Hjälpa lillebror uppgradera sin ärvda dator
Det var ett bra tag sedan jag själv hade koll på saker som DDR4 och PCI-Express och känner mig lite vilsen när jag ska hjälpa lillebror uppgradera sin dator. Skulle verkligen uppskatta er hjälp!
Han är 12 år och spelar spel som Fortnite och Minecraft. Jag tror han förstår en del av inställningarna i spelen själv och kan sänka grafiken vid behov, men nu har datorn börjat stänga av sig vid random tillfällen och FPS:en börjar sjunka en del även på lägsta inställningarna. Så det känns som tid för en uppdatering!
Moderkort: Gigabyte GA-AB350M-HD3-CF
RAM: 8 GB @ 2.1 GHz
OS: Windows 10 (kommer installera om datorn och uppdatera BIOS)
BIOS Date: 20170301
CPU: AMD Ryzen 5 1600 (bench 65.5%)
GPU: Nvidia GTX 1050-Ti (bench 29.9%)
Kingston SSDNow V300 120Gb + HDD
Min tanke är att just nu köpa ett nytt grafikkort, chassi och nytt RAM för upp till 5000 kr om det är möjligt. Chassi kanske inte är så nödvändigt, men det han har idag är ganska litet och är definitivt av äldre generation.
Enligt prestandan på det nuvaranda moderkortet klarar det upp till 3200 MHz minneshastighet (OC). Vad betyder överklockningen i detta sammanhanget? Om jag kopplar in minnen med 3200 MHz, behöver jag ändra inställningar i BIOS då?
När det kommer till grafikkort har jag tittat lite efter begagnat med förhoppning om att få mer GPU för pengen, men är det värt det eller är det bättre att köpa nytt för 500-1000 kr mer? Och är ett grafikkort för ca 3-4000 kr alls värt det i dagsläget, eller håller det endast något år för spel som fortnite?
En ny kylare till CPU och större SSD för att installera spel på är nog ingen dålig idé, men några delar får kanske sparas till julafton
Jag har försökt ladda upp en bild på när jag gjorde benchmark.
Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!