Permalänk
Medlem

5070 ti eller 9070 xt

Hej

5070 TI eller 9070 XT?

Låt säga att dessa smärtar min plånbok exakt lika mycket.. Vilket är då det självklara valet? Grafikkortet ska i detta fall "driva" en 3840x1600-skärm.

Vad jag kan se när jag googlar så verkar 5070 TI ha lite övertag men enligt Swecs prestandaindex så ligger 9070 XT överst.

Tack för er input

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Det beror nog mycket på om dina spel klarar DLSS eller inte. FSR går ju oftast att slå igång på alla spel.

Vill du ha DLSS 4 med framegen så tar du Nvidia solklart.

Jag ger 9070 XT en liten fördel överlag dock då FSR har bredare stöd. Vill du spela i native så säger jag 9070 xt helt klart.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Rå raster är de båda ungefär likvärdiga i, som du redan har sett. 5070 Ti har märkbart högre prestanda i raytracing (och ett enormt övertag när det gäller path tracing). Sen har Nvidia en bättre uppskalningsteknik (DLSS 4 vs FSR4). Om dessa fördelar är av intresse för dig skulle jag välja 5070 Ti.

Permalänk
Medlem

Svår fråga beroende på hur du själv känner.

Ett 5070 ti hade nog jag valt vid samma pris, pga stödet med DLSS och lite extra RT prestanda. Om de något du använder.

FSR 4 är riktigt bra men tidigare versioner är inte så bra och uppgradering är kanske inte möjligt via drivrutinen utan kräver ”moddning” i form av Optiscaler. Optiscaler bör dock kanske inte användas online.

Med de sagt så är, Jag är riktigt nöjd med mitt 9070 XT.

Men jag köpte det för 7750kr vilket var oslagbart bra pris för prestandan men kanske inte om de kostar samma. En annan fördel anser jag är 8-pin kontakterna på 9070 xt, Men det är nog en annan debatt.

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

5070 Ti. Givet att du skriver båda smärtar plånbok lika mycket.

Är 9070XT billigare är det skit samma om du inte måste spela med max RT och nyttja Cuda.
FSR4 vs DLSS ser man inte skillnad på i 4k. Sen finns optiscaler för att lägga till FSR4 i fler spel.

Min enda gripe med 50 serien är varma hotspots på PCB som hittats. Svårt att avgöra hur det påverkar. techspot artikel

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Vad jag kan se när jag googlar så verkar 5070 TI ha lite övertag men enligt Swecs prestandaindex så ligger 9070 XT överst.

Sweclockers testade med ett överklockat 9070 XT med högre strömbudget än standard. 5070 Ti i prestandaindexet är också överklockat men inte lika mycket, och med standard strömbudget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

5070 Ti. Givet att du skriver båda smärtar plånbok lika mycket.

Är 9070XT billigare är det skit samma om du inte måste spela med max RT och nyttja Cuda.
FSR4 vs DLSS ser man inte skillnad på i 4k. Sen finns optiscaler för att lägga till FSR4 i fler spel.

Min enda gripe med 50 serien är varma hotspots på PCB som hittats. Svårt att avgöra hur det påverkar. techspot artikel

Om man gillar raytracing har DLSS en enorm fördel som många inte pratar om, och det är Ray Reconstruction. Skillnaden med det på/av är absolut märkbar oavsett upplösning. Jag vet att AMD jobbar på något liknande, men vem vet när det kommer och hur brett stöd det får.

Permalänk
Medlem

5070 Ti alla dagar i veckan. AMD rullar ut FSR4 stödet åt helsicke för långsamt. Vore själv nästan sugen på att sidouppgradera från 9070 XT -> 5070 Ti, men det är inte värt mer än max en tusing imho. I bästa fall hade jag kunnat lösa det för kanske 15-1600kr i mellanskillnad som det ser ut just nu.

Owens test är imho det vettigaste jag sett: https://www.youtube.com/watch?v=YOyioXeWlig&t=1666s 5070 Ti är i genomsnitt 8% snabbare i hans tester om man inkluderar såväl RT som icke RT-tester och såklart ännu mer effektivt om man bara kollar RT prestanda.

Permalänk
Medlem

5070 Ti utan tvekan, det är ett bättre kort. Jag är nöjd med 9070 XT sett till priset men upplevelsen var bättre med 5070 Ti. Drog mindre ström, tystare och svalare. Bättre features men FSR 4 är verkligen 95% så bra som DLSS i mina ögon, game support är dock inte alls lika bra.

En stor nackdel var dock att jag hade blackscreen problem med 5070 Ti. Det blev aldrig patchat under mina 7 veckor med kortet så det var helt enkelt inget alternativ för mig. Sen kostade det också 2600kr mer när jag köpte det, vilket också var en stor anledning till varför jag behöll 9070 XT.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Ok, verkar som att 5070 ti är lite av en favorit så jag kör på den. Har förstått att skillnaderna är ganska små egentligen och massa lullul som DLSS etc har jag historiskt sett aldrig använt men kanske gör det framöver (?).

Jättetack för hjälpen allihopa!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Hej

5070 TI eller 9070 XT?

Låt säga att dessa smärtar min plånbok exakt lika mycket.. Vilket är då det självklara valet? Grafikkortet ska i detta fall "driva" en 3840x1600-skärm.

Tack för er input

Beror helt på om känner prio för RT eller stabilitet.

Varit otroligt mycket problem med drivrutiner så är helt klart en ganska mycket högre risk med Nvidia idag att man får en massa problem.

Sen Sure kortet är bättre med RT men även märkbart dyrare, hade då med tanke på 1000-2500kr påslag i pris och kombinationen med Nvidias drivrutiner just nu så hade jag nog snarare påstått att Nvidia inte ens är ett alternativ! Om man inte specifikt drar nytta av cuda i produktivitet eller streamar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Beror helt på om känner prio för RT eller stabilitet.

Varit otroligt mycket problem med drivrutiner så är helt klart en ganska mycket högre risk med Nvidia idag att man får en massa problem.

Jag har haft 5070 Ti Prime och nu har jag 5070 Ti TUF. Stabilaste korten jag någonsin haft, inte ett enda problem, bara fungerar. Däremot hade jag problem med sonens 9070 XT Nitro+ med Black Screen - samma problem som väldigt många verkar ha:

https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/1j6ksd1/megathread_...

Det är löst nu, men var sjukt irriterande att inte få det att fungera utan en massa felsökning och support av AMD och sonen var lagom glad på mig att hans födelsedagspresent inte gick att använda på en vecka.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Jag har haft 5070 Ti Prime och nu har jag 5070 Ti TUF. Stabilaste korten jag någonsin haft, inte ett enda problem, bara fungerar. Däremot hade jag problem med sonens 9070 XT Nitro+ med Black Screen - samma problem som väldigt många verkar ha:

https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/1j6ksd1/megathread_...

Det är löst nu, men var sjukt irriterande att inte få det att fungera utan en massa felsökning och support av AMD och sonen var lagom glad på mig att hans födelsedagspresent inte gick att använda på en vecka.

Läs nyheterna bara, Nvidia har haft problem med kablar som brinner (förhoppningsvis inte som kommer uppstå på 70 korten men vem vet), drivrutiner som brickar kort och mycket problem med stabilitet! Jag hade iallafall inte chansat när det handlar om så pass mycket pengar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag hade gått på AMD den här gången. Mer prestanda för pengarna och personligen har jag haft extremt stabila drivrutiner på deras kort de senaste åren.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Om man sportar på med till exempel Stable Diffusion så rekommenderar jag att köra på Nvidia i och med CUDA cores. Men är inte det en väsentlig sak så skulle nog jag köra på AMD. Precis som @Sarato säger, mer prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem

Äsch vafan.. jag svänger om och kör på 9070 XT då. Har inte haft AMD sedan jag körde 6870 i CF.. kanske dags att testa igen

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Tror inte du kommer bli besviken oavsett vilket du tar. Hitta bara ett bra pris på modellen du är intresserad av. Båda korten har bra prestanda, tysta och låga temperaturer.

Permalänk
Medlem

Har du köpt ett kort nu? Vad blev det för ett då?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag väljer själv mellan dessa kort nu och kan säga att det lutar åt 9070 XT mest för att alla problem med 5070 TI skrämmer mig. Jag var helt inställd på att köpa 5070 TI från början men sen när jag läste på så var det ju bara massa problem.

*Dåliga drivers som det varnas för att ens ladda ner.

*Blackscreens och boot problem.

*Problem med PCIE 4 eller 5 så man måste in i bios o trixa.

*Väldigt hackigt i spel enligt många och några jämförelser jag såg. Just att det hackar i spel tål jag inte alls.

*Nvidia tog bort Hotspot sensorerna för just 5000 serien, vilket är jävligt skumt.
Sen så visar det sig enligt Igors lab, 107 grader Celsius vid hotspot temps. Bara det här skriker ju köp mig inte.

*Strömkabeln kan börja brinna, vågar man ens ha datorn på när man inte är hemma ifall det bränner ner hela huset.

*Saknade rops, alltså vissa kort har mindre rops än vad de egentlingen ska ha enligt specs, fullt galet och det påverkar prestanda. Visst det får bli en retur eller RMA men vem orkar hålla på med sånt.

Sen finns det säkert nåt jag glömt också. Bara hälften av allt det där får mig att vilja springa åt andra hållet. Så nu lutar det åt 9070 XT för min del. Men med det sagt är jag inte pepp på det kortet heller eftersom det inte klarar just de två spelen jag ville spela lika bra, nämligen Cyberpunk med pathracing och Black Myth Wukong med raytracing. Men ett problemfritt köp och spelande är av högsta prioritet.

Lägger nog in en beställning på 9070 XT nu när jag läser igenom vad jag själv har skrivit.