Prisras på Radeon RX 9070 XT ledde till orderkaos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Har för mig att sådant brukar ske ungefär i samband med att en beställning ska skickas? Fick också en kreditupplysning och det har tidigare kommit i samband med ett utskick om leverans när jag beställt tidigare.

Känns som att någon drog i bromsen innan de skulle skickas efter en kreditupplysning men inget som jag kan svära på men det känns så onödigt.

Jag beställde via walley och hade min order tydligt synlig på walleys hemsida.
Men jag har inte fått någon kreditupplysningskopia så det verkar lite slumpmässigt om de tar en eller inte?

Komplett kan sälja ett Switch 2 till mig för 5390 istället. Låter jättebra.
*Host* Komplett jag vet att ni läser tråden *Host*

§ 1 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Har för mig att sådant brukar ske ungefär i samband med att en beställning ska skickas? Fick också en kreditupplysning och det har tidigare kommit i samband med ett utskick om leverans när jag beställt tidigare.

Känns som att någon drog i bromsen innan de skulle skickas efter en kreditupplysning men inget som jag kan svära på men det känns så onödigt.

Ja det sker automatiskt,sen om det är random eller hur ofta du köpt ifrån komplett/faktura givaren kan jag inte svära på.

Ingen sitter och manuellt söker på sådant idag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja det sker automatiskt,sen om det är random eller hur ofta du köpt ifrån komplett/faktura givaren kan jag inte svära på.

När jag handlar på faktura i de fall jag gjort det hos andra aktörer brukar det inte ske någon kreditupplysning innan en vara är redo att skickas, precis som en förbokning på ett spel eller så hos exempelvis Nintendo inte drar pengarna från kontot innan det är dags att skicka spelet som skedde för mig med Xenoblade Chronicles X senast. Betalningen ska ju inte ske innan varan passerat kassabandet såvida du inte använt Swish.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Det verkar som att Komplett.se lagerstatus fortfarande är "ur funktion".

Se här:
https://www.komplett.se/category/10701/gaming/nintendo?list_v...
Switch 2 inkl Mario Kart 50+ i lager
Switch 2 exkl Mario Kart 50+ i lager

När man går in på produktsidorna: "Den här produkten finns inte längre i vårt sortiment, men kontakta oss gärna på 031-710 20 00 eller kundservice@komplett.se så hjälper vi dig hitta ett bra alternativ."

Jädrar vad snabba de är med att justera efter att ha läst i tråden, nu försvann produkterna helt.

Edit: Syns här igen
https://www.komplett.se/brand/Nintendo/Switch-2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

När jag handlar på faktura i de fall jag gjort det hos andra aktörer brukar det inte ske någon kreditupplysning innan en vara är redo att skickas, precis som en förbokning på ett spel eller så hos exempelvis Nintendo inte drar pengarna från kontot innan det är dags att skicka spelet som skedde för mig med Xenoblade Chronicles X senast. Betalningen ska ju inte ske innan varan passerat kassabandet såvida du inte använt Swish.

Många företag drar pengar innan vid förbokningar? Sen finns det undantag.
Kreditupplysning tror jag är random,så inträffar inte alla

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag är också grymt besviken. Men inte på att mitt köp annullerades, utan på att jag i väntan på hur det gick med den (för mig) uppenbart felaktiga rabatten inte klippte ett av deras demo ex av 5080 Suprim för 15k. Är drömkortet i denna generationen men 18k som det kostar helt nytt är för mycket för ett 5080 för min smak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det har folk här redan svarat på flera gånger om, men du kanske inte bemödar dig att läsa det och istället kommenterar bara som ett par andra som absolut inte följt detta.

Jag vill inte Komplett ska göra något nu, det som är gjort är gjort.
Däremot hade det ju varit trevligt om Komplett faktiskt bemödade sig att läsa mailet jag skickade till dom med information och en fråga som de helt ignorerade och skickade ett generic svar.

Jag talar bara för mig själv såklart, om de gjort ovan och förklarat vad som skett och varför så hade jag accepterat det mer.

De går inte efter beställningstid. De har inte någon hustomte som sitter och gör allt manuellt i turordning dagen därpå. Det är automatiserade system. Och det är vanligt att en varukorg kan "hålla" en produkt under en tid till dess att köp går igenom.
Det gör att om systemet tyckte att det kunde allokera produkt så gör det så. Vanligtvis blir det kronologiskt, om det inte är hög efterfrågan och låg tillgång. Ofta kan produkter som varit allokerade till en varukorg där köp inte genomförts komma tillbaka som tillgängligt även om tillgängliga produkter varit nere på noll däremellan. Och det kan ske flera gånger. Så det kan komma tillbaka produkter in i saldo flera gånger under lång tid allt eftersom varukorgar töms. Dessutom kan en produkt ligga en bra stund i en varukorg till dess att någon bestämmer sig och genomför köpet.

Komplett kan inte häva genomfördra köp och begära tillbaka kort, för att sedan skicka ut dem enligt kronologisk ordning i efterhand. De kan inte heller skänka bort kort till förlust till alla de hundratals som rent kronologiskt kan ligga före det sista lyckade köpet. Vi snackar hundratusentals, kanske miljoner kronor i förlust på goodwill till otacksamma människor.
De har snarare en moralisk skyldighet att inte vara eftergivna för sådan dekadens.

Permalänk
Medlem

Generellt borde väl kreditupplysning ske för att man ska få lägga en order alls, om man ska betala med någon form av kredit. Lustigt att folk skulle ta det som någon slags transaktion i sig

Jag är nog rätt mycket åt rättshaverist i det mesta men förstår verkligen inte denna attityd av att man ska förtjäna någon slags ersättning för att man tryckte köp på något som var fel prissatt. Om man var den enda som upptäcker någon sådan grej, sure, särskilt om man redan betalat. Men om det är tusentals liksom? Tänk om någon firma råkar lägga ut iPhone 16 pro max för 2119 istället för 21190 innan helg och sedan ska de stå för mellanskillnaden för 1000 ordrar

Skrivet av Ragnarok:

Äh, Komplett gjorde er en tjänst. Nu kan ni köpa ett riktigt grafikkort ifrån Nvidia istället.

Eller Intel till och med. Intel borde kanske iscensätta ett par sådana här whoopsies, aldrig sett folk vara så salty över att inte få AMD-kort. Kanske är detta hur man skapar habegär hos gamers numera?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

De går inte efter beställningstid. De har inte någon hustomte som sitter och gör allt manuellt i turordning dagen därpå. Det är automatiserade system. Och det är vanligt att en varukorg kan "hålla" en produkt under en tid till dess att köp går igenom.
Det gör att om systemet tyckte att det kunde allokera produkt så gör det så. Vanligtvis blir det kronologiskt, om det inte är hög efterfrågan och låg tillgång. Ofta kan produkter som varit allokerade till en varukorg där köp inte genomförts komma tillbaka som tillgängligt även om tillgängliga produkter varit nere på noll däremellan. Och det kan ske flera gånger. Så det kan komma tillbaka produkter in i saldo flera gånger under lång tid allt eftersom varukorgar töms. Dessutom kan en produkt ligga en bra stund i en varukorg till dess att någon bestämmer sig och genomför köpet.

Komplett likt nästan alla svenska butiker har ingen reservation i kundvagnen.

Permalänk

Har man fått en orderbekräftelse är det ju bara begära att Komplett skickar enligt avtalat. Annars kan man gå till ARN, finns liknande exempel där företag prissatt fel och kunden fått rätt.

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av persson_orka:

Har man fått en orderbekräftelse är det ju bara begära att Komplett skickar enligt avtalat. Annars kan man gå till ARN, finns liknande exempel där företag prissatt fel och kunden fått rätt.

Ett tips är att läsa igenom vad som skrivits på sistasidan 😉

Permalänk
Moderator
Moderator

Det blev väldigt mycket gnäll såhär framåt kvällskvisten och flera som kliver in i diskussionen med frågor eller kommentarer som redan avhandlats åtskilliga gånger, både i denna tråd och i Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’.

För att summera lite grundläggande:

• Var inte nedsättande mot andra på forumet, utan diskutera med någorlunda god ton och respekt för andras ställningstaganden. Ingenting blir bättre av att personangrepp slängs hit och dit.

• Hoppar man in i en tråd med lång diskussion bör man, innan man skriver, skaffa sig åtminstone en grundläggande bild av vad som redan diskuterats.

Jag har raderat ett trettiotal inlägg som antingen inte höll sig till det, ingick i en citatkedja med ett sådant raderat inlägg, var väldigt utanför ämnet eller utgjorde rent trollande. Var nu lite mer excellenta mot varandra så slipper ni vidare moderering. Läs gärna även tidigare nämnda Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’ så slipper samma avhandlade grejer dras runt alltför många varv.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad var det tekniska felet då? I detalj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Vad var det tekniska felet då? I detalj?

Komplett kommer nog inte gå ut med något detaljerat. Utan de sade bara att de hade något systemfel på siten som gjorde att priser och lagersaldo inte stämde på ett par produkter. Och att deras ordersystem ballade ur. Väldigt passande timing.

Men å andra sidan de kanske har rätt gällande deras påstående angående lagersaldot då det står att de har sammanlagt över 100 Switch 2 i lager om man går in på deras Nintendo Switch 2 länk men klickar man på produkterna så finns de inte ens i sortimentet.

Till er som vill ta ärendet vidare till ARN. Glöm inte ta skärmdumpar på samtliga grafikkort som de har i lager 50+ stycken med den där texten ovanför som står: "Max 1 st per kund. Observera att det är hög efterfrågan och osäker leverans efter lanseringen. Vid beställning får du en orderbekräftelse och vi levererar löpande allt eftersom vi tar emot leveranser, men vi vill påpeka att vi inte kan garantera leverans eller leveranstid." För det står nämligen på i princip alla grafikkort som de har massvis med i lager.

Permalänk
Medlem

Kommer att tänka på det gamla talesättet; det är lättare att be om förlåtelse än be om tillåtelse.

Permalänk
Medlem

Absurt bra kort för 5300kr, riktigt läckert. Är väl uppe där och boxas med 5080 i vissa titlar till och med.

Jag tycker Komplett gjorde helt ok. Dem hade lika gärna kunnat makulerat hela orderingången, men det gjorde dem inte.

Gratulerar de som fick sina kort, det gäller att ha tur ibland

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Komplett får gärna förtydliga detta citat ” För de som känner sig särskilt besvikna och planerar att köpa elektronik inom en snar framtid, uppmanar vi er att kontakta vår kundtjänst. Vi kan inte lova något, men vi vill göra vad vi kan för att korrigera det intryck vi har lämnat.”.

Jag har kontaktat deras kundtjänst med god ton och mer eller mindre fått till mig -vi har inga skyldigheter , kontakt ARN om du vill fortsätta ärendet. Dessutom la de ord i min mun när de svarade.

Oj, ja det där låter verkligen som raka motsatsen till vad deras uttalande antydde. "Vi vill göra vad vi kan" verkar i praktiken betyda "vi vill helst inte göra något alls". Trist också att du fick ord lagda i munnen, det är aldrig okej, särskilt inte när man försöker föra en sansad dialog. Jag har själv kontaktat dem och väntar fortfarande på svar, så vi får väl se om deras vilja att "korrigera intrycket" visar sig på riktigt eller bara var tomma ord.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Misstag sker väl egentligen överallt, var väl rätt uppenbart ett felaktigt pris. Rätt barnsligt att beställa ett av dessa korten och sedan grina i ett forum.

Ja verkligen! Folk blir som barn när de kan spara några tusenlappar...

Mycket underhållande att följa detta spektakel iaf.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Misstag sker väl egentligen överallt, var väl rätt uppenbart ett felaktigt pris. Rätt barnsligt att beställa ett av dessa korten och sedan grina i ett forum.

Skrivet av JockeSw:

Ja verkligen! Folk blir som barn när de kan spara några tusenlappar...

Mycket underhållande att följa detta spektakel iaf.

Otroligt hur vissa lyckas dyka in från sidan, utan att ha koll på händelseförloppet, och ändå känner sig manade att undervisa oss andra som faktiskt hängt med från början. Vi som ställde frågor, läste svaren, granskade kommunikationen och försökte få klarhet, vi är ju bara gnälliga barn som vill spara några tusenlappar, visst? Men tack för att ni kom in och satte oss på plats med era välgrundade analyser baserade på… absolut ingenting.😉

Det är själva hanteringen som är och har varit bedräglig, inte så mycket att folk skulle spara några tusenlappar hit och dit, som ni verkar tro.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Otroligt hur vissa lyckas dyka in från sidan, utan att ha koll på händelseförloppet, och ändå känner sig manade att undervisa oss andra som faktiskt hängt med från början. Vi som ställde frågor, läste svaren, granskade kommunikationen och försökte få klarhet, vi är ju bara gnälliga barn som vill spara några tusenlappar, visst? Men tack för att ni kom in och satte oss på plats med era välgrundade analyser baserade på… absolut ingenting.😉

Det är själva hanteringen som är och har varit bedräglig, inte så mycket att folk skulle spara några tusenlappar hit och dit, som ni verkar tro.

Jag förväntar mig att dessa personer också gladeligen tillåter restauranger ger dom fel mat till dyrare pris, att deras ISP helt plötsligt stänger av deras internet för de ångrat sig och inte vill längre ha dom som kunder. När de ska hoppa på bussen så ska de som står längst bak i kön och som väntat kortast tid få gå på först. Falsk marknadsföring och avtalsbrott existerar inte. När någon fuckar upp så är det helt enkelt inte den som fuckat upp som gjort fel och ska åtgärda det, utan det är personerna som litat på kapten fuckup som ska hantera sörjan och skylla sig själva.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Jag förväntar mig att dessa personer också gladeligen tillåter restauranger ger dom fel mat till dyrare pris, att deras ISP helt plötsligt stänger av deras internet för de ångrat sig och inte vill längre
ha dom som kunder. När de ska hoppa på bussen så ska de som står längst bak i kön och som väntat kortast tid få gå på först. Falsk marknadsföring och avtalsbrott existerar inte. När någon fuckar upp så är det helt enkelt inte den som fuckat upp som gjort fel och ska åtgärda det, utan det är personerna som litat på kapten fuckup som ska hantera sörjan och skylla sig själva.

Och vad ska åtgärden vara tycker du? Du har inte betalat en enda krona för något du inte är berättigad till. Det finns väldigt mycket rättigheter som en konsument i Sverige, men det innebär ju samtidigt inte att du är befogad att få köpa produkter till ett rabatterat pris som uppstått pga ett system fel. Precis som att du kan lämna tillbaks en produkt på ett köp du ångrar kan de makulera en order och lämna tillbaka dina pengar när ett fel uppstått i transaktionen. Den här biten verkar väldigt svår för vissa att acceptera. Vilket också givit väldigt mycket vikt åt alla som poängterar vart skon verkligen verkar klämma. Hade det handlat om 10% hade som sagt nästintill ingen med allra största sannolikhet brytt sig.

Det är ingen som har påstått att det inte har hanterats dåligt, men förlusten för komplett är ju kundförtroendet. Det finns liksom ingen juridisk grund där alla är berättigade till ett grafikkort.

En ISP kan mycket väl säga upp sig som kund beroende på omständigheterna. Det kan ju dessutom finnas klausuler kring externa okontrollerade faktorer som leder till uppsägning även innanför bindningstiden. Finns det ingen bindningstid kan de ju såklart släcka ner i princip när de vill förutsett att de förmedlar den essentiella informationen.

Gällande vem som går av och på kollektivtrafiken är det ju inte någon som styr över. Bara en oskriven regel vi har i samhället, såvida inte aktören specifikt gör en ansträngning för att effektivisera typ i samband med boarding på ett flygplan eller större konserter.

Så ja, får man utlopp för några känslor genom att uttrycka sig delvis aggressivt, men kanske i viss mån besviket här. Absolut. Det är väl bra? Komplett kommer förlora kundförtroende. Det är den enda konsekvensen är, vilket också faller precis inom rammar för vad som är rimligt med vårat nuvarande regelverk. Om det inte passar får du väl bli jurist och sedmera sitta i någon utredningsgrupp och eller utskott för att fundera ut lagändringar som kan tänkas vara attraktiva för politiker att klubba igenom.

Permalänk
Medlem

Frågan för mig är fortfarande vad en orderBEKRÄFTELSE står för. För mig bekräftar den att mitt köp är okej och vi ingått ett avtal om att de skall leverera en vara till mig, speciellt om den kommer lång tid efter själva ordern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Frågan för mig är fortfarande vad en orderBEKRÄFTELSE står för. För mig bekräftar den att mitt köp är okej och vi ingått ett avtal om att de skall leverera en vara till mig, speciellt om den kommer lång tid efter själva ordern.

Det står för ingenting, det beror på vad som står i den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen som fått något svar via mejl från komplett i ärendet?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Det står för ingenting, det beror på vad som står i den.

Vart får du detta ifrån?

Enligt praxis från ARN och svensk konsumenträtt:

> Avtalet mellan näringsidkaren och konsumenten anses bindande först när en orderbekräftelse har skickats från företaget.

Detta gäller särskilt vid e-handel.

Permalänk
Medlem

Nu finns de på Blocket för 8000 kr. Ärlig i hur det har anskaffas iaf: https://www.blocket.se/annons/halland/9070_xt_powercolor_red_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Vart får du detta ifrån?

> Avtalet mellan näringsidkaren och konsumenten anses bindande först när en orderbekräftelse har skickats från företaget.

Och vissa har i bekräftelsen att bindande avtal sker vid leveransbekräftelse.
Därav det betyder ingenting, utan vad som står i den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och vissa har i bekräftelsen att bindande avtal sker vid leveransbekräftelse.
Därav det betyder ingenting, utan vad som står i den

Snarare: om inget annat framgår så ska orderbekräftelsen betraktas som ett bindande avtal

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Vart får du detta ifrån?

Och i avtalet, som man då har gått med på, kan det finnas skrivelser som ger företaget rätt att avbryta en order av olika skäl.

Du läser väl avtalen du går med på innan du beställer saker?

Permalänk
Medlem

Varför testar man inte kunderna mer?

-10% funkar inte. Fortfarande kort kvar
-15% lagom mycket beställningar och bra marginal. Alla glada.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090