MSI:s säkra strömkabel har bränts igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ser ut som att kabeln legat i spänn mot sidopanelen och delvis glidit ur kontakten upptill. Varav alla pins på övre raden är brända.

Ja kabeln såg misstänkt böjd ut, gissar på användarfel.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

http://www.hjern.se/ovrigaamnen/el/el_basic.html

* En sladd skall inte alls bli särskilt varm - blir den kännbart varm så går det på tok för hög ström genom den!!
Använd då grövre kabel *

Hur ska grövre kabel hjälpa dålig kontakt tänker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Hur ska grövre kabel hjälpa dålig kontakt tänker du?

Mer utrymme för elektroner, i en tjockare kabel finns det en större tvärsnittsarea för elektronerna att röra sig igenom. Föreställ dig en motorväg: en bredare motorväg (tjockare kabel) tillåter fler bilar (elektroner) att passera med mindre trängsel och friktion än en smal väg (tunnare kabel). Men med den här kantakten blir problemet att slutet och början av kablen blir smala ändå för att pass kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Mer utrymme för elektroner, i en tjockare kabel finns det en större tvärsnittsarea för elektronerna att röra sig igenom. Föreställ dig en motorväg: en bredare motorväg (tjockare kabel) tillåter fler bilar (elektroner) att passera med mindre trängsel och friktion än en smal väg (tunnare kabel). Men med den här kantakten blir problemet att slutet och början av kablen blir smala ändå för att pass kontakten.

Jo fast kabeln är inte i närheten av överbelastad. Det finns folk som klippt flera av ledarna och i princip kört hela lasten genom ett enda par utan problem. Problemet är dålig kontakt och det är kontakten som överhettar, inte kabeln och inte grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Jo fast kabeln är inte i närheten av överbelastad. Det finns folk som klippt flera av ledarna och i princip kört hela lasten genom ett enda par utan problem. Problemet är dålig kontakt och det är kontakten som överhettar, inte kabeln och inte grafikkortet.

Ja och när det är dålig kontakt överhättas de kablarna som har kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

De frasar sönder och bränner ändå.. jag kan visa dig 185mm2 som haft dålig kontakt där folk inte efterdragit

Där var
Konstant last 40A
Temporär spik 80A

Max teoretisk last för kabeln 210A 🙂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Ja och när det är dålig kontakt överhättas de kablarna som har kontakt.

Kablarna överhettas om du kör en blåslampa på dom också, i inget fall hjälper grövre kabel.

Jag har sett 600mm2 kablar (tjock som en arm) överhetta av dålig kontakt. Ska vi öka på kabelarean där också kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Spelar ju ingen roll hur mycket de fjantar med färgade kontakter, stela kontakter eller vad som helst. Grundproblemet är Nvidias feldesign i från början, att inte lastbalansera lasten över alla pinnarna. De snålade in eller satte sommarpraktikanten på att designa strömmatningen, och resultatet därefter.

Alla OEM-tillverkarna måste gå till Nvidia och undra vafan de håller på med och se till att det omdesignas som det ska vara.

Du kan tejpa, klistra och stötta upp ditt rasande hus hur mycket du vill med frigolit, tuggummi och uttorkade snusprillor, men om inte grunden fixas först så hjälper ingenting ändå.

Nvidia, tillbaka till ritbordet, sparka ekonomerna och anställ ett par riktiga ingenjörer som vet hur man designar strömmatning.

Och det lär inte hända, nVidia är inte direkt intresserade av att lösa problemet, jag gissar på att dom låtsas so att det regnar och inte vet om det, behöver dom lösa det så måste dom erkänna problemet och det är typ ingen tillverkas dröm att behöva erkänna nått sånt. Dom försökte spara in lite pengar, vilket är komiskt som F*N om man ser till prislappen för korten, för konsumenterna behöver betala satan för korten även när nVidia sparar in på småpengar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Och det lär inte hända, nVidia är inte direkt intresserade av att lösa problemet, jag gissar på att dom låtsas so att det regnar och inte vet om det, behöver dom lösa det så måste dom erkänna problemet och det är typ ingen tillverkas dröm att behöva erkänna nått sånt. Dom försökte spara in lite pengar, vilket är komiskt som F*N om man ser till prislappen för korten, för konsumenterna behöver betala satan för korten även när nVidia sparar in på småpengar.

