Snygga ITX-chassin från FD; Mood vs Ridge? - din röst räknas!

Permalänk
Medlem

Snygga ITX-chassin från FD; Mood vs Ridge? - din röst räknas!

Skall bygga en snygg arbetsstation för skrivbordet, samt vill även kunna spela lite enklare spel. Vill ha en estetiskt snygg dator i vitt och gärna med tyg. Gillar Fractal Design så står och väljer mellan Mood och Ridge i vitt.

Komponenter som jag redan har och som skall in i chassi är följande:

• ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI

• AMD Ryzen 9 9950X3D 4.3GHz 144MB

• CORSAIR VENGEANCE DDR5 RAM 96GB (2x48GB) 6000MHz CL30

• Två stycken Crucial T705 1TB M.2 NVMe PCIe Gen 5

• CORSAIR SF850 (2024) Modulärt 80+ Platinum (ATX 3.1 PCIe 5.1)

• NVIDIA GeForce RTX 5070 Founders Edition - 12GB - 2-slot

Vilket av dessa två chassin kommer ge bäst kylning, och därmed prestanda för ovan komponenter?

https://www.fractal-design.com/products/cases/mood/mood/light...

https://www.fractal-design.com/products/cases/ridge/ridge/whi...

Har inte heller någon kylare. Det är sista inköpet som behövs förutom chassi. Vad rekommenderas för luftkylare eller AIO-kylare till ovan CPU och chassin?

Är AIO bättre eller ger en bra luftkylare (som är det enda jag själv använt fram tills nu) lika god prestanda?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Om NVIDIA GeForce RTX 5070 Founders Edition bara tar två slott så skulle jag nog säga att Fractal Design Mood.

Swec har haft den en runda...
https://www.youtube.com/watch?v=hR04fTsATgg

Ouch... Såg du redigerat och lagt tlll röstning

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Om NVIDIA GeForce RTX 5070 Founders Edition bara tar två slott så skulle jag nog säga att Fractal Design Mood.

Swec har haft den en runda...
https://www.youtube.com/watch?v=hR04fTsATgg

Ouch... Såg du redigerat och lagt tlll röstning

Tack för input i tråden och röstning Bengt-Arne. Uppskattar bägge två! 👍

Ja, FE av 5070 är endast tvåslot (uppdaterade precis beskrivningen med det då det var en bra fråga).

Från co-pilot:
NVIDIA GeForce RTX 5070 Founders Edition är en dual-slot grafikkort med följande mått:

Längd: 245 mm (9.6 tum)
Bredd: 115 mm (4.5 tum)
Höjd: 40 mm (1.6 tum)

Vad skulle du föreslå för kylare till CPUn och detta chassi?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tack för input i tråden och röstning Bengt-Arne. Uppskattar bägge två! 👍

Ja, FE av 5070 är endast tvåslot (uppdaterade precis beskrivningen med det då det var en bra fråga).

Från co-pilot:
NVIDIA GeForce RTX 5070 Founders Edition är en dual-slot grafikkort med följande mått:

Längd: 245 mm (9.6 tum)
Bredd: 115 mm (4.5 tum)
Höjd: 40 mm (1.6 tum)

Vad skulle du föreslå för kylare till CPUn och detta chassi?

Från FD
CPU cooler max height
114 mm (from top of IHS)

Vilket begränsar antalet luftkylare rätt kraftigt, samtidigt som liggande kylare inte riktigt har samma prestanda gällande kylning.

Så jag tror nog att jag hade valt en AIO, samt gått på en 240 variant även om chassit även verkar kunna ta en 280.
Har själv lyckats gå på pumpen när jag valde en 360 kylare där det visade sig att det saknades ett par mm för kylaren, fastän tillverkaren av chassit angav utrymme för en 360. Sen dess så kör jag mer med säkra kort

En AIO kylare som jag själv gillar är Artic, så kanske Liquid Freezer III 240 A-RGB (White)?

En baksida med AIO är alltid slangarna som kan ge en del wrestling även om man försöker att planera noga, även om det löser sig med lite hot och svordomar. Något du antagligen får ha lite mer i lager med detta chassit

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem

@martinot

Hur går det med planerna? är bara nyfiken

Det jag skriver är bara mina tankar och erfarenheter, samtidigt så är det ditt system och bygge.
När det gäller AIO så finns det en uppsjö med val som säkert fungerar bra.

Missade att skriva orsaken till att jag gillar Arctic, dom har en liten fläkt i blocket som hjälper till att ge luftflöde till VRM på moderkortet, något man får med luftkylare, men normalt inte med AIO.
Såvida inte chassit ger ett flöde runt VRM, något jag har dålig koll på Mood.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@martinot

Hur går det med planerna? är bara nyfiken

Det jag skriver är bara mina tankar och erfarenheter, samtidigt så är det ditt system och bygge.
När det gäller AIO så finns det en uppsjö med val som säkert fungerar bra.

