Blev pådyvlad "bredbandsabonnemang" av Tre, vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Internet via 4/5G Router klassas av dessa företag som fasta bredbandsanslutningar - routern är ju fast lixom. Det är bara det att mer tekniskt kunniga inte håller med

Antar det skulle behöva upp i domstol för att få ett beslut om dom faktiskt får säga så eller inte.

Även om du får skriva in din adress på deras hemsida skulle jag inte klassa det som FWA, ska det vara FWA så är det i princip bara en plats där du får använda det och givetvis får du flytta dessa routrar mellan olika boenden. De erbjuder förvisso en utomhusrouter, men det har de inte sålt på TS och deras utomhusrouter verkar i praktiken inte gå att beställa då det är obekräftat när den kan levereras.

De tillåter också att du sköter installation av utomhusroutern själv så inte ens den säljs för en fast plats och du får ingen högre prioritering i masten som du kan få i andra länder.

Tre kallar det heller inte fast bredband, det står klart och tydligt mobilt bredband 5G på https://www.tre.se/handla/bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Även om du får skriva in din adress på deras hemsida skulle jag inte klassa det som FWA, ska det vara FWA så är det i princip bara en plats där du får använda det och givetvis får du flytta dessa routrar mellan olika boenden. De erbjuder förvisso en utomhusrouter, men det har de inte sålt på TS och deras utomhusrouter verkar i praktiken inte gå att beställa då det är obekräftat när den kan levereras.

De tillåter också att du sköter installation av utomhusroutern själv så inte ens den säljs för en fast plats och du får ingen högre prioritering i masten som du kan få i andra länder.

Tre kallar det heller inte fast bredband, det står klart och tydligt mobilt bredband 5G på https://www.tre.se/handla/bredband.

Telia:

Bredband via 5G.
Med bredband via 5G får du en fast uppkoppling i Sveriges bästa nät* som ger dig ett snabbt och säkert wifi i hastigheter upp till 600 Mbit/s. Perfekt för hemmakontoret, streamingkvällar och vardagssurf. *enligt umlaut 2024.

https://www.telia.se/bredband

Såg nått liknande för nån annan leverantör, men hittar inte vem, så kan inte backa upp det

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Telia:

Bredband via 5G.
Med bredband via 5G får du en fast uppkoppling i Sveriges bästa nät* som ger dig ett snabbt och säkert wifi i hastigheter upp till 600 Mbit/s. Perfekt för hemmakontoret, streamingkvällar och vardagssurf. *enligt umlaut 2024.

https://www.telia.se/bredband

Såg nått liknande för nån annan leverantör, men hittar inte vem, så kan inte backa upp det

Vet de vad de talar om?

Samt ja, tjänsten heter "Mobilt bredband Hemma" efter man knappat in adressen på sidan.

Trycker man på info (i) ikonen så får man upp följande text:

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är väl lite som den kreativa termen "trådlös fiber" som jag sett vissa ISP:er använda för någon form av radiolänk-lösning.

Eller fiberCoax…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vet de vad de talar om?

<Uppladdad bildlänk>

Samt ja, tjänsten heter "Mobilt bredband Hemma" efter man knappat in adressen på sidan.

Trycker man på info (i) ikonen så får man upp följande text:

<Uppladdad bildlänk>

Haha, kollade inte längre än jag gjorde, men de verkar ju lite förvirrade

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Eller fiberCoax…

Där finns det ju någon form av logik eftersom det är fiber fram till antennförstärkaren där signalen sedan skickas ut över koax. ”Trådlös fiber” låter som något en marknadsförare drömt ihop.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Där finns det ju någon form av logik eftersom det är fiber fram till antennförstärkaren där signalen sedan skickas ut över koax. ”Trådlös fiber” låter som något en marknadsförare drömt ihop.

Det är fiber ända fram till radion, tycker att det är liknande logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

<Uppladdad bildlänk>

Hur fick du upp den texten? Jag försökte kolla själv, via dator. Men hittar inte exakt den formuleringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Det är fiber ända fram till radion, tycker att det är liknande logik.

Grejen är väl mer hur långt fibern går. Om man har fiber in i ett lägenhetshus så går den in i källaren och sen är det tp-kabel till lägenheterna. Är det kabel-TV så är det fiber in i källaren och en coax in i lägenheten. Om det är trådlöst så är det fiber till en basstation som kan sitta km bort och trådlöst resten. Mängden data man kan ladda ner eller upp är också begränsad. Inte riktigt samma sak, tycker jag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Grejen är väl mer hur långt fibern går. Om man har fiber in i ett lägenhetshus så går den in i källaren och sen är det tp-kabel till lägenheterna. Är det kabel-TV så är det fiber in i källaren och en coax in i lägenheten. Om det är trådlöst så är det fiber till en basstation som kan sitta km bort och trådlöst resten. Mängden data man kan ladda ner eller upp är också begränsad. Inte riktigt samma sak, tycker jag.

Kabeltv eller nätverkskabel är betydligt bättre medium än etern. I etern blir det snabbt tusentals enheter som ska samarbeta. Förutom detta så är varken kabeltv eller nätverkskabel best effort som all trådlös teknik du kan ta del av är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

För att förtydliga så tycker jag att inget av detta borde få heta "fiber" på nått sätt alls. Jag vill bara belysa att det är samma logik, först fiber majoriteten av avståndet, sen sista biten nått annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

För att förtydliga så tycker jag att inget av detta borde få heta "fiber" på nått sätt alls. Jag vill bara belysa att det är samma logik, först fiber majoriteten av avståndet, sen sista biten nått annat.

Ja, att ens blanda in ordet fiber blir lätt väldigt missvisande. Den allra värsta jag sett tror jag var i Australien, där de sålde ADSL som någon form av fiber (minns inte den exakta termen), för "det är ju fiber till telestationen". 🤦‍♂️

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kabeltv eller nätverkskabel är betydligt bättre medium än etern. I etern blir det snabbt tusentals enheter som ska samarbeta. Förutom detta så är varken kabeltv eller nätverkskabel best effort som all trådlös teknik du kan ta del av är.

Ja men det är ju det som är min poäng. Koax med DOCSIS är närmare tp-kabel med Ethernet än vad någon trådlös lösning är. IMHO och allt sånt, men ”fiberkoax” är i alla fall någorlunda rimligt. ”Trådlös fiber” är det inte.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ja men det är ju det som är min poäng. Koax med DOCSIS är närmare tp-kabel med Ethernet än vad någon trådlös lösning är. IMHO och allt sånt, men ”fiberkoax” är i alla fall någorlunda rimligt. ”Trådlös fiber” är det inte.

Best effort betyder i praktiken att inget händer när du felanmäler På mobil (och mobilt bredband) sidan så kan de inte göra så mycket om din mast är överbelastad.

Dedikerad länk kanske de felsöker på plats och försöker göra något åt däremot, men det bästa privatpersoner kan få väl väl delad länk om vi pratar WISP.

Du får full hastighet på ett seriekopplat kabeltvnät (kaskadnät) så du behöver inte ens sitta i ett stjärnnät med egna kablar till varje abonnent så länge ingen granne ska renovera och kapar slingan och även med grannar är det relativt få som delar på samma media, en 4G/5G-mast inne i ett samhälle kan får flera tusen abonnenter den ska prata med och där kommer du inte få någon konsekvent prestanda och som sagt knappt någon hjälp vid problem. Stor skillnad som du är inne på.

Fiber in i mediaomvandlaren/ONT betyder inte att allt är likadant för alla heller, du kan ha aktiv fiber (ethernet) rakt till en större station, till en understation eller till en switch i källaren och oavsett vilket kan det finnas flaskhalsar, eller de kan köra med GPON/OLT och dela fiber passivt mellan många abonnenter. Det är inte så mycket teknikvalet som skapar problem, alla trådade nät går att driva bra utan att det säckar ihop av för lite kapacitet om rätt planering gjorts och den möjligheten finns helt enkelt inte i mobilnät.

@blunden: Australien och andra länder kör med FTTC/B för deras VDSL2 med vektorisering. Så telefonledningarna är bara ut till gatan eller ner till källaren där utrustningen sitter, inte i en station – men problemet där är att deras last mile-lösning i princip nåt vägs ände och det bara är ett antal kinesiska aktörer (som drabbas av sanktioner och andra begränsningar) eller möjligtvis Nokia som är intresserad av att förse de med utrustningen. Med fiberlösningar är det svårt att bli starkt knuten till en viss leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@blunden: Australien och andra länder kör med FTTC/B för deras VDSL2 med vektorisering. Så telefonledningarna är bara ut till gatan eller ner till källaren där utrustningen sitter, inte i en station – men problemet där är att deras last mile-lösning i princip nåt vägs ände och det bara är ett antal kinesiska aktörer (som drabbas av sanktioner och andra begränsningar) eller möjligtvis Nokia som är intresserad av att förse de med utrustningen. Med fiberlösningar är det svårt att bli starkt knuten till en viss leverantör.

Ja, det är möjligt att det inte var så långt bort som till telestationen men oavsett så känns det som en idiotisk lösning enligt mig, och väldigt missvisande att sälja det som fiber till slutkund. Istället för att leverera något vettigt när man väl dragit fibern så är man dumsnål deluxe och levererar skit, trots att man redan betalat majoriteten av kostnaden för uppgraderingen.

Som du säger så kräver det också speciell och ovanlig utrustning som säkert minskar kostnadsskillnaden jämfört med att dra fiber hela vägen ännu mer.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kort pick... ⛏

Skrivet av blunden:

Ja, det är möjligt att det inte var så långt bort som till telestationen men oavsett så känns det som en idiotisk lösning enligt mig, och väldigt missvisande att sälja det som fiber till slutkund. Istället för att leverera något vettigt när man väl dragit fibern så är man dumsnål deluxe och levererar skit, trots att man redan betalat majoriteten av kostnaden för uppgraderingen.

Som du säger så kräver det också speciell och ovanlig utrustning som säkert minskar kostnadsskillnaden jämfört med att dra fiber hela vägen ännu mer.

Kort Pick ⛏ ...ja I USA så ser man (AT&T's?) VITA stolpar längs med gatan för att sedan dra Resten av Skiten med Coaxial Cable med omvandlaren på fasaden mmm...gott...kort...i...kort...kort...

Således har man grävt ner fiber Deluxe i huset 🏡 precis lika säkert som att ett ägg 🥚 är ett ägg, är att Street Deluxe Blir House Fel, Ful-slow lyx...bolaget lägger ner flera tusen...på deluxe det är Susen, utom för Husen...och dess invånare...vi ligger i med Energi ⚡ Vår ISP är den lede FI!

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Brukar få samtal då och då "-Hej XX jag heter Benny och ringer från Tele2, jag vill gärna prata om ditt abbonemang"
Frågar alltd: -Så du är anställd på Tele2? Det är dom ju aldrig... -Vill jag prata om mitt abbonemang så ringer jag själv till Tele2 lille vän.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|