Fortfarande inte Nvidia som äger 12vhpr standarden.... Detta har vi diskuterat i andra trådar och jag kommer inte fortsätta den här men
Pci sig äger standarden och sätter kraven.
Där finns väldigt stort utrymme för tolkning vem som äger vad.

Sen har psuer sina regler och krav som skall följa ovanstående.

Ingenstans kan Nvidia hitta en egen lösning, problemet är att standarden inte har satt rätt regelverk innan lansering.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Ögonmått är bra att ha, ibland kan ögonmått lura en och man kan underskatta eller överskatta olika saker.
Ta last ett bilsläp, det är svårt att veta om viken är så stor så man måste ha C kort eller ej. Men ser man en stor järnklump så säger ögonmåttet kanske direkt att draget på bilen inte ens håller lasten. Jag behöver ej väga släpet för att se detta.

Nå när vi pratar om grafikkort som kan dra över 1000W, detta på 12V så det nästan kan gå 100A genom kablarna en längre tid så de värms upp, så säger sunda förnuftet att man behöver rejäla kontakter. Visst supraledare vid nästan nollpunkten är bra.
Men dessa små stift, i mitt ögonmått med dagens teknik (ej supraledare i rumstemp) så blir det riskfyllt. Speciellt om kontakten har blivit lite sliten.

Mitt ögonmått säger att för 100A ström så behövs det större kontaktytor vid kontakterna eller så kan man sänka strömmen genom att höja spänningen. De kan hålla på och labba med olika legeringar och olika fästordningar på kontakten, detta kan hjälpa. Men som sagt, det känns ändå fel i mina ögon.

*edit*
Många har startkablar för arbetsmaskiner i 12V, de klarar ofta runt 300A. Så visst för högre ström, de används dock inte lika länge utan ofta högst någon minut. Men kolla in grovleken på dessa kablar och sedan kablarna och kontakterna till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

12VHPWR <- PCI-SIG -> AMD (Apple ARM Dell EMC IBM Intel Synopsys Keysight NVIDIA Qualcomm ...)

Dags att bojkotta AMD! Grrr!

Skämt åsido så skulle det vara intressant att veta mer om fallen med brända kontakter. Tror att böjningen ligger bakom flertalet. Nvidias FE kort har en många gånger bättre placering som inte böjer kablarna. Tror dessutom att kvalitetssäkringen ännu inte riktigt omfattar böjningar + höga effektuttag. Det snålas där det kan och folk riskar även med 3P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Här får du och @Thomas ett hyggligt svar...

Fast det är fortfarande inte ett svar på varför det skulle vara _MER_ brandfara när du har ett svagare PSU, som är det som antyds i artikeln

Citat:

...ett Corsair HX1500i på 1500 watt, utesluter effektbrist som orsak.

Ge ett svar på detta direkt istället för att länka in irrelevanta tester eller säga att folk ska "läsa på"

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fortfarande inte Nvidia som äger 12vhpr standarden.... Detta har vi diskuterat i andra trådar och jag kommer inte fortsätta den här men

Ingenstans kan Nvidia hitta en egen lösning, problemet är att standarden inte har satt rätt regelverk innan lansering.

Vi vet vad du tycker, men faktum är att nvidia har balanserade 12-pin på 3090Ti, och sen slutade de med det till 4000-serien. Men ja, standarden borde ha krävt balansering på GPU-sidan

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Här är interssant video, tycker jag, dom testar kontakten och skickar igenom upp till 1200W i 25min. Vid 1200W blir kontakten varm ~112-115 grader Celsius men tydligen inte nog för att smälta den.
10:58 börjar han simulera dålig kontakt vid 450W och får direkt hög värme.
Deras slutsats startar 25:34 in i videon.

intressant video, men ganska irrelevant då problemet är att nvidia slutat med strömbalansering på sina kort från 4000-serien.
1200W är typ 2x vad kontakten är specad för, vilket då ger 2x ström per ledare om allt är ok kopplat (vilket hans verkar vara).
problemet är om du får en dålig/ojämn koppling som gör att en eller två pinnar tar hela effekten på 600W, vilket då ger 3x eller 6x den specade strömmen genom de kablarna.
Det behöver dessutom inte vara att du får onormalt hög resistans på de pinnar som inte leder något, utan att du får extra bra kontakt på de som tar hela lasset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vi vet vad du tycker, men faktum är att nvidia har balanserade 12-pin på 3090Ti, och sen slutade de med det till 4000-serien. Men ja, standarden borde ha krävt balansering på GPU-sidan

Ja och sen läste de standarden och tolkade att de inte behövde och då sparade ett par dollar och mm2 på kretsen.

De borde krävt balansering OCH avsäkring per 12V lina i 12vhpr kabeln på psu, balansering kan sitta i gpu men likaväl i psu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ögonmått är bra att ha, ibland kan ögonmått lura en och man kan underskatta eller överskatta olika saker.
Ta last ett bilsläp, det är svårt att veta om viken är så stor så man måste ha C kort eller ej. Men ser man en stor järnklump så säger ögonmåttet kanske direkt att draget på bilen inte ens håller lasten. Jag behöver ej väga släpet för att se detta.

Nå när vi pratar om grafikkort som kan dra över 1000W, detta på 12V så det nästan kan gå 100A genom kablarna, så säger sunda förnuftet att man behöver rejäla kontakter. Visst Supra ledare vid nästan nollpunkten är bra.
Men dessa små stift, i mitt ögonmått med dagens teknik (ej supraledare i rumstemp) så blir det riskfyllt. Speciellt om kontakten har blivit lite sliten.

Mitt ögonmått säger att för 100A ström så behövs det större kontaktytor vid kontakterna eller så kan man sänka strömmen genom att höja spänningen.

Blev lite sugen på mer info så letade rätt på molex specar för dessa kontakter och hittade detta:

Power pins har en MAX rating för 9,2A per pin. (inte hittat exakt vilken temp men troligtvis vid 30C, brukar ligga runt däromkring)
Ledarstoleken för strömledare = AWG 16 (bör inte vara några problem med strömmen här)
Kontatkdonet enbart specat för 30 matningscykler (what the blyat...?)

För att skapa ström obalansen mellan pinnarna som t.ex. Der8auer hittat i sitt kablage lutar jag 3 anledningar
1. Dålig terminering mellan ledare och pinnar i kontaktdonen (detta är dock så pass standardiserat med utrustning så tvivlar på att detta är anledningen, men inte omöjligt)

2. Pin/socket mellan kontakterna har pissig kontakt med varandra (detta betyder inte bara att kontakten matats dåligt, kan även vara att pinnarna i kontakten inte sitter som de skall)

3. Lödningarna mellan kontakten och kortet är dåligt utförda så från PCB till kontaktpinnarna så blir det en rejäl boost på resistansen.

Kollade även lite priser på digikey och kontakthusen går för ca 1kr/st vid större kvantiteter och pinnarna är ca 0,50kr/st så vi höftar med att ett komplett kontaktdon kostar ca 8-9kr.

