Apple rullar ut försenade Carplay Ultra

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Aston Marin och Kia, de har verkligen hittat ytterändarna av tillverkare.
Nu får vi vänta och se vad som kommer från Androidsidan.

Kia är inte skit märke längre, har modeller ligger tekniskt och prismässigt högre upp i kedja.

Permalänk
Medlem

Tex nya honda crv kan man gå in i den dolda servicemenyn och aktivera trådlös android auto. Annars stödjer dom endast apple carplay trådlöst och android auto med kabel så frågan är om inte det går att göra på andra märken med. Jag föredrar det trådlöst och ha telefonen liggande på den trådlösa laddaren. hade jag kabel i och telefonen rörde sig när man svängde hårt strulade jämt android auto.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag måste backa lite. Mitt påstående om att "tvingas in i Apple" revideras.

Tog ChatGPT till hjälp med mogonkaffet.

Top 20 sålda bilmärken i Sverige.

Märke

Apple CarPlay

Android Auto

Kommentar

Volvo

Ja

Ja

Google-integration i nya modeller

Volkswagen

Ja

Ja

Standard

Kia

Ja

Ja

Vissa äldre modeller kräver kabel

Toyota

Ja

Ja

Tidigare lite sena med stöd

Tesla

Nej

Nej

Eget system med Google Maps

Skoda

Ja

Ja

BMW

Ja

Ja (nyare)

CarPlay först, Android senare

Mercedes-Benz

Ja

Ja

MBUX-system

Audi

Ja

Ja

Hyundai

Ja

Ja

Peugeot

Ja

Ja

Ford

Ja

Ja

Renault

Ja

Ja

Nissan

Ja

Ja

Mazda

Ja

Ja

Subaru

Ja

Ja

Dacia

Ja

Ja

Fiat

Ja

Ja

Opel

Ja

Ja

Mitsubishi

Ja

Ja

Tabellen visar om märket generellt erbjuder stöd för CarPlay och Android Auto i sina modeller, men det betyder inte att alla modeller eller årsmodeller har det.

Så här ska du tolka det:
"Ja" = Märket erbjuder stöd för systemet i många modeller, ofta som standard från ett visst årtal.
Det är modell- och årsberoende – särskilt viktigt på begagnatmarknaden.
Vissa modeller har bara det ena systemet eller inget alls, särskilt äldre versioner eller enklare utrustningsnivåer.

Exempel:
Toyota: Står som "Ja/Ja" i tabellen, men en Corolla 2018 har inget stöd alls. En Corolla 2022 har båda.
BMW: En BMW 520d 2017 har ofta bara CarPlay (som tillval!). 2021-modeller har båda, ofta trådlöst.
Kia Ceed 2019: Kan ha Android Auto men inte CarPlay i vissa utföranden.

Vad händer om man har fel telefon?
Android-telefon + bil med bara CarPlay
→ Du är körd. De snackar inte med varann.
→ Lösning: Köp adapter, eftermarknadsstereo, eller använd mobilen som GPS med hållare.

iPhone + bil med bara Android Auto
→ Samma sak. De gillar inte varann.
→ Samma lösningar.

Sedan bara för att göra förvirringen total

Inom samma märke kan olika modeller (eller till och med olika årsmodeller) ha helt olika infotainmentsystem – med eller utan stöd för CarPlay och Android Auto.

Några typiska exempel:
Volvo
Äldre modeller (t.ex. V70, XC60 upp till 2019) har Sensus utan full stöd.
Nyare modeller (XC40, XC60, C40 m.fl. från 2021) kör Android Automotive – alltså Google inbyggt, utan att Android Auto krävs. Men CarPlay kommer via OTA-uppdatering.

BMW
CarPlay fanns först – Android Auto kom senare (typ från 2020–2021).
Vissa modeller har CarPlay som tillval (!), inte standard.
Nyare iDrive-system (iDrive 8+) stöder båda, trådlöst.

Mercedes-Benz
Äldre modeller hade Command-system utan stöd.
Nyare med MBUX har båda (men kan kräva kabel för Android Auto).

Toyota
Före 2019: ofta inget stöd alls.
2019–2020: CarPlay ibland, Android Auto ofta saknas.
2021+: båda, men fortfarande rörigt per modell/land.

Tesla
Alla modeller = bara Teslas eget system. Ingen CarPlay eller Android Auto – oavsett modell/år.

Kia/Hyundai
Vissa basmodeller saknar stöd helt.
Vissa modeller har bara trådbundet stöd.
Android Auto kan funka trådlöst, men CarPlay kräver ibland kabel – märkligt nog.

---
Så utifrån ovan är det lite av en djungel men om man är trogen ett bilmärke kan man alltså slippa att välja telefon därefter. Med lite tur.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Precis det steget som behövs. Man saknar ju att få kartan i instrumentpanelen. Samt att det känns lite påklistrat. Speciellt med elbilar är det viktigt att navigationen får info om förbrukningen och batteri/tank. Integration av klimatstyrning vill man också ha.
Då ska bara Android haka på också.

Permalänk
Medlem

För er som kör Android Auto / Apple Carplay så kan jag varmt rekommendera navigationsappen TomTom Amigo.
Kostnads / reklamfri och absolut bäst på navigering. Slår både Google Maps och Apple Maps.
Cleant gränssnitt och har native-stöd för elbilar och laddplatser också. Röststyrd såklart.
Livetrafik med rekommenderade vägval vid hinder / långsamtgående trafik.
Alla fartkameror är med, även mobila. Går också att rapportera live-händelser / olyckor efter vägen och nya kameror som dyker upp.
Tydliga röstanvisningar genom deras egna röstmotor.

De värnar om integritet också och säljer inte dina data som Google / Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

För er som kör Android Auto / Apple Carplay så kan jag varmt rekommendera navigationsappen TomTom Amigo.
Kostnads / reklamfri och absolut bäst på navigering. Slår både Google Maps och Apple Maps.
Cleant gränssnitt och har native-stöd för elbilar och laddplatser också. Röststyrd såklart.
Livetrafik med rekommenderade vägval vid hinder / långsamtgående trafik.
Alla fartkameror är med, även mobila. Går också att rapportera live-händelser / olyckor efter vägen och nya kameror som dyker upp.
Tydliga röstanvisningar genom deras egna röstmotor.

De värnar om integritet också och säljer inte dina data som Google / Apple.

Så vad tjänar dom pengar på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag kör en lastgammal bil till vardags.
Hade en XC40 som lånebil nyligen. Ville testköra Apple CarPlay men förstod inte varför jag inte fick det att funka, tills jag googlade och insåg att man var tvungne att ansluta telefonen med en kabel. En kabel!
Har dom tappat det totalt? Vem orkar ha kabeln inkopplad?

Kört CarPlay över Bluetooth många gånger, men jag kopplar hellre in kabeln så man får laddning också. Bluetooth funkar till 99% eller så.

Skrivet av Mocka:

Vilket gör det extra lustigt att Android Auto inte alltid stödjs i alla Volvobilar. EX30 tex har inte stöd för Android Auto, däremot funkar CarPlay finfint (och digital nyckel till Apple men inte Android).

EX30 är en Zeeker med Volvo-logga på. Kan vara därför.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Apple nej tack. Usch.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Kommer det att hållas uppdaterat, eller kommer det snart att kännas lika omodernt som en Stereo 8-spelare i en gammal 70-talsraggare?

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Kört CarPlay över Bluetooth många gånger, men jag kopplar hellre in kabeln så man får laddning också. Bluetooth funkar till 99% eller så.

EX30 är en Zeeker med Volvo-logga på. Kan vara därför.

Min bil använder wifi med Carplay och det är 100 % Stabilt i alla fall!

Permalänk
Skrivet av klein:

Kommer det att hållas uppdaterat, eller kommer det snart att kännas lika omodernt som en Stereo 8-spelare i en gammal 70-talsraggare?

CarPlay har förnyats med varje ny iOS- version hittills, och det är en rätt välanvänd del av operativsystemet så långt jag vet, så det är nog ingen risk att det försvinner fort.

Den del som går i bilen är en relativt tunn klient. Den behöver inte hållas uppdaterad så ofta för att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

CarPlay har förnyats med varje ny iOS- version hittills, och det är en rätt välanvänd del av operativsystemet så långt jag vet, så det är nog ingen risk att det försvinner fort.

Den del som går i bilen är en relativt tunn klient. Den behöver inte hållas uppdaterad så ofta för att fungera.

Det kommer vi bli varse om om tio år. Bilindustrin är som en konservburk för gamla IT-lösningar. Det saknas bara den där talande AI-bilen från tv-serier på 80-talet – den som hade CRT-skärmar i sig...

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tojt:

Vet inte om det ändrats, men förr behövde saker som hastighetsmätaren komma från ett real time OS. Därför de få bilar som nuvarande tillåter Apple Carplay och Android Auto att visas i digitala föradisplayen bara är en del av den och inte har kontroll över ex hastighetsmätaren.

Top Gear har recenserat systemet och nämner i förbigående hur detta fungerar: de sakerna går i samma system som de alltid har gjort. Det ser bara ut som Apples system, ungefär som ett skin till en MP3-spelare för 25 år sen.

https://www.topgear.com/car-news/tech/new-apple-carplay-ultra...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Så vad tjänar dom pengar på då?

Sina dedikerade enheter du kan köpa i handeln, OEM-lösningar med biltillverkare samt deras andra app TomTom GO. Dessutom säljer de sin kart-data till konkurrerande företag. Sygic är ett exempel på företag som köper kart-datan av TomTom.