Det korta svaret: Ja
Men det finns väldigt mycket att tänka på när du sätter upp ett kluster och det är en stor risk att man faktiskt introducerar fler felkällor mot att köra fristående servrar.
Setupen i sig är klurig och det finns mycket man kan göra fel på. Men har man intresse att lära sig så är det väl kanske ingen grej.
Men hur kopplar du ihop allting exempelvis? Om två noder sitter på samma switch och den dör kommer din enda fungerande nod också stänga av sig.
Sen får du i regel sämre prestanda när du kör den här typen av setup på den hårdvaran du pratar om. Det är alldeles för mycket overhead kontra en normal belastning.
Och det finns så många andra troliga problem.
Hur ofta går en server sönder kontra ett strömavbrott, mänskligt misstag eller dylikt? För min del skulle jag ha 1/10 så mycket nedtid om jag bara slutade peta på dem 😅
Personligen hade jag löst detta semi-automatiskt med hjälp av bra backuper. Jag kör f.n. en server hemma men brinner den upp kan jag starta på en ny hårdvara på typ en timme inklusive inkoppling och installation av OS. Hade jag en till server så skulle det bara handla om data transfer, så snarare en kvart.