Om det är meningen att folk skall köra 100A i denna kontaktdonet så får de vänta lite medans jag hämtar mariekexen och marshmellowsen.

justerade kontakt --> kontaktdon på några rader
Permalänk
Medlem

Nej och det har jag inte sagt heller, men man kan inte skylla skiten på standarden hela tiden, det är nvidia som valt att använda den och samtidigt valt att plocka bort balanseringen efter 3000-serien, då blir det ju så att det hamnar på deras bord, ja dom kanske tycker att det borde ligga på PSU-sidan och står det inte klart i standarden vart den ska vara så kanske man får se till att ha sitt på det säkra, dom sparade några kronor och det verkade inte funka skit bra.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast det är fortfarande inte ett svar på varför det skulle vara _MER_ brandfara när du har ett svagare PSU, som är det som antyds i artikeln

Ge ett svar på detta direkt istället för att länka in irrelevanta tester eller säga att folk ska "läsa på"

Jag fattade artikeln som att ett 1500w PSU utesluter strömbrist i hans felsökning. Dvs. Innan han hittade på den svarta kontakten. Men det är givetvis lite konstigt skrivet.

Permalänk
Skrivet av Maceor:

Blev lite sugen på mer info så letade rätt på molex specar för dessa kontakter och hittade detta:

Power pins har en MAX rating för 9,2A per pin. (inte hittat exakt vilken temp men troligtvis vid 30C, brukar ligga runt däromkring)
Ledarstoleken för strömledare = AWG 16 (bör inte vara några problem med strömmen här)
Kontatkdonet enbart specat för 30 matningscykler (what the blyat...?)

För att skapa ström obalansen mellan pinnarna som t.ex. Der8auer hittat i sitt kablage lutar jag 3 anledningar
1. Dålig terminering mellan ledare och pinnar i kontaktdonen (detta är dock så pass standardiserat med utrustning så tvivlar på att detta är anledningen, men inte omöjligt)

2. Pin/socket mellan kontakterna har pissig kontakt med varandra (detta betyder inte bara att kontakten matats dåligt, kan även vara att pinnarna i kontakten inte sitter som de skall)

3. Lödningarna mellan kontakten och kortet är dåligt utförda så från PCB till kontaktpinnarna så blir det en rejäl boost på resistansen.

Kollade även lite priser på digikey och kontakthusen går för ca 1kr/st vid större kvantiteter och pinnarna är ca 0,50kr/st så vi höftar med att en komplett kontakt kostar ca 8-9kr.

Om det är meningen att folk skall köra 100A i denna kontaktdonet så får de vänta lite medans jag hämtar mariekexen och marshmellowsen.

Bra utförligt inlägg!
Jag själv känner inte så sugen på att ha ett sådant datorsystem igång 24h/dygnet året runt. Nu har jag dock ej råd med dessa dyra grafikkort så det är ändå inget problem för mig.

Permalänk
Medlem

Ja och sen läste de standarden och tolkade att de inte behövde och då sparade ett par dollar och mm2 på kretsen.

Jag tror bara det var sparandet som ledde till det, säkerligen därför de också så hårt håller på att det endast ska vara en kontakt, för annars hade de behövt balansera igen.

De borde krävt balansering OCH avsäkring per 12V lina i 12vhpr kabeln på psu, balansering kan sitta i gpu men likaväl i psu

absolut, 100%, fast balanseringen "måste" sitta i GPUn enligt i alla fall buildzoid

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Jag fattade artikeln som att ett 1500w PSU utesluter strömbrist i hans felsökning. Dvs. Innan han hittade på den svarta kontakten. Men det är givetvis lite konstigt skrivet.

Ja, så skulle man kanske kunna tolka det med mycket god vilja, men det är inte korrekt skrivet för att betyda det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Nej och det har jag inte sagt heller, men man kan inte skylla skiten på standarden hela tiden, det är nvidia som valt att använda den och samtidigt valt att plocka bort balanseringen efter 3000-serien, då blir det ju så att det hamnar på deras bord, ja dom kanske tycker att det borde ligga på PSU-sidan och står det inte klart i standarden vart den ska vara så kanske man får se till att ha sitt på det säkra, dom sparade några kronor och det verkade inte funka skit bra.

Förmodligen billigare att åtgärda den % som felar än att installera balanseringen...

Skrivet av sweisdapro:

Jag tror bara det var sparandet som ledde till det, säkerligen därför de också så hårt håller på att det endast ska vara en kontakt, för annars hade de behövt balansera igen.

absolut, 100%, fast balanseringen "måste" sitta i GPUn enligt i alla fall buildzoid

Nej måste behöver den inte,men det är billigare att utföra i gpu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför ha kontakt på grafikkortet och inte kabel direkt till nätaggregatet

Varför inte ha en tempgivare som visar ett medelande på skärmen när kontakten uppgår till en viss temp eller varför inte ha kablar sitta fastlödda och helt integrerat med grafikkortet och sedan längre bort typ bakom moderkortet eller nere vid nätaggregatet ha en rejäl kontakt eller tillräckligt lång sladd som räcker gåtr och väl till nätaggregatet.

Så varför ha en kontakt över huvud taget på grafikkortet

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Kablarna överhettas om du kör en blåslampa på dom också, i inget fall hjälper grövre kabel.

Jag har sett 600mm2 kablar (tjock som en arm) överhetta av dålig kontakt. Ska vi öka på kabelarean där också kanske?

Jag menar kontakterna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

Varför inte ha en tempgivare som visar ett medelande på skärmen när kontakten uppgår till en viss temp eller varför inte ha kablar sitta fastlödda och helt integrerat med grafikkortet och sedan längre bort typ bakom moderkortet eller nere vid nätaggregatet ha en rejäl kontakt eller tillräckligt lång sladd som räcker gåtr och väl till nätaggregatet.

Så varför ha en kontakt över huvud taget på grafikkortet

Det är ganska osmidigt i många sammanhang med fasta anslutningskablar. Det går ju faktiskt att bygga en tillräckligt robust kontakt med erforderlig övervakning. Det är liksom inte utanför fysikens eller rimlighetens gränser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast buildzoid har inte alltid koll på vad han pratar om. Han är duktig på mycket, men har ingen formell utbildning och har en hel del hål i sin kunskap. Ellära är uppenbarligen en av dem.

Det finns ingen anledning till att det inte skulle gå att lastbalansera på PSU-sidan. Frågan är var det skulle vara mest kostnadseffektivt att göra lastbalanseringen, och varför ATX-standarden inte ens specifierar att set ska göras. Jag hoppas att det är något som kommer utredas och inkorporeras i en framtida standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Fast buildzoid har inte alltid koll på vad han pratar om. Han är duktig på mycket, men har ingen formell utbildning och har en hel del hål i sin kunskap. Ellära är uppenbarligen en av dem.

Det finns ingen anledning till att det inte skulle gå att lastbalansera på PSU-sidan. Frågan är var det skulle vara mest kostnadseffektivt att göra lastbalanseringen, och varför ATX-standarden inte ens specifierar att set ska göras. Jag hoppas att det är något som kommer utredas och inkorporeras i en framtida standard.

@DevilsDad

Och tills dess är det bara att skippa köpa de här korten.

Permalänk
Medlem

Nej måste behöver den inte,men det är billigare att utföra i gpu.

Är det? Som jag förstod det hade Nvidia massor av extra komponenter och kretsyta för att ändra vilken kontakt varje VRM drog ström från. Och då var det bara tre kontakter de bytte mellan, inte 6 trådar.

Som jag förstår det ska det vara relativt enkelt att göra lastbalansering på PSU-sidan genom att aktivt jämna ut motståndet mellan kablarna.

Jag säger inte att det nödvändigtvis är bättre att lastbalansera på PSU-sidan. Det är bara inte alls uppenbart för mig att det skulle vara bättre att göra det på GPU-sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

@DevilsDad

Och tills dess är det bara att skippa köpa de här korten.

Well, det är väl upp till var och en att avgöra vilken felfrekvens som är acceptabel. Det är inte många procent av det totala antalet kort som brunnit. Vet vi ens om detta är den vanligaste orsaken till att 5000-serien slutar fungera?

Detta problemet kan man dessutom själva minska risken för att råka ut för.