B560M / 10th gen - Windows installer hittar inte ny disk
Sonen har ett Gigabyte B560M H (rev. 1.x) och en i3-10105F , inget prestanda-monster direkt men det jag hade råd med när jag köpte den.
Nu när han fyllde år så köpte jag en 2TB Kingston NV3 NVMe PCIe 4.0 att ha spel på då hans 500GB Kingston NVME (gissar på att det är en GEN3, orkar inte koppla ur allt en gång till för att kolla) var på tok för liten.
Har efter många försök och sökningar insett att M2P_CPU -slotten inte fungerar med 10th gen Intel Core, så den kan jag inte använda (första tanken var OS på gamla disken och spel på nya). Så har bara M2A_SB slotten att förhålla mig till. (Den användes tidigare då till 500GB disken, så kan bara ha en disk framöver).
Lyckas dock inte installera Windows på den, den hittar ingen disk.
BIOS:et hittar den dock fint och kan köra en disk test på den utan problem.
Har testat att använda drivrutiner från Intel SATA Preinstall driver (For AHCI / RAID Mode)
(Note) Windows setup to read from USB thumb drive men där finns inget som fungerar (så gissningsvis bara för SATA, därav namnet ). Intel Rapid Storage Technology som ev skulle kunna användas är en ett installations-program dock (exe), så den kan jag inte använda.
Har nollställt biosen, verifierat UEFI, safe boot osv utan resultat.
Några tips?
En fundering jag har är att köpa en 11th gen CPU istället så man har båda slottarna vilket kanske löser problemet, men de är ganska dyra och ger inte så mkt värde i övrigt.
Ett alternativ är ett annat moderkort från en annan tillverkare men så pass gammal plattform är dyrt att hitta alternativ och de som finnns är antingen rätt dåliga eller dyra.