Tips på riktigt bra datorhögtalare – ingen baslåda, bara klart och rent ljud?

Permalänk
Medlem

Jag har typ samma fråga så jag hijackar den här tråden ;). Har idag Creative Gigaworks T40 Series II som jag är super nöjd med då jag bara använder dessa för gaming och inget annat. Jag är imponerad av hur snärtig och direkt basen är i aktion scener samt stereo separation är väldigt bra och har klart och rent ljud. Har haft dessa sen dom lanserades och betalade 700 kr under någon form av kampanj och finns fortfarande att köpa. Men mina har ett problem om dom stängs av helt så som strömavbrott. Vid dessa tillfälle kommer det inte ut något ljud alls och man måste fibla med strömkabeln och hitta en sweetspot för att det skall fungera igen. Förmodar om man byter ut dåliga elektrolyt kondensatorer att det funkar igen. Men och anledningen att jag skriver detta är att jag kanske nu skall ta steget att byta till något nytt.

Så frågan är om det är någon som uppskattade ljudet hos T40 och har hittat något som är minst lika bra och påminner om dessa i ljudupplevelse och kan rekommendera någon ersättningshögtalare? Så ljudklangen är viktig och också att dom har inbyggd förstärkare med volym, bas och diskant reglering samt ingen subwoofer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_lans:

<Uppladdad bildlänk>
Jag har typ samma fråga så jag hijackar den här tråden ;). Har idag Creative Gigaworks T40 Series II som jag är super nöjd med då jag bara använder dessa för gaming och inget annat. Jag är imponerad av hur snärtig och direkt basen är i aktion scener samt stereo separation är väldigt bra och har klart och rent ljud. Har haft dessa sen dom lanserades och betalade 700 kr under någon form av kampanj och finns fortfarande att köpa. Men mina har ett problem om dom stängs av helt så som strömavbrott. Vid dessa tillfälle kommer det inte ut något ljud alls och man måste fibla med strömkabeln och hitta en sweetspot för att det skall fungera igen. Förmodar om man byter ut dåliga elektrolyt kondensatorer att det funkar igen. Men och anledningen att jag skriver detta är att jag kanske nu skall ta steget att byta till något nytt.

Så frågan är om det är någon som uppskattade ljudet hos T40 och har hittat något som är minst lika bra och påminner om dessa i ljudupplevelse och kan rekommendera någon ersättningshögtalare? Så ljudklangen är viktig och också att dom har inbyggd förstärkare med volym, bas och diskant reglering samt ingen subwoofer.

Gick från dessa till Audio Pro T14 och har inte ångrat det valet en enda sekund

Men kan även tipsa om Dynavoice DM-6 och köpa till en liten mini-förstärkare (ej aktiva högtalare), de är lite större modell men de har helt otrolig kapacitet.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_lans:

<Uppladdad bildlänk>

Jag hade också dessa och köpte Edifier m60 som jag nämnde tidigare i tråden. Tydligen behöver "hifi" ljud inte kosta mer än så idag för desktop högtalare. Men ljud är väldigt subjektiv och det är alltid bäst att prova själv och se till att köpa från återförsäljare som erbjuder bra köpsskydd och returer.

Har även IEMs för över 6000 kr styck och dacs för över 3000 kr och även om jag inte är audiofil så uppskattar jag bra ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Gick från dessa till Audio Pro T14 och har inte ångrat det valet en enda sekund

Men kan även tipsa om Dynavoice DM-6 och köpa till en liten mini-förstärkare (ej aktiva högtalare), de är lite större modell men de har helt otrolig kapacitet.

Hitta inte exakt det du referat till utan då fanns bara den som har prefixet Addon. Är detta samma som du menade? Dock saknar den bas och diskant reglering men är bara viktigt ifall detta behövs ändras. Om det är samma modell som du har så är frågan om du känner att du fick samma ljudupplevelse och förhoppningsvis bättre är T40. Ljudupplevelse är subjektivt och uppleves så olika för vara person där av så vill jag hitta något jag uppskattar i ny tappning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzle:

Jag hade också dessa och köpte Edifier m60 som jag nämnde tidigare i tråden. Tydligen behöver "hifi" ljud inte kosta mer än så idag för desktop högtalare. Men ljud är väldigt subjektiv och det är alltid bäst att prova själv och se till att köpa från återförsäljare som erbjuder bra köpsskydd och returer.

Har även IEMs för över 6000 kr styck och dacs för över 3000 kr och även om jag inte är audiofil så uppskattar jag bra ljud.

Jag uppskattar också bra ljud och har redan hemmabio med ATMOS samt stereo system för min vinyl setup. Men jag är super nöjd med mina t40 för min gaming system (PC) och vill egentligen bara ha samma ljud upplevelse och i bästa fall få denna upplevelse och ljudklang uppgraderad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_lans:

Hitta inte exakt det du referat till utan då fanns bara den som har prefixet Addon. Är detta samma som du menade? Dock saknar den bas och diskant reglering men är bara viktigt ifall detta behövs ändras. Om det är samma modell som du har så är frågan om du känner att du fick samma ljudupplevelse och förhoppningsvis bättre är T40. Ljudupplevelse är subjektivt och uppleves så olika för vara person där av så vill jag hitta något jag uppskattar i ny tappning.

Deras efterföljare till T14 heter något i stil med A28, tror det är den senaste modellen. Möjligt att det finns en som heter A26 mellan T14 och A28 också. De har inställningar för både Bas och Treble.

De har en tendens att komma ned på reor lite titt som tätt och man kan utöka med en sub senare om man skulle vilja, samt har en hel del trevliga tillägg som BT etc. Men lyckas du hitta ett par begagnade T14 till ett bra pris så är det definitivt läge att slå till, sällan jag ser dem ute på marknaden... och de lyckas klättra i pris även begagnat.

Min ljudupplevelse med dessa går inte ens att jämföra med T40, så mycket bättre och stor skillnad är det mellan dem faktiskt, och då menar jag som högtalare till datorn

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-ca802bt-defini...

Har den sämre varianten challanger men är väldigt nöjd med dom, men de där är ett steg upp.
Finns många stereopaket att välja på i de flesta prisklasser på deras sida om man inte orkar kolla upp vilken förstärkare som klarar vad eller passar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Nästan OT, men nästan lika viktigt som valet av högtalare är hur dom monteras/placeras. Du vill "decouple" högtalarna totalt från bordsytan för att få klart ljud, och gärna ha ett bord med ordentligt tung och styv skiva som inte börjar harmonisera med dom. Några skivor elastomerer i varierande styvhet(t.ex. fraktskyddsgummi/liggunderlag/inlagor från t.ex. grafikkortskartonger) fungerar bra här om man vill ha det förmånligt, olika högtalartillverkare och hifiormoljekrängare säljer en uppsjö av olika baser med olika verkningsgrad med såklart för fantasifulla summor i fräcka utföranden med. Rikta diskantelementet rakt mot örat som utgångspunkt.

Skrivet av annorssan:

Att ha ett stabilt underlag är bra och att ha ett möblerat rum. Gärna lite för mycket saker och någon matta. En bit liggunderlag är bra som dämpning under. Bara o klippa till. Finns massor med hifi underlag som är hittepå. Stabila möbeltassar i gummi funkar oxå bra.
De flesta studiohögtalare har justering för olik placering. Genelec har vippbrytare bak som justerar responsen. Liknande på presonus plus de har vred för justering för mellanregister och diskant. På mina första monitorer. Alesis monitor one så är där dubbla basportar. Där pluggar man igen med skumpropp/socke en eller 2 portar beroende på om de står nära vägg eller i hörn. Nu kan många vilja ha lite mer bas och då låter man bli att justera ner responsen när man placerar nära vägg. Där är ofta inbyggt filter i monitorer så man kan koppla mot en sub senare. Ofta kan man även slå av responsen under 80Hz. Det medför att man ofta kan spela mycket högre tillsammans med sub och mellanregistret blir renare vid högre volymer.
Men köp det du gillar. Alla har sina favoriter. Men ett neutralt ljud brukar man leva länge med och det reagerar korrekt på justerad EQ om man vill justera ljudet.

Om högtalaren kan användas tillsammans med ett väggfäste (alla Genelechögtalare har den möjligheten) är det också en bra lösning eftersom du då får ljudbilden i ”rätt” höjd, alltså i skärmens mitthöjd.
Ett par bra stereohögtalare skapar en fin ljudbild i breddled, men eftersom de är sämre på att skapa en ljudbild i höjdled kan placeringen i höjdled spela stor roll. Det märks kanske inte lika tydligt med en datorskärm, men hörs väldigt tydligt när någon har en stor tv och ställer ett par separata högtalare på tv-bänken. Då hamnar ljudbilden i tv-bildens nederkant, vilket kan kännas lite skumt.
Om du bara ska lyssna på musik spelar det här inte lika stor roll, men om du även använder datorn för att spela, se filmer och serier kan det bli stor skillnad. Själv använder jag ett par bra vägghögtalare i kombination med en separat sub till tv:n. Det gjorde mycket stor skillnad för ljudbildens placering.

Om du inte har datorskärmen placerad i ett hörn eller framför ett brett fönster kan en bra lösning även vara att köpa ett par vägghögtalare. Dessa är oftast passiva och kräver en separat förstärkare, men kan bli en väldigt bra budgetlösning om du köper begagnat. Då sparar du dessutom plats på skrivbordet.

Högtalarna från tyska Canton har ett öppet och rent ljud och Canton har flera olika serier av vägghögtalare: GLE, Chrono och Vento samt Ergo i träfanér. De flesta av dessa högtalare har en frontyta som är mindre än ett A4-papper, är bara 10 cm djupa och har ett nyckelhålsfäste på baksidan som gör dem mycket enkla att hänga upp. Canton är välkända för sin fina finish och kan bli en mycket snygg lösning. Och du kan senare även lägga till en subwoofer om du tycker att det behövs.
Kolla till exempel efter Chrono 501 eller 501.2 som brukar gå att hitta begagnade för under tvåtusen.

Permalänk
Medlem

Det bästa är nog ändå att ta sig till butik och provlyssna. Det finns dock några fällor man får se upp med.
Hemma vid datorn sitter man oftast i en liten triangel med sina högtalare, kanske typ en armlängds avstånd ifrån. Det betyder att det är nästan bara direktljudet man lyssnar på, rummet har relativt liten påverkan. I en butik är det snarare tvärtom, det är mycket sällan man kan provlyssna under realistiska förhållanden.

Själv har jag ett par Creative T40 (som väl kostade en dryg tusenlapp om jag minns rätt) och de låter anständigt med sina dubbla 3-tums element. Men bara i närfältet. Sätter jag mig en bit bort är all bas som bortblåst (nåja, nästan) och det går inte att få mycket volym ur dem. Jag har börjat leta efter alternativ men alla som låter mycket bättre kostar också mycket mer.
Ett par av de minsta Sonus Faber högtalarna Lumina I kostar 12 tusen och till det krävs det också en förstärkare. Jag gillar SF's ljudsignatur, de är rena och klara men också mycket behagligt tillbakalutade.
Genelec låter mycket bra hos en kamrat till mig men i alla andra sammanhang jag hört dem låter de överdrivet skarpa och hårt.

/ B

förtydligande
Permalänk
Medlem

Klipsch ProMedia 2.1. Sjukt frekvensområde. Vet inte om de är värda priset men de är bra.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Jag har provat lite allt möjligt på mitt skrivbord i 30 års tid i det lite mer prisvänliga segmentet. Allt från billigaste möjliga Logitechs till passiva golvare med stora förstärkare och subwoofers har stått på, bakom och under mitt skrivbord. För första gången har jag landat i en lösning som jag känner är tillräckligt bra utan att pantsätta lägenheten.

Jag kör Tidal från PC eller Wiim Pro -> VMV D1se2 (DAC) -> Singxer SA-1 v2 (pre-amp) -> Audio Pro A28. Högtalarna står på styltor (IsoAcoustics ISO-130) vilket är rätt fult, men det låter mycket bättre än att ha högtalarna direkt på bordet. Skrivbordet har jag flyttat ut en bit från bakvägg och sidovägg för att slippa reflektioner.

Jag tror inte det går att klämma ut så mycket mer välljud genom att byta utrustning under mina förutsättningar. Möjligen att jag laborerar med rumsakustiken och DSP i framtiden. Det är frestande att prova andra / dyrare högtalare, men jag tror helt ärligt att jag nått "point of diminishing returns" där. Elementen på A28 är varken för små eller för stora för att spela fint i närfältet på en nivå som inte stör grannarna (dom klagar iaf inte). Nu har jag inte hört genelecs och jag är öppen för möjligheten att dom är mycket roligare att lyssna på än mina A28, men som en fattiglapp måste man ju dra en gräns nånstans.

A28 spelar rätt bra fristående utan dac och pre-amp också. Styltorna under högtalarna och rummet/positioneringen är viktigare än elektroniken. DAC och förstärkare köpte jag egentligen för att driva lurarna (Hifiman Arya Stealth) men dom gör en märkbar skillnad i ljudet från högtalarna också.

Har nog lagt närmare 30.000:- på min nuvarande setup, lurarna inkluderade, men jag vill påstå att man kommer väldigt långt med enbart Audio Pro A28 (eller liknande) på ett par stativ... och ett bra rum.

Permalänk
Medlem

Jag är också lite inne på nya högtalare. De jag har är från början av 2000-talet och får grannen att sänka volymen om jag drar på mina, men den har bara 3.5 mm-anslutning. Skulle verkligen vilja ha möjligheten att ansluta arbetsdatorn via optisk kabel istället och ha bluetooth för Mac Mini. Ideala vore wifi med för HA.

Produkttipsen här överstiger min budget på 2500 kr. Finns det något alternativ? Samsung har en soundbar för 2000 kr nu på NetOnNet med bluetooth och wifi men enda kabelanslutning den har är HDMI-anslutning. Länk: https://www.netonnet.se/art/ljud/hogtalare/soundbar/samsung-h...

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Jag är också lite inne på nya högtalare. De jag har är från början av 2000-talet och får grannen att sänka volymen om jag drar på mina, men den har bara 3.5 mm-anslutning. Skulle verkligen vilja ha möjligheten att ansluta arbetsdatorn via optisk kabel istället och ha bluetooth för Mac Mini. Ideala vore wifi med för HA.

Produkttipsen här överstiger min budget på 2500 kr. Finns det något alternativ? Samsung har en soundbar för 2000 kr nu på NetOnNet med bluetooth och wifi men enda kabelanslutning den har är HDMI-anslutning. Länk: https://www.netonnet.se/art/ljud/hogtalare/soundbar/samsung-h...

Om din budget är 2 500 kr blir du nog tvungen att göra an avvägning mellan anslutningar och ljudkvalitet.
En lösning är att köpa en billig D/A-omvandlare med flera ingångar (det finns hur många sådana hyfsade Kinamodeller som helst nuförtiden) och ett par begagnade hyfsade aktiva högtalare. Då kan du växla mellan ljudkällorna via D/A-omvandlaren.

Apropå högtalare: ett tips både till dig och @Ch|CkeN:
https://www.blocket.se/annons/kalmar/yamaha_hs5_studiemonitor...
Och nej, det är inte min annons.
Eftersom säljaren inte heller har valt ett fast pris finns det kanske även viss prutmån.
Det här modellen verkar kosta ca 3 600 kr i nypris.
De här högtalarna sparkar nog rumpa med vilken ljudlimpa som helst för tvåtusen kronor när det gäller ljudkvalitet.

Lade till ett inledande tips …
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Soundbaren tror jag du kan släppa: som du redan är inne på är inte anslutningarna anpassade för dina behov... Och formfaktorn kan nog också bli ett problem. Oklart hur bra ljudet är också.

Typ studiomonitorer har nog sällan digital in, och mer "hifi" högtalare med den funktionaliteten sticker ofta iväg över din budget.
Gissar du får kolla på datorhögtalare i vettig prisklass?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrRunaway:

Finns många högtalare med USB-anslutning, optisk är lite förr-förra årtiondet.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Ett tips om någon behöver en liten förförstärkare/DAC till ett par aktiva högtalare:
https://www.hifiexperience.se/produkter/begagnad-hifi/wiim-pr...

Den har fått bra betyg överlag och har både en analog och en optisk ingång. (ping @MrRunaway)
Den har dessutom inbyggda streaming- och multirumfunktioner som kan användas oberoende av datorn.
Den saknar tyvärr hörlursutgång, men man kan inte få allt …

Edit: Den verkar redan vara såld …

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett par tips för er som vill använda aktiva högtalare (med inbyggda förstärkare) och vanliga hörlurar, men flytta ut anslutningarna och ljudomvandlingen från datorn. Flera ingångar och en inbyggd volymratt är aldrig fel. Det här är bara två snabba exempel i olika prisklasser (och många här lär ha åsikter om dem) …

S.M.S.L tillverkar galet många modeller och brukar ofta få bra betyg i nästan alla prisklasser. Den här lilla prylen får kanske inte ljudfetischisterna att slå frivolter av glädje, men verkar smart och praktisk. Den har tre digitala ingångar, men saknar analog ingång.
Det går dessutom att genom en tryckning på volymratten växla mellan att använda hörlursutgången och RCA-utgången. Det är smidigt!
Ingen fjärrkontroll medföljer. Kostar 1 100 kr hos Amazon:
https://www.amazon.se/-/en/S-M-S-L-DS100-CS43131-Headphone-Am...

Topping brukar få goda omdömen om ljudet och den här enheten har fyra digitala ingångar samt Bluetooth.
Även här verkar man kunna växla mellan de båda utgångarna. Fjärrkontroll medföljer.
Kostar 2 399 kr hos Amazon:
https://www.amazon.se/-/en/DX3-Pro-ES9038Q2M-Bluetooth-Preamp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ch|CkeN:

Tja!

Jag är på jakt efter nya högtalare till datorn och tänkte höra om det finns några bra tips här. Har i dagsläget ett par Logitech Z4 som jag köpte begagnat i Umeå för typ 12 år sen (!), så det känns väl helt ärligt som att det är dags att uppgradera.

Jag är inte ute efter något 2.1-system eller separat subwoofer – vill bara ha två riktigt schyssta högtalare som står på skrivbordet och låter bra. Alltså gärna nåt aktivt stereopar med klart och rent ljud. Behöver inte spela superhögt eller ha öronbedövande bas, jag är inte audiofil direkt – men jag gillar när ljudet känns "rätt", typ.

Har en Fiio K7 DAC, så tänker att det kanske kan hjälpa lite när det kommer till att få ut bättre ljud – men vet inte om det gör någon större skillnad i praktiken?

När det kommer till budget så är jag inte helt låst. Ett par tusen är helt fine. Men jag är nyfiken på om man faktiskt hör någon skillnad mellan grejer för typ 2000 kr, 4000 kr eller 6000 kr – eller om det mest är marginalnytta efter en viss nivå? Finns det nån "sweet spot" där man som vanlig dödlig känner att det verkligen var värt det?

Tar tacksamt emot alla tips – både specifika modeller och allmänna tankar!

Har du köpt nåt än? Vad blev det? Jag har själv inte kunnat välja än. Sämst på att köpa nya saker.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Nyfiken jag med då jag sitter i samma sits.
Mina Logitech Z4 börjar glappa i subwoofern och ena högtalaren har lagt av
Funderar på att köpa Kali Audio LP-UNF

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Har du köpt nåt än? Vad blev det? Jag har själv inte kunnat välja än. Sämst på att köpa nya saker.

Har stirrat på skärmar så länge att näthinnorna snart signar upp för semester.

Planen är att dra förbi Scandinavian Photo i helgen och lyssna på Yamaha HS3 och Edifier MR4 – mest för att känna på ljudbilden och se hur stora de faktiskt är i verkligheten. Har insett att det är svårt att googla sig till hur nåt känns på skrivbordet.

