Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Kompaktkamera/digitalkamera köpråd

Permalänk

Kompaktkamera/digitalkamera köpråd

Hej!

Sambon vill köpa en digitalkamera/kompaktkamera och jag har ingen aning om vad man ska kika efter.

Hon vill kunna ta amatörbilder som håller god kvalité om man skulle skicka in något till framkallning.

Kan någon med lite kunskap dela med sig och lämna kanske tre rekommendationer i olika prisklasser!

Tack så mycket till er som skriver något!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superpunken:

Hej!

Sambon vill köpa en digitalkamera/kompaktkamera och jag har ingen aning om vad man ska kika efter.

Hon vill kunna ta amatörbilder som håller god kvalité om man skulle skicka in något till framkallning.

Kan någon med lite kunskap dela med sig och lämna kanske tre rekommendationer i olika prisklasser!

Tack så mycket till er som skriver något!

"Framkallning" ?..du söker ju en digitalkamera..så vad har framkallning med detta att göra

vad är maxpriset ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av K-pax666:

"Framkallning" ?..du söker ju en digitalkamera..så vad har framkallning med detta att göra

vad är maxpriset ?

finns begagnat också, kolla på Tradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

vad är maxpriset ?

Han menar väl papperskopior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

vad är maxpriset ?

Jag tror att "framkallning" betyder "få pappersbilder", vilket går utmärkt att få även från en digitalkamera. Om man inte vet hur film, framkallning, förstoring och sånt fungerade på filmtiden, så är det fullt begripligt att kalla det "framkallning" när man skickar in bilder för att få pappersbilder av det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av K-pax666:

vad är maxpriset ?

Hej!

Ja asså jag är legit kass på detta, de ska fungera att skicka in till en firma för att få bilderna i hand..

Budget är en kamera som kan göra jobbet för så lite pengar som möjligt!

Varför hon inte vill ha en systemkamera är för att de ska kunna vara enkelt att ta med på prommenader/resor!

Jag kan inte lingot, men hoppas du förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superpunken:

Hej!

Ja asså jag är legit kass på detta, de ska fungera att skicka in till en firma för att få bilderna i hand..

Budget är en kamera som kan göra jobbet för så lite pengar som möjligt!

Varför hon inte vill ha en systemkamera är för att de ska kunna vara enkelt att ta med på prommenader/resor!

Jag kan inte lingot, men hoppas du förstår vad jag menar.

Alla Sony rx100 modeller är bra små smidiga försök få tag på en sådan . Vill du ej köpa nytt finns många begagnade att hitta.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Skrivet av cyklonen:

Jag tror att "framkallning" betyder "få pappersbilder", vilket går utmärkt att få även från en digitalkamera. Om man inte vet hur film, framkallning, förstoring och sånt fungerade på filmtiden, så är det fullt begripligt att kalla det "framkallning" när man skickar in bilder för att få pappersbilder av det.

Precis!

Tanken är att man ska kunna bära med sig den på vandringar eller resor, därav är inte en systemkamera som är otymplig och stora!

Det finns ju kameror på amazon för typ 1 - 1,5k, är de funktionsdugliga eller är de bara skräp?

https://amzn.eu/d/4ZVtD28

Till exempelvis.

Permalänk
Skrivet av Ken65:

Alla Sony rx100 modeller är bra små smidiga försök få tag på en sådan . Vill du ej köpa nytt finns många begagnade att hitta.

Super! Ska googla lite på dessa, stort tack för tipset! 😁

Permalänk
Rekordmedlem

Välj ingen kompaktkamera utan använd telefonen om en systemkamera inte fungerar, kompakterna gör nästan inget som en telefon inte kan göra idag så de är egentligen rätt meningslösa och blir bara en extra sak att ta med sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Välj ingen kompaktkamera utan använd telefonen om en systemkamera inte fungerar, kompakterna gör nästan inget som en telefon inte kan göra idag så de är egentligen rätt meningslösa och blir bara en extra sak att ta med sig.

Det finns en romantik med att ta kort med en riktig kamera förstår din poäng. Men logiken kan man slänga ut ur fönstret!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av izzie:

för att få pappersbilder krävs ju ingen spec märkvärdig digitalkamera..då kan man ju välja den billigaste prisklassen

Permalänk
Medlem

Kolla efter en Fuji X100F eller V. Eller Ricoh GR III.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superpunken:

Det finns en romantik med att ta kort med en riktig kamera förstår din poäng. Men logiken kan man slänga ut ur fönstret!

Sony rx100 slår dom flesta mobiler med häst längder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superpunken:

Om det är romantiken man är ute efter kanske det kan locka med en direktbildskamera? Man får små kort direkt ur kameran som polaroidkamerorna på sin tid.

https://www.clasohlson.com/se/Fujifilm-Instax-Mini-40-kamera/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ja richo är ju bättre då den även är apc . Men deras priser är ju väldigt höga okså.

Sony rx 100 kan han få runt 1500-3000 för dom äldre modellerna

Permalänk
Medlem

Vilken budget har du tänkt dig. Jag har ingen aning om hur kvaliteten står sig idag då i princip all vardagsfotografering har tagits över av mobilerna. Sist jag tittade på kameror var när jag jämförde min gamla systemkamera med nya mobilen, där den senare överträffade alla parametrar. I alla fall under förhållanden i dagsljus.

Olika modeller av Panasonic Lumix 4200-5500 kr. Börja med de som har runt 3.5-4 poäng i prisjakt och börja googla efter mer seriösa tester.
https://www.prisjakt.nu/c/kompaktkameror?r_user_reviews_ratin...
Sony, Olympus och nämnda Richo är kvalitetsmärken. (i alla fall om man betalar lite).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ken65:

Sony rx100 slår dom flesta mobiler med häst längder.

Den kostar 13 000 och tar bilder som en begagnad mobiltelefon för under 5000.

https://christinagreve.com/travel-photography-sony-rx100-mark...

https://www.refurbed.se/p/iphone-13-pro/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Nu tittar du på rx100 vii jag har ägt flera modeller av dom . Och vet du hur man använder dom så slår dom en mobil alla dagar i veckan. rx100 1-3 kan du hitta för 1500-3000 kr men dom säljs inte så ofta. För folk är nöjda med dom så svåra att hitta.
Men tror du en mobil är bättre så håll dig till detta. Han ville ha hjälp med en kamera inte en mobil .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ken65:

Nu tittar du på rx100 vii jag har ägt flera modeller av dom . Och vet du hur man använder dom så slår dom en mobil alla dagar i veckan. rx100 1-3 kan du hitta för 1500-3000 kr men dom säljs inte så ofta. För folk är nöjda med dom så svåra att hitta.
Men tror du en mobil är bättre så håll dig till detta. Han ville ha hjälp med en kamera inte en mobil .

Jag har också en rx100, den matchar inte ens iPhone 11. Man måste använda en systemkamera i dag för att passera mobilerna. Och det är svårt även då.

Problemet alla digitalkameror har är att de är stendumma. Ingen multiexponering, ingen hdr, ingen motivanalys eller något. De förlitar sig helt på sensorstorleken för bildkvalitet, och i rx100 (samtliga) är sensorn för liten för att väga upp hur mycket smartare mobilerna är.

OP ville ha en kamera men inte en dyr, rx100 är dyr.

Edit: man får en ricoh gr iii för mindre pengar än en rx100 vii. Då får man åtminstone en aps-c-sensor.

Permalänk
Skrivet av Superpunken:

Skrivet av K-pax666:

för att få pappersbilder krävs ju ingen spec märkvärdig digitalkamera..då kan man ju välja den billigaste prisklassen

Skrivet av izzie:

Skrivet av 0cool:

Om det är romantiken man är ute efter kanske det kan locka med en direktbildskamera? Man får små kort direkt ur kameran som polaroidkamerorna på sin tid.

https://www.clasohlson.com/se/Fujifilm-Instax-Mini-40-kamera/...

