Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Tjena!
ganska ny gällande HA men om jag vill ha en snabb system vad bör jag tänka mig för att skaffa för hårdvara för att driva HA? tänker lite räcker verkligen en PI 5 med 8 GB? kollat in den HA green?

har noll koll på dessa krestar

Bytte från en rpi 3b med sd-kort till en rpi5 med ssd och nu går uppdateringar mycket snabbare men annars räckte en 3b också.
Men det beror såklart på hur mycket du ska trycka in på den.

Hade jag börjat nu hade jag kört en liten N100 eller liknande, de är inte mycket dyrare, drar inte mycket mer ström men är mycket snabbare så de kan köra annat också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Tjena!
ganska ny gällande HA men om jag vill ha en snabb system vad bör jag tänka mig för att skaffa för hårdvara för att driva HA? tänker lite räcker verkligen en PI 5 med 8 GB? kollat in den HA green?

Jag kör HA Green och jag tycker den funkar bra. Jag uppskattar att den inte har någon fläkt som låter utan kyls helt passivt, också skönt att bara köra igång med HA Green och inte behöva fixa installation eller något tycker jag. Om man ska ha lite tyngre grejor på HA såsom övervakningskameror behöver man nog lite bättre hårdvara men jag använder inte sånt så jag är nöjd med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag kör HA Green och jag tycker den funkar bra. Jag uppskattar att den inte har någon fläkt som låter utan kyls helt passivt, också skönt att bara köra igång med HA Green och inte behöva fixa installation eller något tycker jag. Om man ska ha lite tyngre grejor på HA såsom övervakningskameror behöver man nog lite bättre hårdvara men jag använder inte sånt så jag är nöjd med den.

Tänkte mig oxå men vem vet vad man i framtiden vill koppla in på den då man vet så lite om den än så länge.
Men så länge det inte är ”laggar” så är jag väl nöjd.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | ASUS B850-E | 9950X3D | 64 GB RAM | ASUS 9070XT PRIME | WD SN850x 4TB | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFT OLED |

Permalänk
Skrivet av Hejss:

Jag kör med en Intel NUC. Den har en fläkt men skall jag höra fläkten så behöver jag i princip lägga örat på den för att höra den.
Jag har kört Home Assistant på en HP Elitedesk G3 800.Samma sak där. Jag behöver lägga örat på datorn för att höra den.
En begagnad Elitedesk går att få för runt 500 kr begagnad. Och då är det mycket mer kräm i den så du kan använda den till något mer med.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Minidator med N100 eller N150 skulle jag nog kört på (även om jag själv kör på en Pi5).
Äldre datorer med äldre processorer som kanske är billigare i inköp kan bli dyrare över tid då de har högre strömförbrukning.

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Minidator med N100 eller N150 skulle jag nog kört på (även om jag själv kör på en Pi5).
Äldre datorer med äldre processorer som kanske är billigare i inköp kan bli dyrare över tid då de har högre strömförbrukning.

Det är iofs sant. Men kan man använda flera tjänster på samma maskin så blir det lite billigare. Nu vet jag inte vad en PI drar i el.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Tjena!

Du kommer väldigt långt på en pi5. Men vilken väg du ska gå beror nog på vilken prio du har. Är det strömförbrukningen så är det helt rätt val. Green är lättare att komma igång med, men vet inte hur prestandan står sig mot pi 5. Är du rädd för att kraften ska ta slut och att du även ansluter kameror via frigate då ska du bygga något vassare.

Permalänk

Jag har funderat på att ansluta Home Assistant till min elmätare via HAN port.
Men jag vill ha lite mer "kött på benen" innan.
Den elmätare jag har är en Aidon 6484 SE.

HAN Porten är en RJ45 (vissa elmätare har en RJ12).

Jag vet inte riktigt vad för läsare jag behöver. Jag vet att vissa kommunicerar via WIFI. Finns det även dom som använder Zigbee eller andra protokoll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag vet inte riktigt vad för läsare jag behöver. Jag vet att vissa kommunicerar via WIFI. Finns det även dom som använder Zigbee eller andra protokoll.

Denna fungerar med home-assistant så länge du kan placera den så den får kontakt med wifi. Fördelen med RJ45 är dock att man kan ha en lång förlängningskabel mellan elmätaren och avläsaren. Dock så kräver den separat strömförsörjning.
Själv drog jag en förlängningskabel på 7-8 meter för att placera avläsaren på ett annat ställe än elmätaren där jag också kunde förse den med ström från en usb-laddare.

https://www.homewizard.com/sv/butik/wi-fi-p1-meter/

edit: denna mätare fungerar både med rj12 och rj45. Jag använder den med RJ45.

Permalänk
Skrivet av cp_:

Denna fungerar med home-assistant så länge du kan placera den så den får kontakt med wifi. Fördelen med RJ45 är dock att man kan ha en lång förlängningskabel mellan elmätaren och avläsaren. Dock så kräver den separat strömförsörjning.
Själv drog jag en förlängningskabel på 7-8 meter för att placera avläsaren på ett annat ställe än elmätaren där jag också kunde förse den med ström från en usb-laddare.

https://www.homewizard.com/sv/butik/wi-fi-p1-meter/

edit: denna mätare fungerar både med rj12 och rj45. Jag använder den med RJ45.

Tackar för detta.
Jag har inga problem med att den inte når mitt WIFI nät då det är drygt 4 meter mellan läsaren och min nätverk/server hylla är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder Tibber Pulse med home assistant. Köpte den för krediter i deras shop. Funderar fint.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag använder den här: https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/

Nu passade den i min läsare så jag behövde inte tänka på portar mer än att det var rätt. Bonus att den kör ESPHome med, så sköts konfiguration och firmware i HomeAssistant med.

Min klarar sig med den ström som porten ger, och då har jag även en P1 Splitter och läsaren till Easee inkopplade (därav splittern). Inga extra sladdar, funkar direkt i HA och prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Tjena!

Jag kör HA Green och är supernöjd med den. Väldigt bekvämt att köra HAOS ”som man ska”, vilket gör det väldigt enkelt med nya moduler och sånt som verkar krångligare när man kör i Docker.

Har en N100-maskin med, men den kör annat än HAOS. Ganska skönt i min mening att det är två olika maskiner med. Mitt labb på hemmaservern påverkar aldrig automatiseringar osv i HA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Jag kör HA Green och är supernöjd med den. Väldigt bekvämt att köra HAOS ”som man ska”, vilket gör det väldigt enkelt med nya moduler och sånt som verkar krångligare när man kör i Docker.

Har en N100-maskin med, men den kör annat än HAOS. Ganska skönt i min mening att det är två olika maskiner med. Mitt labb på hemmaservern påverkar aldrig automatiseringar osv i HA.

Blev en HA green me har inte riktigt kommit igång än. Kan börjar med nån billigare version så om det är nåt så kan man köpa nån bättre sen.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | ASUS B850-E | 9950X3D | 64 GB RAM | ASUS 9070XT PRIME | WD SN850x 4TB | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFT OLED |

Permalänk
Skrivet av koSmiQ:

Jag använder den här: https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/

Nu passade den i min läsare så jag behövde inte tänka på portar mer än att det var rätt. Bonus att den kör ESPHome med, så sköts konfiguration och firmware i HomeAssistant med.

Min klarar sig med den ström som porten ger, och då har jag även en P1 Splitter och läsaren till Easee inkopplade (därav splittern). Inga extra sladdar, funkar direkt i HA och prisvärd.

Tackar så mycket för detta.

En helt annan fråga.
I området så har det varit lite problem med inbrott i våra källarförråd.
Värden (Förbo) gör inte skit åt det. Vi har RFID läsare som loggar vem som går in. Men dom kan inte kolla vilken tag som har använts. Dom som har gjort inbrott har gått in med tag och sedan klippt hänglåsen.
Polisen lägger bara ner ärendet tyvärr trotts att DNA har funnits på en av platsen i form av glasspinnar.
Jag skulle vilja ha en sensor på just min gallerdörr kopplad till Home Assistant.
Typ IKEA Parasoll.
Jag tror inte att jag har signal ner till källaren tyvärr.
Det jag vet om zigbee är att det finns enheter som kan gå ner i frekvens vilket innebär att dom penetrerar väggar bättre. Men bandbredden blir sämre.
Några rekommendationer?
Idag har jag en Home Assistant Sky Connect.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

En helt annan fråga.
Värden (Förbo) gör inte skit åt det. Vi har RFID läsare som loggar vem som går in. Men dom kan inte kolla vilken tag som har använts. Dom som har gjort inbrott har gått in med tag och sedan klippt hänglåsen.
Polisen lägger bara ner ärendet tyvärr trotts att DNA har funnits på en av platsen i form av glasspinnar.
Jag skulle vilja ha en sensor på just min gallerdörr kopplad till Home Assistant.
Typ IKEA Parasoll.
Det jag vet om zigbee är att det finns enheter som kan gå ner i frekvens vilket innebär att dom penetrerar väggar bättre. Men bandbredden blir sämre.
Några rekommendationer?

