Nvidia släpper Geforce RTX 5060 den 19 maj

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper Geforce RTX 5060 den 19 maj

Det blir det billigaste grafikkortet i RTX 50-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Obsolet innan den släpps om den bara kommer finnas med 8 GB VRAM.

Permalänk
Medlem

Den har även klivit upp en hel del i förbrukning. 26% upp där. Helt fel riktning.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra, då 5060 Ti 8Gb kan vara långsammare än ett Arc B580 enligt hardware unboxed.

https://www.youtube.com/watch?v=QKjKMsEVBIU&t=737s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Det blir nog bra, då 5060 Ti 8Gb kan vara långsammare än ett Arc B580 enligt hardware unboxed.

https://www.youtube.com/watch?v=QKjKMsEVBIU&t=737s

Det måste ju kännas surt att betala kring 5000:- för ett grafikkort som går på knä i 1080p high settings i vissa spel.

Permalänk
Medlem

Frågan blir hur AMD kommer att göra, kommer de också att göra två varianter 8 GB och 16 GB eller kommer det enbart med ett 16 GB kort för 9060-serien dvs ett med och ett utan XT? Då kommer AMD med det senare alternativet att vinna marknadsandelar även om kortet inte stödjer DLSS, RT och annat som man får med ett RTX kort i denna prisklassen. Det kommer helt enkelt att hålla längre över tid än ett 8 GB kort från Nvidia kommer att göra.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

RTX 5060...mer som RTX 3060 Super Ti Ultra

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Kommer kolla recensioner men inte mer än så, känns inte som om man kan lita på Nvidia längre.. vem vet om dom har kört något fulknep.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Obsolet innan den släpps om den bara kommer finnas med 8 GB VRAM.

Absolut inte. Ingen fantisera väl köra de i annat än 1080p och då är det hur chill som helst med 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Den har även klivit upp en hel del i förbrukning. 26% upp där. Helt fel riktning.

Rätt väntat dock. Det är samma process och de har fler exekveringsenheter och högre klockfrekvens. Det måste liksom bli så då.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag förväntar billigaste bli 3790kr och de flesta runt 4000kr.

Skrivet av Tempel:

Eeeh. Prestanda eller lägre förbrukning, välj det man vill ha.. Jag vet att jag och 99% andra betalar mer för mer prestanda. Inte för att effektivitet är oviktigt men jag tycker att det är en konstig kommentar, att klaga på att de gjort 60 kortet starkare. Men kanske de släpper en mycket svagare 250usd RTX 5050 med 100tdp som passar dig bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

RTX 5060...mer som RTX 3060 Super Ti Ultra

Njae...3060 hade 12 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Absolut inte. Ingen fantisera väl köra de i annat än 1080p och då är det hur chill som helst med 8GB

Inte "hur chill som helst", jag kan hålla med om att 8gb har blivit lågt nu och man kan inte maxa texturer i många nya AAA spel även i 1080p (för att inte tala om Raytracing och Dlss). Det håller dessutom tillbaka vad som gör 50 serien bra/unik: högre minnesbrandbedd, bättre för AI och frame-generation. Allt det blir oanvändligt utan tillräckligt med vram.

Men klart det har sin plats för de som mest bara spelar eg. Cs2, Valorant och äldre spel, frågan är bara om det är värt priset då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Ja, det ser chill ut...

5060 kommer prestera nära, strax under, 4060Ti. Hade det funnits en variant med >8 GB hade det gett >60 fps istället för 0 fps.

Nya GTA6 trailern ser awesome ut. Men vill man spela det men den grafiken på PC (vilker nog lockar en och annan), när det väl släpps, så lär >8 GB högst troligt vara ett krav.

Detta är bara 2 exempel (finns fler dock och än fler blir det med tiden) och absolut, oftast är det chill, men inte alltid. Kan tycka att 4000 kr, eller vad det nu landar på, såhär år 2025 är lite dyrt för 'inte alltid chill".

Ett annat sätt att se det är att ett 5060 med >8 GB hade gett garanterat >PS5-prestanda i precis alla spel. Nuvarande konfig kommer inte kunna garantera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja, det ser chill ut...
https://tpucdn.com/review/gainward-geforce-rtx-5060-ti-8-gb/images/rt-indiana-jones-1920-1080-ray-tracing-enabled.png

5060 kommer prestera nära, strax under, 4060Ti. Hade det funnits en variant med >8 GB hade det gett >60 fps istället för 0 fps.

Nya GTA6 trailern ser awesome ut. Men vill man spela det men den grafiken på PC (vilker nog lockar en och annan), när det väl släpps, så lär >8 GB högst troligt vara ett krav.

Detta är bara 2 exempel (finns fler dock och än fler blir det med tiden) och absolut, oftast är det chill, men inte alltid. Kan tycka att 4000 kr, eller vad det nu landar på, såhär år 2025 är lite dyrt för 'inte alltid chill".

Ett annat sätt att se det är att ett 5060 med >8 GB hade gett garanterat >PS5-prestanda i precis alla spel. Nuvarande konfig kommer inte kunna garantera det.

RX 7600 såg ut att ha klarat sig utan att krasha på 8gig, FSR kanske är mera lätt drivet än DLSS.
Dock är det ju inte spelbart på 7600 heller om man inte är ute efter en väldigt cinematisk upplevelse i ca 20fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

RX 7600 såg ut att ha klarat sig utan att krasha på 8gig, FSR kanske är mera lätt drivet än DLSS.
Dock är det ju inte spelbart på 7600 heller om man inte är ute efter en väldigt cinematisk upplevelse i ca 20fps.

Ja RX7600 är ett annat exempel på när 8 GB inte räcker till ens för 1080p. Droppet ijmf med det annars obetydligt snabbare 7600XT är extremt.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Njae...3060 hade 12 GB.

Det är ju helt sjukt! 4gb mindre vram många år senare på samma kortserie....

Visa signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoxonMicke:

Man kan tycka att det är minnestillverkarnas "fel" egentligen (även om de förstås bara tillverkar vad de får beställning på) snarare än Nvidia & Co. De har kört med 2GB-moduler i över 5 år nu. Där kan man snacka om stagnation i utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Hela 50 serien känns klen. Eftersom 5060 är det sämsta denna gång så borde den heta 5050 ist som tidigare generationer. Övriga kort borde få en namn-nedgradering, samt att man borde släppa ett nytt 5090 som är ca 70% snabbare än 4090 ist för 30% som det är nu.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jag förväntar billigaste bli 3790kr och de flesta runt 4000kr.

Eeeh. Prestanda eller lägre förbrukning, välj det man vill ha.. Jag vet att jag och 99% andra betalar mer för mer prestanda. Inte för att effektivitet är oviktigt men jag tycker att det är en konstig kommentar, att klaga på att de gjort 60 kortet starkare. Men kanske de släpper en mycket svagare 250usd RTX 5050 med 100tdp som passar dig bättre.

Det är väl bara att om man var med förr i tiden när utvecklingen gick framåt så är det väl lätt att man är lite bortskämd och inte riktigt nöjd när priser och värmeutveckling följer med upp.

När jag började med PC på 90-talet kändes det som utvecklingen gick i en rasande takt.
Men säg om man tar ett exempel som inte är 20+ år sen...

Om vi jämför GTX 980 Ti mot GTX 1080 ("vanilla")

NVIDIA GeForce GTX 1080 8 GB Review

GTX 980 Ti - 102,1 FPS
GTX 1080 - 137,3 FPS

Det är ~ 34% prestandaökning att gå från ett GTX 980 Ti till ett GTX 1080
...ja i specifikt det spelet, den upplösningen, de inställningarna...

Men TechPowerUp gjorde ett prestanda index också.

Jag inkluderar för 1080p och 1440p

Där i snitt över flera spel så ser vi mer en skillnad runt ~ 25% beroende på upplösning.
Så vi kan vara överens om att GTX 1080 är snabbare än GTX 980 Ti, eller hur ?

Så hur mycket mer effekt drar ett GTX 1080 mot ett 980 Ti då?

Ja det är just det... GTX 1080 drar mindre, trotts högre prestanda.

GeForce GTX 980 Ti - TDP 250 W
GeForce GTX 1080 - TDP 180 W

Eller om vi kollar på uppmätta siffror

238-184 = 54
GTX 1080 drar 54W mindre än GTX 980 Ti
Runt ~ 30% lägre strömförbrukning och runt ~ 25% mer prestanda.

"Prestanda eller lägre förbrukning, välj det man vill ha.."

Det är ju bara det att förr kunde man välja både och.

