Anmäl dig till Roborock Challenge!

Över 200kr för en hamburgermeny på Bastard Burgers - var går er smärtgräns?

Permalänk
Medlem

Maxpris burgare: 79;-
Maxpris meny: 109;-

Att ta mer för fralla och gammel ko (högrev) + picklad rödlök är absurt. Burgare är gott, dock skräp. Vet inte prisbilden i andra städer på mat, dock får man där jag bor, en rätt sjysst huvudrätt på restuarang snäppet över 'hak' för 180-250;-.

Lunch buffe ligger på 139-169;- beroende på ställe.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Burgare är gott, dock skräp.

Vad är det som gör hamburgare till skräp? Är det köttet? Brödet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är nog de 4KG olje-potatisarna Napster91 inhalerar till burgaren.

Permalänk
Medlem

Allt över 189:- för en "finburgare" meny är för dyrt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Allt över 189:- för en "finburgare" meny är för dyrt.

Äh, på Omnipollos Kyrka i Sumpan var det värt priset. 140:- för burgare, 40:- för fries och ölen var priceless!

Fick en religiös upplevelse där på Valborg

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Äh, på Omnipollos Kyrka i Sumpan var det värt priset. 140:- för burgare, 40:- för fries och ölen var priceless!

Är ju 180? Med meny så räknar jag inte med öl

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Brödet, såser byggda av fett, kopiösa mängder salt i köttet, s.k. ost. Men det är ju gott

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Maxpris burgare: 79;-
Maxpris meny: 109;-

Att ta mer för fralla och gammel ko (högrev) + picklad rödlök är absurt. Burgare är gott, dock skräp. Vet inte prisbilden i andra städer på mat, dock får man där jag bor, en rätt sjysst huvudrätt på restuarang snäppet över 'hak' för 180-250;-.

Lunch buffe ligger på 139-169;- beroende på ställe.

Varför skulle lunch på en enkel lunchrestaurang kosta mer än ett burgaremål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Brödet, såser byggda av fett, kopiösa mängder salt i köttet, s.k. ost. Men det är ju gott

Det finns absolut mindre nyttiga varianter, det håller jag helt med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför skulle lunch på en enkel lunchrestaurang kosta mer än ett burgaremål?

För att tanken och grejen med burgar-mål är: snabbt, enkelt, billigt. Lite som stor stark jämfört med hantverksöl. Som s.k. enklare lunchrestuarang är, raggmunk görs på plats från grunden o.s.v. . Sedan motiverar det kanske inte helt priset 99-129;-. Sen buffé är en annan sak, där kan man äta till det storknas om så önskas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Äter inte ute sen några år tillbaka. Finns ingen anledning att köpa mat ute när man kan laga mat hemma som är mer hälsosam och dessutom billigare, det är en för mig personligen, en no-brainer.

Och för folk som säger " Men om du är trött eller sjuk, lagar du mat då ändå? " Hört talas om frys och planering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Två hamburgare på McD, 20 kr. Prisvärt och fullt tillräckligt för en måltid för en person.

Älskade donkens prisvärdhet förr när triple cheese introducerades. 35kr för trippel var lite för bra för att vara sant. 49kr som trippel går på idag eller 20/36 för singel/dubbel är inte riktigt lika kul även om det i dagens ekonomi ändå får anses ganska prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Äter inte ute sen några år tillbaka. Finns ingen anledning att köpa mat ute när man kan laga mat hemma som är mer hälsosam och dessutom billigare, det är en för mig personligen, en no-brainer.

Och för folk som säger " Men om du är trött eller sjuk, lagar du mat då ändå? " Hört talas om frys och planering?

Det finns en frys, man kan göra fler burgare/våfflor/dumplings än vad man planerar att äta, sedan värma efter behov (brödrost fungerar utmärkt för frysta våfflor, iaf om man har 4 kantiga).
Frysen är egentligen mycket underanvänd i moderna tider känns det som, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Nu vet jag inte hur du fungerar men skulle påstå att merparten av oss inte kan planera in för när vi blir sjuka, och skulle det råka bli i samma veva som man just använt den sista frysta matlådan så är det smidigt att beställa hem lite mat, speciellt om man är riktigt sjuk och blir yr när man står upp. Att laga mat då är inget alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Det finns en frys, man kan göra fler burgare/våfflor/dumplings än vad man planerar att äta, sedan värma efter behov (brödrost fungerar utmärkt för frysta våfflor, iaf om man har 4 kantiga).
Frysen är egentligen mycket underanvänd i moderna tider känns det som, eller har jag fel?

Min är då ständigt full iaf konstigt nog ^^

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

För att tanken och grejen med burgar-mål är: snabbt, enkelt, billigt. Lite som stor stark jämfört med hantverksöl. Som s.k. enklare lunchrestuarang är, raggmunk görs på plats från grunden o.s.v. . Sedan motiverar det kanske inte helt priset 99-129;-. Sen buffé är en annan sak, där kan man äta till det storknas om så önskas.

När en Big Mac & Co kostade 60 kr gick det att hitta dagens för 60 kr.

Om en pizza eller dagens lunch på enkel restaurang kostar 120 kr är det nog rimligt att hamburgare hamnar där (och högre) också. Har alltid legat i paritet tidigare, och som sagt Super Meal på Sibylla är 120 kr på lokala haket.

Om de inte lyckats göra bra mat för 120 kr så är det nog maten de behöver se över och inte priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

När en Big Mac & Co kostade 60 kr gick det att hitta dagens för 60 kr.

Om en pizza eller dagens lunch på enkel restaurang kostar 120 kr är det nog rimligt att hamburgare hamnar där (och högre) också. Har alltid legat i paritet tidigare, och som sagt Super Meal på Sibylla är 120 kr på lokala haket.

Om de inte lyckats göra bra mat för 120 kr så är det nog maten de behöver se över och inte priset.

Näh, håller inte med. Burgare är som korv med bröd, billig god 'skit'. Vill man ha en dekonstruerad texas burgare för 200;-, varsegod. Inte för mig

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ghus:

<Uppladdad bildlänk>

Min smärtgräns passerades idag. Det hade landat på strax under 500kr för att beställa en middag till mig och sambon, vilket är strax under vad det hade kostat oss att gå ut och käka på den lokala indiska krogen, varpå vi raskt stängde ner Bastards beställningsapp och beställde från McDonalds istället. 258kr landade den beställningen på.

Är det bara jag som tycker detta pris är helt sinnessjukt? 205kr för en burgare som kommer vara ljummen när man kommer hem och pommes som börjat bli soggiga.

Hur överlever de med denna prissättning? Tycker ni det är värt det?

Tips på mer prisvärda ställen?

Burger mansion är mest prisvärd av smash ställen.
105 kr endast burgare 200g.

Min favoritställe är bun meat bun men dyrare. 125 kr endast burgare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Kostnaden för ingredienser (Fryst anamma burgare i mitt fall) borde ligga på runt 25:- med allt gött man vill ha på.
...
i mina ögon så kan jag göra en bättre burgare hemma själv, det enda som krävs är ca 10 minuter och ingredienserna jag vill ha på min burgare.

Anamma? Är du vegetarian (som jag) ?

Jag lagar vegetarisk burgare hemma varje helg. Jag har heller inte haft någon bra vego-burgarupplevelse på ett snabbmatshak på länge, så jag håller med om att bäst gör man själv. Lägger in egen rödlök, och västeråsgurka med dill-lag på sensommaren. Blandar egen dressing av majonnäs, crème fraiche helt utan några artificiella förtjockningsmedel.

Jag kan för övrigt rekommendera stekt portobellosvamp, men bara du tillagar den rätt:
1. Marinera. olja, balsamvinäger, timjan (och/eller andra örtkryddor och kryddor)
2. Stek länge, så att det utvecklas med umami.

Inget svenskt burgarhak jag varit på har tillagat den rätt, varken på punkt 1 eller 2.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Näh, håller inte med. Burgare är som korv med bröd, billig god 'skit'. Vill man ha en dekonstruerad texas burgare för 200;-, varsegod. Inte för mig

Det känns som om du inte har ätit på så många olika ställen? Kanske värt att testa hamburgare även utanför de stora snabbmatskedjorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Den verkligheten har vi aldrig haft som sagt. Burgare har alltid kostat som en pizza, en kebabrulle eller en dagens lunch. Nu minns inte jag burgare från innan ~1990 och Clock – men 1990 kostade dagens lunch 40 kr (cirka) och dito för ett hamburgermål från McDonalds, Clock eller Sibylla. Vid år 2000 hade det ökat till ca 60 kr och idag ligger vi snarare på runt 120 kr.

Korv med bröd har så länge jag levt alltid varit betydligt billigare än ett hamburgermål – vilket inte är så konstigt då vi pratar om bara korv med bröd, ketchup och senap och inte en måltid med läsk samt tillbehör. En korv med bröd är cirka 200-300 kcal också, inte cirka 1200 kcal som ett hamburgermål med läsk ofta blir. När McDonalds öppnade 1973 vet vi att Big Mac (icke meny) kostade 4,75 kr, pommes 1,25 kr (liten) och läsk (liten) 1,25 kr och nu var jag inte ens född då men sedan ett mål kostade 7,25 kr (eller 8,50 kr med stor läsk och pommes) så har också lönerna ökat cirka 12-14 x. Nu har inte allt annat hängt med på samma sätt som genomsnittslöner eller medianlöner och lönespridningen är stor men det är en annan sak, så jämfört med löner så är det på samma nivå idag kostnadsmässigt som på 70-talet t.o.m.

En liten ostburgare för 2,50 kr 1973 och 23 kr för en liten ostburgare idag 2025 får ändå vara helt rimligt med tanke på löneutvecklingen. Att Bastard är dyrare än McDonalds vet vi redan, men de ligger inte så farligt till om vi tittar på vad en vanlig pub (ställe med alkohol) tar för hamburgare eller pizza och deras (Bastard) lunchmeny hamnar på vad dagens i snitt ungefär kostar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är ju under 189 (Öl ser jag inte som en del av "menyn", då skulle jag aldrig få äta hamburgare...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dodecahedron:

Har du vägarna förbi Malmö så sväng förbi Rekas. Riktigt goda burgare och en 200g med meny brukar landa på 120-130 spänn.

Mister York är rätt schyssta men det är också väldigt små burgare. De har också smutsiga ställen tyvärr.

Håller med om Rekas. Fantastiska burgare, STOR pommes och läsk för 120 kr.

Permalänk
Medlem

Under lååång tid (alltså fram tills rätt nyligen) kostade ett Crispy chicken meal på BK 39 kr. Det kändes rätt prisvärt.

Falafel är fortfarande rätt billigt också, men blir rejält mätt för 30-35 kr.

Men pizza för 120+ kr eller hamburgarmenyer för 150+ kr säger jag nej till. Det handlar ju lite om en maträtts "image" eller vad man ska kalla det också. Alltså om man kan tänka sig att betala 250 kr för en huvudrätt på en restaurang innebär det inte per automatik att man vill köpa en flottig burgare i svettigt papper för 250 kr, även om burgaren i teorin mättar mer.

Lite som att indisk mat alltid är dyrare än thai (av oklar anledning då indisk mat bara är sås och två kycklingbitar med noll grönsaker).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."