Såvitt jag vet så har Zigbee sämre räckvidd än wifi. Det bygger till stor del på mesh-nät och att låna enheter tillsammans ger bra täckning. Samt tanken att de som går på batteri ska ha bra batteritid, vilket de bland annat får genom att Zigbee inte skickar ut lika stark signal som wifi.

Jag kan ha fel, men det är min uppfattning.

Så i det här fallet tror jag tyvärr att Zigbee inte är rätt lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

En helt annan fråga.
Typ IKEA Parasoll.
Några rekommendationer?

Låter lustigt att de inte kan se loggarna i ett taggsystem

Jag vet inte om du tänker på Lora? Det är en annan trådlös teknik som jag tror har längre täckning.

Permalänk
Medlem

Ikea family har rabatt på diverse smarta hem-produkter.
Köpte på mig några Inspelning och även ett par Badring, Satsar på att Badring går att få in i home assistant. 79 kr styck kändes prisvärt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av koSmiQ:

Såvitt jag vet så har Zigbee sämre räckvidd än wifi. Det bygger till stor del på mesh-nät och att låna enheter tillsammans ger bra täckning. Samt tanken att de som går på batteri ska ha bra batteritid, vilket de bland annat får genom att Zigbee inte skickar ut lika stark signal som wifi.

Jag kan ha fel, men det är min uppfattning.

Så i det här fallet tror jag tyvärr att Zigbee inte är rätt lösning.

Okej.
Jag har ingen WIFI täckning nere i källaren tyvärr. Skall kolla 2.4 ghz bandet med för säkerhets skull.
Källaren är ett Skyddsrum så väggarna är rätt tjocka. Men jag har 4G täckning där nere iaf.
Jag vill ha någon sensor som inte bygger på Tuya. Är en mardröm att få dom att fungera lokalt i Home Assistant utan internet.

Skrivet av jocke92:

Låter lustigt att de inte kan se loggarna i ett taggsystem

Jag vet inte om du tänker på Lora? Det är en annan trådlös teknik som jag tror har längre täckning.

Jag tycker det är sjukt att dom inte kan/får gå in och kolla och spärra denna tag. För polisen gör tyvärr inte så mycket.
Jag skulle kanske kolla med en granne som bor direkt ovanför källaren och se om man kan lösa så att man kan få ett fungerande WIFI nät i källaren så att man kan montera sensorer via WIFI.
Men jag behöver vilka sensorer som skulle kunna fungera. Och som är batterianslutna.

Jag är osäker om det är Lora jag tänker på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Okej.
Jag har ingen WIFI täckning nere i källaren tyvärr. Skall kolla 2.4 ghz bandet med för säkerhets skull.
Källaren är ett Skyddsrum så väggarna är rätt tjocka. Men jag har 4G täckning där nere iaf.
Jag vill ha någon sensor som inte bygger på Tuya. Är en mardröm att få dom att fungera lokalt i Home Assistant utan internet.
Jag tycker det är sjukt att dom inte kan/får gå in och kolla och spärra denna tag. För polisen gör tyvärr inte så mycket.
Jag skulle kanske kolla med en granne som bor direkt ovanför källaren och se om man kan lösa så att man kan få ett fungerande WIFI nät i källaren så att man kan montera sensorer via WIFI.
Men jag behöver vilka sensorer som skulle kunna fungera. Och som är batterianslutna.

Jag är osäker om det är Lora jag tänker på.

Kika på Shellys wifi-sensorer https://www.shelly.com/collections/smart-safety-security

Om läsarna är av offline-läsare är det inte säkert att det sker någon loggning. Dvs. läsaren går på batteri eller ström och är inte aktivt kopplad till en centralenhet. Annars är det lite konstigt, speciellt ihop med en polisanmälan.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Kika på Shellys wifi-sensorer https://www.shelly.com/collections/smart-safety-security

Om läsarna är av offline-läsare är det inte säkert att det sker någon loggning. Dvs. läsaren går på batteri eller ström och är inte aktivt kopplad till en centralenhet. Annars är det lite konstigt, speciellt ihop med en polisanmälan.

Tackar för tipset. Skall absolut kolla in shelly.

När det kommer till RFID brickorna så är dom från Assa Abloy och heter Aptus. Systemet är uppkopplat då dom kunde lägga till fler behörigheter på min bricka då jag hyr ett extra förråd. Och detta gjorde dom utan att ha tillgång till min RFID tag.

Jag har även funderat på att prata med en av mina grannar och se om jag kan sätta en range extender inne hos dom och se om jag får WIFI täckning nere i källaren. För jag tror att flera av mina grannar skulle vilja vara intresserade att ha dessa sensorer på sina förrådsdörrar. Jag tänker att jag kan försöka sätta upp någon form av server som skickar ett SMS när "Anders" (Påhittat namn) på nummer 10 källardörr öppnas. Och om det inte är Anders som är i källaren så är ju möjligheten större att ta dom på bar gärning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

En helt annan fråga.
Typ IKEA Parasoll.
Några rekommendationer?

lora eller z-wave 800/L klarar att penetrerar det mesta då dessa jobbar på subghz

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

lora eller z-wave 800/L klarar att penetrerar det mesta då dessa jobbar på subghz

Tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Glad to be of service

Mitt problem är tillbaka, och har varit så se senaste veckorna.

Några tips om vad jag ska leta efter i loggarna? Omstart hjälper alltid

Edit: Så nära att köpa en diregera idag, då det är IKEA family erbjudande på dem. Men känns som att det är waste of money då detta måste gå att lösa?

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

Mitt problem är tillbaka, och har varit så se senaste veckorna.

Några tips om vad jag ska leta efter i loggarna? Omstart hjälper alltid

Edit: Så nära att köpa en diregera idag, då det är IKEA family erbjudande på dem. Men känns som att det är waste of money då detta måste gå att lösa?

Kör du EmberZNet firmware på ZBT-1? Jag gör det och det fungerar bra. Använd den tillhörande USB-kabeln och lägg den så att den inte ligger emot andra kablar eller annat som kan störa signalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Kör du EmberZNet firmware på ZBT-1? Jag gör det och det fungerar bra. Använd den tillhörande USB-kabeln och lägg den så att den inte ligger emot andra kablar eller annat som kan störa signalen.

Hej

Så här står det på info

Firmware: OpenThread RCP None

Ska kolla lite på hur jag uppdaterar fw då

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk

Jag har börjat att göra automatiseringar som jag tycker är lite fräckare än dom jag har gjort innan.
Jag gjorde om min automation som tänder lampan i hallen när ytterdörren öppnas efter att solen har gått ner.
Min tidigare automation var enkel. Men nu har jag en ny lampa i hallen.
Jag fick tag på 2 st IKEA Tidig som jag hängde upp i hallen. så nu har jag GU10 spots istället för en E27 lampa.
Och istället för att lamporna bara tänder sig så tänds dom en och en med 0.5 sekunders mellanrum (1-2-3) och släcks på samma sätt (3-2-1).
Då jag har båda lamporna i hallen så kommer jag sen ha 10 st GU10 lampor i hallen som sitter på en rad.
Ni som minns tv serien knightrider (den gamla) med David Hasselhoff och bilen Kitt, minns att bilen har en röd ljusramp i frånten där ljuset rör sig sida till sida.
Jag skulle vilja ha en liknande ljuseffekt i hallen. Jag har gjort en automation men nu vill jag bara att den skall start om automatiskt efter automationens slut.
Hur gör jag?
Nya Lampan:

(Dom 2 resterade lamporna införskaffas längre fram)

Gamla lampan:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Av någon anledning så fastnar jag här hela tiden när jag ska lägga till en kontroll, sensor etc efter batteribyte.
Min rörelsesensor verkar ha gått igenom ändå, men denna hue-kontrollen vill inte fungera.
Har startat om HA.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem

Varför behöver du lägga till dom på nytt efter batteribyte? Bara byta batteri och vänta en stund.
Men jag gissar att jag feltolkar ditt inlägg?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Varför behöver du lägga till dom på nytt efter batteribyte? Bara byta batteri och vänta en stund.
Men jag gissar att jag feltolkar ditt inlägg?

Det har jag alltid behövt göra av någon anledning. Men när jag lagt till den på nytt så alla automationer som enheten är med i kvar. Så behöver inte göra något mer än att lägga till den.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro