Clair Obscur: Expedition 33

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

bara att följa lamporna om man är vilsen

jo, flera som nämnt det jag pratat med. Vi får väl se om suget kommer tillbaks, men nu känns det inte så

Permalänk
Medlem

Hur hoppar/flyger eller vad man nu ska göra för att komma till högre platser som saknar stege eller lian? På bilden finns som en pelare med ett objekt som jag vill ha

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound
OS: Bazzite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag brukar oftast köra på det språk som de har valt att läppsynken ska stämma överens med. Annars ser det "dubbat" ut vilket jag inte uppskattar.
Provade de franska rösterna jag verkligen gillade men stämde tyvärr inte med hur munnarna rörde sig så då fick det bli engelska.

Inte provat de franska rösterna men läppsynken med engelska är rät dålig också så det har nog inte med vilket språk man lyssnar till att göra.

Permalänk
Medlem

Rullade sluttexterna ikväll. Det är lätt mitt goty. Jag satt och tänkte här en stund och jag kan inte säga nåt negativt om spelet. Inte sen The last of us (part 1), har jag spelat en sån bra story. Gameplay och musik är också helt fantastiskt.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Har spelat till slutet av act1 och tycker allt är för omständigt.

Jag spelar PoE1/2 samt d4 och LE men ändå vet man inte vart man ska eller vilket håll man kom från när en cut-scene slutar.

Det hade vart smidigt med ett tjockt gult streck man kan toggla på och av som visar vart man ska för main-story. Tröttnade på att leta vart jag skulle efter startzonen och tog upp en walkthrough på andra skärmen.

Så nu kommer jag troligen inte starta spelet igen.

Jag är väl inte målgruppen helt enkelt.

Oj det var otippat. Första gången jag läser någon skriva det. Jag trodde det möjligtvis skulle få kritik för att vara för linjärt istället nu när folk är så fokuserade på open world. Jag tycker spelet är väldigt tydlig med vart man kom ifrån och vart man är på väg, springer man iväg på ett sidospår för att hämta loot eller döda någon frivillig boss så brukar det sluta med att man får en genväg ner till huvudstigen igen.

Blir intresserad av att höra vad du spelar för spel annars? Att så tidigt in i ett spel trycka upp en walkthrough på andra skärmen ger mig känslan av att du bara vill bocka av ett spel som en checklista och inte för att du är intresserad av att faktiskt spela spelet. Inget kritik mot dig, vet fler som spelar på det sättet.

Nu kan jag inte svara på hur svårt spelet är om man endast springer mainstory och inte utforskar, men du skulle kunna testa sänka svårighetsgraden och sen endast följa ditt objective. Efter första acten så blir spelet lite mer open world men man tvingas inte att utforska utan då får du direkt en markering som visar vart du ska.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Oj det var otippat. Första gången jag läser någon skriva det. Jag trodde det möjligtvis skulle få kritik för att vara för linjärt istället nu när folk är så fokuserade på open world. Jag tycker spelet är väldigt tydlig med vart man kom ifrån och vart man är på väg, springer man iväg på ett sidospår för att hämta loot eller döda någon frivillig boss så brukar det sluta med att man får en genväg ner till huvudstigen igen.

Blir intresserad av att höra vad du spelar för spel annars? Att så tidigt in i ett spel trycka upp en walkthrough på andra skärmen ger mig känslan av att du bara vill bocka av ett spel som en checklista och inte för att du är intresserad av att faktiskt spela spelet. Inget kritik mot dig, vet fler som spelar på det sättet.

Nu kan jag inte svara på hur svårt spelet är om man endast springer mainstory och inte utforskar, men du skulle kunna testa sänka svårighetsgraden och sen endast följa ditt objective. Efter första acten så blir spelet lite mer open world men man tvingas inte att utforska utan då får du direkt en markering som visar vart du ska.

Jag kan dock hålla med personen du citerade när det gäller fighter. Man går in i en fight från ett håll men när fighten är över så har kameran vänt sig mot random annat håll. Ingen jättestor grej men ändå störande att man aldrig bara kan fortsätta rakt fram utan man måste alltid snurra runt och orientera om sig.

Däremot är det ju väldigt enkelt att veta åt vilket håll man ska åt när man väl har snurrat runt ett varv. Gula lysande lampor eller gul lysande mark är ju exempel på hur man får ett ”gult streck” som visar vägen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Oj det var otippat. Första gången jag läser någon skriva det. Jag trodde det möjligtvis skulle få kritik för att vara för linjärt istället nu när folk är så fokuserade på open world. Jag tycker spelet är väldigt tydlig med vart man kom ifrån och vart man är på väg, springer man iväg på ett sidospår för att hämta loot eller döda någon frivillig boss så brukar det sluta med att man får en genväg ner till huvudstigen igen.

Blir intresserad av att höra vad du spelar för spel annars? Att så tidigt in i ett spel trycka upp en walkthrough på andra skärmen ger mig känslan av att du bara vill bocka av ett spel som en checklista och inte för att du är intresserad av att faktiskt spela spelet. Inget kritik mot dig, vet fler som spelar på det sättet.

Nu kan jag inte svara på hur svårt spelet är om man endast springer mainstory och inte utforskar, men du skulle kunna testa sänka svårighetsgraden och sen endast följa ditt objective. Efter första acten så blir spelet lite mer open world men man tvingas inte att utforska utan då får du direkt en markering som visar vart du ska.

Spelar redan på lägsta svårighetsgraden, är väl skadad av att ha en minimap hela tiden från alla andra spel.

Spelar PoE1/2, LE samt alla diablo-spel. Har även enorma mängder CS bakom mig där jag tom vunnit pengar.

Det jag trodde när jag läste att det fanns ett "story-mode" var att jag skulle få ca 10-20h speltid där jag typ bara kunde hålla inne knappen och se cut-scenes.

Problemet är väl att jag bara ville ha något där jag kan stänga av helt, men så är det inte riktigt.

Permalänk
Skrivet av walkiii:

jag kör utan vsync och har inga problem alls.

Det enda störiga är att det finns en bugg för just mus/tangentbord, som gör att Q/W/E inte registrerar när man ska dodga osv. Dom vet om det, så antar att det kommer komma en patch för det. Kanske redan fixat, för varken igår eller idag märkte jag av det. Men innan dess så har jag märkt av det ibland.

Med mus lär du inte märka av microstuttret i spelet. Med kontroll är det extremt uppenbart då man hela tiden gör mjuka/långsamma roteringar/panoreringar åt höger och vänster. Med mus så kommer detta döljas bakom dina snabba ändringar i kameraperspektiv. skulle du koppla in en kontroll och sakta rotera kameran runt karaktären skulle du förmodligen direkt se att det inte är perfekt smooth med VRR. Jag är långt ifrån den enda som har har märkt av de här problemen (kolla tex reseteras clair obscur pc performance tråd) och även special k skaparen har uppmärksammat dem. Men vissa är mer eller mindre känsliga för dem och vissa ser dem inte alls pga de kör med mus.

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Medlem

Dök upp en speedrun på Youtube där spelet avklaras på mindre än två timmar.

Jag kämpar i story mode, haha.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silkystreet:

Med mus lär du inte märka av microstuttret i spelet. Med kontroll är det extremt uppenbart då man hela tiden gör mjuka/långsamma roteringar/panoreringar åt höger och vänster. Med mus så kommer detta döljas bakom dina snabba ändringar i kameraperspektiv. skulle du koppla in en kontroll och sakta rotera kameran runt karaktären skulle du förmodligen direkt se att det inte är perfekt smooth med VRR. Jag är långt ifrån den enda som har har märkt av de här problemen (kolla tex reseteras clair obscur pc performance tråd) och även special k skaparen har uppmärksammat dem. Men vissa är mer eller mindre känsliga för dem och vissa ser dem inte alls pga de kör med mus.

Håller med, det är extremt märkbart med kontroll. Stutter här och där, speciellt efter fighter.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kul, vackert (med några justeringar) och annorlunda spel! Testade det via Game pass och det blir nog att köra igenom hela.

Någon mer än jag som stör sig på placeringen av QTE? Knapparna lägger sig på olika ställen och över en massa blinkande jox som gör det jobbigt att titta på. #gubbe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Kul, vackert (med några justeringar) och annorlunda spel! Testade det via Game pass och det blir nog att köra igenom hela.

Någon mer än jag som stör sig på placeringen av QTE? Knapparna lägger sig på olika ställen och över en massa blinkande jox som gör det jobbigt att titta på. #gubbe?

Störde mig på det i början men vande mig snabbt, känns som en gimmick för att göra en lite mer alert i striderna tillsammans med counters/dodges etc.

Är nu i act 2 och fullkomligt älskar spelet, allt från story, karaktärer, strider etc njuter jag av. Hoppas verkligen det håller hela vägen i mål.