Permalänk
Medlem

Hur koppla routrar?

Jag blir inte klok på mitt internet.
Jag bor i 2vånings hus. På ovanvåningen kommer villafibern in, från omvandlaren så går det en tp kabel in i min WAN port på tele2 routern. Från tele2 routerns LAN1 port går det en tp kabel ner till min TP link router på nedervåningen. Tanken är att TP Link routern ska vara en access punkt.
MEN, ska kabeln in i WAN eller LAN porten på TP link routern ?

Jag ser också 2 olika wifi som jag kan koppla mig till när jag går in i Wifi inställningar.

Ska man inte vara kopplad till huvudroutern (tele2 routern) och sedan så ska liksom signalen automatiskt bara flytta sig till den starkaste ?

kopplar jag på mig på tele2 routern och går till nedervåningen så är det as kass hastighet, byter jag till TP link blir den kanon

Med mobilen kanske det inte är något problem då den kan byta till den routern med bäst täckning men andra apparater som t.ex robotgräsklippare och robotdammsugaren är oftast kopplade till ett nätverk och kan inte välja det som är bäst...hur ska jag koppla dessa för att bara behöva vara kopplad till ett WiFi?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

1 router, bara en router.
Sätt fast IP på din TP, i samma subnät som T2-routern och anslut kabeln till LAN-port istället.
Roaming sker efter vad enheterna tycker är bäst. Pröva ändra hur kraftigt den ska sända TX/RX

Permalänk
Medlem

TP-Link kommer kunna använda WAN-porten även när du ställt in den till accesspunkt. Du kan också använda LAN-portarna som om den vore en switch.

Du kan döpa WiFi i din TP-Link till samma namn som WiFi från din router, men det är inte säkert att detta är vad som fungerar bäst för dig. Har ditt WiFi olika namn kommer dock inte dina prylar försöka ansluta sig till "den som är bäst", men det heller inte alltid bra att dina enheter kan växla WiFi-band och accesspunkt så du får testa.

Skrivet av tcntad:

1 router, bara en router.
Sätt fast IP på din TP, i samma subnät som T2-routern och anslut kabeln till LAN-port istället.
Roaming sker efter vad enheterna tycker är bäst. Pröva ändra hur kraftigt den ska sända TX/RX

Nej, använd medföljande app eller webbsida och ställ in enheten som accesspunkt, mer behöver du inte göra. Anslut till WAN-porten så kan du använda alla LAN-portar för kablade prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Tanken är att TP Link routern ska vara en access punkt.

MEN, ska kabeln in i WAN eller LAN porten på TP link routern ?

Det beror på implementationsval som tillverkaren har gjort. Läs manualen och följ instruktionerna för hur du ställer in maskinen som accesspunkt.

Skrivet av sushi84:

Ska man inte vara kopplad till huvudroutern (tele2 routern) och sedan så ska liksom signalen automatiskt bara flytta sig till den starkaste ?

Generellt är det klient-implementationen som bestämmer vilken accesspunkt den ska vara ansluten till. Samma SSID och lösenord överallt krävs i allmänhet.

Permalänk
Medlem

En router har du för att skicka trafik mellan två olika nätverk. I regel för att koppla ihop ditt lan och dess interna ip-adresser med internet. I samband med detta används NAT så att interna ip-adresser maskeras i trafiken som går ut på wan-sida. Kopplar du i wan-porten på andra routern får du dubbel NAT och två olika interna nätverk vilket kan ställa till problem.

Du bör alltså istället koppla ihop lan-sidorna på routrarna och därmed låta wan-porten på ena routern vara tom, därmed görs routing och NAT endast på ett ställe. Dock ett par saker som behöver tas hänsyn till:

• Båda routrarna har som standard fast IP i ett internt subnät, du behöver se till att de konfigureras med olika IP i samma subnät

• Båda routrana har som standard DHCP-server. Du behöver stänga av på den ena för att det ska fungera

Enklast är om den router du tänkt använda som accesspunkt har någon form av accesspunkt-läge vilket förmodligen både stänger av DHCP-server och istället rättar sin IP efter din andra routers DHCP-server

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt novis och förstår till hälften. Men jag har ställt in tp link routern som accesspunkt i appen. Den.är nu kopplad till wan porten också. Det finns fortfarande 2 olika WiFi namn men samma lösen till båda, jag vill bara att mina enheter kopplar upp sig till den med bäst styrka när dem rör sig runt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sushi84:

Jag är väldigt novis och förstår till hälften. Men jag har ställt in tp link routern som accesspunkt i appen. Den.är nu kopplad till wan porten också. Det finns fortfarande 2 olika WiFi namn men samma lösen till båda, jag vill bara att mina enheter kopplar upp sig till den med bäst styrka när dem rör sig runt

Om du ger "routrarna" samma ssid syns bara ett nät
För att styra uppkopplingen som du vill behöver du ett professionellt nöt med wifikontroller, en enklare hemmalösning som är snarlik ör MESH system, de är lite smartare på att styra klinten mot en ap än icke mesh men inte lika bra som en wifikontroller. på det.
Mesh är dock mycket billigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe0:

En router har du för att skicka trafik mellan två olika nätverk. I regel för att koppla ihop ditt lan och dess interna ip-adresser med internet. I samband med detta används NAT så att interna ip-adresser maskeras i trafiken som går ut på wan-sida. Kopplar du i wan-porten på andra routern får du dubbel NAT och två olika interna nätverk vilket kan ställa till problem.

Du bör alltså istället koppla ihop lan-sidorna på routrarna och därmed låta wan-porten på ena routern vara tom, därmed görs routing och NAT endast på ett ställe. Dock ett par saker som behöver tas hänsyn till:

• Båda routrarna har som standard fast IP i ett internt subnät, du behöver se till att de konfigureras med olika IP i samma subnät

• Båda routrana har som standard DHCP-server. Du behöver stänga av på den ena för att det ska fungera

Enklast är om den router du tänkt använda som accesspunkt har någon form av accesspunkt-läge vilket förmodligen både stänger av DHCP-server och istället rättar sin IP efter din andra routers DHCP-server

Jag hängde med litegrann. Ja tp link routern är satt som accesspunkt just nu i appen. Den borde ju göra som du nämner. Jag kopplade in den till wan porten men det ska jag inte göra?

Det jag vill veta är om t.ex min laptop , robot gräsklippare m.m kommer kunna styra om till den routern som har bäst täckning, just nu är dem flesta enheterna kopplade till tp link routern som nu är en accesspunkt

Permalänk
Medlem

@Affe0: En vanlig TP-Link-router i accesspunktläge ska inte ha något subnät, precis som en vanlig accesspunkt som inte kan vara router inte har något – adresser sköts av routern. I accesspunktläge så har TP-Link-enheten ingen DHCP-server och t.o.m. administrationsgränssnittet kommer tilldelas ip av routern, ingen NAT eller routing körs i accesspunktläget. WAN-porten kommer kunna användas mot routern och LAN-portarna kommer agera switch om han vill köra något kablat därifrån.

Du kommer inte hitta en TP-Link-router som inte har olika driftlägen.

Hade du behövt slå av NAT, DHCP-server o.s.v. manuellt hade jag sagt att det inte är någon vits i att försöka använda den prylen som AP. Bara risk att en sådan pryl hade gjort något fel vid programvaruuppdateringar eller orsakat problem om den fabriksåterställer sig. En fabriksåterställd TP-Link-router med WAN mot routern hade däremot bara gett att allt som är anslutet till TP-Link-enheten inte kommer åt resten av nätverket, den kan inte orsaka ip-konflikter exempelvis som den hade kunnat om du ansluter till LAN.