Skrivet av Ken65:

Ja richo är ju bättre då den även är apc . Men deras priser är ju väldigt höga okså.

Sony rx 100 kan han få runt 1500-3000 för dom äldre modellerna

Skrivet av mc68000:

Vilken budget har du tänkt dig. Jag har ingen aning om hur kvaliteten står sig idag då i princip all vardagsfotografering har tagits över av mobilerna. Sist jag tittade på kameror var när jag jämförde min gamla systemkamera med nya mobilen, där den senare överträffade alla parametrar. I alla fall under förhållanden i dagsljus.

Olika modeller av Panasonic Lumix 4200-5500 kr. Börja med de som har runt 3.5-4 poäng i prisjakt och börja googla efter mer seriösa tester.
https://www.prisjakt.nu/c/kompaktkameror?r_user_reviews_ratin...
Sony, Olympus och nämnda Richo är kvalitetsmärken. (i alla fall om man betalar lite).

Skrivet av 0cool:
Skrivet av Ken65:

Skrivet av 0cool:

Jag har också en rx100, den matchar inte ens iPhone 11. Man måste använda en systemkamera i dag för att passera mobilerna. Och det är svårt även då.

Problemet alla digitalkameror har är att de är stendumma. Ingen multiexponering, ingen hdr, ingen motivanalys eller något. De förlitar sig helt på sensorstorleken för bildkvalitet, och i rx100 (samtliga) är sensorn för liten för att väga upp hur mycket smartare mobilerna är.

OP ville ha en kamera men inte en dyr, rx100 är dyr.

Edit: man får en ricoh gr iii för mindre pengar än en rx100 vii. Då får man åtminstone en aps-c-sensor.

Stort tack till alla som kommenterat, nu vet vi vad vi ska kika efter om vi nu köper en digitalkamera överhuvudtaget! 😅

Suget blev också stort för en direktbildskamera!

Som skrivet, stort tack för er hjälp!

Permalänk
Medlem

Systemkameror behöver absolut inte vara klumpiga. Här är en av mina. 🙂

Permalänk
Medlem

Begagnad Nikon Z6 och lämpligt normalobjektiv. Lite mer pengar men fullformatsensor spöar mobilerna med hästlängder.

Sen finns hur mycket fin optik som helst att köpa begagnat.

Permalänk
Hedersmedlem

Har själv en Sony RX100 som alternativ till min systemkamera, så kan bara instämma angående den.

Hade dock nyligen en diskussion med sambons dotter som är 19 och var intresserad av en kamera typ som du beskriver. Hon har lånat min RX100 men dissade den. För henne var det Panasonic DMC-TZ som gällde. De är ganska populära och du kan hitta begagnade på Tradera i olika prisklasser från runt 1000kr. Dock så ska man vara medveten om att en ny mobil som sagt i många fall tar bättre bilder.

Men nu gick jag tillbaka och tittade på din originalpost. "Hon vill kunna ta amatörbilder som håller god kvalité" vet jag inte om jag håller med om. Jag har ett tag nu hållit på att samla ihop bilder i olika format som jag tagit genom åren till en digital platform. Kan bara konstatera att äldre kameror jag använt inte hållit någon särskilt bra kvalitet. Det är först när jag börjat med digitala systemkameror som det börjat hända lite med bilderna. Till sist är det så klart fotografens kunnande och "öga" som gör bilden, men med äldre kameror, särskilt i kompaktformat så gör man det inte lätt för sig. Och det kan komma att kännas som ett nerköp med en kompaktkamera mot en ny mobil, tex i situationer med lite ljus. Så om hon är intresserad tror jag det är tveksamt om hon kommer bli nöjd med mindre än en RX100 eller motsvarande från annan tillverkare, dvs en något sånär kompakt kamera som fortfarande har lite möjligheter. Men priset kommer vara därefter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!