Microsoft stramar upp USB-kraven för Windows-datorer

Permalänk
Melding Plague

Microsoft stramar upp USB-kraven för Windows-datorer

Datortillverkare ska inte längre få komma undan med underpresterande portar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha ja det har blivit en sån soppa. Jag spenderade lång (pinsamt lång) tid med att försöka få en HDIM-poet på en hubb att fungera, ända tills en kollega kommer och säger ”du vet väl att det finns olika kablar?”.

Hur jääävla idiotiskt är inte detta? En sån soppa. Hubben funkade direkt då jag gått och hämtat en näve kablar och testat dom en och en tills jag uppenbarligen hittade USB-c kabeln med ”hdmi-stöd”.

Och jag gissar på att det hela handlar om att tillverkarna snålar in och helt enkelt inte ansluter alla stift på kontakten på dom billigare kablarna? Vilket då i sin tur t ex får symptomen att hdmi inte fungerar…?

Ett annat problem är att samma dator whajnar om att den enbart får 60w laddning trots att hubben stöder 100w, antar att även det handlar om att kabeln är för kass?

Permalänk
Medlem

problemet med dagens stationära datorer är att det är för många USB-A portar och för få USB-C
knappt att det finns mer än 2 USB-C på moderkort idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

problemet med dagens stationära datorer är att det är för många USB-A portar och för få USB-C
knappt att det finns mer än 2 USB-C på moderkort idag

…och problemet med bärbara är att det är för få USB-A portar.
Jobbet har köpt in nyare Dell-laptops som helt saknar USB-A vilket gör att man lätt ser vilka stackare som får köra de nya för de får gå runt med adaptera till höger och vänster…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ett annat problem är att samma dator whajnar om att den enbart får 60w laddning trots att hubben stöder 100w, antar att även det handlar om att kabeln är för kass?

Troligen inte en kabel som är certifierad för 5 A, utan en standardkabel. Standardkablar förväntas hantera 3 A (sanning med modifikation iofs, men men).

Permalänk
Medlem

Tycker att Thunderbolt är en soppa med på allt annat än Apple-prylar, så har inaktiverat det helt på min laptop (Dell XPS).

Ang. USB-A, så sitter allt sånt i skärmen med USB-C-hubb (Odyssey OLED 34").

Lite ironiskt att min MacBook Pro har fler användbara fysiska portar än exempelvis nya jobbdatorn (Thinkpad T14 Gen 5).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jobbet har köpt in nyare Dell-laptops som helt saknar USB-A vilket gör att man lätt ser vilka stackare som får köra de nya för de får gå runt med adaptera till höger och vänster…

Framework laptop och sätt in så många usb-a du vill ha

Permalänk
Medlem

Jag tycker idén är bra.
Men tycker deras uppstramning är lite för mesig.

Citat:

USB 3.0-kontakter ska ha stöd för minst en ansluten skärm och antingen minst 4,5 eller 7,5 watt laddning beroende på hastigheten – Microsoft godkänner Type-C-kontakter med USB 3.0 och 5, 10 eller 20 Gbit/s.

Varför inte stryka 5 Gbit och 4,5 W.
Kräv 10 Gbit hastighet på USB 3.1 / USB 3.2 portar och klara minst 7,5 W

USB 3.1 standarden kom 2013 och det borde väl vara dags att den stöds av 2026 datorer.

Citat:

För USB 4 krävs att kontakter kan ladda anslutna prylar med minst 15 watt

Varför inte kräva att de stöder minst 27W (3A x 9V = 27W) (Enl. Power Delivery 3.0 SPR).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

då är de dom som är noobs som inte köper rätt saker med USB-C. sluta köp USB-A tillbehör så behöver man inte adapter...

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det på de energisnåla enheterna då, exempelvis Surface Pro X? Jag menar, om datorn i sig drar max 15w, ska man då behöva leverera 15w till direkt till USB?

Permalänk

Det stora problemet tycker jag är för få portar.
Absolut minimum:
En USB C till laddning
En USB C till extern skärm
En USB C till mus
En USB C till tangentbord
En USB C till lagringsmedia/usb

Nördar
Logg till en extra usb c för skärm 2.
En usb c för nätverkskort
En usb c för what ever, där det kan vara en usb c hubb.

Och sedan kollar man på laptops idag och vissa har en enda usb c port utöver laddning.

USB A är dags att skippa, det finns adaptrar för de som behöver ha i något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En USB C till mus

Om man kör trådlöst tangentbord/mus över Bluetooth så behöver det inte gå åt någon USB port alls om datorn har inbyggd Bluetooth.

Finns även vissa paket med tangentbord och mus som kör över samma dongle så datorn bara behöver använda en port för både tangentbord och mus.

Eller vissa skärmar och/eller tangentbord kan ha någon USB port så det går att ansluta musen där.

För tangentbord kan det annars vara en bra idé att ha löstagbar sladd så man kan ha en USB Type C till Type A eller en USB Type C till Type C kabel.
Gör det smidigare att enklare ha möjligheten att ansluta till antingen en Type A eller Type C port beroende på ens behov.

För trådlös mus så är väl löstagbar kabel ganska bra idé.
För möjlighet att ladda och använda samtidigt.
Men om den ändå under merparten av tiden körs trådlöst.

Annars kanske fast kabel är bättre för en trådad mus.
Eftersom man flyttar runt musen mycket mer än ett tangentbord.
Om slitaget på porten annars blir större.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dvorak96:

då är de dom som är noobs som inte köper rätt saker med USB-C. sluta köp USB-A tillbehör så behöver man inte adapter...

Vad ska man göra med den kringutrustningen som man redan har och som fungerar bra?

Okej att många nya prylar har usb-c men många saker har betydligt längre livslängd än en företagslaptop som ofta går på leasingkontrakt på 3-5 år.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Eftersom {USB = universal serial bus}, verkligen inte är universell, så kan vi väl ta bort den delen av namnet och bara kalla det SB-A & SB-C.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Detta behövs!!!!

Visa signatur

| CPU R7-9800X3D | Mobo MSI MAG X670E Gaming Plus WIFI | Ram 32Gb DDR5 6000MHz CL30 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla alla kommentarer hittills så låter det som en bra ide att styra upp mini kravet på usb-c

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Det kommer bara sluta i ännu en version av USB xD
USB 4.Femtielva.SuperDuperSpeedDeluxe.MSCertad.

Permalänk
Medlem

Varför vill du plugga i och ur mängder av kablar? Jag är nöjd med en kabel som gör allt, köp en skärm med inbyggd usb-hub eller en hub/docka istället och nöj dig med att plugga i/ur EN kabel i datorn.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Var det inte nu Intel eller AMD med deras senaste högpresterande styrkretsar, som verkligen smackade på med USB Type-C på sina moderkort?

Om som många säger att det är för få sådana portar varav oftast 2-3 som max.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Absolut minimum:
En USB C till laddning
En USB C till mus

Nördar

Och sedan kollar man på laptops idag och vissa har en enda usb c port utöver laddning.

USB A är dags att skippa, det finns adaptrar för de som behöver ha i något sådant.

Trådlöst tangentbord & mus. 1 port för laddning och en för usb sticka/hub. Nätverkskort? Kör wifi 7 och/eller ethernet. Behöver du så kör bara 8tb ssd i laptopen.

Permalänk
Medlem

En liten sidonotering!

Renesas har en artikel på 5 avsnitt som kan vara bra att läsa för den som vill veta hur det fungerar med effekt och USB-C.

@BasseBaba ja, din kabel stödjer antagligen endast 3 Ampere.

Sen dom som tycker att där finns för få USB-C portar, där fnns en uppsjö med olika hubb'ar...

Att ha en USB port till var enhet är ett arv ifrån tidigare USB, som inte gäller längre.

https://www.renesas.com/en/support/engineer-school/usb-power-...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

Alla kanske inte vill eller ens kan ersätta alla A-kablar med C-kablar? USB A är ännu de facto standard och då är det väl inte för mycket begärt att tillverkarna även stoppar in en sådan port?

Permalänk

Hela iden med att allt (och då även effekslukande laptops) ska drivas med ynkliga USB-c är mindre lyckad och kommer förorsaka många Laptops för tidiga död! Mischmaschet med olika laddningsstandarder och undermåliga laddare och kablar är ett problem. Och eftersom kontakten är så pass fysiskt liten så har man tvingats höja möjlig spänning långt över vad tanken var från början. Resultatet blir klart ökad risk för fel när PD-förhandlingen misslyckats😬 Sen blir det ännu värre av att tillverkarna använder propiärtera lösningar för PD-controllers, vilket gör att när dom går sönder, så går dom i praktiken inte att byta/laga, så datorn ofta får kasseras i slutänden😵

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem

När usb-c först kom och skulle stöda 12v och så tänkte jag aha va bra då kan man börja ge ström för externa hårddiskar och så så slipper man separat 12V DC nätdel med Barreljack alternativt att nya sladdar kanske kan ha en break out barrelplug för gamla hårddiskkabinett.

NOPE lol.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Är väl inte så farligt att kräva att om en dator sägs ha USB 3 eller USB 4, så ska faktiskt standarden följas fullt ut?

Idag har min laptop USB 3 (3.2) samt Thunderbort 3 på samma port, vilket synkar dåligt med tabellen ovan.

Permalänk
Medlem

Absolut minimum:
En USB C till laddning
En USB C till mus

Nördar

På arbetsplatser har man ju oftast en docka eller skärm med inbyggd så det är inte ett problem.

Skrivet av pictorhayes:

Hela iden med att allt (och då även effekslukande laptops) ska drivas med ynkliga USB-c är mindre lyckad och kommer förorsaka många Laptops för tidiga död! Mischmaschet med olika laddningsstandarder och undermåliga laddare och kablar är ett problem. Och eftersom kontakten är så pass fysiskt liten så har man tvingats höja möjlig spänning långt över vad tanken var från början. Resultatet blir klart ökad risk för fel när PD-förhandlingen misslyckats😬 Sen blir det ännu värre av att tillverkarna använder propiärtera lösningar för PD-controllers, vilket gör att när dom går sönder, så går dom i praktiken inte att byta/laga, så datorn ofta får kasseras i slutänden😵

Vi borde väl sett rapporter om detta var sant vid det här laget.

Men annars håller jag med. Både USB-C, Thunderbolt och HDMI har blivit så otroligt rörigt att man knappt tror det är sant. Behöver lägga ner massa forskning såfort man behöver köpa en ny kabel är helt bisarrt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

När usb-c först kom och skulle stöda 12v och så tänkte jag aha va bra då kan man börja ge ström för externa hårddiskar och så så slipper man separat 12V DC nätdel med Barreljack alternativt att nya sladdar kanske kan ha en break out barrelplug för gamla hårddiskkabinett.

Du får vänta tills USB 5! Lär krävas ~25W för att driva en gammal extern HDD. Bara i idle drar många äldre diskar över 5W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Troligen inte en kabel som är certifierad för 5 A, utan en standardkabel. Standardkablar förväntas hantera 3 A (sanning med modifikation iofs, men men).

Skrivet av Bengt-Arne:

En liten sidonotering!

Renesas har en artikel på 5 avsnitt som kan vara bra att läsa för den som vill veta hur det fungerar med effekt och USB-C.

@BasseBaba ja, din kabel stödjer antagligen endast 3 Ampere.

Sen dom som tycker att där finns för få USB-C portar, där fnns en uppsjö med olika hubb'ar...

Att ha en USB port till var enhet är ett arv ifrån tidigare USB, som inte gäller längre.

https://www.renesas.com/en/support/engineer-school/usb-power-...

Fast hur ska man förstå det här? Jag satt tillslut med 5-8st kablar som var hämtade från en ”kabellåda” där överblivna medföljande kablar hamnat. Förmodligen var dom billigaste möjliga och därför hade dom ”låga specs”.

Ingen(!) av kablarna hade ju någon sorts märkning… så hur fasen ska man förstå vad en kabel förväntas funka med?

En lösning hade varit att bygga alla kablar enligt högsta spec, men då hade det väl klagats på kostnad istället.

Hur som helst blir det bara förjäkla stökigt när gemene man måste vara insatt i kabelstandarder och sen sitta och testa sig fram då kablarna inte ens är märkta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fast hur ska man förstå det här? Jag satt tillslut med 5-8st kablar som var hämtade från en ”kabellåda” där överblivna medföljande kablar hamnat. Förmodligen var dom billigaste möjliga och därför hade dom ”låga specs”.

Ingen(!) av kablarna hade ju någon sorts märkning… så hur fasen ska man förstå vad en kabel förväntas funka med?

En lösning hade varit att bygga alla kablar enligt högsta spec, men då hade det väl klagats på kostnad istället.

Hur som helst blir det bara förjäkla stökigt när gemene man måste vara insatt i kabelstandarder och sen sitta och testa sig fram då kablarna inte ens är märkta.

Om man tittar noga på kablar för 5A brukar det framgå har jag för mig på kontakten. Dessa har dessutom små chips i kontakterna, tycker ofta dom ger ett lite klumpigare intryck.

Köper man dom inte specifikt köper man för 3A. De är nämligen relativt sett ovanliga och är rejält dyrare dessutom.

Edit:
Kanske annars så att den vill ha 65W? Inte en del av officiella standarden, så det kan mycket väl inte supportas av din hub. Isåfall ska vanliga kablar normalt sett funka även om specifikationen överskrids något. Det var det jag menade med sanning med modifikation.

Huben måste isåfall då stödja läget hur som helst. 65W är vanligt bland medelklasslaptops.

Permalänk
Medlem

Skulle önska de fick ordning på strömsparfunktionerna med USB-C porten. Oberoende av dockingstationsmodeller och drivrutiner och bios uppdateringar och även olika datormärken (HP, Dell, Lenovo) där de lovat att förbättra funktionen i jobbet tycks det framkomma att USB-C porten slutar slumpmässigt funka (vanligtvis i samband med att datorn farit i viloläge) och när användaren ska använda datorn har datorn tappat nätverk / skärm som är kopplat till dockan har slutat funka och behöva koppla loss usb-c kabeln då och då. Händer som tur inte alltför ofta men i en datorpark med 1000+ datorer märks problemet av. Före USB-C anslutna dockornas tid kom hade vi aldrig några såna problem.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB