Hålla hastighetsbegränsningen i trafiken? (utbruten ur gubbgnällstråden)

Permalänk
Medlem

Hålla hastighetsbegränsningen i trafiken? (utbruten ur gubbgnällstråden)

Skrivet av Extol:

Folk som växlar hastighet trafiken, speciellt på en plus två vägar. Åkte på en 100 väg och flertalet bilar pendlade mellan 80-100kmh när det är en fil och sen gasar de på när det blir tvåfiler för att inte bli omkörda...

Hatet mot det är starkt
Relaterat till den, när jag kör mot uppväxtorten så blir man fullständigt vansinnig efter Sundsvall.
Efter Timrå och vidare uppåt så kör folk i regel 10-20km/h under hastigheten överallt. Man blir fullständigt galen haha.
Och bromsa ned till 20km under hastigheten inför varje fartkamera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Hatet mot det är starkt
Relaterat till den, när jag kör mot uppväxtorten så blir man fullständigt vansinnig efter Sundsvall.
Efter Timrå och vidare uppåt så kör folk i regel 10-20km/h under hastigheten överallt. Man blir fullständigt galen haha.
Och bromsa ned till 20km under hastigheten inför varje fartkamera.

Då är det nog mej Du hamnat efter. "echo driving" eller gubbkörning kallas det. 90 km/timme är lagom fart för mej. Man spar på både bilen och bränsle om man tar det lugnt. Man behöver inte vara lika koncentrerad som när man leker racerförare. Men hamnar jag bakom lastbil eller nått som kör ändå långsammare än mej så gasar jag på och kör om där det blir tvåfiligt. Tragiskt att många bilister måste visa hur duktiga dom är genom att köra fort. Man vinner väldigt lite tid på att vrålköra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Då är det nog mej Du hamnat efter. "echo driving" eller gubbkörning kallas det. 90 km/timme är lagom fart för mej. Man spar på både bilen och bränsle om man tar det lugnt. Man behöver inte vara lika koncentrerad som när man leker racerförare. Men hamnar jag bakom lastbil eller nått som kör ändå långsammare än mej så gasar jag på och kör om där det blir tvåfiligt. Tragiskt att många bilister måste visa hur duktiga dom är genom att köra fort. Man vinner väldigt lite tid på att vrålköra.

Jag menar i alla hastigheter, allt utom 50. Där kör dom 60.
60 på 70, 60 på 50 och 70-80 på 90. Men vid dubbelfiligt så kör de 100 på 90.

Men kör du 90 på 110 eller 120 där det är enkelfiligt så finns det inget snällt ord att ge dig.
Dubbelfiligt, sure kör eco driving bäst du vill. Men kör man för långsamt på enkelfilig motorväg så är man en fara i trafiken som orsakar olyckor och rent ut sagt en idiot.
Är det vägräcken och 110 och du kör din ecodriving bryter du mot lagen.

https://lagen.nu/1998:1276#K3P16S1

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Men kör du 90 på 110 eller 120 där det är enkelfiligt så finns det inget snällt ord att ge dig.
Dubbelfiligt, sure kör eco driving bäst du vill. Men kör man för långsamt på enkelfilig motorväg så är man en fara i trafiken som orsakar olyckor och rent ut sagt en idiot.

Undrar vilken lag Du hittat? jag hittar detta: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag bryr mig inte, du är en fara i trafiken och klappar dig själv på axeln för det. Totalt vansinne.
Tydligare respons än så tror jag inte Sweclockers tillåter.
You do you man.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Var finns det enkelfiliga motorvägar med 110km?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Var finns det enkelfiliga motorvägar med 110km?

Mellan Härnösand och Sundsvall tex. Tror dock det är 100km/h nu. Jag kör tack och lov inte där ofta dock.
Vägräcke och enkelfiligt. Gott om idioter som kör 80-90 där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det där har stötts och blötts i evigheter.
Men att köra 10-20km/t under på landsväg/motorväg är inte "överdrivet låg hastighet".
Med lite sunt förnuft inser direkt att då skulle man ju inte kunna köra på motorväg med en släpkärra påkopplad, eller en lastbil.

Och att det skulle innebära någon fara i trafiken är ju bara löjligt.
Faran skapas när stressnisse som alltid "lägger på moms" på alla hastighetsbegränsningar bara måste göra ytterligare en livsfarlig omkörning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men att köra 10-20km/t under på landsväg/motorväg är inte "överdrivet låg hastighet".
Med lite sunt förnuft inser direkt att då skulle man ju inte kunna köra på motorväg med en släpkärra påkopplad, eller en lastbil.

Faran skapas när stressnisse som alltid "lägger på moms" på alla hastighetsbegränsningar bara måste göra ytterligare en livsfarlig omkörning.

Släpvagn är en giltig anledning.
Att köra angiven hastighet är inte stressnisse.
Idioterna som kör för sakta skapar farliga omkörningar.

Samma idioter som kör för sakta tar upp hela 2-filssträckan med att köra om en långtradare som kör 75 i 80km/h.
Det skapar köer och olyckor.
Dom borde åka kollektivt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Släpvagn är en giltig anledning.
Att köra angiven hastighet är inte stressnisse.

Samma idioter som kör för sakta tar upp hela 2-filssträckan med att köra om en långtradare som kör 75 i 80km/h.
Det skapar köer och olyckor.
Dom borde åka kollektivt.

1. Det finns inga angivna hastigheter på svenska vägar, däremot finns det förbudsskyltar som anger den maximalt tillåtna hastigheten.

2. Den som blir omkörd kan knappas hållas ansvarig för andras omkörningar.

Något som däremot är ett problem i trafiken är stressade människor och de som tror de har större rätt till vägarna än andra.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

1. Det finns inga angivna hastigheter på svenska vägar, däremot finns det förbudsskyltar som anger den maximalt tillåtna hastigheten.

Något som däremot är ett problem i trafiken är stressade människor och de som tror de har större rätt till vägarna än andra.

Nja , du får inte utan anledning köra överdrivet långsamt och/eller skapa trafikfarliga situationer, vad som räknas till dit ger jag mej inte in på

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZyntaX:

Den som kör om skapar farliga omkörningar.
Lägg tillbaka körkortet i flingpaketet.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Nja , du får inte utan anledning köra överdrivet långsamt och/eller skapa trafikfarliga situationer, vad som räknas till dit ger jag mej inte in på

Nä, men så är det så klart. Att skapa trafikfara är aldrig ok, problemet blir när folk i allmänhet ska ge sig på att avgöra vad som är trafikfara eller ej. Ofta blir det, "vad som stör mig här och nu" är en trafikfara, så har man det som motiv till att förvärra situationen genom att bete sig olämpligt.

Två fel blir inte ett rätt.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Det handlar inte om att spara tid, det handlar om att slapptaskar som du ÄR I VÄGEN och skiter i allt och alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om du hindrar andra genom att köra för långsamt så är det överdrivet och olagligt.
tillåter väderleken det ska du hålla skyltad hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast med släp FÅR DU INTE köra fortade än 80. är du en slapptask i dina fiat punto 18 hästar, så FÅR du köra enligt skyltat om väglaget och vädret tillåter. och vara ivägen (=köra för sakta mot skylt) är olagligt.

Permalänk
Medlem

https://www.dagensinfrastruktur.se/2024/03/28/ny-undersokning...

Citat:

– De flesta har koll på att det är farligt att köra för fort och att man kan få dryga böter och till och med indraget körkort. Men trafiksäkerheten påverkas även av att köra långt under hastighetsgränsen och man kan få böter om man kör saktare än lämpligt på den aktuella sträckan. Det betyder inte att man måste öka farten egentligen, men det gäller att vara uppmärksam och inte hindra eller störa trafiken, säger Markus Ljungblad, skadechef inom Gjensidige Försäkring.

Citat:

Du som kör långsamt har också ett ansvar. Håll alltid koll i backspegeln. Har du många bilar bakom dig och ingen framför så kan det vara ett tecken på att du bör släppa förbi dina medtrafikanter. Märker du att bilen bakom dig verkar vilja köra om så avvakta tills du kommer till en lämplig sträcka, släpp gasen och håll ut mot kanten. Då kan den andra bilen köra om på ett säkert sätt och sedan kan bådas bilresa fortsätta på ett tryggt och lugnt vis, avslutar Markus Ljungblad.

https://www.automotorsport.se/nyheter/nya-hotet-pa-vagarna-fo...

Citat:

Att köra för fort ökar risken för allvarliga olyckor – men det är minst lika farligt att köra för långsamt, skriver tjänstebilssajten Fleetpoint. ”Jag har nästan kört in i någon som åker i 50 km/h när alla andra körde minst 100”, säger en förare.

Citat:

Men förare som kör för fort är inte det enda hotet på vägarna. Minst lika farligt, åtminstone enligt tjänstebilssajten Fleetpoint, är förare som kör för långsamt eller ligger i mittenfilen. Anledningen är att långsamma förare får andra bilförare att bete sig farligare i trafiken, och till exempel göra farliga omkörningar.

Permalänk
Medlem

Räknas det som gubbgnäll att folk inte hittar "citera flera" knappen ? @VinterSolen fem poster på några minuter

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Fast med släp FÅR DU INTE köra fortade än 80. är du en slapptask i dina fiat punto 18 hästar, så FÅR du köra enligt skyltat om väglaget och vädret tillåter. och vara ivägen (=köra för sakta mot skylt) är olagligt.

Tydligen så räcker det med 40 km/h med "rätt" fordon, så 70 eller 90 km/h lär inte klassas som överdrivet låg hastighet.

https://ntf.se/fragor-och-svar/trafikmiljo/hastighet/lagsta-h...

Citat:

Hur långsamt får man köra på en motorväg?

Det finns ingen undre hastighetsgräns för fordon som är tillåtna på motorväg, men det finns en tydlig regel i trafikförordningen som säger följande:
'En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet,plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.'

Det är förbjudet att på motorväg och motortrafikled och på dess på-och avfartsvägar framföra långsamtgående fordon, d v s sådana fordon som på plan väg inte kan och får framföras med minst 40km/tim. Trots detta får inte heller en moped klass I köras på dessa vägar. Detta betyder att traktorer, motorredskap, terrängfordon, hästfordon, mopeder och s.k mopedbilar, cyklar eller motorfordon med tillkopplat efterfordon inte får förekomma på sådana vägar.

Permalänk

Så man kan hålla 30 på 90-väg om man känner för det? 🙄

Håll hastighetsgränsen eller 5km/h över för att kompensera för bilens glädjemätare. Slöa bilister är en trafikfara, skapar köer och onödiga stressmoment. Vågar man inte köra snabbare än 70 så bör man inte framföra ett fordon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det handlar inte om att spara tid, det handlar om att slapptaskar som du ÄR I VÄGEN och skiter i allt och alla andra.

Skrivet av VinterSolen:

Om du hindrar andra genom att köra för långsamt så är det överdrivet och olagligt.
tillåter väderleken det ska du hålla skyltad hastighet.

Skrivet av VinterSolen:

Inte undra på att du jagar upp dig om du verkligen tror på det där.
Jag antar (och hoppas) att du ännu inte tagit körkort.

Och om du mot förmodan lyckats ta körtkort och fått behålla det så bör du informera dig om trafikreglerna igen.
Och sedan lugna ner dig rejält nästa gång du sitter bakom ratten.

Permalänk
Skrivet av Dodecahedron:

Så man kan hålla 30 på 90-väg om man känner för det? 🙄

Håll hastighetsgränsen eller 5km/h över för att kompensera för bilens glädjemätare. Slöa bilister är en trafikfara, skapar köer och onödiga stressmoment. Vågar man inte köra snabbare än 70 så bör man inte framföra ett fordon.

Det har jag inte påstått..
Men det finns långsamtgående fordon som inte går fortare än 30 km/h, och de tillåts att köras på 90-vägar. Skulle man tillåta det om det ansågs vara en trafiksäkerhetsrisk?

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem

Det har jag inte påstått..
Men det finns långsamtgående fordon som inte går fortare än 30 km/h, och de tillåts att köras på 90-vägar. Skulle man tillåta det om det ansågs vara en trafiksäkerhetsrisk?

Ja det är en säkerhetsrisk. Det är därför det bara är tillåtet om ingen annan väg finns tillgänglig.
Den stora röda varningstriangeln är inte där för syns skull.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Ja det är en säkerhetsrisk. Det är därför det bara är tillåtet om ingen annan väg finns tillgänglig.

En sådan lag hade varit meningslös då det skulle varit upp till föraren om den ska gälla eller ej.
Nu har jag inte förespråkat att köra 30 km/h på en 90-väg, det är inte vad diskussionen handlar om.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Den är bokstavligt talat där för syns skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Den är bokstavligt talat där för syns skull

Tydligen förstår du inte talesättet.
Men här får du så kan du läsa på: https://www.synonymer.se/sv-syn/f%C3%B6r-syns-skull

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Då måste jag få lov att gnälla på att folk felaktigt använder ordet "eco Driving" som egentligen handlar om att hoppa över en växel för att spara på bränsle och att motorbromsa.
Men det klart att folk väljer att använda det som ett skällsord istället.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Då måste jag få lov att gnälla på att folk felaktigt använder ordet "eco Driving" som egentligen handlar om att hoppa över en växel för att spara på bränsle och att motorbromsa.
Men det klart att folk väljer att använda det som ett skällsord istället.

Det är inte ett ord jag använder alls. Jag svarade på stigw som kallade sitt körande det.
Se här.
Sidnot, hoppa över en växel. Dom flesta kör med automatlåda idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det är inte ett ord jag använder alls. Jag svarade på stigw som kallade sitt körande det.
Se här.
Sidnot, hoppa över en växel. Dom flesta kör med automatlåda idag.

Det var såklart inte riktat mot dig. Du råkade bara vara den närmaste att citera så du råkade hamna i skottlinjen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det var såklart inte riktat mot dig. Du råkade bara vara den närmaste att citera så du råkade hamna i skottlinjen.

All good, jag fick notis att jag var citerade så jag försvarade mig från det ordet.
De som kör långt under hastigheten har jag redan kallat vid namn. Idiot var det beskrivande ordet.

Visa signatur