Permalänk
Medlem

Byta till tystare chassi

Jag skulle vilja ha på datorn över natten och undrar om det är en stor skillnad på ljudnivån på ett fractal design r5, och ett be quiet 802 utan glaspanel? På mitt fractal så använder jag deras egna fläktar och be quiet ska ju ha tystare så som jag har förstått det.

Är det en märkbar skillnad eller är det bara pengar i sjön?

Permalänk
Medlem

Det räcker att byta fläktarna isåfall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkon:

Jag skulle vilja ha på datorn över natten och undrar om det är en stor skillnad på ljudnivån på ett fractal design r5, och ett be quiet 802 utan glaspanel? På mitt fractal så använder jag deras egna fläktar och be quiet ska ju ha tystare så som jag har förstått det.

Är det en märkbar skillnad eller är det bara pengar i sjön?

Det blir ju billigare om du köper nya fläktar, men framförallt bättre fläktar.

Permalänk
Medlem

Be quiets nya Silent Wings är grymt tysta under lägre RPM. Kör 2st 140MM i fronten & en 120MM i baken i ett FD Define 7. Kan inte svara på vad som skulle vara tystare dock. Chassin med meshfront är bättre på många vis än de 2 spalter man har på Define-serien för att temperaturerna är så mycket bättre i dom = lägre RPM på fläktarna.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Be quiets nya Silent Wings är grymt tysta under lägre RPM. Kör 2st 140MM i fronten & en 120MM i baken i ett FD Define 7. Kan inte svara på vad som skulle vara tystare dock. Chassin med meshfront är bättre på många vis än de 2 spalter man har på Define-serien för att temperaturerna är så mycket bättre i dom = lägre RPM på fläktarna.

Mesh. Hur blir det med lampor (dioder)?

R5 är väl ljuddämpad och har ganska stor volym (?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Använder du inte RGB fläktar så syns det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Tänker du att datorn kommer lysa mer på natten om den har meshfront? Kanske, beror väl på vad man har för grejjer

R5 har ljuddämpning men det är inte hela svaret för vad som är tyst. Ett chassi med meshfront kan vara rätt mycket tystare för att man kan ställa ner fläktarna ordentligt i ett sånt, då det är mycket luftigare än ett Define.

Men har du energisnåla komponenter med bra fläktar i ett Define så kan det bli sjukt tyst.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Så som jag förstått det utifrån era kommentarer så spelar inte chassit så jättestor roll. Så då lutar det åt att köpa bättre fläktar. Men hur är det med att bygga en liten låda med ljudisolerat material på insidan och sedan borra lite ventilationshål? Behöver inte se snyggt ut, vill bara ha det så tyst som möjligt

Permalänk
Medlem

FD Define R5 har en bunke ljuddämpning från fabrik samt en inbyggd fläktkontroller för de två medföljande fläktarna. Har du provat sätta fläktarna på silent?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkon:

Så som jag förstått det utifrån era kommentarer så spelar inte chassit så jättestor roll. Så då lutar det åt att köpa bättre fläktar. Men hur är det med att bygga en liten låda med ljudisolerat material på insidan och sedan borra lite ventilationshål? Behöver inte se snyggt ut, vill bara ha det så tyst som möjligt

Det är inte nödvändigt. Köp PWM fläktar så får du möjligheten att styra varvtalet på varje enskild fläkt. Fläktarna som medföljer ditt Define R5 chassi är 3-pin och kräver separat fläkt styrning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkon:

Du nämner inte vad du har för Processor, Grafikort, Luftkylning. Även moderkortet är avgörande (enl min mening).
Tror du har en bra låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Du nämner inte vad du har för Processor, Grafikort, Luftkylning. Även moderkortet är avgörande (enl min mening).
Tror du har en bra låda.

i7 9700k, palit rtx 2080, noctua dh-15, asus prime z390-a

Min processor är överklockad just nu till 4.9 ghz på alla core istället för stock 4.6. Funderar på att underklocka istället då jag inte spelar längre.

Och sen antingen köpa be quiet Silent Wings 4, eller någon av noctuas fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkon:

Min processor är överklockad just nu till 4.9 ghz på alla core istället för stock 4.6. Funderar på att underklocka istället då jag inte spelar längre.

Kör du den i 4.9 även utan last?

Om såfallet ställ om clockningen så att den bara gasar när du behöver det. i min humla, som vanligt. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkon:

Fractals Define serie blir varm inuti vilket gör att fläktarna går på högre RPM om du inte skapar manuella fläktkurvor och/eller undervoltar komponenterna.

Jag har använt de flesta Define som släppts sedan 2011, i nuläget Define 7

Fläktar gör inte någon större skillnad såvida du inte begränsar dem, så blir nog besviken om du bara byter ut befintliga, oavsett vilket märke du ersätter dem med.

Jag hade köpt ett välventilerat chassi (det minskar värmen i chassit) som möjliggör lägre RPM på grund av mindre luftmotstånd.

Förslagsvis är Fractals nya Meshify 3 utan glaspanel ett utmärkt val, då medföljer tre av deras senaste modell av fläkt som du kan komplettera med en 120mm för utblås.

https://www.inet.se/lista/LcAJd/zinkon

Detta är ett modernt chassi som du kan återvända i nästa bygge också

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Kör define chassi och alltid varit nöjd med det. Men jag är väldigt känslig för ljudresonans och detta chassit hjälpte mot det enormt. Men detta köptes när jag hade typ 6 hdd. Än idag har jag 2 hdd kvar så det hjälper än idag.

Även coilwhine kan det dämpa en aning om man har sådant.
Kör noctua fläktar bara med luftkylare och PWM styrt i bios och burken på golvet.
Datorn igång 24/7 och sover typ 1.5m från burken utan höra något från den.

Nu för tiden har de flesta bara SSD och har du vettiga fläktar så behövs inget ljuddämpat chassi imho.
Coilwhine finns ju än idag men inte lika vanligt antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkon:

Låter som en bra ide. Underklocka och testa. Byt chassi om du fortfarande inte är nöjd.
Sänk varvtal på fläktar