Anmäl dig till Roborock Challenge!

Blev pådyvlad "bredbandsabonnemang" av Tre, vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem

"Hej Pär och tack för ditt mejl.

Jag heter Noa och jobbar på Tre´s reklamationsavdelning. Om jag förstår ditt ärende rätt så önskar du att avsluta ditt bredbands abonnemang med hänvisning till konsumentköplagen.

Jag har gått igenom ditt avtal och kan bekräfta att det tecknades den 18 februari 2025. Det du har beställt är ett bredbandsabonnemang tillsammans med en router, som du hämtade ut den 20 februari 2025. Eftersom ångerrätten är giltig i 14 dagar efter avtalets tecknande, har din ångerrätt nu löpt ut, vilket innebär att avtalet inte längre kan ångras.

Jag har förstått att du tidigare hänvisat till avbeställningsrätt, och jag vill informera dig om att denna inte kan tillämpas i detta fall. En avbeställningsrätt kan inte utnyttjas då leverans av både vara och tjänst redan har genomförts. Enligt konsumentköplagen har man inte rätt att avbeställa en tjänst efter att leveransen har slutförts.

Ditt abonnemang är vilande från och med det datum du tar emot SIM-kortet, vilket innebär att du kan börja använda ditt bredband så snart du öppnar paketet. Abonnemanget kommer att debiteras från och med det datum du sätter in SIM-kortet eller alternativt efter 90 dagar, beroende på vilket som inträffar först.

Med ovan sagt så har du inte rätt att avsluta ditt abonnemang men vi kan självklart hjälpa dig med en slutfaktura på resterande bindningstid om du önskar det.

Jag beklagar om du upplever säljaren som otydlig, och det är naturligtvis väldigt olyckligt. Jag kommer att vidarebefordra din åsikt internt."

Permalänk
Medlem

Har du skrivit ut avtalet o skrivit under det? O skickat in?
Det står ju på avtalet att du har legitemerat dig med körkort? Det lär du ju inte kunnat gjort över telefon. XD
Jag undrar hur legit det där avtalet är. Det är ju inte påskrivet heller.
Har du legitimerat dig på nåt sätt åt dom?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

"Hej Pär och tack för ditt mejl.

Jag heter Noa och jobbar på Tre´s reklamationsavdelning. Om jag förstår ditt ärende rätt så önskar du att avsluta ditt bredbands abonnemang med hänvisning till konsumentköplagen.

Jag har gått igenom ditt avtal och kan bekräfta att det tecknades den 18 februari 2025. Det du har beställt är ett bredbandsabonnemang tillsammans med en router, som du hämtade ut den 20 februari 2025. Eftersom ångerrätten är giltig i 14 dagar efter avtalets tecknande, har din ångerrätt nu löpt ut, vilket innebär att avtalet inte längre kan ångras.

Jag har förstått att du tidigare hänvisat till avbeställningsrätt, och jag vill informera dig om att denna inte kan tillämpas i detta fall. En avbeställningsrätt kan inte utnyttjas då leverans av både vara och tjänst redan har genomförts. Enligt konsumentköplagen har man inte rätt att avbeställa en tjänst efter att leveransen har slutförts.

Ditt abonnemang är vilande från och med det datum du tar emot SIM-kortet, vilket innebär att du kan börja använda ditt bredband så snart du öppnar paketet. Abonnemanget kommer att debiteras från och med det datum du sätter in SIM-kortet eller alternativt efter 90 dagar, beroende på vilket som inträffar först.

Med ovan sagt så har du inte rätt att avsluta ditt abonnemang men vi kan självklart hjälpa dig med en slutfaktura på resterande bindningstid om du önskar det.

Jag beklagar om du upplever säljaren som otydlig, och det är naturligtvis väldigt olyckligt. Jag kommer att vidarebefordra din åsikt internt."

Avbeställningsrätten gäller från tjänstens startdatum, vilket normalt är det datum du börjar betala ifrån. Innan en tjänst startar har du avbeställningsrätt.

Ge relevanta grejer så kan vi ge dig tips. Det du klistrat in visar inte om du skriftligt godkänt avtalet (kan exempelvis göras med sms eller bankid) vilket är ett krav vid telefonförsäljning (där någon ringer upp dig). Givetvis måste du också få ångerrättsinformationen skriftligt. Efter avtalet är registrerat ska du också få en orderbekräftelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Den hävs efter två år så kom ihåg att NIXA på nytt om två år eller så vet du om det börjar ringa att det är dags. Själv tycker jag det är skönt att slippa för dom bukar ringa vid dom allra olämpligaste stunder.

What? hade ingen aning om att nix går ut efter 2 år, varför då??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

What? hade ingen aning om att nix går ut efter 2 år, varför då??

nej det gör det inte. GJorde det förr. Men det va många många år sen. Nu ligger den tills man nixar av sig. VIlket man aldrig skulle göra.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Avbeställningsrätten gäller från tjänstens startdatum, vilket normalt är det datum du börjar betala ifrån. Innan en tjänst startar har du avbeställningsrätt.

Ge relevanta grejer så kan vi ge dig tips. Det du klistrat in visar inte om du skriftligt godkänt avtalet (kan exempelvis göras med sms eller bankid) vilket är ett krav vid telefonförsäljning (där någon ringer upp dig). Givetvis måste du också få ångerrättsinformationen skriftligt. Efter avtalet är registrerat ska du också få en orderbekräftelse.

Här kommer avtalet tror jag, tack på förhand.
https://ibb.co/mrDMbrTR
https://ibb.co/RGBd9J5k
https://ibb.co/XrH4BK0Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det där avslöjar ju precis inget alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Som sista bilden säger så finns det sparat på Mitt3, men du bör även ha fått ett mail med PDF. Det du visar nu är det du får innan du ingår avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

En fast router med 5G klassas som "fast" internet.

Ja, det är ju rimligtvis det avsedda användandet som avses. Annars blir det ju bara konstigt definierade åt andra hållet istället.

Satellitnät var också en variant utan tråd. Men inte direkt smidig att använda mobilt. (inte Starlink alltså)

Bryr man sig om anslutningens utformning så nämns säkert det med, i förbifarten möjligen i detta fall, och annars så begränsas valmöjligheter av infrastrukturen.

Skrivet av Sarato:

Det stämmer däremot inte längre. NIX gäller tills vidare såvida du inte själv avregistrerar det.

Det kan dock fortfarande vara oklart iom grejen med "kundkontakt". Har man redan ett angränsande utbyte med företaget så tar de ofta detta som en öppning för påsäljning av andra tjänster. Det är också lätt hänt att man missat eller glömt av att man redan godkänt att kontakta i just såna ärenden.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det vi undrar är vad du fick för information om ångerrätten och vad det stod på orderbekräftelsen. Det där är beställningen och all nödvändig information saknas.

Dessutom kan de inte legitimera dig med körkort om du var uppringd, om du blev uppringd finns också samtalet sparat och du kan begära ut samtalet!

Skrivet av Mullvaden83:

Har du skrivit ut avtalet o skrivit under det? O skickat in?
Det står ju på avtalet att du har legitemerat dig med körkort? Det lär du ju inte kunnat gjort över telefon. XD
Jag undrar hur legit det där avtalet är. Det är ju inte påskrivet heller.
Har du legitimerat dig på nåt sätt åt dom?

Per-Olof och Jesus är på G xD för han lyckades (få Per-Olof att) legitimera sig över ett telefonsamtal med hjälp av sitt Körkort... XD

Jag känner mig gravid så här i påsk tider...
Jag legitimerade mig med körkortet innan den helige ande gjorde sitt.

Skrivet av AndreaX:

Ja, det är ju rimligtvis det avsedda användandet som avses. Annars blir det ju bara konstigt definierade åt andra hållet istället.

Satellitnät var också en variant utan tråd. Men inte direkt smidig att använda mobilt. (inte Starlink alltså)

Bryr man sig om anslutningens utformning så nämns säkert det med, i förbifarten möjligen i detta fall, och annars så begränsas valmöjligheter av infrastrukturen.

Det kan dock fortfarande vara oklart iom grejen med "kundkontakt". Har man redan ett angränsande utbyte med företaget så tar de ofta detta som en öppning för påsäljning av andra tjänster. Det är också lätt hänt att man missat eller glömt av att man redan godkänt att kontakta i just såna ärenden.

Angående Kund Kontakt 🔌 KK:

När Kunden Kommer i Kontakt 🔌 med Säljaren så gäller inte "ånger före startdatumet" som jag förstår det EFTERSOM de har gett honom en Router (produkt xD) på köpet.

Men hade han enbart beställt Tjänsten som sådan, då hade man kunnat ångra sig innan Tjänsten Kickat igång.

