åsikter om 25-30k bygge av oerfaren byggare

Permalänk

åsikter om 25-30k bygge av oerfaren byggare

Tjena tjena har försökt sätta ihopp ett schysst bygge baserat på lite kampanjer och rabbaterade priser. Tänkte avända detta för LoL, baldurs gate 3, oblivion remastered och WoW bland annat, och möjligen Witcher 4 för framtiden. Vad tror ni, är det någonting som är överflödigt/overkill här eller kanske någonting som saknas? Har ej ögonen och erfarenheten för mer nogrannare detaljer så uppskatar all feedback!

Här nedan är listan jag har satt ihop så länge, börjar från scratch (tänk bort windows och ihopsättningspriset)

https://www.inet.se/datorbygge/b1656736/rabbaterat-bygge

Permalänk
Medlem

Det mesta känns rätt så vettigt.

Jag skulle dock ändra på ram. Du vill köra på CL30/CL32 6000hz minnen för AMD processor. Sedan är väll frågan om du behöver 64GB. 32 räcker utan problem till spel.

Sen känns en gen5 2tb ssd för 2200 bara onödigt. I normalt användande får man egentligen ingen direkt nytta av det, och de går varma som bara den.

Eventuellt kanske köpa ett lite kraftigare nättagg. Ger lite mer spelrum om du skulle vilja uppgradera till något grafikkort som kräver mer i framtiden. Men det ät lite efter eget smak o tycke.

Permalänk
Medlem

Så här kanske?

https://www.inet.se/lista/C23in/lemonenjoyer666

Windows 11: https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Permalänk
Skrivet av Toarulle:

Jag skulle dock ändra på ram. Du vill köra på CL30/CL32 6000hz minnen för AMD processor. Sedan är väll frågan om du behöver 64GB. 32 räcker utan problem till spel.

Sen känns en gen5 2tb ssd för 2200 bara onödigt. I normalt användande får man egentligen ingen direkt nytta av det, och de går varma som bara den.

Eventuellt kanske köpa ett lite kraftigare nättagg. Ger lite mer spelrum om du skulle vilja uppgradera till något grafikkort som kräver mer i framtiden. Men det ät lite efter eget smak o tycke.

Bra och givande resonering, tackar för att du tog dig ett kik. Vad för ssd skulle du personligen rekomendera? Tror aldrig jag kommer behöver mer än 2TB

Permalänk

Shysst lista, blev lite billigare också. Så man kan alltså bara fixa en sån där windows key för ca 30kr istället haha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemonenjoyer666:

Shysst lista, blev lite billigare också. Så man kan alltså bara fixa en sån där windows key för ca 30kr istället haha?

Ja, verkar gå på runt 8 kr.

Permalänk
Medlem

Bra och givande resonering, tackar för att du tog dig ett kik. Vad för ssd skulle du personligen rekomendera? Tror aldrig jag kommer behöver mer än 2TB

Kingston Fury Renegade. Har haft en sen 2+ år och köpte en till för att jag är så nöjd och ville ha mer plats
https://www.inet.se/produkt/4305265/kingston-fury-renegade-m-...

Permalänk
Medlem

Det brukar vara massa reor fram och tillbaka på ssd så svårt att säga vad som är bäst. Brukar vara prisvärt att titta på någon gen4 variant just nu.

Lite snabbt kolla på Inet just nu så ser denna ganska trevlig ut:
WD Black SN7100 2TB Gen 4
Finns en recension här där den får bra kritik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

i tex warzone så blev det stor skillnad i hur spelet flyter mellan 32 och 64gb, annars håller jag med helt

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - xfx 9070 xt - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - lg 34gs95qe - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv