Permalänk
Medlem

Fiber beter sig märkligt..

Hej!

För ett par veckor sedan började vi få problem med vårt wifi. Uppkopplingen försvann sporadiskt, och när den väl fungerade var hastigheten extremt låg. Jag felsökte själv genom att koppla datorn direkt med kabel, men märkte då att även den fasta anslutningen var instabil.

Jag provade att koppla datorn direkt till fiberswitchen (jag har villafiber), återställde både fiberswitchen och min router, och startade om allt från grunden. Då fick jag till slut igång internet igen. I samma veva kontaktade jag Bahnhofs support, men eftersom problemet då hade löst sig kunde de inte felsöka. De nämnde dock att signalstyrkan till min fiberanslutning verkade vara något låg, och bad mig återkomma om problemet dök upp igen.

Idag kom problemen tillbaka.

Jag ringde Bahnhof igen. De genomförde samma typ av felsökning som jag redan gjort, men kunde inte hitta något direkt fel just nu. De meddelade att ärendet ska undersökas vidare, och att de återkommer. De nämnde även att Sveriges Stadsnät, som ansvarar för fiberanslutningen, eventuellt kan behöva komma ut och undersöka saken. Om det visar sig att felet ligger i min utrustning, kommer jag själv att få stå för kostnaden för både resa och arbetstid.

Eftersom problemet löstes tillfälligt förra gången genom en hård återställning, misstänker jag att det faktiskt är något i min utrustning som strular. Samtidigt är det såklart ohållbart att behöva återställa allt manuellt var och varannan vecka bara för att få internet att fungera.

Därför vänder jag mig nu till forumet i hopp om att någon kanske har en idé på en mer permanent lösning. Bahnhof kunde inte säga när deras felsökning blir klar, och i nuläget står vi helt utan wifi – vilket, som ni säkert kan förstå, leder till en hel del frustration här hemma...

Just nu står det att det finns internetanslutning men att den är begränsad, går inte att surfa alls.

Alla tips uppskattas!

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

hur länge gick detta stabilt innan problemen uppstod?

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

hur länge gick detta stabilt innan problemen uppstod?

Ca 2-3 veckor.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Om du kör en dator med rj45 direkt in till fiberomvanlaren - fungerar det då? Då utesluter du övrig utrustning på din sida

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Byt router

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Om du kör en dator med rj45 direkt in till fiberomvanlaren - fungerar det då? Då utesluter du övrig utrustning på din sida

Skrivet av Engann:

Byt router

Jag har kört med kabel direkt i fiber omvandlaren så problematiken just nu verkar inte ha med routern att göra. Datorn säger att anslutning finns men det händer ingenting, inga sidor laddas in.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Edit: Jag har nu återställt både fiber omvandlaren och router men tyvärr inget som löste problemet.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Jag har kört med kabel direkt i fiber omvandlaren så problematiken just nu verkar inte ha med routern att göra. Datorn säger att anslutning finns men det händer ingenting, inga sidor laddas in.

jag skulle be om att få omvandlaren utbytt från leverantören då, för jag antar att den kom ifrån dem.
Det är möjligt att du har något måndagsexemplar installerat.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Låter som Mac-lås. Ha endast datorn ansluten med kabel direkt till tjänstefördelaren (ingenting annat anslutet), ring Bahnhof och be dom släppa Mac-låset. Börja där och återkom med resultat!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Min bror hade samma problem med sin uppkoppling för nått halvår sen. Var pga operatörens cg nat i hans fall så de gav han ett publikt ip istället och sedan inte återkommit.

Innan kunde det hända allt från ett par dagars mellanrum till upp till en månad mellan symptomen.

Banhof kör väl också cg nat har jag för mig. Iaf i vissa områden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Låter som Mac-lås. Ha endast datorn ansluten med kabel direkt till tjänstefördelaren (ingenting annat anslutet), ring Bahnhof och be dom släppa Mac-låset. Börja där och återkom med resultat!

Skrivet av Rouge of Darkness:

Min bror hade samma problem med sin uppkoppling för nått halvår sen. Var pga operatörens cg nat i hans fall så de gav han ett publikt ip istället och sedan inte återkommit.

Innan kunde det hända allt från ett par dagars mellanrum till upp till en månad mellan symptomen.

Banhof kör väl också cg nat har jag för mig. Iaf i vissa områden.

Gjorde lite pingtester på Bahnhofs begäran med följande resultat.

Har skickat resultatet till dem men ej fått återkoppling ännu. Nätet funkar idag men är helt oanvändbart det kommer och går och är otroligt segt.

