Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snatchthis:

Jag har säkrat upp 20A, menar du då att jag kan klämma ut 14kW på laddningen till bilen?

Ja om bilen och laddaren klarar det.

Skrivet av Weuffelhjaern:

Kan med 99% säkerhet säga att bilen maxar vid 11kw vid AC-laddning.

Beror på bil min maxar 22Kw men jag laddar inte med det hemma skulle bli alldeles för dyrt när man har Effekt Tariff.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snatchthis:

Jag har säkrat upp 20A, menar du då att jag kan klämma ut 14kW på laddningen till bilen?

Om bilen klarar det. Kanske 1 på 10 som gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om bilen klarar det. Kanske 1 på 10 som gör det.

Alla teslor klarar det och det finns 72k av 250k elbilar
Sen finns ju Renault Zoe som klarar det och ett säkert ett par till

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Någon som har Homevolt? Även om de är dyra är det intressant teknik.
Undrar dock hur bra de presterar under vintern om de placeras utomhus som rekommenderas. Batterier och kyla är ju inte världens bästa kombo.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Alla teslor klarar det och det finns 72k av 250k elbilar
Sen finns ju Renault Zoe som klarar det och ett säkert ett par till

Nej, inga teslor. Bara någon gammal model s/x som har det tror jag. https://www.tesla.com/sv_se/support/charging/onboard-charger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Någon som har Homevolt? Även om de är dyra är det intressant teknik.
Undrar dock hur bra de presterar under vintern om de placeras utomhus som rekommenderas. Batterier och kyla är ju inte världens bästa kombo.

Tycker inte den verkar jättebra, dels har den väldigt liten kapacitet utan möjlighet för utbyggnad. Och så är du låst till Tibber. Ja man kan använda batteriet utan tibber, men du får inga användbara funktioner.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Ny version på mySigenery appen kommer i maj/juni!
För er som funderar på vad ni ska välja!
https://youtube.com/watch?v=00GTG5jc03g&feature=shared

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Tycker inte den verkar jättebra, dels har den väldigt liten kapacitet utan möjlighet för utbyggnad. Och så är du låst till Tibber. Ja man kan använda batteriet utan tibber, men du får inga användbara funktioner.

Faktafel på tre av fyra punkter men det var inte det jag frågade efter. Jag är generellt intresserad av hur mycket kapitalförlust man får på hembatterier som placeras utomhus och som enligt tillverkaren ska/kan placeras utomhus. Med tanke på fysiken i ett batteri så lär det vara en dålig idé men de har kanske kommit på något smart sätt att lösa det.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Faktafel på tre av fyra punkter men det var inte det jag frågade efter. Jag är generellt intresserad av hur mycket kapitalförlust man får på hembatterier som placeras utomhus och som enligt tillverkaren ska/kan placeras utomhus. Med tanke på fysiken i ett batteri så lär det vara en dålig idé men de har kanske kommit på något smart sätt att lösa det.

Kanske inte svarade direkt på din fråga, men där är inga faktafel.
Många batterier som klarar -20 eller -30 har ofta en värmeslinga inbyggd, så man tappar en del på att den håller sig själv varm.
Har en beräkning från annan tillverkare (Emaldo) som använder ca 2-3kWh per dygn under kalla förhållanden (ca mellan -10 till 0 grader) för sin värmeslinga. Homevolt vet jag inte, men den är ju på bara 13kWh så du tappar ju väldigt mycket om dom kör med slinga, utan slinga så körs ju batteriet inte i närheten av optimalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Många batterier som klarar -20 eller -30 har ofta en värmeslinga inbyggd, så man tappar en del på att den håller sig själv varm.
Har en beräkning från annan tillverkare (Emaldo) som använder ca 2-3kWh per dygn under kalla förhållanden (ca mellan -10 till 0 grader) för sin värmeslinga. Homevolt vet jag inte, men den är ju på bara 13kWh så du tappar ju väldigt mycket om dom kör med slinga, utan slinga så körs ju batteriet inte i närheten av optimalt.

• Homevolt har kapacitet för utbyggnad. Idag endast genom att seriekoppla. Men eftersom de är baserade på modulära batterier som en så länge bara finns i en storlek så skulle de kunna släppa större battericeller. Inget jag skulle räkna med men det har pratats om det.

• Homevolt är inte låst till Tibber. Polarium som tillverkar Homevolt har ett samarbete med Tibber och Tibber är den leverantör som gör mest reklam för Homevolt.

• SveaSolar är en annan leverantör som också erbjuder smarta tjänster, men de är enligt vad jag läst inte lika bra som Tibber.

Visa signatur

~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:
  • Homevolt har kapacitet för utbyggnad. Idag endast genom att seriekoppla. Men eftersom de är baserade på modulära batterier som en så länge bara finns i en storlek så skulle de kunna släppa större battericeller. Inget jag skulle räkna med men det har pratats om det.

• Homevolt är inte låst till Tibber. Polarium som tillverkar Homevolt har ett samarbete med Tibber och Tibber är den leverantör som gör mest reklam för Homevolt.

• SveaSolar är en annan leverantör som också erbjuder smarta tjänster, men de är enligt vad jag läst inte lika bra som Tibber.

Att paralellkoppla växelriktare är inte att utöka. Så nej, Homevolt är fast på 13kwh.
Homevolt är högt involverat med powerups från Tibber. Samma som Svea Solar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, Homevolt har också en värmeslinga för batteriet och kalla dagar. De batterier som inte har det måste ju placeras någorlunda varmt tex något uppvärmt förråd, dvs det går åt värme där med. I något annat forum såg jag ett inlägg av en som hade mätt sitt batteri till 300 W förbrukning vid vila och kallt. Så 2-3 kWh per dag kan säkert stämma.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Detta med effekt-Tarriff, vem av er har det dygnet runt?

Vi har s*iten och haft snart ett år, den är uppdelado och fungerar att mellan 06-18 (ej helger, helgdagar) mäts topp(arna).
Vi har även under vinterhalvåret "högre" avgift medans vi "alltid" har den lägre.

Hög ca 85kr.
Låg ca 45 kr.

Detta mellan 06-18.

Sedan var det någon som skrev att vid minuspriser så måste man betala?
Dementerar detta OM man inte sitter på en säkring större än 63A, över 63A så ja, då betalar man för att sälja el vid minuspriser men rätta mig gärna om jag har fel.

*Tillägg*
Vi har FerroAmp, extremt nöjda, saknar dock batteri, skulle Ei komma på att ovan, lägre än 63A ska börja betala för såld el vid minuspriser är det enkelt att knappa in på anläggningen att sluta "sälja" el så vi får hoppas att det förblir som det är idag.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Skrivet av Izenoz:

Vi har s*iten och haft snart ett år, den är uppdelado och fungerar att mellan 06-18 (ej helger, helgdagar) mäts topp(arna).
Vi har även under vinterhalvåret "högre" avgift medans vi "alltid" har den lägre.

Hög ca 85kr.
Låg ca 45 kr.

Detta mellan 06-18.

Dementerar detta OM man inte sitter på en säkring större än 63A, över 63A så ja, då betalar man för att sälja el vid minuspriser men rätta mig gärna om jag har fel.

*Tillägg*
Vi har FerroAmp, extremt nöjda, saknar dock batteri, skulle Ei komma på att ovan, lägre än 63A ska börja betala för såld el vid minuspriser är det enkelt att knappa in på anläggningen att sluta "sälja" el så vi får hoppas att det förblir som det är idag.

Varför skulle du inte få betala för elen du säljer vid minuspriser? Priset är ju vad priset är för oss privatkunder. Är du en av de stora bjässarna med mycket kapacitet så kan det vara annorlunda med upp- och nerregleringar.

Har sett folk i år som fått betala för såld el på sin faktura. Sån är verkligheten idag och värre lär det bli.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Hög ca 85kr.
Låg ca 45 kr.

Detta mellan 06-18.

*Tillägg*

Jag har haft dagar då jag legat minus på såld solel. Det är ju inte så att jag gått minus på en månad så jag vet inte om elbolaget skulle debitera mig om hela månaden hamnade på minus, men helt klart att det dragits av från min försäljning.

Visa signatur

~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Jag har haft dagar då jag legat minus på såld solel. Det är ju inte så att jag gått minus på en månad så jag vet inte om elbolaget skulle debitera mig om hela månaden hamnade på minus, men helt klart att det dragits av från min försäljning.

Det är ju "spotpriset" de drar ner.
De slår ett genomsnitt på timpriset du sålt el en månad. Sen gånger såld el. Mitt spotpris låg på ca 40öre/kWh på förra räkningen. Hade jag inte sålt el när det var negativa priser så hade jag haft ett högre spotpris.

Sen har ju jag ett påslag på 73,5öre per såld kWh. Så även om Nordpool säger -20öre så tjänar jag 53,5öre.

60öringen som kommer med skatten, 10öre påslag från Eon och nätnytta som ligger på 3,5öre+.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

De slår ett genomsnitt på timpriset du sålt el en månad. Sen gånger såld el. Mitt spotpris låg på ca 40öre/kWh på förra räkningen. Hade jag inte sålt el när det var negativa priser så hade jag haft ett högre spotpris.

Sen har ju jag ett påslag på 73,5öre per såld kWh. Så även om Nordpool säger -20öre så tjänar jag 53,5öre.

60öringen som kommer med skatten, 10öre påslag från Eon och nätnytta som ligger på 3,5öre+.

Nej, du hade haft ett lägre spotpris om du köpt el när det var negativa priser.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Nej, du hade haft ett lägre spotpris om du köpt el när det var negativa priser.

Jag köper inte, jag säljer!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Man säljer el till spotpris. Det räknas timma per timma. Sen att det råkar bli samma som att ta genomsnittligt spotpris * totalt antal kWh är en annan sak.

Sen valde jag medvetet att inte räkna med allt annat. Men om vi ska göra det så glömmer du i din egen beräkning att ta med egenanvändning och de stora summor man sparar på den rörliga delen av nätavgiften.

Visa signatur

~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag köper inte, jag säljer!
https://i.imgur.com/Ce8q8Og.png

Hur stort batteri har du?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Man säljer el till spotpris. Det räknas timma per timma. Sen att det råkar bli samma som att ta genomsnittligt spotpris * totalt antal kWh är en annan sak.

Sen valde jag medvetet att inte räkna med allt annat. Men om vi ska göra det så glömmer du i din egen beräkning att ta med egenanvändning och de stora summor man sparar på den rörliga delen av nätavgiften.

Köpspot 55öre, sälj 40öre. Priset för sälj är lägre pga att jag sålt mest el när det var som billigast. Jag har sålt el från allt mellan 3kr/kWh till -17öre. Men producerar som mest mitt på dagen.

Skrivet av vinylens:

Hur stort batteri har du?

10kWh. Köpte hela anläggningen i våras och maxade nästan ur grönt teknik avdrag.

Eventuellt mer batteri till nästa år, ska se hur det ser ut i vinter sen. 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Köpspot 55öre, sälj 40öre. Priset för sälj är lägre pga att jag sålt mest el när det var som billigast. Jag har sålt el från allt mellan 3kr/kWh till -17öre. Men producerar som mest mitt på dagen.

10kWh. Köpte hela anläggningen i våras och maxade nästan ur grönt teknik avdrag.

Eventuellt mer batteri till nästa år, ska se hur det ser ut i vinter sen. 👍

Jag har 24Kw Sigenergy som jag installera Juli förra året och funderar på mera batteri.
Har du deras Ac-laddare med såg på bilden att det fanns en.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dragnet:

Ja, Homevolt har också en värmeslinga för batteriet och kalla dagar. De batterier som inte har det måste ju placeras någorlunda varmt tex något uppvärmt förråd, dvs det går åt värme där med. I något annat forum såg jag ett inlägg av en som hade mätt sitt batteri till 300 W förbrukning vid vila och kallt. Så 2-3 kWh per dag kan säkert stämma.

Jag byggde ut ett rum på husen och gjorde den ricktigt brandklassad. (Är snickare) där inne har jag min anläggning och batteri. Två ventiler en vid golvet och en vid taket med 72graders bradsjäll. Om det blir mer än 72 grader där inne blir det syretomt. Råkade bränna ner mitt grage för ett par år sedan med ett rc bils batteri. Så skulle alldrig vilja ha ett stort batteri i hemmet utan ricktig brandcell. I utrymet har jag en 500w frost vakt på vintern och stänger ventilerna.
Frost vakten drog 9.2kw under hela december, och ingen förbrukning av batteriets el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Jag har 24Kw Sigenergy som jag installera Juli förra året och funderar på mera batteri.
Har du deras Ac-laddare med såg på bilden att det fanns en.

