Permalänk
Medlem

Gammal Macbook

Frugan behöver en laptop för enkelt kontorsarbete, office mm.

Hittat en macbook pro från 2017. Hårdvaran duger säkert men hur är det med mjukvaran? Får man t ex säkerhetsuppdateringar av Apple?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Om Apple inte har support längre kan man fortfarande uppgradera med lite krångel
https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/

(men en 2017 kanske fortfarande får officiellt support)

Permalänk
Medlem

Skulle personligen undvika Macbooks som släppts före deras 2020 med M1 om det är inte är specifika program som ska användas som inte stöds av den nya ARM-hårdvaran.

Går att hitta dessa för 4-6000kr eller M2 för någon tusenlapp till begagnat beroende på skick och konfiguration. Har en själv och den rullar fortfarande riktigt fint efter ca 3 år.

Lite olika källor uppger att Apple troligtvis släpper supporten för 2019-modellerna med gamla hårdvaran under 2026. M1:an under 2027.

Exempelvis: https://www.coolblue.nl/en/advice/what-is-the-update-policy-o...

Permalänk
Medlem

Jag hade siktat på en av de tidigare M1 CPUerna, inte något från Intel.

Intel macarna är rejält långsamma med dagens mått mätt.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Såpass ändå? Har en M4 Max Pro själv i jobbet jag är mycket nöjd med. Frugan vill bara ha något super billigt. Finns en del laptops med 8 generation CPU för runt 2000kr. Tänker att en Mac ändå slår dom på fingrarna? Behöver bara hålla i drygt 2 år. 17 modellen jag hittade ligger på 1500kr nu.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Frugan behöver en laptop för enkelt kontorsarbete, office mm.

Hittat en macbook pro från 2017. Hårdvaran duger säkert men hur är det med mjukvaran? Får man t ex säkerhetsuppdateringar av Apple?

Gör inte detta, som andra nämnt.
En MacBook Pro från 2017 kan inte ens officiellt köra det system som släpptes i höstas, så du får bara säkerhetsuppdateringar till det förra systemet; sannolikt med slut i september 2026.

Köp en M1 eller bättre istället; den har fortfarande officiellt stöd, och springer i cirklar runt vilken Intel-Mac som helst i normalt bruk samtidigt som du troligen aldrig kommer höra fläkten på den.

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag undvika gamla macs med Intel, ett jävla bös å hålla på med, mjukvara som inte lirar osv....

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Såpass ändå? Har en M4 Max Pro själv i jobbet jag är mycket nöjd med. Frugan vill bara ha något super billigt. Finns en del laptops med 8 generation CPU för runt 2000kr. Tänker att en Mac ändå slår dom på fingrarna? Behöver bara hålla i drygt 2 år. 17 modellen jag hittade ligger på 1500kr nu.

hur långt är ett snöre?
Mac är inget magiskt (pre-arm då) som automatiskt presterar supermycket bättre än en PC, allt beror på vad det sitter i dem.
En macbook-pro med en två-kärnig i5/i7 kommer inte vara bättre än en PC med fler kärnor från samma tidsperiod.

EDIT: hitta en billg Mx Air och var nöjd att du inte kommer ha något att klaga på för normalt användande för en låååång framtid

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

hur långt är ett snöre?
Mac är inget magiskt (pre-arm då) som automatiskt presterar supermycket bättre än en PC, allt beror på vad det sitter i dem.
En macbook-pro med en två-kärnig i5/i7 kommer inte vara bättre än en PC med fler kärnor från samma tidsperiod.

EDIT: hitta en billg Mx Air och var nöjd att du inte kommer ha något att klaga på för normalt användande för en låååång framtid

I min erfarenhet så klarar sig gamla macs mycket längre än gamla windows laptops, åtminstone i termer av byggkvalitet, skärm, ljud, kamera, tangentbord osv. Prestandan är sekundär då det som sagt är webbläsare, Teams och Word som kommer användas.

Får se om jag hittar nån m1 till vettigt pris.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns en del laptops med 8 generation CPU för runt 2000kr. Tänker att en Mac ändå slår dom på fingrarna? Behöver bara hålla i drygt 2 år. 17 modellen jag hittade ligger på 1500kr nu.

En Windows-laptop med 8 gen CPU kan fortfarande bli rätt pigg tack vare undervolt m.m, men gamla business-modeller har ofta bedrövliga skärmar samt klent ljud.

Fördelen med en äldre MacBook Pro är främst ljudet och skärmen. Lär fungera fint för vanligt kontorsjobb, även om en Apple Silicon Mac självklart är att föredra (men mångdubbelt dyrare).

Ska den bara hålla i två år, så kan det vara värt 1500:- enbart för att testa! En liten fördel är att det alltid går att boota till Windows via Boot Camp om den inte orkar med senaste macOS.

Detta resultatet i Geekbench 6 är inget att skämmas för (MacBook Pro 2017):
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/11573749

Min Dell XPS 13 (i7-8565U) når ~1600/5000 på en bra dag.
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/12167664

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

I min erfarenhet så klarar sig gamla macs mycket längre än gamla windows laptops, åtminstone i termer av byggkvalitet, skärm, ljud, kamera, tangentbord osv. Prestandan är sekundär då det som sagt är webbläsare, Teams och Word som kommer användas.

