Microsofts nya Surface-enheter slopar Surface Connect

Permalänk
Melding Plague

Microsofts nya Surface-enheter slopar Surface Connect

Nya Surface Pro och Surface Laptop går helt över till USB-C.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Tack EU!

Då kanske inte nästa Surface måste hamna i återvinningen.

Fanns det någon vettig anledning bakom Surface Connect mer än att skapa något sämre betydligt sämre än MagSafe?

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför den kontakten har hängt med så länge. Tror jag använt min connectladdare 1 gång när jag först startade upp min Surface Pro 7, sen dess har den bara laddats via USB-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Äntligen! Tack EU!

Fanns det någon vettig anledning bakom Surface Connect mer än att skapa något sämre betydligt sämre än MagSafe?

Har ju gått att ladda med usb c också ett tag nu. Varför skulle det vara betydligt sämre än magsafe?

Blir nog nästa förmodligen. Var inte alltför dumt pris på Surface pron

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Surface connect är underbar. Räddat iaf 3 datorer på jobbet.

Type-C hade dragit med sig datorn i golvet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Varför inte ha båda kontakterna i så fall?

Den förra hade väl båda…

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den förra hade väl båda…

Varför slösa på utrymme på så tunna enheter? Måste vara försvinnande få som drabbas märkbart av detta, skulle vara de som köpt någon av Microsofts dyra dockningsstationer.

Permalänk
Medlem

Fyfan... connect är grymt bra.
Datorn åker inte i golvet och sladden går att böja bakom stativet.

Permalänk
Medlem

Synd, jag gillar deras magnetiska kontakt som ploppar loss om den hamnar dumt, samma som apples magsafe. Nåja, min nuvarande surface go 2 eller vad den heter får leva en 5+ år till. Det är ju bara en rdp klient anyhow

Permalänk
Medlem

Om man är händig borde man kunna kapa upp en USBC-kabel och tillverka en magnetkoppling för att återföra dem igen. Själva magnetfunktionen behöver ju inte vara vid kontakterna.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om man är händig borde man kunna kapa upp en USBC-kabel och tillverka en magnetkoppling för att återföra dem igen. Själva magnetfunktionen behöver ju inte vara vid kontakterna.

Finns jättebra sådana färdiga ju. Eller jag kanske missförstår vad du menar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Finns jättebra sådana färdiga ju. Eller jag kanske missförstår vad du menar.

Ahaa, då är det bara jag som inte vet hur surface connect fungerade.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Hade tänkt mig en Surface Pro för att ersätta iPaden men OLED varianten är så dyr! :/

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Nu fattas bara en Surface Duo med Windows på 😁

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Har ju gått att ladda med usb c också ett tag nu. Varför skulle det vara betydligt sämre än magsafe?

Tänkte främst på enheterna innan USB-C:

Verkar som Surface Book 2 (November 2017) var första med USB-C? Så flera år efter MacBook och andra laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Surface connect är underbar. Räddat iaf 3 datorer på jobbet.

Type-C hade dragit med sig datorn i golvet.

Det finns USB C - kablar med magnetisk kontakt att köpa, som fungerar som MagSafe. Men varje fabrikat passar förstås bara sitt eget och de stödjer ofta inte något annat än USB 2.0 - signaler, om ens det förutom laddning.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det finns USB C - kablar med magnetisk kontakt att köpa, som fungerar som MagSafe. Men varje fabrikat passar förstås bara sitt eget och de stödjer ofta inte något annat än USB 2.0 - signaler, om ens det förutom laddning.

Kan vara ok privat hemma. Men jag anser inte dem duga i en företagsmiljö.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tänkte främst på enheterna innan USB-C:
<Uppladdad bildlänk>

Verkar som Surface Book 2 (November 2017) var första med USB-C? Så flera år efter MacBook och andra laptops.

Och om du nu tänkte på enheterna innan (som inte är så relevanta numera?). Vad var dåligt med kontakten? Så du kände ett så starkt behov av usb C på din dator 2017 att fullstor usb inte var tillräckligt?

Nej ditt inlägg känns mest till för att klanka ned utan någon riktig substans.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Och om du nu tänkte på enheterna innan (som inte är så relevanta numera?). Vad var dåligt med kontakten?

Att jag nyligen fick kasta en Surface Pro i återvinningen i brist på laddare. Typ den enda standarden i världen som jag inte har i reserv. En kontakt som inte går av hade varit fint

Hade kunnat använda plattan till något roligt projekt om den bara hade gått att ladda upp. Men har tillräckligt med andra fungerade iPads, Androids och Windows-plattor, så den var helt enkelt inte värd besväret.

Räddade dock SSD:n

Ang. USB-C, så verkar du blunda för att det är standard för laddning numera? Att ladda datorn via USB-A var extremt ovanligt.

Förstår inte varför du försvarar Surface Connect med näbbar och klor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Att jag nyligen fick kasta en Surface Pro i återvinningen i brist på laddare. Typ den enda standarden i världen som jag inte har i reserv. En kontakt som inte går av hade varit fint

Hade kunnat använda plattan till något roligt projekt om den bara hade gått att ladda upp. Men har tillräckligt med andra fungerade iPads, Androids och Windows-plattor, så den var helt enkelt inte värd besväret.

Räddade dock SSD:n

Ang. USB-C, så verkar du blunda för att det är standard för laddning numera? Att ladda datorn via USB-A var extremt ovanligt.

Är väl bara att köpa en ny laddare istället för att slänga den?
Vem har pratat om att ladda via usb-a?

Som du ser i denna tråd så behöver jag knappast försvara den?

Vänder mig emot ditt påstående om att det skulle vara en sämre kopia på MagSafe som du inte kunde argumentera för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En Microsoft Surface kanske är intressant så länge ingen släpper en Framework Laptop 12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

En Microsoft Surface kanske är intressant så länge ingen släpper en Framework Laptop 12.

Habegäret växte precis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Blir nog nästa förmodligen. Var inte alltför dumt pris på Surface pron

https://support.microsoft.com/en-us/topic/how-much-does-out-o...

Vi har haft ganska många surface-datorer på jobbet där antingen datorn eller en port har gått sönder efter lite mer än ett år. En dator som var 1,5 år gammal skulle kosta 12-13k att reparera. Vi slutade rekommendera surface till slut pga deras dåliga kvalité och framförallt, ett års garanti.

Just a tip.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Varför köpa en dyr burk med Windows som inte klarar att köra alla windowsprodukter och som det dessutom har undermåligt stöd av någon vettig linuxdist?

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Äntligen! Tack EU!

Jag gillar Surface Connect av samma anledning som jag gillar MagSafe. Smidigt att datorn inte rycks med om man råkar dra i sladden eller snubbla på den.

Är det så konstigt att förstå för dig?

Anledningen till att de inte kan använda MagSafe är för att det är en proprietär kontakt som ägs av Apple.

Det galna är dock att USB forum inte själva tagit fram någon etablerad version av en liknande magnetisk kontakt för USB-C som är standardiserad. Galet dåligt och svagt av det. Skulle behövts en standard på området så vi slapp unika kontakter från Apple och Microsoft.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den förra hade väl båda…

Verkar som det är de mindre och billigare versionerna av Surface Pro som är utan. Troligen av kostnadsskäl. Den stora Surface Pro har kvar den.

https://www.microsoft.com/sv-se/surface/devices/surface-pro

Men jag håller med om att det är dumt av Microsoft att snåla in på det. Har räddat mina Surface flera gånger från att åka i backen (samma sak med min Mac).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Hade tänkt mig en Surface Pro för att ersätta iPaden men OLED varianten är så dyr! :/

Senaste Surface jag köpte var den stora med Snapdragon Elite och OLED. Grymt värd det! Köp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Känns som det är du som omotiverat hatar på den.

Även mina Mac har bytt standard på MagSafe. Inget nytt eller unikt för Microsoft.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Varför köpa en dyr burk med Windows som inte klarar att köra alla windowsprodukter och som det dessutom har undermåligt stöd av någon vettig linuxdist?

Tråden handlar om kontakten.

Vill du hata på ARM och Snapdragon (eller allmänt hata på Windows) så finns det andra bättre trådar för det.

Fö. så är det helt underbart grymt. Älskar mina datorer med Snapdragon (precis som mina Mac med ARM). Inga problem alls och helt grym batteritid.

Intel är så körda...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

https://support.microsoft.com/en-us/topic/how-much-does-out-o...

Vi har haft ganska många surface-datorer på jobbet där antingen datorn eller en port har gått sönder efter lite mer än ett år. En dator som var 1,5 år gammal skulle kosta 12-13k att reparera. Vi slutade rekommendera surface till slut pga deras dåliga kvalité och framförallt, ett års garanti.

Just a tip.

Vad gör ni med datorerna är då frågan?
Vad är förresten ganska många?

Har haft enheter som är över fem år gamla som rullat på utan problem. Just a tip.

Visa signatur