Ping statistics for 100.66.128.1:
Packets: Sent = 4, Received = 3, Lost = 1 (25% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 5ms, Maximum = 5ms, Average = 5ms

Ping statistics for 213.80.98.2:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

Pinging google.se [142.250.74.131] with 32 bytes of data:
Reply from 142.250.74.131: bytes=32 time=5ms TTL=116
Request timed out.

Ping statistics for 142.250.74.131:

Edit: nu funkar det inte alls står bara "ingen internetåtkomst"

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av smel:

Gjorde lite pingtester på Bahnhofs begäran med följande resultat.

Har skickat resultatet till dem men ej fått återkoppling ännu. Nätet funkar idag men är helt oanvändbart det kommer och går och är otroligt segt.

Ping statistics for 100.66.128.1:

Ping statistics for 213.80.98.2:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

Pinging google.se [142.250.74.131] with 32 bytes of data:
Request timed out.

Ping statistics for 142.250.74.131:

Edit: nu funkar det inte alls står bara "ingen internetåtkomst"

Jag beklagar. Ser ut som du har röta på linan.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Jag hade kört en ping med lite mer slagningar, 4 st kan ge skev statistik (även om det där inte ser bra ut).
ping -n 100 IPNDUVILLPINGA gör att den skickar 100 ping-anrop, ger lite finkornigare statistik.

Permalänk
Medlem

Hmm i en del kontext är glad att vi har Telia som isp, vi har 2 st publika Ipv4 adresser

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Jag beklagar. Ser ut som du har röta på linan.

Skrivet av Ibis:

Jag hade kört en ping med lite mer slagningar, 4 st kan ge skev statistik (även om det där inte ser bra ut).
ping -n 100 IPNDUVILLPINGA gör att den skickar 100 ping-anrop, ger lite finkornigare statistik.

Skrivet av It-nisse:

Hmm i en del kontext är glad att vi har Telia som isp, vi har 2 st publika Ipv4 adresser

Nu anser man att man gjort vad man kan och skickar ärendet till stadsnätet istället, hur långt tid det ska ta innan man får hjälp framgår intez samtidigt betalar jag fullt pris för mitt bredband som inte funkar.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Du kan försöka ringa stadsnätet och skynda på, det gjorde jag. För det hände ingenting förrän man tog tag i det själv. De kommer sedan att skicka ut en tekniker som först provar o byta fiberomvandlaren, funkar inte det så mäter de ljuset i fibern, och är det fortfarande fel så kollar de i basstationen närmast dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz0r21:

Du kan försöka ringa stadsnätet och skynda på, det gjorde jag. För det hände ingenting förrän man tog tag i det själv. De kommer sedan att skicka ut en tekniker som först provar o byta fiberomvandlaren, funkar inte det så mäter de ljuset i fibern, och är det fortfarande fel så kollar de i basstationen närmast dig.

Jag tror faktiskt att jag har hittat problemet – och det är lite pinsamt om det nu var så enkelt.

Jag öppnade upp fiberomvandlaren och kollade alla anslutningar. Den blå kabeln som går från väggen in i omvandlaren kunde jag trycka in nästan en centimeter… vilket ju betyder att den nästan varit helt utdragen. Vi har haft en större renovering här hemma, och jag misstänker att olika hantverkare har flyttat runt på grejerna flera gånger – och förmodligen råkat dra lite i kabeln.

Nu har allt fungerat helt utan problem i över 30 minuter, så det verkar som att det faktiskt var felet. Får väl ringa Bahnhof och be lite om ursäkt för allt krångel, om det fortsätter hålla sig stabilt nu…😂

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Jag tror faktiskt att jag har hittat problemet – och det är lite pinsamt om det nu var så enkelt.

Jag öppnade upp fiberomvandlaren och kollade alla anslutningar. Den blå kabeln som går från väggen in i omvandlaren kunde jag trycka in nästan en centimeter… vilket ju betyder att den nästan varit helt utdragen. Vi har haft en större renovering här hemma, och jag misstänker att olika hantverkare har flyttat runt på grejerna flera gånger – och förmodligen råkat dra lite i kabeln.

Nu har allt fungerat helt utan problem i över 30 minuter, så det verkar som att det faktiskt var felet. Får väl ringa Bahnhof och be lite om ursäkt för allt krångel, om det fortsätter hålla sig stabilt nu…😂

Jaha, om det funkar nu så är det ju klockrent Visste inte ens att det kunde bete sig så om den var lös

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz0r21:

Jaha, om det funkar nu så är det ju klockrent Visste inte ens att det kunde bete sig så om den var lös

Funkat klockrent sedan igår så jag tror faktiskt att det var källan till problemet. 👍😃

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Skrivet av raz0r21:

det kan den.

blir typ samma som om du har glappis i en vanlig kopparledning.

fast i detta fallet att ljuset ibland missar mottagaren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows