Hur skall man översätta "Display port" till svenska?

Permalänk
Medlem

Hur skall man översätta "Display port" till svenska?

Jag undrar om hur en adekvat översättning lyder från engelska till svenska av termerna 'Display Port', 'Display port cable'.

Mina förslag är - 1) ett digitalt bildskärmsgränssnitt, en digital bildskärmssnittsutgång för DVI/HDMI, (som kan skicka ut DVI- eller HDMI-signal).
2) bildskärmsutgångskabel, alltså inte enbart datorskärmen.

Vilket, vilka av svaren godtagbara översättningar? anser ni.

Anders

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

DisplayPort är ett namn (och varumärke), och bör därför inte översättas.

HDMI och DisplayPort är inte kompatibla, de adaptrar som finns översätter signalen med aktiv signalomvandling..

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Jag tänkte mig väl det att de är varumärken och därvidlag inte ska översättas. Det är bl a VGA-adapter eller en P-kabel kan användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av per10:

Tack för svaret.

Jag tänkte mig väl det att de är varumärken och därvidlag inte ska översättas. Det är bl a VGA-adapter eller en P-kabel kan användas.

Vad är en p-kabel?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Vad är en p-kabel?

p-kabel?
det var väl där det sändes...speciell film sent på nätterna?

Permalänk
Bildexpert 📺

Ord som "bildskärmssnittsutgång" brukar dyka upp i en del översättningar och så måste jag ägna ett par sekunder åt att fundera vad i hela friden de menar? Är det en generell term för anslutningen som visar på vårt germanska språkarv? Eller menar översättaren faktiskt specifikt Displayport, alltså den teknik (och varumärket) som hela världen känner till som just Displayport vilket också är den sökbara termen när någon ska köpa rätt sort kabel?

HDMI, Displayport, DVI och VGA bör skrivas exakt så eftersom det är termer som används överallt. Alla försök till översättningar skapar en oklarhet om vad som avses. Den mottagaren av information blir inte klokare om det skrivs termer som bara existerar i översättningen. Och vi som vet detta i sömnen måste också fundera över vad som avses.

På detta fungerar det att skriva HDMI-anslutning, Displayport-anslutning och så vidare. Man behöver inte tyskifiera till Högdefinitionsmultimediabildskärmskontakt eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

p-kabel?
det var väl där det sändes...speciell film sent på nätterna?

Ah, yes.
Scramblat till psykedeliska färger. Och varannan minut kunda man se (och höra) köttsliga lustar!
Bäst var när Z-tv på sin tid visade barfota-film blandat med extrem splatter-skräck på nätterna. Det var tider det...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

HDMI och DisplayPort är inte kompatibla, de adaptrar som finns översätter signalen med aktiv signalomvandling..

DP++ låter grafikkort skicka HDMI-/DVI-signal över DisplayPort, och stöds av typ alla Nvidia- och AMD-grafikkort sen 10+ år tillbaks.
Då går det alldeles utmärkt att använda en passiv adapter som bara omvandlar den fysiska kontakten.
Dock begränsat till 18Gbps/4K30Hz.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Bildexpert 📺

18 Gbps räcker till 4K/60

Passiva adaptrar via DP++ bygger på grafikkortets förmåga är det ofta i de sammanhangen ämnet tas upp en äldre Intel iGPU där bakom som ändå inte kan alstra mer än 9 Gbps och därmed når max 4K/30.

Och DVI är då begränsat till DVI-nivåer men i praktiken är DVI ofta HDMI/TMDS bara över fysisk DVI-kontakt. Det blir allt mellan 4,5 till 9 eller 18 Gbps beroende på vad som sitter i GPU och i skärm. Men bara single link då. Inte DVI dual link.

Nyare Intel-GPU:er och laptops med diskret GPU brukar kunna nå den bandbredd som dessa klarar på respektive HDMI och DP men det kan finnas gränser där också, både i moderkort och i själva den passiva adaptern som ändå håller en tillbaka till en nivå. Då har man tre länkar i kedjan att kolla på: datorn, skärmen och adaptern/omvandlaren.

Permalänk
Medlem

Det var fint, tack för era tydliga svar.

Ja, jag vet också givetvis om att alla
så gott som alla datortermer i regel
eller alltid sk stående akronymer,
som sällan eller aldrig ens bör översättas eller tyskifieras, men det är ju bra om de då och då
skrivs ut eftersom några vill ju i varje fall
förstå vad de betyder, åtminstonde på engelska
RP då, received pronunciation, eller utesluta dem
i uttalet.

Kabel, cable in the d slot, DisplayPort. Jag har en sådan.

Anders

Permalänk
Medlem

Jag vet att den svenska versionen av GeForce Experience översatte det till "visningsport".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

18 Gbps räcker till 4K/60

Passiva adaptrar via DP++ bygger på grafikkortets förmåga är det ofta i de sammanhangen ämnet tas upp en äldre Intel iGPU där bakom som ändå inte kan alstra mer än 9 Gbps och därmed når max 4K/30.

Vad jag förstått är DP++ begränsad till HDMI 1.4, så även om DP++-bandbredden teoretiskt sett klarar av 18Gbps så begränsas den av att det är 1.4-speccen som används, d.v.s. 4K30Hz som högst.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Vad jag förstått är DP++ begränsad till HDMI 1.4, så även om DP++-bandbredden teoretiskt sett klarar av 18Gbps så begränsas den av att det är 1.4-speccen som används, d.v.s. 4K30Hz som högst.

DP++ fick stöd för HDMI 2.0 och 18 Gbps med DP 1.3, och klarar då 4K@60Hz. Det dröjde dock länge innan det kom grafikkort med stöd för det, och ännu längre innan det kom några adaptrar (jag är faktiskt osäker på om det ens kom några adaptrar). Så för de flesta som kommit i kontakt med DP++ så har det varit 9 Gbps (eller t.o.m. 4,95 Gbps) som varit begränsningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Högdefinitionsmultimediabildskärmskontakt

Åh vilket underbart ord!