PS4 PRO låter riktigt mycket

Permalänk
Medlem

PS4 PRO låter riktigt mycket

Jag köpte ett PS4 PRO igår från FB marketplace.
Fungerar utmärkt men när jag spelade Resident Evil Village så gick fläkten upp till max, typ som min dammsugare låter. Stängde av spelet och fläkten gick tillbaka till normalt igen.

Jag tänker byta kylpasta på den och rengöra allt damm (om det finns något) alltså göra en djuprengöring.
Vad mer kan jag behöva byta? Pads?

Vart får jag tag i alla dessa saker för en billig peng?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivoBook:

Fungerar utmärkt men när jag spelade Resident Evil Village så gick fläkten upp till max, typ som min dammsugare låter. Stängde av spelet och fläkten gick tillbaka till normalt igen.

Jag tänker byta kylpasta på den och rengöra allt damm (om det finns något) alltså göra en djuprengöring.

Den låter rätt mycket under belastning även som ny, speciellt om man klämmer in den på en trång hylla i en tv-bänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivoBook:

Städa rent den bör räcka och ny kylpasta. PS4 Pro är dock känd för att låta mycket.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Jag köpte också en begagnad PS4 Pro för några år sedan som lät obehagligt mycket och som jag därför bestämde mig för att plocka isär. Först städade jag ur allt damm och la på ny kylpasta och tänkte att det skulle räcka, vilket det inte gjorde för min del. Jag fick plocka isär den en andra gång och böt då ut även pads vilket gjorde en enorm skillnad. Den blev helt tyst, även under belastning så var den oerhört tyst.

Så jag skulle säga att du bör rensa den på damm, byta kylpasta OCH pads.

Permalänk

Hade samma problem med min som stundtals lät som ett jetplan. Rengjorde och bytte kyplasta men har hjälpt marginellt tyvärr. Skulle nog även bytt pads men det får bli nästa projekt. Står fritt bredvid TV:n med god ventilation.

Finns guider att följa beroende på modell:
https://www.ifixit.com/Device/PlayStation_4_Pro#Section_Repla...

Permalänk
Medlem

Som nämnt ska du byta både kylpasta och thermal pads. Enklare än man kan tro! Finns guider på Youtube.

Permalänk
Medlem

Jag bytte kylpasta på min Pro och som andra skrivit, ingen eller marginell effekt. Jag bytte aldrig pads, kanske skulle testat med det. Slutade med att jag hade en låång HDMI-sladd och ställde PS4an i ett annat rum

Permalänk
Medlem

Om man köper den som använd så är det självklart att den låter för att det har samlats damm.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för alla bra svar!
Då byter jag pads och pastan.

Länkar till dessa två sakerna på Amazon, funkar dessa tro?
https://www.amazon.se/gp/aw/c?ref_=navm_hdr_cart

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivoBook:

Din länk går till en tom Amazon kundvagn, iaf ser det ut så för mig.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivoBook:

Går inte att länka en kundvagn direkt, den visar bara vad man själv har lagt där

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag vill bara meddela att PS4 PRO är knäpptyst.
Startade upp spelet som gjorde att fläkten gick bananas och fläkten ökade ingenting.
Bytte kylpastan och padsen.
Satt fast väldigt mycket damm i kylflänsen

Permalänk
Skrivet av Tractorbeam:

Hade samma problem med min som stundtals lät som ett jetplan. Rengjorde och bytte kyplasta men har hjälpt marginellt tyvärr. Skulle nog även bytt pads men det får bli nästa projekt. Står fritt bredvid TV:n med god ventilation.

Finns guider att följa beroende på modell:
https://www.ifixit.com/Device/PlayStation_4_Pro#Section_Repla...

Bytte även thermal pads och nu går den mycket tystare. Vilken skillnad!

Köpte dessa:
THERMAL GRIZZLY Pad Minus Pad 8 120 x 20 x 1.0 mm