Nya mobilregler: Bättre batterier och längre support

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Mycket spekulationer här om hur svårt det ska vara för mobiltillverkarna att leva upp till de här kraven. Med tanke på att pytteföretaget Fairphone har gjort det med bravur i flera år nu tror jag nog att även Apple och allt däremellan också kan fixa det.

https://shop.fairphone.com/shop/category/spare-parts-4?catego...

Fairphone 3 och 3+ släpptes september 2019 respektive 2020 enligt Wikipedia (dvs mindre än 6 respektive 5 år sedan), och de har redan "discontinued product" på 3 av 10 reservdelar, plus att en av de som säljs är "refurbished". Så de lever ju inte alls upp till kraven. Bra dock att de tillhandahåller batteri, displayer, och baksida som väl är de viktigaste.

Permalänk
Medlem

Tack EU, väldigt coolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Hur gör man ?.har laddat ner zipfilen

Läs på Lineage OS hemsida... hur svårt kan det va...

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Bra att det blir tydligt.
Tåligare och mer hållbara enheter är inte alls fel, men de lär väl hitta något annat kryphål för att hålla uppe försäljningen.

Skulle kunna se det leda till att EU marknaden får 1-2 modeller från de stora tillverkarna de dom skapar marginal på.

Permalänk

Värdelös lag som gör allt sämre. Hur skoj är det att ha mobil med batterilucka igen, nej tack jag importerar en ikke EU version istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Värdelös lag som gör allt sämre. Hur skoj är det att ha mobil med batterilucka igen, nej tack jag importerar en ikke EU version istället.

Jag tar gärna batterilucka och kan byta ut batteriet enkelt när batteriet nått livslängden istället för att behöva skicka in telefonen på reparation eller hålla på o böka för att byta batteriet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tar gärna batterilucka och kan byta ut batteriet enkelt när batteriet nått livslängden istället för att behöva skicka in telefonen på reparation eller hålla på o böka för att byta batteriet

Ja om IP-68 klassning fortfarande kan hållas så varför inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Ja om IP-68 klassning fortfarande kan hållas så varför inte!

Gick ju med Samsung Galaxy S5, visserligen IP67, men det är tillräckligt bra tycker jag. Personligen behöver jag typ inte någon IP klass, men det är jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

A B S O L U T kan de det...

Skrivet av MrPasty:

Mycket spekulationer här om hur svårt det ska vara för mobiltillverkarna att leva upp till de här kraven. Med tanke på att pytteföretaget Fairphone har gjort det med bravur i flera år nu tror jag nog att även Apple och allt däremellan också kan fixa det.

En bank så att de hade slutat med VISA kort...men tydligen så fick jag ett VISA kort ändå.

Det är alltid trevligt när de behåller reservdelar till kunderna...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Jag har aldrig någonsin sett en mobil och tänkt "Åh nej, en batterilucka!".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte är krav på att kunna byta ut batteriet enkelt utan speciella verktyg. Det fungerade alldeles utmärkt på Galaxy S3-tiden så jag förstår inte varför det skulle vara så otroligt komplicerat idag.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB
https://soundcloud.com/advancedfollower

Permalänk
Medlem

Enkelt batteribyte står högst på min önskelista. Jag äter igenom batterier, speciellt då jag har över 100w snabbladdare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Det kommer sommaren 18 Feb 2027 att batteriet ska kunna bytas ut enkelt utan verktyg på mobiler av användare.

https://www.sweclockers.com/nyhet/36795-utbytbara-batterier-b...

Visa signatur

AMD Ryzen 9950x, med Rog Hero X870e
Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6400MHz CL32 Vengeance
Intel Arc B580 Special Edition
Corsair Force MP700 Pro M .2 NVMe 2.0 Gen 5 1TB och en 2TB & 4TB SSD Samsung
Operativsystem är - Arch Linux!!!

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Enkelt batteribyte står högst på min önskelista. Jag äter igenom batterier, speciellt då jag har över 100w snabbladdare.

Det blir inte mycket enklare än på Fairphone 5. Lika lätt som på en gammal 3310.

Visa signatur

--//Don't Panic\\--