Varför VPN när man kan hyra en anonym VPS?

Permalänk

Varför VPN när man kan hyra en anonym VPS?

Hej!

Har tänkt på en sak, varför köra VPN och strula en massa med captcha, streamingtjänster som inte fungerar och sidor som blockar en p.g.a VPN när man istället bara kan hyra en anonym VPS (Virtuell privat server) i Sverige och slänga upp en egen VPN?

Vad är anledningen till att folk inte gör så?

Tack för tips.

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!

Har tänkt på en sak, varför köra VPN och strula en massa med captcha, streamingtjänster som inte fungerar och sidor som blockar en p.g.a vpn när man istället bara kan hyra en anonym VPS (Virtuell privat server) i Sverige och slänga upp en egen VPN?

Vad är anledningen till att folk inte gör så?

Tack för tips.

mvh

De skulle nog fråga sig varför man skall strula och skaffa sig en VPS när du kan betala för en tjänst som "bara fungerar". Dessutom kan de med en knapptryckning ändra land.

Men visst, du har rätt i att VPN:er snabbt flaggas som VPN av sökmotorer m.m. och att det krävs captcha. Antar att de (miss)brukas en del av folk med dåliga intentioner.

Det är dock inget som hindrar dig från att skapa din egen VPN om det fyller dina behov bättre.

Så svaret på din fråga är för att det är enklare och eventuellt billigare att köpa en färdig tjänst.

Permalänk
Medlem

Alla vet inte hur man gör.
Alla orkar inte hålla på.

Permalänk
Medlem

Ungefär av samma anledning jag inte tillverkar min egna tandkräm

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Ungefär av samma anledning jag inte tillverkar mina egna kläder

Permalänk
Medlem

Är väl som de andra säger, att det inte är värt besväret i förhållande till nyttan av det när det finns färdiga lösningar som täcker behovet till stor del.
Det finns mycket man i teorin skulle kunna göra själv, men det är betydligt smidigare att köpa det färdigt.

Permalänk
Skrivet av D.:

Är väl som de andra säger, att det inte är värt besväret i förhållande till nyttan av det när det finns färdiga lösningar som täcker behovet till stor del.
Det finns mycket man i teorin skulle kunna göra själv, men det är betydligt smidigare att köpa det färdigt.

Hej!
Jo, jag håller delvis med om det var så att det fanns VPN-tjänster som fungerade bra.

Men idag känns det som att de flesta VPN:er inte ens når upp till att fungera tillfredsställande.

Jag menar vilken tjänst klarar sig ens förbi 3 av dessa punkter, känner hittills till en vpn leverantör bara som gör det. Men då har jag bara testat det vanligaste..

1. Captcha.
2. Strul med VPN block på diverse tjänster.
3. Strul med VPN block på diverse hemsidor, streamingrättigheter etc.
4. Fel geolocation, tror man är i Uganda när man valt Sverige.
5. Port forwarding.

Edit:
Tar förresten tacksamt emot tips på VPS-leverantörer som har no-logg och som inte kostar mer än en VPN. ~180kr/mån

Permalänk
Medlem

Hej!
Jo, jag håller delvis med om det var så att det fanns VPN-tjänster som fungerade bra.

Men idag känns det som att de flesta VPN:er inte ens når upp till att fungera tillfredsställande.

Jag menar vilken tjänst klarar sig ens förbi 3 av dessa punkter, känner hittills till en vpn leverantör bara som gör det. Men då har jag bara testat det vanligaste..

1. Captcha.
5. Port forwarding.

Edit:
Tar förresten tacksamt emot tips på VPS-leverantörer som har no-logg och som inte kostar mer än en VPN. ~180kr/mån

Många tjänster blockerar inte alltid "VPN" bara utan brukar väl blockera allt som inte är privata hemma IP, dvs datacenter också där de flesta VPS:er finns?

https://lowendtalk.com/

Permalänk
Medlem

Jag tror att du missförstår en viktig aspekt som faktiskt särskiljer VPN-leverantörer från andra typer av tjänster. En VPN-leverantör tar hela risken med att tillhandahålla tjänsten åt dig, inklusive inköp av datacentertjänster. Inga seriösa leverantörer av servertjänster erbjuder tjänster utan någon kundkännedom eller loggning, eftersom det skulle öppna upp för att mindre seriösa aktörer köper tjänsterna och använder dem till att skicka ut exempelvis spam.

"No-log" är heller inte särskilt relevant i det stora hela. En VPS kan mycket enkelt kopplas till en specifik kund - exempelvis om du får in en DMCA/ABUSE-anmälan. I sådana fall kommer denna anmälan att vidarebefordras till dig via e-post, och om problemet är allvarligt finns det en stor chans att dina tjänster stängs av.
Förutom detta så får ju din VPS en statisk IP-adress, vilket gör det väldigt enkelt att spåra trafiken – all din trafik går ju ut genom just den IP:n och inga andra kunder delar samma IP-nummer.

Och även om du lyckas hitta en leverantör som inte har någon form av KYC, kan jag nästan garantera att du kommer att få stora problem med att din IP-adress är svartlistad av exempelvis Spamhaus.

Om du trots allt vill testa på så kan jag tipsa om Melbicom, då de har datacenterplats i Stockholm och rätt generös mängd bandbredd för ett relativt lågt pris.

Visa signatur

Main -> Intel Core i5 14600KF - ASUS ROG STRIX B660-A - Sparkle Intel Arc B580 12GB - Kingston Fury 32GB 3200mhz - Kingston NV2 4TB + Kioxia Exceria Plus 1TB - Arch Linux + Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Ungefär av samma anledning jag inte tillverkar min egna tandkräm

Ja precis, Varför gör du inte det ? Tycker du ska back to basics här va!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Hej!

1. Captcha.
5. Port forwarding.

Edit:

Som jag sa där, "täcker behovet till stor del".
VPN-tjänsterna gör inte sakerna du nämner där nej, men i övrigt fungerar de väl tillräckligt bra för att folk inte ska orka bry sig.
Som med mycket annat accepterar folk det som det är, är inte tillräckligt motiverade för att hitta/göra bättre lösning.

VPN är ju fortfarande inte något som "alla" kör hela tiden. Av de som gör det är det nog en relativt liten andel som anser det vara ett tillräckligt stort problem för att de ska orka bry sig.

Men ja, användning av VPN:er är begränsande.

Permalänk
Skrivet av Victus:

Jag tror att du missförstår en viktig aspekt som faktiskt särskiljer VPN-leverantörer från andra typer av tjänster. En VPN-leverantör tar hela risken med att tillhandahålla tjänsten åt dig, inklusive inköp av datacentertjänster. Inga seriösa leverantörer av servertjänster erbjuder tjänster utan någon kundkännedom eller loggning, eftersom det skulle öppna upp för att mindre seriösa aktörer köper tjänsterna och använder dem till att skicka ut exempelvis spam.

"No-log" är heller inte särskilt relevant i det stora hela. En VPS kan mycket enkelt kopplas till en specifik kund - exempelvis om du får in en DMCA/ABUSE-anmälan. I sådana fall kommer denna anmälan att vidarebefordras till dig via e-post, och om problemet är allvarligt finns det en stor chans att dina tjänster stängs av.
Förutom detta så får ju din VPS en statisk IP-adress, vilket gör det väldigt enkelt att spåra trafiken – all din trafik går ju ut genom just den IP:n och inga andra kunder delar samma IP-nummer.

Och även om du lyckas hitta en leverantör som inte har någon form av KYC, kan jag nästan garantera att du kommer att få stora problem med att din IP-adress är svartlistad av exempelvis Spamhaus.

Om du trots allt vill testa på så kan jag tipsa om Melbicom, då de har datacenterplats i Stockholm och rätt generös mängd bandbredd för ett relativt lågt pris.

Då förstår jag.
I mitt fall är det inte ens jag som ska använda VPN:en utan en hyresgäst som jag inte vill dela min uppkoppling helt öppet med.

Aja, låter enligt dig som att det är smartare att köra med en äkta VPN för att vara säkrare istället för en "anonym VPS".

Tackar så mycket!

Permalänk
Medlem

Kul tanke med egen privat server. Då slipper man mest troligt landsblockeringar. Och så kan man använda den till annat såsom server samt lagring.

Vad är billigaste VPS i sverige? Är det hostup.se 48,75 kr i månaden? Det är ju i samma prisklass som mullvad eller nordvpn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Kul tanke med egen privat server. Då slipper man mest troligt landsblockeringar. Och så kan man använda den till annat såsom server samt lagring.

Vad är billigaste VPS i sverige? Är det hostup.se 48,75 kr i månaden? Det är ju i samma prisklass som mullvad eller nordvpn.

För 48kr/månaden lär prestandan på din VPS vara i klass med en rövtermometer eller ett gravtest…

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

I mitt fall är det inte ens jag som ska använda VPN:en utan en hyresgäst som jag inte vill dela min uppkoppling helt öppet med.

Det är VLAN på din switch/router/ap du är ute efter, inte VPN

Permalänk
Medlem

Då förstår jag.

Aja, låter enligt dig som att det är smartare att köra med en äkta VPN för att vara säkrare istället för en "anonym VPS".

Tackar så mycket!

Hade nog köpt en raspberry pi, en prq.se tunnel, en wifimodul och bara delat ut wifi och sagt dragit kabel från raspberry pi:n till hyresgästen
som får göra vad den vill med sin tunnel. Uppenbart så fattar alla vad vpnen används till.. tänker inte ens nämna det.Tror ingen skulle bry sig vem som betalar för tjänsten när det är uppenbart att det är hyresgästen som använder den. Och ärligt så tror jag inte du behöver KYC för en hyresgäst.

Visa signatur

<3

Permalänk
Skrivet av Han_stog_still:

Hade nog köpt en raspberry pi, en prq.se tunnel, en wifimodul och bara delat ut wifi och sagt dragit kabel från raspberry pi:n till hyresgästen
som får göra vad den vill med sin tunnel. Uppenbart så fattar alla vad vpnen används till.. tänker inte ens nämna det.Tror ingen skulle bry sig vem som betalar för tjänsten när det är uppenbart att det är hyresgästen som använder den. Och ärligt så tror jag inte du behöver KYC för en hyresgäst.

Hej!

Tack, antar att du förstod att jag inte ville dela min uppkoppling med hyresgästen som kan göra vad som helst (olagligt) med den. Lika bra köra en anonym VPN (eller VPS?) tänker jag så är den uppkopplingen mer eller mindre anonym.

Ja, jag känner till vlan och allt men det känns inte tillräckligt tryggt att dela sin uppkoppling med någon.

Intressant att du tipsar om PRQ, visste inte att de fanns kvar. Dock har de väldigt låg Mbps på sina tjänster.

Permalänk
Medlem

Tack, antar att du förstod att jag inte ville dela min uppkoppling med hyresgästen som kan göra vad som helst (olagligt) med den.

Den enklaste lösningen är väl att inte dela din uppkoppling? Låt din hyresgäst använda mobilt bredband.

Permalänk
Medlem

VPS kostar oftast mera och kräver kunskap.

Sen förstår jag inte poängen, om du nu ska bruka någon form av tunnel för att gå runt reglerna (zoner) hos streaming tjänster så varför inte segla helt under pirat flagg istället ?

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Den enklaste lösningen är väl att inte dela din uppkoppling? Låt din hyresgäst använda mobilt bredband.

Kan kanske bli problematiskt om det skulle vara nämnt i avtal att internet ingår (vet inte om så är fallet).
Men, till TS, sätta upp ett separat VLAN känns som den lösning du är ute efter, för att separera hyresgästen från övriga nätet

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack, antar att du förstod att jag inte ville dela min uppkoppling med hyresgästen som kan göra vad som helst (olagligt) med den. Lika bra köra en anonym VPN (eller VPS?) tänker jag så är den uppkopplingen mer eller mindre anonym.

Ja, jag känner till vlan och allt men det känns inte tillräckligt tryggt att dela sin uppkoppling med någon.

Intressant att du tipsar om PRQ, visste inte att de fanns kvar. Dock har de väldigt låg Mbps på sina tjänster.

Hyresgästen får egen ip, 30mbit och du slipper bry dig. Jag kör en sån tunnel och måste säga att jag är mer än nöjd. Nu är inte syftet att göra reklam men just i detta fall är det ju en utmärkt ide att använda en sån tunnel.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kan kanske bli problematiskt om det skulle vara nämnt i avtal att internet ingår (vet inte om så är fallet).
Men, till TS, sätta upp ett separat VLAN känns som den lösning du är ute efter, för att separera hyresgästen från övriga nätet

Om nu TS är orolig för att det sker olagligheter så är jag inte säker på att ett VLAN är en fullgod lösning då hyresgästen ändå kan skylla ifrån sig och lägga skulden på TS som har kontroll över vilka VLAN som används.

Permalänk
Medlem

Hej!

1. Captcha.
5. Port forwarding.

Edit:

Mullvad kostar 50 sek / mån med no-logg så redan där har vi ju ett argument varför man kör VPN..? Dessutom roterande ip adresser som du inte får med VPS (utan extra kostnad). Blir mycket dyrare med VPS..?

I slutet av dagen så använder majoriteten VPN för att skydda sig mot olika typer av saker som de kan åka fast för, annars hade de ju inte gått så långt som att garantera ett no-logg alternativ och isf är man ju villig att betala någon för att garantera denna säkerhet istället för att dra upp en server själv och inte veta om de man köper VPS:en av faktiskt raderar loggar (Vilket de förmodligen inte gör för då måste de i sin tur vara uppkopplad mot en leverantör som skyddar sig osv osv blir mycket dyrare för VPS leverantören).

Jobbigt läge om loggarna är kvar och man får böter / fängelse osv

Hoppas du inte är en av elakingarna där ute på the wild web

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

I slutet av dagen så använder majoriteten VPN för att skydda sig mot olika typer av saker som de kan åka fast för

Källa på det?

Permalänk
Medlem

Beror väll på syftet med ens Vpn, är det för skipa geoblock så måste man ju vps i olika länder.

För din del verka det som du vill kryptera datan på ditt LAN? Eller tänket du enbart skicka kundens anslutning till Vpn servern?

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

I slutet av dagen så använder majoriteten VPN för att skydda sig mot olika typer av saker som de kan åka fast för...

Skulle tro att VPN är betydligt vanligare i helt legala syften, såsom att komma åt interna system vid distansarbete.

Skulle även gissa på att merparten av de "säkra" VPN-tjänsterna som streamers gör reklam för inte erbjuder så mycket säkerhet egentligen.

Permalänk

Jag gissar på att majoriteten av "VPN" som säljs idag, framförallt till privatpersoner är för att skydda sig mot piratkopiering vare sig det är torrent eller iptv eller något annat. Kanske några enstaka som vill komma åt netflix i usa eller något. Ingen aning, kanske är alla foliehattar.

Eller som i mitt fall, man har en hyresgäst eller airbnb som man vill kunna erbjuda internet och enda lösningen är via ens egen uppkoppling. Sen vill man skydda sig mot att idioten gör något sjukt så gott det går.

Skrivet av muscle:

Beror väll på syftet med ens Vpn, är det för skipa geoblock så måste man ju vps i olika länder.

För din del verka det som du vill kryptera datan på ditt LAN? Eller tänket du enbart skicka kundens anslutning till Vpn servern?

Ja, endast hyresgästernas via VPN/VPS.

Aja, blev lite offtopic ber om ursäkt för det.
Tanken av tråden var mest om det fanns ett alternativ till VPN med samma skydd i form av VPS eller något.

Permalänk
Medlem

https://internetport.com/en/services/vps/kvm-lowendbox har VPS i Sverige för 63kr/mån.
HostHatch har VPS i Stockholm också, ungefär samma peng men bättre specs.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att majoriteten av "VPN" som säljs idag, framförallt till privatpersoner är för att skydda sig mot piratkopiering vare sig det är torrent eller iptv eller något annat. Kanske några enstaka som vill komma åt netflix i usa eller något. Ingen aning, kanske är alla foliehattar.

Eller som i mitt fall, man har en hyresgäst eller airbnb som man vill kunna erbjuda internet och enda lösningen är via ens egen uppkoppling. Sen vill man skydda sig mot att idioten gör något sjukt så gott det går.

Ja, endast hyresgästernas via VPN/VPS.

Aja, blev lite offtopic ber om ursäkt för det.
Tanken av tråden var mest om det fanns ett alternativ till VPN med samma skydd i form av VPS eller något.

Du har redan fått rekommendationen att använda VLAN vilket är avsett för nätsegmentering.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av plajton:

...Hoppas du inte är en av elakingarna där ute på the wild web...

Haha, nä. Verkligen inte.

Jag frågade AI om den kunde rita en bild i kalle-anka stil som beskriver vad VPN används för!
Kravet var att sweclockers skulle vara med i text.

https://i.imgur.com/qycTvUJ.png

...................... lol