Om vi kollar nu

RTX 5070 runt ~ 20% snabbare (beroende på upplösning, spel, etc) än RTX 4070.
Om nu RTX 5070 också hade dragit 20-30% mindre ström än RTX 4070 så hade det väl varit ganska bra. Men det drar helt klart mer.
Tur att prestanda skillnaden åtminstone är tillräckligt stor att prestanda/watt för RTX 5070 fortfarande är något bättre än RTX 4070.

Det var kul på den tiden när man uppgraderar (ny dator eller komponenter) för samma eller lägre pris som man gav för det tidigare så fick man lägre strömförbrukning och mer prestanda!

Jag förstår att det finns tekniska utmaningar och det är inte bara tillverkarna som jävlas med oss.

Det var helt klart roligare när allt bara blev bättre.
Istället för någon slags kräftgång och om en uppgradering har nästan lika mycket nackdelar som fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoxonMicke:

Det har med minnesbussarnas bredd.

Som på 3060 så hade Nvidia i princip 3 val
1. Släppa RTX 3060 6GB
2. Släppa RTX 3060 12GB
3. Göra någon knepig specialare

Jag tror inte Nvidia egentligen ville vara generösa och ge folk 12GB VRAM.
Däremot tyckte de väl att det var det bästa/minst dåliga alternativet.
För de bedömde att 6GB VRAM var för lite och knepiga specialare likt GTX 970 där Nvidia blev stämda är något de gärna undviker.

Ur Nvidias perspektiv kan man se det som att ge 3060 så mycket minne var ett 'misstag' som de sen rättade med att ge 4060 och 5060 8GB VRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

1. Släppa RTX 3060 6GB
2. Släppa RTX 3060 12GB

För de bedömde att 6GB VRAM var för lite och knepiga specialare likt GTX 970 där Nvidia blev stämda är något de gärna undviker.

Ur Nvidias perspektiv kan man se det som att ge 3060 så mycket minne var ett 'misstag' som de sen rättade med att ge 4060 och 5060 8GB VRAM.

Så är det verkligen. Mer VRAM förlänger en GPUs användbarhet avsevärt och det vill Nvidia försöka undvika så mycket som möjligt.

3060 var verkligen ett lustigt kort. Prestandan var rätt kass jämfört med övriga Ampere kort som gav mycket för pengen men ändå hade den mer minne än 3080. Nu drygt 4 år senare ses väl 3060 som en bättre deal med tanke på att 12GB VRAM faktiskt har betydelse. De som sitter på ett 3060 känner nog inte något sug att byta upp sig till 5060 och förlora 4GB.

Nästa generation eller vid en Super-serie får vi nog se ett bra hopp i mängd VRAM. 3GB moduler kan verkligen göra att vi slipper kort med skamligt lite minne… om nu inte Nvidia får för sig att börja kapa minnesbussar och så är vi tillbaka på ruta ett!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

@GuessWho
Absolut, jag tror vi alla är missnöjda med nya generationen. Men det gäller ju själva arkitekturen, att det inte gått framåt, och med just 5060'n var det att förvänta menade jag för alternativet i det här fallet hade varit att endast få 2-5% högre prestanda ifall samma tdp ska behållas. Men jag förstår och håller med dig annars, klart man vill ha bättre effektivitet.

Permalänk
Medlem

NVIDIA has reportedly decided not to release the driver for the GeForce RTX 5060 until the GPU hits the shelves on 19th May. Meaning, it might be a little too late to check out the reviews....

https://wccftech.com/geforce-rtx-5060-driver-wont-be-releasin...

NVIDIA restricts GeForce RTX 5060 press drivers, no reviews at launch?
Published: May 8th 2025, 10:14 GM

https://videocardz.com/newz/nvidia-restricts-gefoce-rtx-5060-...

Skamlöst.. Är bara förnamnet.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

1. Släppa RTX 3060 6GB
2. Släppa RTX 3060 12GB

Ah okej, uppskattar din förklaring

Visa signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det är väl bara att om man var med förr i tiden när utvecklingen gick framåt så är det väl lätt att man är lite bortskämd och inte riktigt nöjd när priser och värmeutveckling följer med upp.

När jag började med PC på 90-talet kändes det som utvecklingen gick i en rasande takt.
Men säg om man tar ett exempel som inte är 20+ år sen...

Om vi jämför GTX 980 Ti mot GTX 1080 ("vanilla")

NVIDIA GeForce GTX 1080 8 GB Review

https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-gtx-1080/images/bf3_2560_1440.png

GTX 980 Ti - 102,1 FPS
GTX 1080 - 137,3 FPS

Det är ~ 34% prestandaökning att gå från ett GTX 980 Ti till ett GTX 1080
...ja i specifikt det spelet, den upplösningen, de inställningarna...

Men TechPowerUp gjorde ett prestanda index också.

Jag inkluderar för 1080p och 1440p

https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-gtx-1080/images/perfrel_1920_1080.png

https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-gtx-1080/images/perfrel_2560_1440.png

Där i snitt över flera spel så ser vi mer en skillnad runt ~ 25% beroende på upplösning.
Så vi kan vara överens om att GTX 1080 är snabbare än GTX 980 Ti, eller hur ?

Så hur mycket mer effekt drar ett GTX 1080 mot ett 980 Ti då?

Ja det är just det... GTX 1080 drar mindre, trotts högre prestanda.

GeForce GTX 980 Ti - TDP 250 W
GeForce GTX 1080 - TDP 180 W

Eller om vi kollar på uppmätta siffror

https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-gtx-1080/images/power_peak.png

238-184 = 54
GTX 1080 drar 54W mindre än GTX 980 Ti
Runt ~ 30% lägre strömförbrukning och runt ~ 25% mer prestanda.

"Prestanda eller lägre förbrukning, välj det man vill ha.."

Det är ju bara det att förr kunde man välja både och.

Om vi kollar nu

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/32941?key=f1b1d1b682e6f097346ba3f5128f7d8d

RTX 5070 runt ~ 20% snabbare (beroende på upplösning, spel, etc) än RTX 4070.
Om nu RTX 5070 också hade dragit 20-30% mindre ström än RTX 4070 så hade det väl varit ganska bra. Men det drar helt klart mer.
Tur att prestanda skillnaden åtminstone är tillräckligt stor att prestanda/watt för RTX 5070 fortfarande är något bättre än RTX 4070.

Det var kul på den tiden när man uppgraderar (ny dator eller komponenter) för samma eller lägre pris som man gav för det tidigare så fick man lägre strömförbrukning och mer prestanda!

Jag förstår att det finns tekniska utmaningar och det är inte bara tillverkarna som jävlas med oss.

Det var helt klart roligare när allt bara blev bättre.
Istället för någon slags kräftgång och om en uppgradering har nästan lika mycket nackdelar som fördelar.

Det var ett ganska långt sätt att skriva "980Ti->1080 innebar node-krympning, 4070->5070 gjorde det inte".

Du hade inte behövt gå så långt tillbaka dock, 30 till 40-serien var oxå ett betydande kliv i perf/W.

Ang det du säger så är det förstås kul när utvecklingen går fort framåt men man kan ju oxå se det som att det är skönt att allt inte längre blir obsolete dagen efter man köpt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det var ett ganska långt sätt att skriva "980Ti->1080 innebar node-krympning, 4070->5070 gjorde det inte".

Du hade inte behövt gå så långt tillbaka dock, 30 till 40-serien var oxå ett betydande kliv i perf/W.

Ang det du säger så är det förstås kul när utvecklingen går fort framåt men man kan ju oxå se det som att det är skönt att allt inte längre blir obsolete dagen efter man köpt det.

Jo du har poänger.

Förutom för att ventilera lite frustration så kanske jag borde anlita dig som ghostwriter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Inte "hur chill som helst", jag kan hålla med om att 8gb har blivit lågt nu och man kan inte maxa texturer i många nya AAA spel även i 1080p (för att inte tala om Raytracing och Dlss). Det håller dessutom tillbaka vad som gör 50 serien bra/unik: högre minnesbrandbedd, bättre för AI och frame-generation. Allt det blir oanvändligt utan tillräckligt med vram.

Men klart det har sin plats för de som mest bara spelar eg. Cs2, Valorant och äldre spel, frågan är bara om det är värt priset då?

Länka gärna till ett test där de uttalat är en begränsning med 8Gb i 1080p .

Permalänk
Medlem

Syftet är prmärt oem
Dvs ett grafikkort i en €999 "gaming" pc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Länka gärna till ett test där de uttalat är en begränsning med 8Gb i 1080p .

The last of us och HFW är väl dom värsta exemplen tror jag.
https://www.youtube.com/watch?v=QKjKMsEVBIU