Jag ångrade ett fast bredband innan tjänstens inkopplingsdatum viket bredband2 godkände. Tack och lov har jag Telenor Mobilt Bredband 5G istället för bredband2's karusell 🎠 Höja Priset så ofta vi kan skit...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

What? hade ingen aning om att nix går ut efter 2 år, varför då??

Är mycket osäker men jag har ju nixat flera gånger förr i alla fall och jag gjorde en koll nu senast på grundat att plötsligt så började det komma försäljarsamntal och jag skällde ut en hen-höna och den påstod att jag inte ens var i NIX för att dom kollar ALLA innan dom ringer. jag kollade NIX och jag var inte med (igen).

Därför tänker jag att på något sätt så poppar man ur efter ett antal år, om det är fem- tio eller vad det är eller om det är något tekniskt problem eller vad det nu är vet jag inte men säkert är att jag själv NIXAT mig mist tre gånger genom åren. och nu säkert minst för tredje eller fjärde gången.

Jag nixade direkt när jag fick se att man startat tjänsten och det är ju ett antal år sen. jag totalt hatar telefonförsäljare och brukar bara säga åt dom att du har som jobb att lura äldre, fixa ett bättre jobb + du ska inte ringa mig utan att kolla med NIX.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Är mycket osäker men jag har ju nixat flera gånger förr i alla fall och jag gjorde en koll nu senast på grundat att plötsligt så började det komma försäljarsamntal och jag skällde ut en hen-höna och den påstod att jag inte ens var i NIX för att dom kollar ALLA innan dom ringer. jag kollade NIX och jag var inte med (igen).

Därför tänker jag att på något sätt så poppar man ur efter ett antal år, om det är fem- tio eller vad det är eller om det är något tekniskt problem eller vad det nu är vet jag inte men säkert är att jag själv NIXAT mig mist tre gånger genom åren. och nu säkert minst för tredje eller fjärde gången.

Jag nixade direkt när jag fick se att man startat tjänsten och det är ju ett antal år sen. jag totalt hatar telefonförsäljare och brukar bara säga åt dom att du har som jobb att lura äldre, fixa ett bättre jobb + du ska inte ringa mig utan att kolla med NIX.

Jag har inte rört min NIX på flera år (mer än 2 år) och kollade nu om mitt nummer är Nix:at vilket den fortfarande är

Jag har bara varit inne där 1 gång

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har inte rört min NIX på flera år (mer än 2 år) och kollade nu om mitt nummer är Nix:at vilket den fortfarande är
<Uppladdad bildlänk>
Jag har bara varit inne där 1 gång

Duja !

Mitt var borta och det kan röra sig om ? tio- femton + år ? Vad som händer dig har noll med vad som hände mig ! Eller Ehh va?

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Duja !

Mitt var borta och det kan röra sig om ? tio- femton + år ? Vad som händer dig har noll med vad som hände mig ! Eller Ehh va?

I o med att du hävdat tidigare i tråden att man behöver registrera om sig efter 2 år, så svarade jag då att jag fortfarande är nixad mer än 2 år efter att jag nixade mig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Du borde aldrig ha startat igång din tjänst och enligt Tre's hemsida verkar du dessutom ha kunnat säga upp skiten om du ej var nöjd

Kan vi släppa Nixfrågan nu?

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Du borde aldrig ha startat igång din tjänst och enligt Tre's hemsida verkar du dessutom ha kunnat säga upp skiten om du ej var nöjd
<Uppladdad bildlänk>

Kan vi släppa Nixfrågan nu?
<Uppladdad bildlänk>

Ja tack släpp nix frågan det är en icke fråga. Jag har använt mig av gråa strumpor 🧦 i två år...

Hur gick det för TS sedan? 🤔 Vann han mot Tre 3 trots att han tecknat abonnemanget över telefon men legitimerade sig fysiskt med sitt körkort? XD :C

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Jag fick ut mellan 20-30 mbis / s ned, med stadiga dippar ned mot 2 mbit/s, och aldrig mer än 15 upp. Efter att tjatat ihjäl supporten så lyckades jag få möjlighet att häva köpet trots att två veckor passerat då bandbredden var för lpngt från de uppgivna 1000 mbit/s. Så nu kör jag mitt vanliga fasta bredband igen, hurra! (Gick inte att jobba hemifrån då jag blev bortkopplad från teamsmöten etc.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag fick ut mellan 20-30 mbis / s ned, med stadiga dippar ned mot 2 mbit/s, och aldrig mer än 15 upp. Efter att tjatat ihjäl supporten så lyckades jag få möjlighet att häva köpet trots att två veckor passerat då bandbredden var för lpngt från de uppgivna 1000 mbit/s. Så nu kör jag mitt vanliga fasta bredband igen, hurra! (Gick inte att jobba hemifrån då jag blev bortkopplad från teamsmöten etc.)

Fy fan va skönt att du fick komma ur detta bedrägeri.!!!

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Grattis 🎊

Skrivet av Oldskool:

Jag fick ut mellan 20-30 mbis / s ned, med stadiga dippar ned mot 2 mbit/s, och aldrig mer än 15 upp. Efter att tjatat ihjäl supporten så lyckades jag få möjlighet att häva köpet trots att två veckor passerat då bandbredden var för lpngt från de uppgivna 1000 mbit/s. Så nu kör jag mitt vanliga fasta bredband igen, hurra! (Gick inte att jobba hemifrån då jag blev bortkopplad från teamsmöten etc.)

🎊 Grattis 🎊
🤗 🤗

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag fick ut mellan 20-30 mbis / s ned, med stadiga dippar ned mot 2 mbit/s, och aldrig mer än 15 upp. Efter att tjatat ihjäl supporten så lyckades jag få möjlighet att häva köpet trots att två veckor passerat då bandbredden var för lpngt från de uppgivna 1000 mbit/s. Så nu kör jag mitt vanliga fasta bredband igen, hurra! (Gick inte att jobba hemifrån då jag blev bortkopplad från teamsmöten etc.)

Skönt att det löste sig!

Kontakta Råd & Rön och be dem skriva om de överdrivna löften som operatörerna lockar med.
Man bör nog för säkerhets skull alltid testa mottagningen där bredbandet ska användas i praktiken innan man tecknar sig för ett abonnemang, just för att vara säker på att slippa den här typen av krångel.
Mottagningen varierar något enormt och kan även bero på var du placerar en 5G-router. Detta kan vara viktigt att tänka på när du testar mottagningen. I min genomgångslägenhet har jag till exempel tre gånger så hög hastighet på lägenhetens ena sida.

Själv bor jag i vad som verkar vara ett svart mobildatahål för flera operatörer i centrala Göteborg.
(Jag har alltid använt ett extra datakort till ett mobilabonnemang eftersom det har blivit billigast för mig.)

Jag började med 3 (på 4G-tiden) och fick utmärkt mottagning på ett par hundra Mbit/s i mobilen när jag kom hundra meter hemifrån. Problemet var bara att jag jobbade hemifrån och där fick jag inte ens 10 Mbit/s. Det funkade, men bara knappt och efter en del tjatande lät 3 mig avsluta abonnemanget i förtid.

Då bytte jag till Telenor som funkade utmärkt. Jag fick ungefär 150 Mbit/s via en 4G-router.

Efter ett drygt år hade Telia ett riktigt bra erbjudande där man fick med en fin Sonymobil på köpet så jag knallade iväg till en av deras butiker och bytte till detta abonnemang. De lovade höga hastigheter och Telia har ju alltid varit kända för sin goda täckning.
När jag kom hem och började använda abonnemanget fick jag 20–25 Mbit/s. Det var inte riktigt vad jag hade väntat mig …
Jag ville ångra abonnemanget, men eftersom jag hade tecknat det i en butik var det tvärstopp eftersom jag då inte hade någon ångerrätt. Jag hade ju dessutom fått med en telefon på köpet (men jag hade inte ens öppnat förpackningen än).
Det tog över en månad av riktigt ilsken kommunikation med Telias kundtjänst att ta mig ur abonnemanget.

Sedan blev det Telenor igen eftersom det funkade bra och jag har i dag 5G-hastigheter på i snitt 600–700/80–120 Mbit/s och en ping som brukar ligga kring 20 ms. Nedladdningshastigheten har aldrig varit under 550 Mbit/s och som högst har jag fått drygt 930 Mbit/s. I dag är jag mer än nöjd!

Mina egna grundtips inför tecknandet av ett mobildataabonnemang:
* Testa ALLTID mottagningen på plats och i alla väderstreck för att kontrollera den faktiska hastigheten innan du tecknar ett abonnemang. Något som kan vara bra att veta är att du får dessutom nästan alltid högre hastigheter, framförallt vad gäller uppladdningshastigheten, via en fullstor 5G-router än när du testar med en mobil. Att testa mottagningen är viktigast av allt!
* Teckna ALDRIG ett abonnemang på plats i en butik, hur mycket säljaren än tjatar och erbjuder dig. Du har ingen lagstadgad ångerrätt när du handlar i en butik! Du kan ha öppet köp eller bytesrätt, men det är i så fall fullständigt frivilligt från butikens sida och gäller nästan aldrig för abonnemang.
* Teckna ALLTID ett abonnemang online eller per telefon eftersom du då har två veckors lagstadgad ångerrätt. Om du tecknar abonnemanget per telefon skadar det inte att för säkerhets skull spela in samtalet för att kunna bevisa vad säljaren har lovat. Tänk bara på att fråga om du kan testa eventuella medföljande prylar eller prova abonnemanget i praktiken utan att ångerrätten påverkas. Det kan tyvärr spela in …
* Fråga som sagt ALLTID om du har möjlighet att testa abonnemanget och ev. prylar i praktiken utan att det påverkar din möjlighet att utnyttja din lagstadgade ångerrätt.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!

Jag tjatade till mej ett återköp på ett gymavtal som jag skrev på i deras lokaler.
Det kan löna sig att vara ihärdig och "trevlig".
Hade det inte gått hade jag varit krallig och förbannad istället

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag fick ut mellan 20-30 mbis / s ned, med stadiga dippar ned mot 2 mbit/s, och aldrig mer än 15 upp. Efter att tjatat ihjäl supporten så lyckades jag få möjlighet att häva köpet trots att två veckor passerat då bandbredden var för lpngt från de uppgivna 1000 mbit/s. Så nu kör jag mitt vanliga fasta bredband igen, hurra! (Gick inte att jobba hemifrån då jag blev bortkopplad från teamsmöten etc.)

Det är okunnighet som ligger bakom. Du har precis som många andra blivit lurade att tro att trådlöst är lika bra som fiber vilket det inte är. Det är okunniga personer som gång på gång i forumet främst när bredband kommer på tal talar för dess fördel. Och vi har hört det senaste tiden när bredbandspriserna kommer på tal.

Förhoppningsvis har du lärt dig något denna gång! Men vi kommer inte få se något slut på dettal och i framtiden kommer nya folk hävda att mobilt bredband är någon slags ersättning för bredband över fiber. Radiosignaler som mobilt bredband använder sig av måste först skickas från wifit från datorn till 4g/5g-routern och sedan till basstationen vilket skapar en massa latens och det kommer alltid vara ett mycket sämre alternativ än fiber som använder sig av ljussignaler.

Det är bättre att vi kämpar mot dåliga priser på bredband än att vi ser mobilt smalband som någon ersättning. Och de mobila operatörerna brukar oftast sätta en gräns på hur mycket data

Glad att du ändå kom ut detta till slut!

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Tog bort ett litet sidospår.
Det är sällan trevligt eller uppskattat att sätta negativa stämplar på folks preferenser, speciellt om man gör det helt utan kontext.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är okunnighet som ligger bakom. Du har precis som många andra blivit lurade att tro att trådlöst är lika bra som fiber vilket det inte är. Det är okunniga personer som gång på gång i forumet främst när bredband kommer på tal talar för dess fördel. Och vi har hört det senaste tiden när bredbandspriserna kommer på tal.

Förhoppningsvis har du lärt dig något denna gång! Men vi kommer inte få se något slut på dettal och i framtiden kommer nya folk hävda att mobilt bredband är någon slags ersättning för bredband över fiber. Radiosignaler som mobilt bredband använder sig av måste först skickas från wifit från datorn till 4g/5g-routern och sedan till basstationen vilket skapar en massa latens och det kommer alltid vara ett mycket sämre alternativ än fiber som använder sig av ljussignaler.

Det är bättre att vi kämpar mot dåliga priser på bredband än att vi ser mobilt smalband som någon ersättning. Och de mobila operatörerna brukar oftast sätta en gräns på hur mycket data

Glad att du ändå kom ut detta till slut!

Jag har egentligen inte blivit lurad att tro att trådlöst är lika bra som fiber, det är jag medveten om. Däremot så är jag lurad att tro att jag köpte en fiberanslutning när säljaren pratade om ett "fast bredbandsabonnemang" och började diskutera vilket datum jag skulle säga upp mitt nuvarande abonnemang så att det kunde koppla in det nya etc. Om någon säljare ringer och erbjuder mig att köpa tusenlappar för en tia styck kommer jag nog att tacka nej nästa gång, det är hopplöst när produkten är något helt annat än man beställt. Tack ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag har egentligen inte blivit lurad att tro att trådlöst är lika bra som fiber, det är jag medveten om. Däremot så är jag lurad att tro att jag köpte en fiberanslutning när säljaren pratade om ett "fast bredbandsabonnemang" och började diskutera vilket datum jag skulle säga upp mitt nuvarande abonnemang så att det kunde koppla in det nya etc. Om någon säljare ringer och erbjuder mig att köpa tusenlappar för en tia styck kommer jag nog att tacka nej nästa gång, det är hopplöst när produkten är något helt annat än man beställt. Tack ändå.

Well spoken! Bra att det löste sig tillslut.

Detta citat från tidigare i tråden, är en känga till all form av kundtjänst på first line!

Skrivet av Oldskool:

Med ovan sagt så har du inte rätt att avsluta ditt abonnemang men vi kan självklart hjälpa dig med en slutfaktura på resterande bindningstid om du önskar det.

Lärdomen är att alltid eskalera till tvåan direkt så att säga.
Allt man kan hitta själv och all kunskap man själv har besitter sällan first line.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag har egentligen inte blivit lurad att tro att trådlöst är lika bra som fiber, det är jag medveten om. Däremot så är jag lurad att tro att jag köpte en fiberanslutning när säljaren pratade om ett "fast bredbandsabonnemang" och började diskutera vilket datum jag skulle säga upp mitt nuvarande abonnemang så att det kunde koppla in det nya etc. Om någon säljare ringer och erbjuder mig att köpa tusenlappar för en tia styck kommer jag nog att tacka nej nästa gång, det är hopplöst när produkten är något helt annat än man beställt. Tack ändå.

Då förstår jag! Då har de lurat dig och du ska definivt ringa till tre:s kundtjänst och påtala det och om de inte gör det kommer du låta dem veta att du kommer kontakta ARN.

Som någon påtalade tidigare så säljer inte Tre fasta bredandsanslutningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Då förstår jag! Då har de lurat dig och du ska definivt ringa till tre:s kundtjänst och påtala det och om de inte gör det kommer du låta dem veta att du kommer kontakta ARN.

Som någon påtalade tidigare så säljer inte Tre fasta bredandsanslutningar.

Internet via 4/5G Router klassas av dessa företag som fasta bredbandsanslutningar - routern är ju fast lixom. Det är bara det att mer tekniskt kunniga inte håller med

Antar det skulle behöva upp i domstol för att få ett beslut om dom faktiskt får säga så eller inte.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Internet via 4/5G Router klassas av dessa företag som fasta bredbandsanslutningar - routern är ju fast lixom. Det är bara det att mer tekniskt kunniga inte håller med

Antar det skulle behöva upp i domstol för att få ett beslut om dom faktiskt får säga så eller inte.

Det är väl lite som den kreativa termen "trådlös fiber" som jag sett vissa ISP:er använda för någon form av radiolänk-lösning.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Med ovan sagt så har du inte rätt att avsluta ditt abonnemang men vi kan självklart hjälpa dig med en slutfaktura på resterande bindningstid om du önskar det.

Det som stör mig är när folk ringer 🔔 och vill ha ett jobb utfört (de kan tala länge om deras behov) för att sedan ringa och säga att de inte vill ha jobbet. Jag V e t, inget är påskrivet contract wise men det är ändå sjukt irriterande...

Sedan har jag ALL sympati för folk som har blivit blåsta. De ska naturligtvis inte betala ett enda öre...att bolag begär avtalstidens betalning har jag också förståelse för (undantaget barn som län bli lurade av vuxna säljare)...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Internet via 4/5G Router klassas av dessa företag som fasta bredbandsanslutningar - routern är ju fast lixom. Det är bara det att mer tekniskt kunniga inte håller med

Antar det skulle behöva upp i domstol för att få ett beslut om dom faktiskt får säga så eller inte.

Det är som när poliser i USA säger att de gave assistance till personen tills han låg på marken. Allt ska ha omskrivningar till allt bara för att det ska låta PR-mässigt finare, inget brott i sig men lite bögit tycker jag... i matlagning gjorde man en överföringstransport av degen från en skål 🥣 till en annan. 🤣 Fattas bara livvaktskydd då...😝

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