Surface Pro (5th gen, M1796) död efter justering av laddkabel.

Permalänk
Medlem

Surface Pro (5th gen, M1796) död efter justering av laddkabel.

Har en Surface Pro (5th gen, M1796) som helt plötsligt tvärdog.
Satt och hade laddaren inkopplad, enda laddaren som finns enkelt tillgänglig är ev 3:e parts laddare som är inköpt från kjell & co. Laddaren i sig är väldigt kinkig med att sitta inne och är minsta rörelse kan få den att tappa laddningen. I vilket fall så rör den lite på sig varpå jag trycker tillbaka den och därefter slocknar datorn. Tycker inte jag var hårdhänt eller nåt, har försökt få minsta liv i den men inget.
Vad finns det egentligen att testa? Vad kan ha hänt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är beredd att lämna in den, men är osäker på vad som exakt kan ha hänt exakt? Rent spontant tänker jag nån form av kortslutning?
Är denna laddare jag har för kontext: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/laptop-tillbehor/lap...
Har fungerat utmärkt i 3 år eller vad det blir.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vad och hur har du felsökt? Fungerar den vanligtvis utan sladd eller är den död då med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad och hur har du felsökt? Fungerar den vanligtvis utan sladd eller är den död då med?

Inget liv överhuvudtaget, oavsett med eller utan laddare inkopplad.
Hållit inne powerknappen i hopp om att den ska starta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Märkte detta på laddaren nyss, men kan inte säga om det hände idag eller tidigare. Använde inte direkt mer kraft än vanligt när jag justerade den, har inte märkt detta förräns nu.

Kan säga att laddaren fungerar fortfarande då den lyser och indikerar laddning. Så vad jag misstänker är att plasten har till slut förstörs och en liten bit trillat av (hela laddaren är väldigt flimsy och har alltid varit) varpå detta på nåt sätt har kortslutit nånting.
Eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har en Surface Pro (5th gen, M1796) som helt plötsligt tvärdog.
Satt och hade laddaren inkopplad, enda laddaren som finns enkelt tillgänglig är ev 3:e parts laddare som är inköpt från kjell & co. Laddaren i sig är väldigt kinkig med att sitta inne och är minsta rörelse kan få den att tappa laddningen. I vilket fall så rör den lite på sig varpå jag trycker tillbaka den och därefter slocknar datorn. Tycker inte jag var hårdhänt eller nåt, har försökt få minsta liv i den men inget.
Vad finns det egentligen att testa? Vad kan ha hänt?

Har laddaren varit kinkig sen dag ett? Vet du med säkerhet att det finns ström i Surfacen? Fungerar laddaren (testa mät med multimeter?)? Jag hade en gång en Macbook där stiften på magsafe hade börjat oxidera/blivit smutsig och det slutade med att pinsen på laddaren inte fick tillräcklig kontakt med laptopen, så vid minsta rörelse dog Macbooken. Dock var batteriet helt kass och datorn kom igång igen efter lite justering av laddkontakten. Jag löste med med elektronikspray

Permalänk
Medlem

Själva sladden är ju helt förstörd och antagligen har något kortslutits.
Har du tittat in så det inte sitter kvar något i kontakten?

Permalänk
Medlem

Den är inköpt 2018, så dryga 7 år.
Kan åldern ha nånting med det hela att göra tror ni, degragerat batteri eller vad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av payc:

Har laddaren varit kinkig sen dag ett? Vet du med säkerhet att det finns ström i Surfacen? Fungerar laddaren (testa mät med multimeter?)? Jag hade en gång en Macbook där stiften på magsafe hade börjat oxidera/blivit smutsig och det slutade med att pinsen på laddaren inte fick tillräcklig kontakt med laptopen, så vid minsta rörelse dog Macbooken. Dock var batteriet helt kass och datorn kom igång igen efter lite justering av laddkontakten. Jag löste med med elektronikspray

Den har varit kinkig på det sättet att den lätt har rört sig och att man då fått justera den för att den ska sitta. Ofta jag har korrigerat den när den sitter i.
Har ej nån multimeter. Den lyser när den är kopplad till datorn fortfarande.

Skrivet av Bozzeta:

Själva sladden är ju helt förstörd och antagligen har något kortslutits.
Har du tittat in så det inte sitter kvar något i kontakten?

Ja, vet som sagt inte om detta förekommit sen tidigare. Men kvalitén på kontakten är inte direkt topp, använde inget våld så.
Nej inget sitter kvar vad jag kan se i kontakten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, men gå till Kjell med datorn och be att få pröva en ny laddare på plats.
Då ser du om den startar.
Gamla laddaren ska du inte använda mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ok, men gå till Kjell med datorn och be att få pröva en ny laddare på plats.
Då ser du om den startar.
Gamla laddaren ska du inte använda mer.

Ja får göra det.

Visa signatur