Clair Obscur: Expedition 33

Permalänk
Medlem

Clair Obscur: Expedition 33

Vad tycker ni om Sandfall Interactive's debut? Många förståsigpåare på YT hävdar att det är en kandidat for GOTY och att det är på nivå med Kingdom Come: Deliverance II.

Personligen är jag imponerad över story, grafik och musik. Tycker spelmekaniken förefaller något invecklad, men jag har bara sett nån timmes gameplay samt typ fem reviews än så länge.

Steam: https://store.steampowered.com/app/1903340/Clair_Obscur_Exped...
FZ ger 3/5 https://www.fz.se/recension/300419-clair-obscur-expedition-33
https://www.expedition33.com/
https://www.metacritic.com/game/clair-obscur-expedition-33/cr...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Än så länge årets bästa spel. Är tokförälskad i spelet och har inte varit inne i ett RPG av det här slaget sedan Lost Odyssey.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Än så länge årets bästa spel. Är tokförälskad i spelet och har inte varit inne i ett RPG av det här slaget sedan Lost Odyssey.

Jag känner precis likadant! Lost Odyssey är ett av de bästa JRPG:erna jag spelat, och detta har samma känsla men i modern tappning

Kul att du nämnde Lost Odyssey. Ser nästan aldrig folk skriva om det.

Permalänk
Medlem

Helt underbart än så länge, men bara kört och klarat första riktiga bossen och kommit till world map. Helsåld än så länge och uppskattar mest att dialogen inte är lika cringe som i FF7 remake som jag inte orkade med.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Är också tokförälskad. Installerade det igår förmiddag för att testa en stund, vilket slutade med att jag satt med det hela dagen. Världen känns ju verkligen unik och att behöva vara mer aktiv i striderna är verkligen guld. Tokälskade det i Super Mario RPG och tokälskar det här också.

Permalänk
Medlem

Turordningsbaserade rollspel är vanligtvis ingenting för mig men i det här fallet funkar det. Älskar stämningen och musiken är otroligt bra.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Är också tokförälskad. Installerade det igår förmiddag för att testa en stund, vilket slutade med att jag satt med det hela dagen. Världen känns ju verkligen unik och att behöva vara mer aktiv i striderna är verkligen guld. Tokälskade det i Super Mario RPG och tokälskar det här också.

Om du gillar den typen av fightsystem och om du inte har provat spelserien än så kanske Mario & Luigi-spelen (RPG-serien) passa dig som hand i handske.

Kul att se så många som också blivit förälskade i det här spelet!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är vackert och världen är fascinerande. Storyn är dessutom intressant och karaktärerna känns ganska levande. Men jag håller med om att spelmekaniken är alldeles för invecklad. I synnerhet alla quick time events; jag tycker inte alls att de passar in i ett spel som marknadsförs som turn based. Det ger soulslike-vibbar - och jag avskyr soulslike.

En bit in i akt två ger jag det 3/5. Bra, men frustrerande.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jag känner precis likadant! Lost Odyssey är ett av de bästa JRPG:erna jag spelat, och detta har samma känsla men i modern tappning

Kul att du nämnde Lost Odyssey. Ser nästan aldrig folk skriva om det.

Lost Odyssey är ett spel som jag ignorerade under många år p.g.a. de mediokra betyg det fick när det kom. Det var först när min bror tipsade mig att det skulle ligga mig i smaken så gav jag det ett försök och jag har nog aldrig haft en så fin spelupplevelse i mitt liv.
Jag håller fortfarande tummarna för att få spela en PC-port i 60+fps då det enda som tynger ner spelet är den otroligt låga frameraten.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag tycker att det är vackert och världen är fascinerande. Storyn är dessutom intressant och karaktärerna känns ganska levande. Men jag håller med om att spelmekaniken är alldeles för invecklad. I synnerhet alla quick time events; jag tycker inte alls att de passar in i ett spel som marknadsförs som turn based. Det ger soulslike-vibbar - och jag avskyr soulslike.

En bit in i akt två ger jag det 3/5. Bra, men frustrerande.

Stäng av QTE bland inställningarna om du inte gillar dom. Dodge, parry och jump räknas dock inte som QTE för då hade man förstås blivit odödlig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Stäng av QTE bland inställningarna om du inte gillar dom. Dodge, parry och jump räknas dock inte som QTE för då hade man förstås blivit odödlig.

Jag har redan stängt av dem, samt slagit över till story mode. Men att hålla reda på alla slags dodge, parry, jump och super parry är illa nog. Tycker tyvärr att den delen är skittråkig. Noll tillfredsställelse när man lyckas, men 200% frustration när man misslyckas. Dessutom extremt svårt att läsa fienden för att förstå när man ska reagera; det blir en massa trial and error som bara drar ut på speltiden.

(Och innan någon skriver git good: Nej, det vill jag inte. Jag vill bara ha kul medan jag såsar i soffan.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag har redan stängt av dem, samt slagit över till story mode. Men att hålla reda på alla slags dodge, parry, jump och super parry är illa nog. Tycker tyvärr att den delen är skittråkig. Noll tillfredsställelse när man lyckas, men 200% frustration när man misslyckas. Dessutom extremt svårt att läsa fienden för att förstå när man ska reagera; det blir en massa trial and error som bara drar ut på speltiden.

(Och innan någon skriver git good: Nej, det vill jag inte. Jag vill bara ha kul medan jag såsar i soffan.)

Om du kör på pc så finns det en mod för dessa dodge/parry grejer. Men hade varit kul med en inställning där man har mer HP men blir av med dessa delar också, men lär dröja någon vecka på mod-fronten innan det kommer.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

hmm.. låter som ett intressant spel av all hype den får, men verkar lite konsollaktig med blaffiga nummer på hur mycket skada man gör och likt @HappySatan så finner jag Soulslike fighting system tråkiga, de tar bort lite av "immersion" i spel med bra story. Finner heller inget nöje i att slösa tid på att harva samma fight flera gånger för att se hur de programmerat bossens rörelser.
Men ska fundera ett tag, Baldurs Gate 3 har lärt mig att mina fördomar inte alltid har rätt

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Började lira igår det e bra än så länge inte super optimerat käns de som UE5 som vanligt. Fins lite mods redan för att få lite bättre prestanda.

https://www.nexusmods.com/games/clairobscurexpedition33?modSo...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Började lira igår det e bra än så länge inte super optimerat käns de som UE5 som vanligt. Fins lite mods redan för att få lite bättre prestanda.

https://www.nexusmods.com/games/clairobscurexpedition33?modSo...

Har läst en del om folk som klagar på stutter men har inte märkt av det. Är det kanske på äldre processorer det är problem? För min del flyter det på fint i 1440p på medium utan framegen på 7800X3D och ett 6950XT.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Tycker spelet är helt fantastiskt! Grymt imponerad över vad detta team på drygt 30 anställda och en hund har åstadkommit.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Tycker spelet är helt fantastiskt! Grymt imponerad över vad detta team på drygt 30 anställda och en hund har åstadkommit.

En sanning med modifikation då det är en del som var outsourcat. Men oavsett vad så är spelet verkligen ett hantverk!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Fan vad bra det är. Magiskt. Dock sämst att det saknar FSR4 men optiscaler fick ordna det. FZs betyg är ruskigt fel ute här.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Fantastiskt spel!

Storyn, stridssystemet, grafiken och musiken. Allt är toppklass! Svårt att tro att ett team på 30 pers åstadkommit det här. Förtjänar all framgång det har fått.

Edit: Spelar på PS5 Pro.

Permalänk
Medlem

Sett bra recensioner.

Känns inte så färgrikt som jag brukar föredra. Men storyn är mörk så skulle inte passa med pastellfärger.

Kommer nog skaffa det på någon rea framöver. Har nog med spel nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra spel! Fastnade rätt bra förra helgen, 7h in och allt har varit sjukt bra hittills.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Inte hunnit testa än, ska klara av the first berseker khazan först men det blir nog näst på tur.

Permalänk
Medlem

Spelet flyter på riktigt fint för mig. Är precis i början så vet inte vad jag ska tycka än. Hoppas på att falla för det så jag för lust att följa storyn. Vi får se.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Bara hunnit med typ 10 timmar men jag gillar det verkligen. Årets näst bästa spel för min del. Älskade verkligen Khazan.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O GPU: 4090 FE CPU: 9800X3D Mobo: AORUS PRO B850I RAM: Kingston Fury 6000MHz CL30 2x32GB AIO: EK-AIO 240 PSU: ROG Loki 1000W SSD: MP700 PRO 2TB Tgb: GMMK Pro Mus: Pro X Superlight 2 Skärm: G8 OLED

Permalänk
Medlem

Kan knappt vänta till min nya dator kommer; den är under byggnation nu. Då blir det först FF7 Rebirth, och sedan detta.

Har så galet många JRPGn jag behöver komma ikapp. Min nuvarande dator skulle säkert palla, men ingen mening att sätta igång när en ny dator är på G.

Permalänk
Avstängd

Yes, kom på gamepass, lirat två timmar. Riktigt jävla bra spel.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

Hmmmm jag borde dock, fast

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

älskar rollspel men e det massa bossfighter & japaninspererat så går det bort direkt e det ett eroupeiskt typ av spel eller japanskt skräp? Blev orolig när man sett vissa kommentarer om soul .-.. eländet osv

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Jag gillar Nihon Falcom's Trails-serie och föredrar iofs turnbased combat. Kanske vore värt att prova detta?

(Trails är långt ifrån perfekt men det är en serie som likt Elex gör ett seriöst och lyckat försök att kombinera både teknik och magi i samma värld och det finns deep lore att gotta ned sig i, vilket jag gärna gör.)

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Japp, fantastiskt spel som påminner lite om de äldre JRPG från 360/PS3 tiden. Fast så gjorde jag misstaget att påbörja Dave the Diver och nu kommer jag inte ur det.