Ah den har jag läst om många gånger men var inte top of mind, så tack så mycket. Den ska jag absolut testa.
Ett tips är att ha ett gäng (tex) https://www.systembolaget.se/produkt/vin/prosecco-787004/ hemma så är barriären till mousserande vin-toppade drinkar betydligt mindre. Räcker oftast till ca 4 drinkar.
Nu har jag inte testat, men rent spontant borde det vara ganska lätt att ladda upp en laddning äggvitedrink i en sifon så kan man toppa med skummet (kanske uppgraderat!?) före servering och få det bästa av alla världar.
Jag hade sagt att det är en typiskt bra nyårsdrink.
Har haft de hemma vid några tillfällen, men tycker faktiskt priset är lite högt som student. Tror inte de kostade riktigt 50 innan prisjusteringarna 1:a septermber, men även 200 kr/litern för ganska risig prosecco tar emot.
<Uppladdad bildlänk>
Idag är en sån dag.
Detta är nog den enskilda drink jag har lagt mest tid på och haft mest ångest över.
Första gången jag gjorde en Mai Tai köpte jag nog ingredienser för närmare 2000 kr och spenderade otaliga (40+) timmar på att läsa på om allt från hur man effektivast skållar mandlar till den hemmagjorda orgeaten, vilket matvarubutik som har apelsinblomsvatten? Ska alla mandlarna rostas, eller bara hälften? Ska man köra på Pierre Ferrand som halva internet verkar avguda eller Clement Shrubb som flera förståsigpåare verkar förespråka? En rom? 2 rom? Vad är en agricole och varför har folk så starka åsikter? 4 rom?! GAH!!
I framtiden kanske ja skriver en något mer utförlig genomgång av vad mina efterforskningar och tester har resulterat i men inte idag. Sånt får man ge sig på innan en drink som vid mer än ett djupt andetag i drinkens närvaro gör dig oförmögen att köra på flera timmar.
Ikväll blev det ingen dessert efter maten, så därför valde jag att göra en något mer orgeat-framträdande variant än jag brukar.
Nämligen:
30 ml Lime
22.5 ml Orgeat
15 ml Grand Marnier
15 ml OFTD
15 ml S&C
15 ml Appelton 12
15 ml Baccardi 8 (!?)
Genomsnittlig alkoholhalt på ca 500%
Väldigt väldigt gott.
Känns som att man testat ganska mycket när det kommer till Mai Tai, men i mitt tycke så är Agricole och Smith & Cross det som måste ingå. Jag är ganska ny på OFTD men har inte riktigt lyckats få in den helt och hållet. Min favorit hittills när det kommer till själva romen är:
1/2 oz S&C
1/2 oz AE Signature
1/2 oz Agricole 50%
1/2 oz Ananasrom
Testat några gånger med OFTD men har då använt helt andra recept, så funderar på att testa att blanda en separat flaska med de ovan plus oftd så att det blir en femtedel av varje. Blir alldeles för jobbigt att mäta upp 1/5 fl oz av varje när man gör själva drinken.