Noterat att Yamaha (och många andra i premiumsegmentet) kräver XLR till RCA för att lira snyggt med DAC:en. Inget stort problem, bara ännu en kabel i det eviga ormboet.

Har även kikat på Genelec 8010A. Jag vet, de är små, de är magiska och de håller typ för evigt – men 6200 kr är inte direkt impulsköp på en vardagskväll. Däremot känns det som att de aldrig skulle behöva bytas ut.

Klipsch då? Fick ett tips, och ja, de är snygga och låter tungt. Men... jag har inte plats för bokhyllor på skrivbordet. Det skulle bli som att parkera en V8 i ett cykelförråd.

Just nu mest fast i limbot mellan prisjakt, YouTube-recensioner och specifikationsjämförelser (tack vare denna magiska tråd). Kul? Javisst. Klart? Inte direkt.

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar för närvarande på min datorskärms inbyggda högtalare... när jag inte orkar ha headset.

Det är det sämsta ljudet jag nånsin hört o då är jag inte ens en krävande person vad gäller ljud. Så jag vet redan nu att vad som helst kommer göra min situation bättre. Men jag kan inte bestämma mig ändå

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ch|CkeN:

Har även kikat på Genelec 8010A. Jag vet, de är små, de är magiska och de håller typ för evigt – men 6200 kr är inte direkt impulsköp på en vardagskväll. Däremot känns det som att de aldrig skulle behöva bytas ut.

Man brukar kunna hitta begagnade Genelec 8010/G One för mellan tre- och fyratusen.
Ett tips är att titta efter högtalarna i G-serien som är ”konsumentversionen” av 80XX-serien. Fördelen för alla ”konsumentanvändare” är att högtalarna i G-serien ofta har en RCA-ingång i stället för en balanserad XLR-ingång. Dessa modeller ser likadana ut, men G-serien saknar den strömbrytare på framsidan som vissa av proffsmodellerna har haft.
Genelec G One, G Two o.s.v. är konsumentversionerna av 8010, 8020 o.s.v.

Samtliga högtalare i G- och 80XX-serierna kan dessutom användas med väggfästen om du har möjlighet att montera högtalarna vid sidan av bildskärmen. Jag diskuterade nog fördelarna med det i ett tidigare inlägg här i tråden.

Det finns även en installationsvariant av 80XX-högtalarna (för offentliga miljöer) som har något som kallas euroblock-anslutning (balanserad) och ser ut som en skruvplint i miniatyr. Då blir det inte så snyggt …

En praktisk sak med högtalarna i dessa serier är att tillverkningsdatumet finns angivet på etiketten med serienumret. Då kan du enkelt se hur gamla högtalarna är. Jag har sett att vissa kör en fuling och försöker sälja 15 år gamla Genelechögtalare för nästan nypris.

Ändringar och tillägg …
Permalänk
Medlem

Är också fortfarande tveksam vad jag skall välja. Det som jag har hittat som ligger närmast både pris och funktion är Yamaha HS3W, är det någon som har lyssnat på dessa och har någon synpunkt?

Permalänk
Medlem

Även om tråden är avslutad, tänkte jag att om någon i framtiden kommer läser den så har jag lite mer att addera. Jag tog beslutet att köpa Yamaha HS3 med Audioengine DS2M stativ. Första testen visar på betydligt bättre klarhet och en jämnare ljudbild. Trycket är också mycket mer intensivt och mer än vad jag behöver (volymen på max 35%). Jag är nöjd och är en klart bättre ljudbild och renare ljud. Nackdelen är väl priset då jag betalar ca 4 ggr mer än förra paret och vissa ljudinspelningar som är mindre bra blir förstärkta och låter sämre, men detta är en naturligt fenomen då man återskapar ljudet exakt som det är inspelat. Jag rekommendera dessa i alla fall om man är villig att betala 2.5k plus stativ för 400kr.

Lycka till med era framtida uppgraderingar!

Permalänk
Medlem

Trevligt att du är nöjd! Du har ju dessutom köpt en av Yamahas mindre modeller.
Tråden är nog förhoppningsvis bara vilande.
Det vore intressant att få höra vad andra här har köpt och vad ni tycker om era köp,