Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Hjälpa lillebror uppgradera sin ärvda dator

Permalänk

Hjälpa lillebror uppgradera sin ärvda dator

Det var ett bra tag sedan jag själv hade koll på saker som DDR4 och PCI-Express och känner mig lite vilsen när jag ska hjälpa lillebror uppgradera sin dator. Skulle verkligen uppskatta er hjälp!

Han är 12 år och spelar spel som Fortnite och Minecraft. Jag tror han förstår en del av inställningarna i spelen själv och kan sänka grafiken vid behov, men nu har datorn börjat stänga av sig vid random tillfällen och FPS:en börjar sjunka en del även på lägsta inställningarna. Så det känns som tid för en uppdatering!

Moderkort: Gigabyte GA-AB350M-HD3-CF
RAM: 8 GB @ 2.1 GHz
OS: Windows 10 (kommer installera om datorn och uppdatera BIOS)
BIOS Date: 20170301
CPU: AMD Ryzen 5 1600 (bench 65.5%)
GPU: Nvidia GTX 1050-Ti (bench 29.9%)
Kingston SSDNow V300 120Gb + HDD

Min tanke är att just nu köpa ett nytt grafikkort, chassi och nytt RAM för upp till 5000 kr om det är möjligt. Chassi kanske inte är så nödvändigt, men det han har idag är ganska litet och är definitivt av äldre generation.

Enligt prestandan på det nuvaranda moderkortet klarar det upp till 3200 MHz minneshastighet (OC). Vad betyder överklockningen i detta sammanhanget? Om jag kopplar in minnen med 3200 MHz, behöver jag ändra inställningar i BIOS då?

När det kommer till grafikkort har jag tittat lite efter begagnat med förhoppning om att få mer GPU för pengen, men är det värt det eller är det bättre att köpa nytt för 500-1000 kr mer? Och är ett grafikkort för ca 3-4000 kr alls värt det i dagsläget, eller håller det endast något år för spel som fortnite?

En ny kylare till CPU och större SSD för att installera spel på är nog ingen dålig idé, men några delar får kanske sparas till julafton

Jag har försökt ladda upp en bild på när jag gjorde benchmark.

Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Det är tvyärr så att köpa saker till den maskinen är pengar i sjön. Föreslår en försäljning på blocket för kanske 2000kr och sen skjuta till 3000kr och bygga något för 5000kr

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bygg/RVOGe

Grafikkortet är bara en placeholder.
Man får alltså en maskin med 14400/16GB/1Tb utan graffe för ca 3600-3800-ish kr. Sen köper man ett beg GTX1060/70/80 för något mellan 500-1000!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att datorn har börjat krasha är ju oroväckande. Trist om ni uppgraderar för 5000 kr och problemen kvarstår. Stark rekommendation att felsöka det först!

Annars är väl grafikkort och ram vad ni borde byta först, tätt följt av cpu och ssd. Om jag var i dina skor skulle jag nog försöka hitta begagnade komponenter snarare än att köpa nytt till en så gammal maskin, t.ex. rtx 3070, 4060 eller motsvarande från AMD.

Var medvetna om att Ryzen 1600 inte ens som nu var en bra spelprocessor (även om den var kompetent för annat). Men ni borde kunna hitta t.ex. Ryzen 5600 billigt begagnad. (Lär kräva att bios uppdateras först)

Vad sitter det för nätaggregat i burken? Viktigt att det orkar driva det grafikkort nu stoppar in.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Eftersom den har varit tillräcklig så kan kan du bara öppna upp och blåsa rent, byta ut kylpasta på processor och gpu, då kan du förlänga livslängden till ingen kostnad eventuellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamesojattepersikan:

men nu har datorn börjat stänga av sig vid random tillfällen och FPS:en börjar sjunka en del även på lägsta inställningarna.

Det här tolkar jag som att datorn slår ifrån på grund av överhettning. Om det är CPU eller GPU som går varm går inte att säga rakt ut.
Om PSU:n är fylld med damm så kan även den ha säkerhetsfunktioner som helt enkelt bara slår ifrån strömmen, det bör inte ha någon inverkan på FPS:en.
Överhettning eller kortslutning är de fel som oftast stänger av datorn när den är startad medan andra fel har en tendens att starta om datorn som om man tryckt på reset-knappen.
Kortslutningsfel brukar dock visa sig redan när man försöker starta datorn.

Använd tex HWInfo eller HWmonitor för att få koll på temperaturerna.
https://www.hwinfo.com/
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Vill man knåpa lite med en ingame-overlay så kan man använda MSI Afterburner.
https://www.msi.com/Landing/afterburner/graphics-cards
Då de har en tendens att ändra uteseende med jämna mellanrum så är det inte alltid speciellt enkelt av vägleda.

GPU-Z är också ett program som kan användas även om det riktar sig främst mot grafikkortet.
https://www.techpowerup.com/gpuz/

Säger det redan nu, använd INTE dammsugare på elektroniken.
Någon form av tryckluft är att rekommendera, blockera fläktar från att snurra om du använder blås eller sug då det är lätt att de snurrar långt mycket fortare än de är designade för och då riskerar fläktlagret att skadas.

Tar du loss CPU-kylaren så går det utmärkt att dammsuga denna men du kommer behöva torka bort den gamla kylpastan och sedan applicera ny.
När man tar bort CPU-kylaren så ska man komma ihåg att då det sitter pinnar på CPU:n så behöver man få loss kylaren från CPU:n innan man försöker lyfta bort den. Det kan göras genom att man vrider kylaren efter att man lossat fästen för kylaren.
Gör man inte det finns det stor risk att man sliter loss CPU:n från CPU-sockeln och i allra värsta fall skadar någon av pinnarna.

Sedan när det kommer till eventuell uppgradering, så vet jag inte om Ryzen 1600-CPU:n har support för TPM2.0, den finns i alla fall inte med på microsofts lista över CPU:er som är "kompatibla" med Windows 11.
Även om det "går" att installera Windows 11 på den CPU:n så kanske man inte vill hålla på och trilskas med det med varje gång en ny release av Windows 11 släpps.
Är moderkortet "GA-AB350M-HD3-CF" eller "GA-AB350M-HD3"?
Frågan ställs för att jag helt enkelt inte kan hitta "GA-AB350M-HD3-CF" men enligt Gigabyte så skall BIOSen på "GA-AB350M-HD3" gå att uppdatera så den stödjer både 2/3/5000-serien vilka är listade som processorer som stöds av Windows 11.
Har man riktig otur strular det med uppdateringen av BIOS. Nämner det helt enkelt för att det finns ett fåtal sådana trådar här på forumet där det slutat med att vederbörande har skaffat ett annat moderkort.

Det kan vara värt att fundera en gång extra över hur datorn ska uppgraderas om planen är att gå över till Windows 11.
Kan vara värt att hålla lite koll på marknaden efter både en CPU, GPU och minne.
Jag nämner Windows 11 då supporten för Windows 10 upphör i oktober, dvs, det kommer sluta komma säkerhetsuppdateringar om man inte köper ett år extra support för 300:- från microsoft.

Permalänk
Medlem

Morderkortet ska ju stödja upp till 5000-serien. En Ryzen 5 5600 (inkluderar kylare) finns ju ny för just nu 1300 spänn. Tror det hade gett ett superlyft.
Sen kanske ett RX 7600, finns för 3000 kronor.
Att köpa 16GB 3200Mhz ram går för under 500 spänn
Kanske även smyga in 500 GB M.2-disk, också för under 500 spänn.

Visa signatur

Fractal Define 7 C ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ NVIDIA 5080 FE ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 C ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ MSI RX 6800 ~ Dell AW3425DWM

Permalänk

Tack så hemskt mycket för alla bra svar!

Just nu lutar det åt att byta ut hela, eller större delar, av dumburken istället. Hade ingen aning om att datorn var så utdaterad.
Blir till att testa installera om datorn som den är för att försöka lösa problemet med random omstart. En "städning" har den redan fått.

@AkUs
https://komponentkoll.se/bygg/RVOGe - var detta något du snabbt slängde ihop eller är "Aplastic River Turtle" något att utgå ifrån?
Vore smidigt om det gick att beställa det från samma ställe, som t.ex. Inet, men man kanske sparar mycket mer om man beställer där det är billigast?

Tusen tack igen!

Permalänk
Medlem

Just nu lutar det åt att byta ut hela, eller större delar, av dumburken istället. Hade ingen aning om att datorn var så utdaterad.
Blir till att testa installera om datorn som den är för att försöka lösa problemet med random omstart. En "städning" har den redan fått.

@AkUs
https://komponentkoll.se/bygg/RVOGe - var detta något du snabbt slängde ihop eller är "Aplastic River Turtle" något att utgå ifrån?
Vore smidigt om det gick att beställa det från samma ställe, som t.ex. Inet, men man kanske sparar mycket mer om man beställer där det är billigast?

Tusen tack igen!

Jisses nejnej.
Det där systemet kommar att prestera sämre än vad ni har.
Grafikkortet är absoluta bottenskrapet vad gäller prestanda, moderna CPU'er har integrerad grafik som är bättre.

Men ditt nuvarande system har en massa potential kvar.
Moderkortet stöder t.ex. alla 5000 serie processorer, så du kan plutta i en 5700X3D och få väldigt modern spelprestanda.
Eller som föreslagits ovan leta reda på en begagnad 5600/5600x för en extremt bra pris/prestanda boost.

Och vad gäller grafiken så häng på begagnat ställen och leta efter ett 3060 eller liknande.
Det kommer att ge en massiv prestandabump jämfört med ditt 1050ti.

Permalänk
Medlem

Om du tänker stanna kvar på AM4 så är 3200-16 minnen rätt väg att gå (3600-18 om du är vågad), men med R5 1600-processorn så får du vara beredd på att klocka ned 3200-16 minnena manuellt (enkelt i BIOS) om den inte klarar att stabilisera sig. Kör sedan memtest86(+) minst två varv för att verifiera stabiliteten innan du kör igång spelandet.

Om det är original-kylaren från AMD som sitter på så var beredd på att deras kylpasta är extremt klibbig och seg. Du bör varmköra processorn några minuter, gärna med något benchmark-program, innan du försöker demontera den genom att vrida kylaren i sidled. Gör det med känsla. Det är som med plåster, långsamt med statisk kraft så går det bra, rycker du snabbt så gör det ont.

Permalänk
Medlem

Lägger till en kommentar gällandes detta.
Om det är slumpvisa omstarter snarare än att datorn stänger av sig som det skrevs i första inlägget så skulle jag nog titta närmare på SSD:n. Jag gissar att denna också börjar vara till åren.
Kan även rekommendera någon mjukvara som kan tolka "bluescreen"-loggar som tex bluescreenview
https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Det finns ett flertal varianter av denna typ av mjukvara, vet inte vilken som är bäst men denna är den jag själv brukar använda. Det kan ge en indikation på om det är samma fel varje gång eller om det är olika och ibland inte ge någon indikation alls...

Jag vet att jag sätter lite skygglappar på och fokuserar kanske lite väl mycket på SSD:n, men jag har en viss misstanke om att den är ganska välfylld, eller i alla fall har varit under en längre tid.
Förr när SSD:erna var runt 120-250GB stora rekommenderades det att man hade minst 15-25% ledigt. Detta har att göra med hur data skrivs till minnesblocken.
Fyller man upp en SSD för mycket så kommer man slita ut de få lediga datablocken mycket snabbare.

Man ska inte heller lita allt för mycket på mjukvaror som CrystalDiskInfo när det kommer till SSD:er. De kan rapportera att SSD:er är felfria och vid perfekt hälsa trots att de lider av minneskorruption.

Och ja, en dålig SSD kan absolut påverka FPS:en, särskillt om det tar slut på RAM och datorn börjar mellanlagra på SSD:n.
Är det dessutom brist på ledigt utrymme så kan det även vara en bidragande orsak till slumpmässiga omstarter.

Permalänk
Medlem

@AkUs

Tusen tack igen!

Jag bara plocka ihop något random för att jämföra.

Komplett.se har en del Intel B580 "demo" kort för 2795:- Det är riktigt bra pris.

Här är en maskin från komplett.se Helt ny med 5600x, 16gb ram, 1tb disk, Intel B580 grafikkort. 7500:-

Så lägger du ut nuvarande maskin för 3000kr, låter någon pruta till 2500kr. Vipps, bästa affären.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag bara plocka ihop något random för att jämföra.

Komplett.se har en del Intel B580 "demo" kort för 2795:- Det är riktigt bra pris.

<Uppladdad bildlänk>

Här är en maskin från komplett.se Helt ny med 5600x, 16gb ram, 1tb disk, Intel B580 grafikkort. 7500:-

Så lägger du ut nuvarande maskin för 3000kr, låter någon pruta till 2500kr. Vipps, bästa affären.

Det går ju inte att sälja en krashande sunkdator för 2500kr..=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Det går ju inte att sälja en krashande sunkdator för 2500kr..=)

Blås rent maskinen, torka av den med våt trasa och installera om windows helt och hållet. Så ska du se!

Visa signatur