Koppla sub. till 2.0 stereo

Permalänk
Medlem

Koppla sub. till 2.0 stereo

Hej!

Var inne på second hand idag och hitta en sub billigt, funderar på att köpa men vet inte riktigt om det skulle funka.
Har en gammal JVC 2.0 stereo som det står 35w på med två tillhörande 20w 4ohm högtalare. Subben jag hittade var någon Sony 120w lr liknande på 6ohm, av vikten antar jag att den var passiv men kan ha fel då jag inte kollade baksidan. Då det inte finns någon utgång för subben så undrar jag om det skulle gå att koppla kablarna t.ex. röd på v. kanal och svart på h. kanal så får man mono till subben?
Förväntningar mig inte mega ljud men hade varit roligt om man fick ett litet lyft om man ska spela lite bas tung techno typ. Tänker mig att den högre ohmen ska vara lite snällare mot det lilla steget i stereo. Det fanns någon till mindre sub med lika gamla kablar man får skala men hade inte tid att kolla efter ohm, det kanske är bättre att kolla dom om det nu går att koppla subben så som jag tänker?

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Rekordmedlem

Det går alltid men frågan är hur dyrt och komplicerat det blir.
Om du inte har mer fakta om apparaterna så var försiktig.

Om basmodulen är passiv och med bara en talspole är det komplicerat då den inte heller har nått passande filter till de topp-högtalare du har och du vet inte heller om förstärkaren tål att du kopplar ihop kanalerna eller inte och du kan eventuellt skada förstärkaren och inte bara få dåligt ljud.

Har basen dubbla talspolar kopplar man en till varje kanal så håller troligen förstärkaren men det är svårt att säga nått om hur ljudkvaliten blir eftersom du inte vet nått om filtret.

Du kan också skaffa en förstärkare och filter till basen och koppla via dem, det blir dyrast och bäst.

Alternativt skiter man i ljudkvaliten och kopplar in basen till en kanal parallellt på förstärkaren eller kanske skaffar 2 basmoduler.

Jag hade nog inte skaffat en passiv sub utan att veta alla detaljer om den och förstärkaren för chansen är stor att det låter dåligt och/eller skadar förstärkaren om delarna inte är anpassade för varandra och "Sony" låter som nån enkel sub från ett allt i ett system snarare än en seriös basmodul.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.