Ja, ac-laddaren.
Testades faktiskt för första gången idag. 😛
Har själv ingen hybrid/el än, men denna var fin!
Tömde ju halva batteriet eftersom jag tillät bilen att ladda från batteriet till 50% soc. Men det var el jag producerat själv! 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser att det diskuteras hemmabatterier en del i tråden. Jag jobbar som brandingenjör och har kikat en del på risker kring energilagring via litiumjonbatterier. Värt att veta är att det finns en explosionsrisk med dessa typer av batterier. Det är svårt, nästintill omöjligt att helt skydda sig från denna risk vid invändig placering av batterierna. Även om det placeras i egen brandcell så kan dessa inte hantera en explosion. Se bilder med exempel på explosioner orsakade av hemmabatterier, elbilsbatteri och elcykelbatteri i Sverige och Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Ser att det diskuteras hemmabatterier en del i tråden. Jag jobbar som brandingenjör och har kikat en del på risker kring energilagring via litiumjonbatterier. Värt att veta är att det finns en explosionsrisk med dessa typer av batterier. Det är svårt, nästintill omöjligt att helt skydda sig från denna risk vid invändig placering av batterierna. Även om det placeras i egen brandcell så kan dessa inte hantera en explosion. Se bilder med exempel på explosioner orsakade av hemmabatterier, elbilsbatteri och elcykelbatteri i Sverige och Europa.<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Gäller detta all batterikemi? Undrar främst kring LFP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Mycket energi lagrad på liten yta är risken... Tänk tillbaka på fysiken i skolan, energi kan inte försvinna, bara omvandlas till annan form. Har man lekt med radiostyrt så brukar man utveckla respekt för energitäta batterier och hur de hanteras, så fortsätt inte använda ett hembatteri/elbil där batteriet blivit utsatt för fysisk åverkan t.ex.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Ja, även solid state har det inträffat explosionsartade bränder med. Tillverkarna vill ju gärna hävda att deras teknik är säkrare, men både LFP och NMC har det inträffat många explosioner med runt om i världen. Det finns säkert skillnader, men kunskapen är begränsad i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Ja, även solid state har det inträffat explosionsartade bränder med. Tillverkarna vill ju gärna hävda att deras teknik är säkrare, men både LFP och NMC har det inträffat många explosioner med runt om i världen. Det finns säkert skillnader, men kunskapen är begränsad i nuläget.

Såklart har hus och bilar extremt mycket energi, men miljarder människor går dagligen runt med litiumbatterier i fickan och väldigt få problem trots dagliga cykler över årtionden

Absolut är det sjukt illa när det blir problem, men det är som sagt fortfarande väldigt sällsynt

Flera av de bilderna du länkade kan ha sekundära förvärrande faktorer som är svåra att sammanfatta

Vanliga varmvattenberedare är också explosiva om säkerhetssystemen fallerar (finns flera klipp, till exempel från Mythbusters på youtube), men det betyder inte att man ska sova dåligt om nätterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Såklart har hus och bilar extremt mycket energi, men miljarder människor går dagligen runt med litiumbatterier i fickan och väldigt få problem trots dagliga cykler över årtionden

Absolut är det sjukt illa när det blir problem, men det är som sagt fortfarande väldigt sällsynt

Flera av de bilderna du länkade kan ha sekundära förvärrande faktorer som är svåra att sammanfatta

Vanliga varmvattenberedare är också explosiva om säkerhetssystemen fallerar (finns flera klipp, till exempel från Mythbusters på youtube), men det betyder inte att man ska sova dåligt om nätterna

Och hittils har jag bara hittat ett tillfälle med LiFePo4 batterier som exploderat, vilket är den i tyskland 2023 som dom fortfarande inte vet orsaken till.
Dock har ägaren sagt att han installerat 3 olika fabrikat i parallell. Antagligen saknade batterierna han installerade alla olika sorts skydd. LiFePo4-batterier är otroligt säkra, är man fortfarande osäker, bygg en brandcell eller sätt det ute en bit från huset.

Visa signatur