Mystisk dragning på bank

Permalänk
Medlem

Mystisk dragning på bank

Hej! Visste inte var jag skulle fråga så ber om ursäkt om det är fel.

På mitt bankkonto har det börjat dyka upp:

CHAT.AI SUBSCR

Drar ca. 100 kr varje gång.

Det låter som en premiumtjänst hos OpenAI. Dock ska jag ha avslutat detta för länge sedan och inte begärt något nytt.

Är det scam?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

@Larsp777:
Har du frågat AI?

Verkar som att OpenAI inte är så lätta att komma i kontakt med, men hur såg dina tidigare betalningar från kontot ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@Larsp777:
Har du frågat AI?

Verkar som att OpenAI inte är så lätta att komma i kontakt med, men hur såg dina tidigare betalningar från kontot ut?

Minns inte riktigt, ska kolla.

Nej, har inte frågat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Bättre att fråga på SweC med minimal info än företaget/banken såklart.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Låter ju inte som att det är OpenAI utan någon annan tjänst, typ denna: https://chatai.com/ har du haft en prenumeration där eller på något annat ställe tidigare också?

Men det viktigaste att göra om du inte känner igen transaktionen är ju att kontakta din bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vad är SweC?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkade inte ha något betalkonto på OpenAI.

Kan ju ha provat någon trial som gått över i betal.

Frågan är hur man ska hitta det?

Tror jag hade något liknande för ett tag sedan. Kontaktade banken men allt de kunde göra var att spärra mitt kort. Vill helst inte det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Vad är SweC?

Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ok, jag fattar, ironi...
Bättre att skriva någon meningslös fras på en fråga istället för att verkligen försöka hjälpa till...

Problemet är att jag inte vet vilket företag det är. Då hade jag så klart skrivit dit.
Hade problem med en liknade sak för ett tag sedan. Det enda banken kunde göra var att spärra kortet och det vill jag inte.

Jag kan inte ge mer info eftersom jag inte har mer info. Tänkte att om någon annan sett samma kunde de hjälpa till.

Antar det är samma människor som säger att man måste ge mer info för att kunna hjälpa till. När man sedan ger mer info hör man inte av personen mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Sweclockers.

Antog det först men så tänkte jag varför skriva det när det är här vi är. Sedan förstod jag att personen var ironisk.

Märkligt hur folk har tid att komma med meningslösa kommentarer men inte tid att verkligen försöka hjälpa till...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack ni som verkligen försökt hjälpa mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Antog det först men så tänkte jag varför skriva det när det är här vi är. Sedan förstod jag att personen var ironisk.

Märkligt hur folk har tid att komma med meningslösa kommentarer men inte tid att verkligen försöka hjälpa till...

Jag tror snarare att personer på ett syrligt vis försökte informera att det är bättre att gå till banken eller sajten som drar pengarna än att fråga någon random på Sweclockers som inte har någon information om varken ditt kort eller dina prenumerationer.

Om det enda banken kan göra är att spärra ditt kort så hade jag gjort det såvida du inte får svar från AI-tjänsten själva.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det kan ju även vara så att ditt kreditkortsnummer har kommit på vift i någon läcka och någon drar ett mindre belopp från läckta kreditkortsnummer med en text som liknar en populär tjänst så att många inte upptäcker det.

Jag tycker du ska spärra kortet så är problemet löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag tror snarare att personer på ett syrligt vis försökte informera att det är bättre att gå till banken eller sajten som drar pengarna än att fråga någon random på Sweclockers som inte har någon information om varken ditt kort eller dina prenumerationer.

Om det enda banken kan göra är att spärra ditt kort så hade jag gjort det såvida du inte får svar från AI-tjänsten själva.

Visst jag kan höra med banken när det öppnar och hoppas de kan hjälpa mig. Dock vet jag inte vilken tjänst det är för då hade jag naturligtvis hört av mig till dem.

Hade jag visst vem som drog pengarna vore det ju enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Hade jag visst vem som drog pengarna vore det ju enkelt.

Dessto större anledning att spärra kortet tycker jag.

Permalänk
Medlem

Har du kikat runt och se om andra har liknande problem?

https://community.openai.com/t/unauthorized-purchases-of-chat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Har du kikat runt och se om andra har liknande problem?

https://community.openai.com/t/unauthorized-purchases-of-chat...

Har försökt Googla men hittade inget. Det låter dock som det kan vara det, tack!

Antar att det bara är att spärra kortet.

Visa signatur

Permalänk

Googlade på den typen av withdrawal och det ser ut att kunna vara tjänsten som heter ChatAI som brukar ha den texten i debiteringen

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Har försökt Googla men hittade inget. Det låter dock som det kan vara det, tack!

Antar att det bara är att spärra kortet.

Edit: Kort spärrat nu. Tack alla som försökte hjälpa till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Googlade på den typen av withdrawal och det ser ut att kunna vara tjänsten som heter ChatAI som brukar ha den texten i debiteringen

Kollade på det men verkade inte ha aktivt konto där. Kan dock ha varit det.
Nu är kortet spärrat i alla fall så jag hoppas problemet är löst.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder Revolut. Det är en "internetbank", där man kan göra flera digitala kort och använda ett nytt kort på varje sida om man vill. Man kan ställa in hur mycket varje kort får spendera osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Kollade på det men verkade inte ha aktivt konto där. Kan dock ha varit det.
Nu är kortet spärrat i alla fall så jag hoppas problemet är löst.

Tack för hjälpen!

Den kan ju vara så att dina kortuppgifter är på vift och sedan har någon använt dessa för att betala prenumeration på AI-tjänsten. Så att dragningen i sig är "legit" och inte från något scam-företag, men att det inte är du som gjort beställningen. Men jag tror det var rätt att spärra kortet, även om det vållar lite besvär. Kom ihåg att uppdatera kortuppgifter innan du blir av med eventuella livstidsrabatter på streamingtjänster eller liknande ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Ett tips är att även kolla att så att dina uppgifter inte varit med i en större dataläcka nyligen.

https://haveibeenpwned.com/

Förhoppningsvis rör det sig bara om en provperiod (trial) som övergått till en betaltjänst efter x-antal månader.

Lätt att trilla dit när mycket idag är "as a service" som lockar med gratismånader.

GDPR har även gjort att bolag inte vågar spara inloggningsuppgifter en längre tid. Så även om ditt konto är borta, så kanske underliggande system (läs betalningar) tickar på? Vattentäta skott mellan avdelningar kring just GDPR är inget ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag använder Revolut. Det är en "internetbank", där man kan göra flera digitala kort och använda ett nytt kort på varje sida om man vill. Man kan ställa in hur mycket varje kort får spendera osv.

Ok, tack! Ska kolla upp.

Visa signatur