Massutskick av privatperson i området där jag bor

Permalänk
Medlem

Massutskick av privatperson i området där jag bor

Hej,

Har precis fått ett mail av någon som bor i samma område om ordning och reda osv, Jag har ingen aning om vem personen är eller vart personen har fått min mail ifrån, Jag ser även alla andras mailadresses som personen har skickat till i CC.

Är detta OK? GDPR?
Jag förstår om det kommer från hyresrättsföreningen men detta är ifrån en privatperson som har skickat till hyresrättsföreningen och lagt massa privatpersoner i CC.

Vart kan dem ha fått tag i mailadresserna? Det är liksom inte bara förnamn.efternamn@asd.com

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Kontakta föreningen och fråga om dom vet något om det i första hand.
Det är dock inte särskilt snyggt om dom skickat ut till alla föreningsmedlemmar utan att använda sig av "BCC" istället för CC/"To".
Om det bryter mot GDPR vet jag dock inte där får någon annan svara på.

Om det inte är föreningen som skickat ut så behöver du nog ändå fråga föreningen hur allas adresser har kunnat ges ut till eventuell obehörig. Det skulle kunna vara ett brott mot GDPR.

Permalänk
Medlem

Förmodligen har föreningen tidigare skickat mail till samtliga med allas epost synliga i cc och därför tog han den listan bara, händer hela tiden

Permalänk
Medlem

Testa att fråga den som skickat mailet?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Förmodligen har föreningen tidigare skickat mail till samtliga med allas epost synliga i cc och därför tog han den listan bara, händer hela tiden

Det tänkte jag inte på, brukar inte komma så många mail men nu när du sa det så hittade jag ett mail inför sommaren där de har skickat ut med vanlig CC och inte BCC

Skrivet av _niko_:

Testa att fråga den som skickat mailet?

Har mailat och frågat men det ver som att dlq84 har rätt.

Då tar jag en annan fråga.

Efter en snabb googling så är Epost räknad som personlig uppgift och då alltså "target" för GDRP om jag förstår det rätt?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Efter en snabb googling så är Epost räknad som personlig uppgift och då alltså "target" för GDRP om jag förstår det rätt?

Jo, det ska det vara så vitt jag vet (men jag är inte detaljinsatt).

Att använda CC istället för BCC (för massutskick) är dessutom en dödssynd, oberoende av GDPR.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Hej,

Har precis fått ett mail av någon som bor i samma område om ordning och reda osv, Jag har ingen aning om vem personen är eller vart personen har fått min mail ifrån, Jag ser även alla andras mailadresses som personen har skickat till i CC.

Är detta OK? GDPR?
Jag förstår om det kommer från hyresrättsföreningen men detta är ifrån en privatperson som har skickat till hyresrättsföreningen och lagt massa privatpersoner i CC.

Vart kan dem ha fått tag i mailadresserna? Det är liksom inte bara förnamn.efternamn@asd.com

Jag tänker att GDPR inte är aktuell i detta fall. Se utdrag från GDPR nedan:

2. Denna förordning ska inte tillämpas på behandling av personuppgifter som
c) en fysisk person utför som ett led i verksamhet av rent privat natur eller som har samband med hans eller hennes hushåll,

Och:

(18) Denna förordning är inte tillämplig på fysiska personers behandling av personuppgifter som ett led i verksamhet som är helt och hållet privat eller har samband med personens hushåll och därmed saknar koppling till yrkes- eller affärsmässig verksamhet. Privat verksamhet eller verksamhet som har samband med hushållet kan omfatta korrespondens och innehav av adresser, aktivitet i sociala nätverk och internetverksamhet i samband med sådan verksamhet.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

Jag tänker att GDPR inte är aktuell i detta fall. Se utdrag från GDPR nedan:

2. Denna förordning ska inte tillämpas på behandling av personuppgifter som
c) en fysisk person utför som ett led i verksamhet av rent privat natur eller som har samband med hans eller hennes hushåll,

Och:

(18) Denna förordning är inte tillämplig på fysiska personers behandling av personuppgifter som ett led i verksamhet som är helt och hållet privat eller har samband med personens hushåll och därmed saknar koppling till yrkes- eller affärsmässig verksamhet. Privat verksamhet eller verksamhet som har samband med hushållet kan omfatta korrespondens och innehav av adresser, aktivitet i sociala nätverk och internetverksamhet i samband med sådan verksamhet.

Exakt.
Privatpersoner kan aldrig bryta mot GDPR i sin roll som "privatperson".
Men föreningen som mailade alla kan möjligtvis brutit mot GDPR.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM