Webhallen pressas av Konsumentverket för bluffpriser

Permalänk
Melding Plague

Webhallen pressas av Konsumentverket för bluffpriser

Webhallen, Power och åtta andra företag riskerar vite – Konsumentverket kräver bättring under hot om 22 miljoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skräll

Permalänk
Medlem

Kanske dags att Konsumentverket sätter ner foten på allvar. Sånt här daltande med långsamma granskningar, bara 10 som får ett föreläggande och viten som motsvarar chefens bil är uppenbarligen rätt tandlöst eftersom ingen rättade sig senaste gången.

Höj vitesbeloppet, gör det enklare att anmäla, vi kan hjälpa till om vi tror på att det har effekt och fäll dem tills lagen och myndigheten tas på allvar.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Att det ska vara så svårt att vara helt enkelt reko och inte hålla på ljuga. För det är ju faktiskt det de blir. Personligen så har "Webbis" varit i blåsvärldret en gång för mycket för min smak nu. Det blir inga fler köp från mitt håll. Jag lägger hellre mina pengar på någon som är seriös i alla led. Inte för vara tjatig, men det är fan få företag som slår Inet på fingrarna här. Det borde inte vara så svårt egentligen. Va rak i ryggen och ärlig och sätt ett pris som inte får kunderna att känna sig blåsta och sälj inte begagnade produkter som nya. Var ärlig helt enkelt!

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Som om de tio företagen inte tjänat mer än 22 miljoner under black "friday".

Permalänk

Jag vill kunna köpa saker från Systembolaget, Apoteket och Datorbutiker utan att deras produkter har varit ute hos kund och butiken medvetet döljer detta. Argument som att garanti ändå gäller kan de stoppa upp någonstans. Datorbutiker borde självklart få sälja prylar som har varit ute på vift, men då ska det informeras om.

Bortsett från detta så har jag inte så mycket kritik, de gör så bra som de kan med väldigt små marginaler.
När det gäller priser så kollar jag upp före, jag ser då inte problemet i datorbutiker.
Det skulle isåfall vara matbutiken, där jag inte precis utför en Gooling för att kolla vad saken brukar kosta.

Permalänk
Snusfri

Sätt ett vite på 30-40% av årsomsättningen så bör det ske lite förbättringar så att de följer lagen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Sätt ett vite på 30-40% av årsomsättningen så bör det ske lite förbättringar så att de följer lagen.

Ja eller varför inte 100%. Eller 700%!!
GDPR har ett extremt strängt vite på 4% av omsättningen. Att kräva någon på 40% av omsättningen är detsamma som att bara sätta dem i konkurs direkt.

Permalänk

ICA Maxi(Special) gör ju likadant, samma erbjudanden syns var 4-5e vecka med samma pris och samma 30 dagars pris som råkar ungefär det dubbla.

T ex högtalare från Harman Kardon som ligger på 1599kr ordinarie men var femte vecka säljs för 799kr. Det ironiska är att samma högtalare kostar 799kr ordinarie på flera webbutiker.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Jag vill förstå detta.

När jag kollar på Webhallen, Elgiganten osv.

Så ser man när de har kampanjer vad tidigare lägsta pris är. Samt kollar man upp historiskt så stämmer det att senaste 30 dagarna innan kampanj har det varit det priset som står.

Eller menar dom att de måste ange det lägsta priset senaste 30 dagarna på produkten som varit på marknaden? Alltså alla kedjor?

Eller är det att de vill det ska stå specifikt " lägsta pris senaste 30 dagarna"?

Permalänk
Medlem

Daltandet med bolag som sysslar med fusk och rena bedrägerier är verkligen makalöst. Hade en konsument gjort något liknande, eller råkat köpa en vara som varit "felaktigt nedsatt" eller dylikt, då jävlar är det direkt i finkan utan att passera gå om man inte lämnar tillbaka den på studs.

Om de nu misskött sig förut och inte bättrat sig, varför får de då inte vite? Tredje chans? Really?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Precis, det är där nånstans det bör och behöver ligga.
Låt säga 10 % för första förseelsen, sen 10 extra för varje efterföljande fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

GDPR har ett extremt strängt vite på 4% av omsättningen. Att kräva någon på 40% av omsättningen är detsamma som att bara sätta dem i konkurs direkt.

Haha det är oftast samma folk som tror omsättning är samma sak som vinst...

Permalänk
Medlem

Jag tror lösningen på detta är att slopa 30 dagars-regeln. För som vissa skriver. Man har en kampanj, sen standardpris i 30 dagar, sen kommer kampanjen igen.

Man följer reglen, men blir tokigt.

Bättre att man ändrar till 90 dagar. Då blir det mer äkta.

Men hur som har jag svårt att se hur de inte följer reglerna idag, för när jag kollar är det exakt de dom gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Jag vill förstå detta.

Så ser man när de har kampanjer vad tidigare lägsta pris är. Samt kollar man upp historiskt så stämmer det att senaste 30 dagarna innan kampanj har det varit det priset som står.

Eller menar dom att de måste ange det lägsta priset senaste 30 dagarna på produkten som varit på marknaden? Alltså alla kedjor?

Eller är det att de vill det ska stå specifikt " lägsta pris senaste 30 dagarna"?

Problemet är ju exakt att de inte angett det korrekta lägsta priset utan ett påhittat pris. Konsumentverket kräver förstås inte att de ska behöva hålla koll på priset hos konkurrenterna.

Tycker också att de bättrat sig, och kan hända att granskningen är baserad på äldre data.

Kollade snabbt på webhallen och hittade denna där de anger att lägsta priset under de senaste 30 dagarna ska ha varit 3290, men korrekt ska ju då vara 2490 iom den var rabatterad en dag 5 maj till det priset (här kan dock prisjakt ha gjort fel).

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14503358#statistics
https://www.webhallen.com/se/product/376168-Navee-Easyride-20...

Ett till exempel: https://www.webhallen.com/se/product/370596-LG-77-OLED77G45LW...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13470117#statistics => Här ska ju lägsta pris anges som 32990 och inte 44990 (plus att produkten kostade 29990 i april också).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Är det inte nog med att dom har ju gjort det så jäkla dyrt för oss att köpa elektronik med alla påhittade skatter och skit, ska företagen också hålla på o luras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Att kräva någon på 40% av omsättningen är detsamma som att bara sätta dem i konkurs direkt.

Ja, vad är problemet? Att dom ska få fortsätta fuska riskfritt?

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Problemet är ju exakt att de inte angett det korrekta lägsta priset utan ett påhittat pris. Konsumentverket kräver förstås inte att de ska behöva hålla koll på priset hos konkurrenterna.

Tycker också att de bättrat sig, och kan hända att granskningen är baserad på äldre data.

Kollade snabbt på webhallen och hittade denna där de anger att lägsta priset under de senaste 30 dagarna ska ha varit 3290, men korrekt ska ju då vara 2490 iom den var rabatterad en dag 5 maj till det priset (här kan dock prisjakt ha gjort fel).

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14503358#statistics
https://www.webhallen.com/se/product/376168-Navee-Easyride-20...

Kan ha varit då de öppnade en ny butik kanske ? De hade ju erbjudanden då.

Jag personligen har på senare tid inte funnit fel på detta vis, då man bevakar en del priser på Prisjakt osv.

Vore kul med exempel, men bryter de 30 dagars regeln, då är det självklart att de gör fel.

Men ja, tycker de alla verkar skött det ypperligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Kan ha varit då de öppnade en ny butik kanske ? De hade ju erbjudanden då.

Jag personligen har på senare tid inte funnit fel på detta vis, då man bevakar en del priser på Prisjakt osv.

Vore kul med exempel, men bryter de 30 dagars regeln, då är det självklart att de gör fel.

Men ja, tycker de alla verkar skött det ypperligt.

Kolla TVn jag länkade ovan. Kanske inte helt "ypperligt" ändå.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Är det inte nog med att dom har ju gjort det så jäkla dyrt för oss att köpa elektronik med alla påhittade skatter och skit, ska företagen också hålla på o luras?

Fast det är inte Webhallen som gjort det dyrt på det sättet, det är ju politikerna. Samt den marknaden har sjukt dåliga marginaler, därför konkurserna varit många samt att företagen köper upp varandra.

Menar idag äger Norge hela vår marknad i Sverige (undantaget Inet)

Elgiganten

Power

Komplett Group
NetOnNet
Webhallen
Komplett

Allt norskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Kolla TVn jag länkade ovan. Kanske inte helt "ypperligt" ändå.

Stämmer, där har de gjort fel!

Kul och se om man finner liknande hos de andra.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av esafesa:

Jag vill förstå detta.

Konsumentverket går in på detta i sitt pressmeddelande.

Även om lägsta pris senaste 30 dagarna anges måste även rabattsats vara relativt detta pris, inte något annat "ordinariepris". Kostar grejen nu 1000:- och lägsta pris senaste 30 dagarna dessförinnan varit 1250:- är varan nu nedsatt med 20% och skall marknadsföras så. Att det kostade 2000:- för två månader sedan innebär inte att företaget får marknadsföra den som "nedsatt 50%". Detta missköts återkommande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Importerar hellre än att köpa från Webhallen

Permalänk
Skrivet av esafesa:

Fast det är inte Webhallen som gjort det dyrt på det sättet, det är ju politikerna. Samt den marknaden har sjukt dåliga marginaler, därför konkurserna varit många samt att företagen köper upp varandra.

Menar idag äger Norge hela vår marknad i Sverige (undantaget Inet)

Elgiganten

Power

Komplett Group
NetOnNet
Webhallen
Komplett

Allt norskt.

Detta med ekonomin är intressant. Går inte de flesta datorbutiker dåligt?
Anledningen är ganska enkelt, vissa saker är lätt att köpa online. Försök att ha dyra anställda, produkter ute som folk får ta på, kunna fråga personen om hjälp/råd och sedan sälja produkterna till samma pris som de kostar i en ren onlinebutik i ett annat land.

För 25år sedan, så sa jag att jag var en ashole som gick till butiker kollade på produkter och sedan köpte där de var billigast på nätet. Jag kände mig tom lite stolt över att vara en sådan ashole.
Idag så är väl detta beteende normen, fast folk har tagit steget längre och handlar från utomlands.

Permalänk
Medlem

Köper hellre begagnat än nytt från många av våra företag i Sverige. Inet är väl en av de få butikerna som det känns att man kan lita på, men de kanske också har massa fuffens för sig, vad vet jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Vad är det negativa med att viten kan försätta ett myglande företag i konkurs?

Vad tycker du hade varit ett lämpligare rättsligt alternativ? Grupptalan a la USA eller ...

Hur svårt ska det vara att bara publicera korrekta priser på sina egna varor

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Konsumentverket går in på detta i sitt pressmeddelande.

Även om lägsta pris senaste 30 dagarna anges måste även rabattsats vara relativt detta pris, inte något annat "ordinariepris". Kostar grejen nu 1000:- och lägsta pris senaste 30 dagarna dessförinnan varit 1250:- är varan nu nedsatt med 20% och skall marknadsföras så. Att det kostade 2000:- för två månader sedan innebär inte att företaget får marknadsföra den som "nedsatt 50%". Detta missköts återkommande.

Jag såg de exemplen. Men de var nog inte riktade mot hemelektronik. %-rabatter brukar man inte jobba med på elektronik, mer kläder och sådant.

Men uppenbarligen har de brustit ändå under BF 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Då kan de kanske sluta fuska så slipper de gå i konkurs?
Nej men 5% av omsättningen per vara skulle vara rätt OK och första individuella förseelsen ger en varning för att inte döda dem vid ett misstag. Vill de inte hamna i en dålig sits så för de sköta sig.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Det här förfarandet med vitesbelopp för vilseledande är bra men korrupt i det att det inte omfattar hela brancher.

Så som konsumentuppverket har lagt upp den här lagsökningsproceduren bjuder in till omfattande korruption, där exempelvis en firma eller aktör helt enkelt betalar av konsumentverkets anställda för att lagsöka konkurrenter. Därför vore det bra för konsumenterna med branschövergripande åtgärder.

Däremot är det bra att konsumentverket ingriper mot strul, men det måste också ske på ett sätt som gynnar konsumenterna i både korta och långa tidsperspektiv.

Har i övrigt noterat att konsumentverket blivit reklambyrå för många produkter.

Är förövrigt kund hos webhallen med föregångare sedan typ 1990-talet. De har alltid många deals i luften och vissa är riktiga kap, köpte en laptop för löjligt låga 9k, tydligen var den reasatt pga. att processorn och mobo inte hade drivrutiner för W11 inlagda på W11 installationsdiskar vilket gjorde det omöjligt för ordinära konsumenter att installera W11 på maskinen... exempelvis vid blåskärn och startproblem utan kunden blir då tvungen att extrahera drivrutinerna på egen hand och lägga in på W11 medium. Överraskningen var förstås total när det visade sig att mobot och processorn även stödda nvme gen 4x i fullfart.
Så där 4-5 år senare säljs fortfarande likadana maskiner för typ 8-14k... och det enda maskin relaterade strulet verkar vara att nvidia kortet ibland bråkar lite med intel processorn.

Så att kalla webhallen för rea-skojare kan vara ganska fel, möjligen har webhallen ett väldigt brett bruk av produkter där selektiva val av varor på reor (10k-100k? varor med varierande priser) antingen kan få webhallen att se bäst ut, eller värst ut. Detta särskilt om förfarandet är korrupt och exempelvis utfört av konkurrent.

förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Nä, blir bara konkurs om de inte vidtar rättelse. Poängen med beloppet är just att motivera dem att följa föreläggandet. Jag tror förvisso 22 miljoner räcker gott för det, men det är i vilket fall inte ett belopp som är fastställt att de ska betala.