitta 6 timmar i bilen för och köpa grejer på Blocket.

Permalänk
Medlem

Ja, för att vara ett forum för tekniknördar så är det trots detta många som överbudar på hårdvara. Samma fenomen på tradera.

Ibland ser man också kommentarer som:"lycka till att få kortet sålt för dessa pengar". Två timmar senare har någon köpt kortet till överpris, haha. Ett 4090 nu på tradera som är uppe i 18 lax... folk....

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om folk generellt är lata eller inte orkar jämföra priser. Känns som att folk ska "vinna" till varje pris på tradera. För mig är det helt obegripligt när priser på elektronik och konsollspel/tillbehör (som jag har mest koll på), säljs för mer än nypris hos en etablerad nätbutik med garanti och full returrätt.