Missade att skriva orsaken till att jag gillar Arctic, dom har en liten fläkt i blocket som hjälper till att ge luftflöde till VRM på moderkortet, något man får med luftkylare, men normalt inte med AIO.
Såvida inte chassit ger ett flöde runt VRM, något jag har dålig koll på Mood.

Jag tänkte att jag avvaktar fler kommentarer, och åsikter innan jag väljer.

Men kanske det inte kommer fler!

Bestämmer jag mig för Mood framför Bridge, så kommer jag ta ditt råd och ta denna AIO från Arctic. Låter vettigt.

Något annat att tänka på?

Just nu är det 7:2 i omröstningen med fördel för Mood.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag tänkte att jag avvaktar fler kommentarer, och åsikter innan jag väljer.

Men kanske det inte kommer fler!

Bestämmer jag mig för Mood framför Bridge, så kommer jag ta ditt råd och ta denna AIO från Arctic. Låter vettigt.

Något annat att tänka på?

Just nu är det 7:2 i omröstningen med fördel för Mood.

Risken är nog att det inte kommer fler, mest då Swec verkar ha vuxit = större aktivitet i forum = fler startade trådar.
Så trådar riskerar att dränkas, tycker mig se samma fenomen när det gäller nyhetskommentarer. Eller så blir jag en stoppkloss

Oavsett, Mood verkar vara ett kapabelt chassi för sin storlek, speciellt som det är en skorstensdesign = det skapar ett naturligt luftflöde som i teorin bör ge ett större luftbyte inne i chassit = fläktarna borde kunna köras med lägre varvtal = tystare.
Det ger mig ett problem när jag försöker fundera över hur chassit hanterar luftflödet runt VRM, vilket även till viss del påverkas av grafikkortets placering, det kan ju bidra med luftflöde (vilket jag inte vet), när grafikkortet jobbar bör CPU'n jobba och därmed även VRM'en.
Därav att jag skrev "Såvida inte chassit ger ett flöde runt VRM, något jag har dålig koll på Mood."

Så om någon har erfarenhet av chassi med skorstensdesign får ni gärna ge er kunskap och erfarenhet!

Det kan ju vara att man inte behöver skapa ett artificiellt luftflöde runt VRM i ett skorstenschassi.

Är inte meningen att ge dig beslutsångest eller krångla till det, är bara att jag inte vet så mycket om skorstenschassin.
I ett mer vanligt stående chassi blir det dåligt luftflöde runt VRM, på ett liggande så är det ännu värre.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skall bygga en snygg arbetsstation för skrivbordet, samt vill även kunna spela lite enklare spel. Vill ha en estetiskt snygg dator i vitt och gärna med tyg. Gillar Fractal Design så står och väljer mellan Mood och Ridge i vitt.

Komponenter som jag redan har och som skall in i chassi är följande:

• ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI

• AMD Ryzen 9 9950X3D 4.3GHz 144MB

• CORSAIR VENGEANCE DDR5 RAM 96GB (2x48GB) 6000MHz CL30

• Två stycken Crucial T705 1TB M.2 NVMe PCIe Gen 5

• CORSAIR SF850 (2024) Modulärt 80+ Platinum (ATX 3.1 PCIe 5.1)

• NVIDIA GeForce RTX 5070 Founders Edition - 12GB - 2-slot

Vilket av dessa två chassin kommer ge bäst kylning, och därmed prestanda för ovan komponenter?

https://www.fractal-design.com/app/uploads/2024/06/Mood-Light-Gray-Left-Front-Above-1440x1440.jpeg

https://www.fractal-design.com/app/uploads/2021/04/Ridge_White_1_Left_Front-1440x1440.jpg

https://www.fractal-design.com/products/cases/mood/mood/light...

https://www.fractal-design.com/products/cases/ridge/ridge/whi...

Har inte heller någon kylare. Det är sista inköpet som behövs förutom chassi. Vad rekommenderas för luftkylare eller AIO-kylare till ovan CPU och chassin?

Är AIO bättre eller ger en bra luftkylare (som är det enda jag själv använt fram tills nu) lika god prestanda?

1. Ridge är snyggt, men totalt värdelös när det kommer till luftflöde. Du har 2st 120/140mm fläktplatser vid grafikkortet och 3st 80mm fläktplatser i toppen, all fokus ligger på kylning utav grafikkortet. Målgruppen med Ridge är densamma som gamla Node 202, d.v.s "Casual Gamers".
2. Ska du luftkyla en 9950X3D utan PBO, EXPO och undervoltning i något utav Mood eller Ridge så är du låst till Thermalright AXP120-67 som ska klarar 200W TDP enligt det test som Toms Hardware gjort på kylaren.
3. Personligen skulle jag ha skippat Fractal Design helt och hållet, dom har bra chassin men deras mITX chassin tillhör absolut inte den kategorin. Jag rekommenderar att du kollar in Corsair 2000D Airflow.