Får se om jag hittar nån m1 till vettigt pris.

Nu tänker jag inte att detta ska bli någon PC vs Mac tråd, men jag klarar inte att så svepande uttalanden står oemotsagda;
Byggkvalitet: mac har vissa fördelar, men också ofta betydligt värre brister kontra PC-modeller (korta skärmkablar, smutskänsliga tangentbord, etc.)

Skärm: absolut en av de starkaste punkterna hos macdatorerna, och svårslaget från PC, finns dock vissa modeller med 4k skärmar, eller OLED, som ser "bättre" ut på PC, samt om du vill ha högre frekvens så är det bara Pc som gäller (tills nyligen på macbook pro)

Ljud: Mac vinner alla dagar i veckan, har ännu inte stött på en PC med samma eller bättre ljud, även om det finns en del ok pc också.

Kamera: också bättre på Mac, även om den inte heller är någon super-kamera ställd mot externa alternativ.

Tangentbord: kan ses som subjektivt, men har varit horribla på mac fram tills de bytte (2018?) med ingen feedback, minimal travel, och går sönder om du tittar snett på dem. PC har modeller med liknande, men generellt är de inte ens i samma race som apples gamla variant.
De nya modellerna har jag inga problem med, de är riktigt bra tangentbord (även om jag personligen föredrar lite mer travel)

Just teams är den stora boven i det här dramat, det är en prestanda-hog av rang (i min erfarenhet) och kan säkerligen ställa till det för lite äldre modeller av både PC och mac-sorten

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nu tänker jag inte att detta ska bli någon PC vs Mac tråd, men jag klarar inte att så svepande uttalanden står oemotsagda;
Byggkvalitet: mac har vissa fördelar, men också ofta betydligt värre brister kontra PC-modeller (korta skärmkablar, smutskänsliga tangentbord, etc.)

Skärm: absolut en av de starkaste punkterna hos macdatorerna, och svårslaget från PC, finns dock vissa modeller med 4k skärmar, eller OLED, som ser "bättre" ut på PC, samt om du vill ha högre frekvens så är det bara Pc som gäller (tills nyligen på macbook pro)

Ljud: Mac vinner alla dagar i veckan, har ännu inte stött på en PC med samma eller bättre ljud, även om det finns en del ok pc också.

Kamera: också bättre på Mac, även om den inte heller är någon super-kamera ställd mot externa alternativ.

Tangentbord: kan ses som subjektivt, men har varit horribla på mac fram tills de bytte (2018?) med ingen feedback, minimal travel, och går sönder om du tittar snett på dem. PC har modeller med liknande, men generellt är de inte ens i samma race som apples gamla variant.
De nya modellerna har jag inga problem med, de är riktigt bra tangentbord (även om jag personligen föredrar lite mer travel)

Just teams är den stora boven i det här dramat, det är en prestanda-hog av rang (i min erfarenhet) och kan säkerligen ställa till det för lite äldre modeller av både PC och mac-sorten

Haha ja jag är en windows snubbe egentligen. Haft otaliga windows workstations från HP, Dell, Lenovo mm genom åren. Fick en max m4 för ca 3 månader sedan(aldrig använt mac innan). Lätt, grym kamera, ljud, sleep mode som fungerar, toppprestanda, 3 USB-C portar ljudlös 99% av tiden, grymt batteri, OS som inte är överfullt med bloat, saker går enkelt att installera med terminalen (Windows är påväg dit), startar inte om tid och otid, wifi som fungerar 100x bättre, trackpad som man vill använda. Något negativt är att man blir lite mer begränsad i mjukvarutbudet och nya genvägar är segt. En USB-A port hade också varit trevligt. Men jag vill aldrig ha en windows jobbdator igen känner jag bara, alltid är det grejer som inte fungerar eller strular, även om datorn kostar 50 000kr.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Haha ja jag är en windows snubbe egentligen. Haft otaliga windows workstations från HP, Dell, Lenovo mm genom åren. Fick en max m4 för ca 3 månader sedan(aldrig använt mac innan). Lätt, grym kamera, ljud, sleep mode som fungerar, toppprestanda, 3 USB-C portar ljudlös 99% av tiden, grymt batteri, OS som inte är överfullt med bloat, saker går enkelt att installera med terminalen (Windows är påväg dit), startar inte om tid och otid, wifi som fungerar 100x bättre, trackpad som man vill använda. Något negativt är att man blir lite mer begränsad i mjukvarutbudet och nya genvägar är segt. En USB-A port hade också varit trevligt. Men jag vill aldrig ha en windows jobbdator igen känner jag bara, alltid är det grejer som inte fungerar eller strular, även om datorn kostar 50 000kr.

Nu har jag visserligen inte använt Mac mycket, men jag har både en HP dator från 2012 samt en Dell dator från 2019 och båda fungerar utmärkt med Windows 11. HP datorn installerades dock med icke support då den är från 2012. Kör med SSD och har uppgraderat RAM-minnet till 16GB på den. Jag gillar verkligen inte Macs tangentbord, det kan jag säga direkt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig