Tyst 5060 ti 16gb med tre fläktar?

Permalänk
Medlem

Tyst 5060 ti 16gb med tre fläktar?

Söker gärna så billigt så möjligt. Är tänkt att användas till 1440p och enkel AI-modellering. Uppgraderar från ett gtx 970.

Permalänk
Medlem

Enda vettiga alternativ då blir PALIT Infinity 3. Andra med bra kylare kostar för mycket. Kan nog undervolta kortet så den håller sig tyst nog, i värsta fall sänka effekten också en aning.

Ifall du inte strikt måste ha 3 fläktar, vilket inte säger något om kylprestanda, så finns Asus Dual också. Annars Asus Prime men kostar lite mer.

Vad är det för AI-modellering? Ifall det inte kräver mycket minne kan du istället betala lite mer för ett rtx 5070 och sänka dens effekt istället för att spendera det på en bättre 5060ti kylare. Eller kanske det rent av räcker med AMD's billigare 9060 XT 16gb?

Permalänk
Medlem

Hej! Tack för svar. Nä kylprestanda är viktigare än antal fläktar, jag antog bara att tre var bättre än två. Min lenovo legion laptop som hade ett 3060 rtx tog mycket stryk av att köra AI-modeller, alltså vanliga neural networks i pytorch som tog någon timme att köra. Men skulle vilja pröva köra llms. Är mest bara för att testa modellerna dock, ifall de kräver mer VRAM så får det bli annan lösning.

Bra idé med 5070, ska överväga det! Ang. Radeon så skulle jag föredra det men vad jag förstår är det rätt krångligt att jobba med AI.

Edit: ang Palit, har kollat denna också. Ska försöka begripa kylningen. Techpowerup nämnde att det saknades thermal pads på baksidan.

Permalänk
Hedersmedlem

Du bör kunna testa lokala LLMs på CPU istället och se hur de beter sig. Det kommer ju gå långsamt, men det bör bli samma kvalitet på texten den genererar. Då vet du om det är något som är värt att satsa på.

Jag testade lite själv och kom rätt snabbt fram till att det var ointressant för mig; även med 10 GB VRAM + 48 GB RAM tilldelat så var det riktigt kass kvalitet. Så även med 48 GB VRAM skulle det kännas meningslöst för min del. Kanske vore det värt det med typ 256+ GB eller så men även det kan nog vara för lite för att få resultat som ens är jämförbara med online-modeller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS