MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

...kanske skulle visa en bild. Såhär ser det ut på mitt Held-ställ, så man kan koppla ihop delarna med dragkedjan:

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

det får duga i början tänkte jag

helt rätt! det springer snabbt iväg med alla kostnader. Inte en billig hobby detta sedan tar det säkert en stund att komma på vad man egentligen vill ha. Första köpet kanske man kommer på att man inte var så nöjd med ändå så bra att hålla nere kostnaderna då.

Skrivet av HickeHiskelig:

syntest nästa vecka. bara resten kvar...

Aha, lycka till! Övningskörningstillstånd nästa då! Spännande resa detta, jag fixade just teoriprovet! En lång process kanske (!?!) börjar gå mot sitt slut

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

helt rätt! det springer snabbt iväg med alla kostnader. Inte en billig hobby detta sedan tar det säkert en stund att komma på vad man egentligen vill ha. Första köpet kanske man kommer på att man inte var så nöjd med ändå så bra att hålla nere kostnaderna då.

Så sant.
Jag är inne på tredje uppsättningen kläder nu och ångrar att jag inte köpte skyddströja, typ knox urbane pro.
Skulle jag köpa ett nu hade jag behövt byta alla kläder igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chade:

Så sant.
Jag är inne på tredje uppsättningen kläder nu och ångrar att jag inte köpte skyddströja, typ knox urbane pro.
Skulle jag köpa ett nu hade jag behövt byta alla kläder igen.

Skyddsjacka är det bästa jag har köpt. Kör en Supershirt från Adventure spec, väldigt behaglig och skön, inte alls lika "stel" som knox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncc1701e:

Skyddsjacka är det bästa jag har köpt. Kör en Supershirt från Adventure spec, väldigt behaglig och skön, inte alls lika "stel" som knox.

oj, den såg bra ut! Själv gillade jag inte heller riktigt den från Knox. Men köpte en från RevIt (Proteus), fast utan glidskydd så man får ha ett glidlager ytterst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tog steget och beställde ett Dominator avgassystem till min MT-07 häromdagen... Suktet efter ett fränare och elakare ljud blev för stort, 15-åringen inom mig vann över det relativt rimliga vuxna...
Jag har läst olika bud gällande om-mappning av ECU efter byte av avgassystem. Någon som vet huruvida det är värt besväret?

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Jag tog steget och beställde ett Dominator avgassystem till min MT-07 häromdagen... Suktet efter ett fränare och elakare ljud blev för stort, 15-åringen inom mig vann över det relativt rimliga vuxna...
Jag har läst olika bud gällande om-mappning av ECU efter byte av avgassystem. Någon som vet huruvida det är värt besväret?

Generellt så är det väl "börjar din hoj gå annorlunda efter bytet? gör en mappning" på divserse forum jag läser.
Sen kan ju en mappning av MT07 göra stor skillnad i hur mjukt den går också så finns ju fler fördelar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

oj, den såg bra ut! Själv gillade jag inte heller riktigt den från Knox. Men köpte en från RevIt (Proteus), fast utan glidskydd så man får ha ett glidlager ytterst.

Ja, den är riktigt skön och bra, väldigt nöjd.
När jag skulle köpa så var jag inställd på Knox, men fick gå till till 3XL och ändå så var den "sjukt" stel och skavde min i halsen.
Proteus låg även på min lista, man han aldrig pröva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Har du bytt hela , så bör du nog mappa om den.

Permalänk

Hallå folkens!

Kortet hägrar och inköpet av första hojen likaså.
Jag är 195cm och letar efter en hoj jag kan sitta vettigt på, helst åt custom hållet. Kör MT-07 på skolan och sitter bra på den, men är nog ingen hoj jag egentligen vill ha. Har ni några fina tips på något som skulle passa?

Visa signatur

I HAVE AWOKEN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirBarkalot:

Hallå folkens!

Jag är 195cm och letar efter en hoj jag kan sitta vettigt på, helst åt custom hållet. Kör MT-07 på skolan och sitter bra på den, men är nog ingen hoj jag egentligen vill ha. Har ni några fina tips på något som skulle passa?

Vilken stil gillar du? För du kan nog köra det mesta utom kanske de allra sportigaste sporthojarna bekvämt beroende på modell.
Budget? Ny, beg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns som att det ska få bli så att jag mappar om den.
Då är nästa fråga om någon har förslag på var man kan göra det? Mailade min ordinarie verkstad, och de kan inte.
Bor i Sollentuna, så helst I Stockholmsområdet. Har läst om nått ställe i Västerås som kan göra det annars.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirBarkalot:

Hallå folkens!

Är själv 190 och kör en vn800 och vilket ändå är en ganska liten maskin men sitter helt ok även om det är på gränsen! Så skulle gissa på att valfri 1000+ borde fungera för dig, eventuellt att man får flytta fram fotpinnar och justera/byta styre.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Känns som att det ska få bli så att jag mappar om den.
Då är nästa fråga om någon har förslag på var man kan göra det? Mailade min ordinarie verkstad, och de kan inte.
Bor i Sollentuna, så helst I Stockholmsområdet. Har läst om nått ställe i Västerås som kan göra det annars.

Om dom i Västerås är motospeed så är jag osäker på om dom gör det fortfarande, samt enligt mig så ska man hålla mig borta därifrån då dom kan va riktigt otrevliga! Ville köpa belägg där till min 2003 sv1000 och dom mer eller mindre va "du ska väll inte lägga ner pengar på att köpa delar till en sån skrot hög?

Enklaste är bara att googla och kolla kommentarer, finns en hel del av dom Mälardalen, finns även ganska många privata som kan va billigare men då är det att börja söka igenom forum och Facebook grupper som gäller tyvärr.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vilken stil gillar du? För du kan nog köra det mesta utom kanske de allra sportigaste sporthojarna bekvämt beroende på modell.
Budget? Ny, beg?

Som sagt, lite mer åt custom/glidar-stuket, modeller jag gillar hittills: Triumph Speedmaster, Honda Shadow, Kawasaki VN Classic och Vulcan S, samt Yamaha Dragstar. Kollat lite på XVS Bolt och några hojar åt det hållet med, det är också nice!
Budget ja, har väl en smärtgräns runt 50-60k beroende på, gärna lägre än det pga första hojm så definitivt en begagnad.

Visa signatur

I HAVE AWOKEN!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Är själv 190 och kör en vn800 och vilket ändå är en ganska liten maskin men sitter helt ok även om det är på gränsen! Så skulle gissa på att valfri 1000+ borde fungera för dig, eventuellt att man får flytta fram fotpinnar och justera/byta styre.

Kollat lite på vn800 sen min körskolelärare sa att en Honda Shadow 750 blir alldeles för liten. Inser ju att jag måste åka och provsitta lite cyklar för att få en vettig känsla kring vad som kan passa. Iom första hoj osv, känns allt över 1000cc lite småläskigt. Men jag vet inte hur bekymrad jag egentligen borde vara?

Visa signatur

I HAVE AWOKEN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirBarkalot:

Kollat lite på vn800 sen min körskolelärare sa att en Honda Shadow 750 blir alldeles för liten. Inser ju att jag måste åka och provsitta lite cyklar för att få en vettig känsla kring vad som kan passa. Iom första hoj osv, känns allt över 1000cc lite småläskigt. Men jag vet inte hur bekymrad jag egentligen borde vara?

Är det väl custom så lär du inte bry dig alls om CC då är det snarare vikt du bör kolla på. Med tanke på att en 1500cc japansk custom hoj kommer va otroligt mycket slöare än en 10000cc äventyr/naken hoj.
Så är nog snarare vikten som kan ställa till det där att det gör den mer svårhanterad, speciellt i lägre hastigheter.

Men som sagt jag är 190 och är på gränsen med min vn800, har bara provsuttit några japanska 1500 cyklar och sitter betyderligt bättre på dom med ganska ordentlig marginal.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirBarkalot:

Som sagt, lite mer åt custom/glidar-stuket, modeller jag gillar hittills: Triumph Speedmaster, Honda Shadow, Kawasaki VN Classic och Vulcan S, samt Yamaha Dragstar. Kollat lite på XVS Bolt och några hojar åt det hållet med, det är också nice!
Budget ja, har väl en smärtgräns runt 50-60k beroende på, gärna lägre än det pga första hojm så definitivt en begagnad.

Kolla på en sporre.

Permalänk
Medlem

CC tiden är över. Enda gången mycket CC kan kännas lite läskigt är om man är glad i hågen på en rad4a eller sportig V4.
Annars är det bara att välja hoj efter hur din rumpa / ben mår.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirBarkalot:

Dragstar 1100, VTX 1300 är några väldigt populära med dem jag kör med. Jag har själv haft dragstar och är 195cm funkade bra.
Men i glidarstuk för oss långa så satsa på något runt 1100+ cc. Hästar kan ju skilja från 50 upp till 180 så det är bara att sätta egna krav. Jag personligen skulle säga att ca 70-90 är sweet spot.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Är det väl custom så lär du inte bry dig alls om CC då är det snarare vikt du bör kolla på. Med tanke på att en 1500cc japansk custom hoj kommer va otroligt mycket slöare än en 10000cc äventyr/naken hoj.
Så är nog snarare vikten som kan ställa till det där att det gör den mer svårhanterad, speciellt i lägre hastigheter.

Men som sagt jag är 190 och är på gränsen med min vn800, har bara provsuttit några japanska 1500 cyklar och sitter betyderligt bättre på dom med ganska ordentlig marginal.

Ja det är väl kanske vikten jag tänker på, men ja klarar min kvinnliga kompis en Hd på 2000cc och runt 300kg så går väl det mesta. Stort tack för input!

Skrivet av myra:

Kolla på en sporre.

Sportster menar du? Hört att de är rätt små?

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Dragstar 1100, VTX 1300 är några väldigt populära med dem jag kör med. Jag har själv haft dragstar och är 195cm funkade bra.
Men i glidarstuk för oss långa så satsa på något runt 1100+ cc. Hästar kan ju skilja från 50 upp till 180 så det är bara att sätta egna krav. Jag personligen skulle säga att ca 70-90 är sweet spot.

Tack för tips, jag tar med mig detta!

Visa signatur

I HAVE AWOKEN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirBarkalot:

Tack för tips, jag tar med mig detta!

Fastnar du för någon hoj men känner att fotreglage är lite för nära så kan du alltid skaffa förlängningar.

Gäller det honda, yamaha eller kawasaki kan jag tipsa om scootmods.net.
Köpte förlängning till min gamla dragstar 1100 där och de fungerade utmärkt. Gött att slippa att styret tog i knäna när jag svängde 😅

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Får man motorcykel genom besiktningen om man byter ut avgassystem? säger dem nej om den blir för högljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Får man motorcykel genom besiktningen om man byter ut avgassystem? säger dem nej om den blir för högljud?

Många faktorer som spelar roll. Det första är. Hur högljud får den vara enligt papperna. Sen tillkommer personen som besiktigar din hoj. Om det är en humorlös paragrafryttare eller någon som vill fråga om ditt mc intresse i övrigt och berätta att han själv har samma hoj…

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att med dB-killern monterad så ska det ligga inom godkänd ljudnivå. Jag har inte för avsikt att plocka ur den, då det inte är högljutt jag är ute efter, utan snarare dovare/elakare ljud.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Många faktorer som spelar roll. Det första är. Hur högljud får den vara enligt papperna. Sen tillkommer personen som besiktigar din hoj. Om det är en humorlös paragrafryttare eller någon som vill fråga om ditt mc intresse i övrigt och berätta att han själv har samma hoj…

Skrivet av Baalex:

Min uppfattning är att med dB-killern monterad så ska det ligga inom godkänd ljudnivå. Jag har inte för avsikt att plocka ur den, då det inte är högljutt jag är ute efter, utan snarare dovare/elakare ljud.

Ok, så det låter som att dem e lika petiga som med bilar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Det är lite olika, endel får motorlampa direkt, endel efter några hundra mil och endel inte alls... men skulle rekommendera att flasha ecu'n. på min mt-09 fick jag lampa efter 300mil, mitt i en norgetripp! kändes ju lite halvjobbigt att inte kunna ändra modes så fick göra utan traction control osv 150mil hem i det värsta spöregn jag skådat

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Jättesvårt att säga på förhand.

Jag besiktiga en hoj förra året där han inte ens titta eller mätte på eftermarknads avgassystemet.
Trevlig kille, ställde lite frågor sen kommentera mest att han hoppades på bra väder för MC-säsongen.

Några månader senare var jag på samma ställe med min personbil.
Besiktningsmannen var överseriös och behandlade mig som jag skulle besöka en mördare på Hall. Kände på mig hur detta kommer sluta. Min bil hade inte ett dyft att anmärka. Förutom då att jag hade glömt nyckeln till det löstagbara draget.
Istället för att bara underkänna mig och ge mig en ny tid, fick jag en moralisk uppläxning och ett motivationstal om hur jag behövde lägga in en ny växel att respektera en fackman som denna. Att bara dyka upp sådär "oförberedd"... Ja kunde lika väl spottat honom i ansiktet och kicka han i nötterna i princip....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Jag besikta både min MT07 och Z900 utan DB killer flera gånger och fick aldrig någon anmärkning på flera olika stationer. Men känns som det kanske skiljer sig i olika delar i landet?

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Jag besikta både min MT07 och Z900 utan DB killer flera gånger och fick aldrig någon anmärkning på flera olika stationer. Men känns som det kanske skiljer sig i olika delar i landet?

Har inget med landet att göra. Person till person.

Visa signatur