Bästa androidkameran under 10?
Jag sitter idag på en Oneplud Nord 4 5G, som jag tänkt byta. Hade tänkt vänta ett år till, men kameran är inte alls vad jag behöver.
Jag behöver en mobil som tar bättre bilder i lågt ljus och har rejäl zoom. Stort batteri. Gärna med så lite AI-förbättring som möjligt.
Jag är lite småskeptisk för pixel 8/9 med hur mycket AI som ingår, men sett foton på 8a i min lgh och det är en enorm skillnad från min, dock uselt batteri enligt användaren. Jag är otroligt missnöjd med "förbättringen" min nuvarande mobil gör på alla foton, hur man än gör. Allt blir antingen suddigt eller grovt överskärpt med konstiga färger, därför även lite skeptisk till Oneplus 13 som verkar ha samma fenomen som nord. Haft xiaomi mi 10 tidigare som jag gillade skarpt så när som på att den blev väldigt varm, men 15 ultra ligger bortom budget, i så fall bara 15.
Jag vill kunna ta naturliga bilder i hyfsat lågt ljus (ej natt, bara inte jätteljus lägenhet) och en mobil som håller laddningen en hel dag. Nuvarande har varit toppen på den aspekten. Inte ett dugg road av röststyrning eller andra AI funktioner, är väll lite gammalmodig. Zoom är mycket viktigare än andra extra-funktioner.
Någon som har egna erfarenheter av de nyare pixel (9 pro finns som refurbed, "vanlig 9" som ny), xiaomi, oneplus, nothing etc? Samsung går bort tyvärr, inte impad av batteritiden av de inom budget och har bara haft dåliga erfarenheter ang livslängd och bixby etc.
Bättre att vänta ett halvår på att ev. priser ska sjunka? Eller finns det någon vettig?