Inget direkt att tillföra, men jag håller med. Tycker att begagnat priser för det mesta är bananas. Om en privatperson köper en produkt, särskilt en produkt som är "ömtålig" för t ex ESD, galna överklockningar, inbränning (OLED), eller har en förbränningsmotor som ska köras försiktigt när den är ny och när den är kall, osv så tycker jag den förlorar minst 1/3 av värdet så fort den packas upp. Om t ex nypriset är 30 000 kr hos ett seriöst företag skulle jag aldrig betala mer än 20 000 kr av en privatperson, även om det finns kvitto på att den köptes för en vecka sedan.
Förutom risken att den inte hanterats på rätt sätt finns ju även risk att det är någon slags förfalskning (antingen varan eller kvittot eller båda), att det är någon annan slags lurendrejeri, att man blir rånad när man hämtar upp den, att man hamnar i någon slags jobbig tvist om huruvida man fick rätt produkt eller inte, att det saknas tillbehör osv. Och man riskerar att förlora garanti, och man har aldrig lika stark lagstiftning på sin sida om man köper av en privatperson. Man kan heller inte betala med kreditkort (kreditkort gör eventuella tvister betydligt enklare).
Om varan sedan inte är precis ny tycker jag givetvis priset ska gå ner ytterligare. Ett år gammalt grafikkort kan ju då inte gärna vara värt mer än hälften av ett nytt osv (och det förutsätter såklart att teknikutvecklingen inte gjort att priset borde pressats ner ytterligare).
Men uppenbarligen har folk andra åsikter, och jag köper därför i princip bara nya saker direkt av företag. Undantag kan vara saker på Ebay, har t ex köpt begagnade SAS-kontrollers, kablar etc där med väldigt vettiga priser.