LG satsar på ultrabreda allt-i-ett-skärmar med OLED

Permalänk
Melding Plague

Web OS är stora nyheten i årets ultrabreda gamingskärmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr ointressanta skärmar OM INTE 240hz fungerar i PiP, likt samsungs 49" inte gör.

120hz är dessvärre på gränsen till för lite i shooters. 240hz med splittrad skärm hade varit fantastiskt. Nu är skärmen endast 21:9 så man behöver troligtvis ha en extra skärm ändå.

Permalänk
Medlem

Har sett fram emot USB-C på dessa

Permalänk
Medlem

Var finns marknaden här?, och är det inte bara TV apparater med en skärmfot?
Och 44" som inte klarar 4k? holy pixels batman.
För att inte tala om kurvan, 800r är ju nästan som att vrida den runt en hink lol.

Ett OS med en massa appar inbyggt i en skärm är ju bara relevant om man inte redan har skärmen inkopplad till nånting som redan klarar att köra samma saker.

Spontant så är jag lite förvånad att LG inte slänger med sitt webos i ALLA skärmar redan.
Det kan inte kosta många extra pesetas att göra det.
Fördelarna (för LG) är ju många, t.ex.:
-Du får en skärm du enkelt kan göra EOL genom att sluta uppdatera apparna.
-Ytterligare ett sätt att pusha riktad reklam iom. att skärmen såklart kräver en egen uppkoppling.
-Förmågan att enkelt spåra vad användaren håller på med även utanför de egna apparna.

Permalänk
Snusfri

Alldeles för låg upplösning.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Jag känner mig fruktansvärt obildad, men vad innebär det att en skärm är "allt-i-ett"?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag känner mig fruktansvärt obildad, men vad innebär det att en skärm är "allt-i-ett"?

Datorskärm och ads (förlåt, content recommendations) på samma gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Alldeles för låg upplösning.

Sant, 5120x2880 är mer passande för 44" 21:9. HDMI 2.0 har dessutom tillräcklig bandbredd för att driva en sådan skärm i 120 Hz.

34" och 3840x1440 ger en PPI på 110 vilket är lågt men för vissa fullt acceptabelt.

Permalänk
Medlem

Eh, priset...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

På min tid var en All In One en skärm med en PC inbyggd.

Vad denna skärmen med mediaspelare är för något vetetusan…”lite i ett”? ”Reklam i ett”? ”Mer-än-inget i ett”?

WebOS kan ta sig i kurvan, släpper aldrig in den skiten i mitt hem igen…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vad denna skärmen med mediaspelare är för något vetetusan…”lite i ett”? ”Reklam i ett”? ”Mer-än-inget i ett”?

Nja, du tänker på AIO PC. Inte AIO Monitor. Men håller med om att det är ett dumt begrepp här. Dumt koncept också. Vet inte om jag vill ha ytterligare ett lager telemetri i kedjan.

Permalänk

DP 2.1 tack.. vansinne att betala så mycket och fortfarande behöva köra DSC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Sant, 5120x2880 är mer passande för 44" 21:9. HDMI 2.0 har dessutom tillräcklig bandbredd för att driva en sådan skärm i 120 Hz.

5120×2880 är 16:9 ...
4096×1714 i 44" skulle bli ca 100 PPI däremot, jämförbart med 3440×1440 i 34".

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Tyvärr 800R 😩 så synd att inte LG har 1800R skärmar vilket är så mycket bättre enligt mig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

5120×2880 är 16:9 ...

Tack! Kopierade in texten och var meningen att skriva 5120x2160 vilket är nära 21:9 och matchar 4K i vertikalt led.

Permalänk
Medlem

WebOS 💩

Permalänk
Medlem

varför envisas dom med 800R.. 1800R eller platt hade varit nått

Permalänk
Medlem

800R nej tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Typ så, kanske.

Känner väl egentligen att "allt-i-ett" borde kombinera flera faktiskt nödvändiga komponenter till en, vilket är rätt oklart om så är fallet här. Men antar att man måste se produkten ur något annat perspektiv för att få rätsida på resonemanget.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Dagen det kommer en 57" med samma upplösning som den jag har med OLED då blire köp direkt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

ultrabreda

...

Citat:

21:9

Fasen vad jag hatar att 21:9 är ultrabreda. Heck 16:9 är widescreen, kalla 21:9 för extra breda och lämna ultrabreda till 32:9. Alternativt att 32:9 är megabreda, men imho är det inte bestämt om ultra eller mega är störst. ultra-mega-breda kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

...

Fasen vad jag hatar att 21:9 är ultrabreda. Heck 16:9 är widescreen, kalla 21:9 för extra breda och lämna ultrabreda till 32:9. Alternativt att 32:9 är megabreda, men imho är det inte bestämt om ultra eller mega är störst. ultra-mega-breda kanske?

Gigawide lär ju vara bredare än mega?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av SuperSverker:

Det är inte speciellt bra. Men när man väl är i apparna är det rappt och välfungerande.

Idag är tyvärr verkligheten att det inte går att kolla på streamingtjänster och gå UHD på datorn. Det måste vara app på annan plattform. Hopplöst irriterande, men då funkar en smart display, TV, eller vad det nu är. Det är dock en onödig lösning på ett påhittat problem.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Gigawide lär ju vara bredare än mega?

Jovars, SI-prefix ftw. Men ultra, var hamnar det? ;P Större eller mindre än mega? eller giga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Glöm inte den inbyggda spionmjukvaran för att "ge kunden en bättre upplevelse".

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

800r är på tok för mkt. 1800r är min sweetspot 👌🏻

Visa signatur

Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

...

Vi får inte veta förrän Apple ger sig in i leken.
Dom verkar ha en förmåga att hitta på "speciella" namn på saker för att få sina dyrkare att tro att det är nåt unikt
Å andra sidan så kallade dom både floppys, CD spelare och DVD spelare för "Superdrive" lol

Permalänk
Medlem

Nu får de ge sig. Detta betyder att man nu även måste låsa ut skärmen från nätverket.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Bildexpert 📺

Skulle vara intressant att veta om denna skärm i och med WebOS och hur det fungerar på TV-apparaterna också kommer skärmdumpa regelbundet och skicka till Content-ID för att kunna rikta reklam till dig.

Permalänk
Medlem

Kan man inte som ägare till den här skärmen, egen diskyta och installerar valfritt os på. Kan finnas fördelar att ha reserv lösning, men låt mej få välja os som fungerar på cpu som är invyggd i skärmen.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.