Projekt "Golden Age" Custom Vattenkyld PC *Grafikkort monterat*

Permalänk
Medlem

Projekt "Golden Age" Custom Vattenkyld PC *Grafikkort monterat*

Hej,

Startar en projektlogg på min vattenkylda PC bygge om någon är intresserad av att följa och se resultatet.
Kommer fylla på med info, bilder och specifikationer på bygget allt eftersom.
Tanken är att det det ska bli hyffsat stilrent med guld/svart tema.

*Golden Age PC*

-Chassie: Inwin Dubili Gold
-Plattform: MSI MPG X870E CARBON WIFI AMD Moderkort
-CPU: AMD 9800X3D
-Grafikkort: Gigabyte RTX 5080 16GB Aorus Xtreme Waterforce WB
-Ram: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Royal Neo Guld
-PSU: MSI Meg Ai1300P PCIe5 1300W

*Vattenkylningen*

Radiatorer:
-1st EK-Quantum Surface S280 - Black
-1st EK-Quantum Surface P420M - Black

Pump:
-EK-Quantum Kinetic TBE 300 D5 PWM D-RGB

CPU Block:
-EK-Quantum Velocity² D-RGB - AM5 Nickel + Gold

GPU Block:
-Aorus Xtreme Waterforce WB (Förmonterat)

Fläktar:
- 4st Lian li UNI FAN SL INF 140mm Reverse
- 3st Lian li UNI FAN SL INF 140mm

Fläktstyrning & systemövervakning:
-Vattentempmätare / flödes indikator med infoskärm
-Vattentempmätare för styrning av fläktar
-Sensorpanel för övervakning av systemets temp & prestanda

OBS: Specifikationer uppdateras löpande.

*Uppdaterad projektstatus*
Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

*Uppdatering*

Chassiet ihop byggt & radiatorer pump provmonterade.
De flesta komponenter inköpta och provstartade i test rigg.

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Uppdatering 2:

Moderkort med processor + vattenblock, PSU & sensorpanel provmonterade i chassiet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering 3:

Har gått en tid sedan senaste uppdateringen och jag har fått en del gjort med projektet.

GPU ska monteras vertikalt så en "riser bracket" + kabel från Inwin monterades.
Dock var deras riser kabel för lång och orsakade onödigt belastning på porten i moderkortet
samt stödjer endast PCI-E 4.0.
Därför beslutade jag att inhandla en AWA riser kabel med passande längd som stödjer PCI-E 5.0.
Denna monterades på riserbracket med mindre modifikation då hålbilden på fästet inte var samma.
Ett gammalt AMD kort provmonterades för att se att allt passar.

Även dragningarna till vattenloopen har påbörjats och tagit fart.
Blir en del kopplingar i och med att rör av metall används.

Nu är det i stort sett bara grafikkortet, bygga klart loopen och lite små pill kvar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser väldigt snyggt ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Ser väldigt snyggt ut!

Tackar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering 4:

Nu är det nya grafikkortet monterat och vattenloopen färdigställd.
Här även testat loopen så att den inte läcker, samt luftat loopen & prov startat datorn.
Det är fortfarande lite inställningar och små fix med rgb ljus och diverse små saker kvar
så fler bilder när den är 100% klar kommer. På bilderna nedan skulle jag säga att den är 95% klar.

2 saker att tänka på:

Om någon mer har detta grafikkortet är det värt att tänka på att det har ett läckageskydd.
Om kopplingarna är förstora kan dom komma i kontakt med "metallslingan" som går runt tätningarna
och då aktiveras läckageskyddet och grafikortet slagit ifrån.
I och med att jag vet att en del haft det problemet förebyggde jag det med att montera vulktejp mellan kopplingarna och läckageskyddet med lyckat resultat.

Ett annan sak jag glömde var att kolla vilken riktning vattnet skulle flöda i flödesmätaren.
Propellern i den satt åt fel håll så den inte kunde mäta. Det var bara att tömma systemet och plocka ut
propellern, vända på den och sätta ihop igen så fungerade det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sjukt fint bygge - Färgen på rören påminner om något old-school men samtidigt SCI-FI vilket tilltalar mig.
Det som ev. saknas är någon kontrast, då även chassit är i samma färg. Men det fråntar inte själva helhetsupplevelsen.

Otroligt fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mryang:

Sjukt fint bygge - Färgen på rören påminner om något old-school men samtidigt SCI-FI vilket tilltalar mig.
Det som ev. saknas är någon kontrast, då även chassit är i samma färg. Men det fråntar inte själva helhetsupplevelsen.

Otroligt fint!

Tack för det fina omdömet, kul att du gillar bygget 😊
Förstår vad du menar med extra kontrast.
Jag var funderade mycket på att ha metall / silverfärgade rör & kopplingar men bestämde mig för guld
Men jag blev väldigt nöjd med resultatet.
Ska försöka få till lite kontrast med rgb belysningen
på ett smakfullt sätt. 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave_001:

Tack för det fina omdömet, kul att du gillar bygget 😊
Förstår vad du menar med extra kontrast.
Jag var funderade mycket på att ha metall / silverfärgade rör & kopplingar men bestämde mig för guld
Men jag blev väldigt nöjd med resultatet.
Ska försöka få till lite kontrast med rgb belysningen
på ett smakfullt sätt. 👍

Riktigt snyggt, slår mig som lite Art-deco.
Men RGB:n ser ut som strössel på en chokladtårta. Tror enkelfärgat blir snyggast. Möjligtvis att färgen långsamt pulserar unisont.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Riktigt snyggt, slår mig som lite Art-deco.
Men RGB:n ser ut som strössel på en chokladtårta. Tror enkelfärgat blir snyggast. Möjligtvis att färgen långsamt pulserar unisont.

Tackar för feedbacken! Har faktiskt haft bla lite Art-deco som inspiration när material / färgval gjordes. 😊
Tanken var att få datorn att se ut lite möbel liknande eller som en ”funktionell teknikprydnad”.
Håller med om rgb:n på bilden. Det verkar vara standard konfigurerade till att visa regnbågs kaskad😬
Det blir enfärgat och funderar på neuralt vit men inte lyckats styra grafikkortets rgb ännu så får bli ytterligare efterforskningar på hur det kan göras. Verkar strula lite med gigabytes mjukvara för det…

Visa signatur