Intels ultra 9 285k, problem lösta vid gaming?

Permalänk

Intels ultra 9 285k, problem lösta vid gaming?

Hej har inte läst på ett tag, men läste för ett tag sedan att intels CPU hade stora problem vid spel, men de jag googlat hittills verkar de som de löst sina problem vid gaming , stämmer det?

Frågar för finns en dator som jag tänkte köpa:
Länkar:
https://www.inet.se/produkt/d100063/taurus-endgame-rtx-5090-2...

Tänkte så klart spela endast i 4K, men om nu intel fortfarande har problem med sina CPU så vågar jag mig inte på o köpa

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av musse pigg:

Hej har inte läst på ett tag, men läste för ett tag sedan att intels CPU hade stora problem vid spel, men de jag googlat hittills verkar de som de löst sina problem vid gaming , stämmer det?

Länkar:

Tänkte så klart spela endast i 4K, men om nu intel fortfarande har problem med sina CPU så vågar jag mig inte på o köpa

Ska du enbart spela tycker jag inte att du borde köpa Intels CPU:er och med tanke på att du inte kan uppgradera denna CPU i framtiden, eftersom de byter sockel igen efter denna, skulle jag valt AMD Ryzen 9800X3D eller 9950X3D.

Spelprestanda blir väl likvärdig iss men ändå.

Mina 50 öre.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Detta är det sista som jag hittar om förbättringar,Intel har fixat en del, om än med varierande resultat.
Vad man vinner eller förlorar med andra komponenter än dom som avhandlas nedan? Inte en aning...
Däremot så verkar det en del mer lovande om man endast har tänkt att köra med 4K.

Samtidigt så har Jalle64 en bra poäng att Intel nu byter sockel igen, varvid möjligheten till att stoppa i kraftfullare CPU i framtiden är obefintlig.
AMD's AM5 kommer antagligen att finnas några några fler år...

En sammanfattning ifrån slutet:

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

tackar, jo jag har förstått de är amd som gäller.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Länkar:

Det är inte en prisvärd dator på något sätt, även om den är rabatterad.

Jag hade köpt detta istället, du får bättre komponenter rakt igenom

https://www.inet.se/lista/soQ5i/mpv1

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Länkar:

Om du enbart tänkt spela men vill ha Intel ,köp i5/i7 istället.
Amd skall släppa 1 till cpu på sin sockel,så egentligen är den lika DoA som Intel om du köper 9800x3d. Då jag har svårt att tro att de får en sådan gen to gen uppgradering att man byter.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

jo fattar att man kan bygga billigare o bättre med lösa delar själv, fått förslag på likvärdig dator som du Aeig gav förslag på, blir nåt i den stilen.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du enbart tänkt spela men vill ha Intel ,köp i5/i7 istället.
Amd skall släppa 1 till cpu på sin sockel,så egentligen är den lika DoA som Intel om du köper 9800x3d. Då jag har svårt att tro att de får en sådan gen to gen uppgradering att man byter.

Jag fattar inte din poäng, men det är faktiskt en stor skillnad på att kunna uppgradea en gång till, vilket ju INTE går med Intels nuvarande, eller hur tänkte du där?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jag fattar inte din poäng, men det är faktiskt en stor skillnad på att kunna uppgradea en gång till, vilket ju INTE går med Intels nuvarande, eller hur tänkte du där?

Att byta cpu för 5% prestanda är aldrig värt det,därav min poäng.
De som gör det värt med am5 är om man sitter på något x600 och sen byter upp sig till en 109x3d.
Att byta från 9800x3d är enbart penga slöseri

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

För dom flesta väljer att inte uppgradera varje generation.

Kommer behöva köpa nytt moderkort vid nästa eventuella uppgradering oavsett. Ganska självklart kan man tycka.

Permalänk
Hedersmedlem

Att byta cpu för 5% prestanda är aldrig värt det,därav min poäng.
De som gör det värt med am5 är om man sitter på något x600 och sen byter upp sig till en 109x3d.
Att byta från 9800x3d är enbart penga slöseri

Hur vet du det? Eller du har din kristallboll bredvid?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hur vet du det? Eller du har din kristallboll bredvid?

För att gen to gen inte har varit bättre mellan samma plattforms nyare cpuer senaste 4 generationernana. Om vi bortser från några outliers så är ju 7800x3d och 9800x3d mer eller mindre samma cpu i spel.

Stora hopp blir det vid ny sockel och ny nod

Tumregel är byte av cpu när man får ca 50% mer ,vilket brukar vara 2-4 generationer

Så om han skulle köpa 9800x3d så är det nog lika stor chans att vinna Eurojackpot som att du skulle få tillräckligt skjuts av att byta cpu vid 10xxx3d

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

För att gen to gen inte har varit bättre mellan samma plattforms nyare cpuer senaste 4 generationernana. Om vi bortser från några outliers så är ju 7800x3d och 9800x3d mer eller mindre samma cpu i spel.

Stora hopp blir det vid ny sockel och ny nod

Tumregel är byte av cpu när man får ca 50% mer ,vilket brukar vara 2-4 generationer

Så om han skulle köpa 9800x3d så är det nog lika stor chans att vinna Eurojackpot som att du skulle få tillräckligt skjuts av att byta cpu vid 10xxx3d

Hmm fast det du säger gäller inte för de som vill ha det bästa, du har väl själv sett att många här på SC bytt från 7 till 9000 X3D så ja, jag vet inte varför du försöker få det till lika dåligt som ingen uppgradering? Men håll du dig till din "sanning" så håler jag mig till min.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hmm fast det du säger gäller inte för de som vill ha det bästa, du har väl själv sett att många här på SC bytt från 7 till 9000 X3D så ja, jag vet inte varför du försöker få det till lika dåligt som ingen uppgradering? Men håll du dig till din "sanning" så håler jag mig till min.

Med tanke att det enbart skiljer 4% mellan 9800 och 7800xd så kan ingen vettig person som enbart spelar tycka investeringen var värd att göra.
Nu finns det absolut outliner där 9000 serien har sjuk benefit,men det är väldigt få scenarion utanför produktivitet som gör detta byta värt det.

Nu skall amd designa om zen 6
https://wccftech.com/amd-next-gen-ryzen-zen-6-medusa-ridge-cp...

Men tvek om det blir någon skillnad för gemene gamer, utan enbart produktivitet lär gå upp.

Men absolut , låt oss gömma oss i våra hål och invänta det redan förutspådda, 5-10% ökning som alla andra år.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke att det enbart skiljer 4% mellan 9800 och 7800xd så kan ingen vettig person som enbart spelar tycka investeringen var värd att göra.
Nu finns det absolut outliner där 9000 serien har sjuk benefit,men det är väldigt få scenarion utanför produktivitet som gör detta byta värt det.

Nu skall amd designa om zen 6
https://wccftech.com/amd-next-gen-ryzen-zen-6-medusa-ridge-cp...

Men tvek om det blir någon skillnad för gemene gamer, utan enbart produktivitet lär gå upp.

Men absolut , låt oss gömma oss i våra hål och invänta det redan förutspådda, 5-10% ökning som alla andra år.

Fortfarande har du inte förstått min poäng, det är som att prata med en vägg, din logik haltar, men jag slutar här i mitt "hål".

Visa signatur