Ssd uppgradering till macmini?

Permalänk
Medlem

Ssd uppgradering till macmini?

Hej

Vart köper jag nya tredjepartsuppgradering till macmini? 2tb kanske är en bra storlek?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Vilken generation? Nyare M-serien är det t.ex. inte möjligt att byta i så där är det extern ssd som gäller om man vill ha mer utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vilken generation? Nyare M-serien är det t.ex. inte möjligt att byta i så där är det extern ssd som gäller om man vill ha mer utrymme.

Det är den senaste, tror jag 🙂

Är du säker? Jag har sett på YouTube att dom gör det. Tänkte det fanns någon svensk återförsäljare

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Är du säker? Jag har sett på YouTube att dom gör det. Tänkte det fanns någon svensk återförsäljare

Ja, det existerar lösningar, men inte så att det finns på butikshyllorna direkt.

Apple använder ju visserligen en lösning med modulär lagring (positivt), men följer ingen riktig standard (genast besvärligt) utan en helt Mac Mini-specifik lösning (liknande men annorlunda den för Mac Studio).

Det finns liksom ingen riktigt officiell marknad för passande NAND-moduler, men folk har studerat de officiella modulerna och skapat olika varianter av egna "kopior". Mer eller mindre på hobbynivå.
Så det är väl bara småskalig produktion, och med en potentiell risk att Apple kommer försöka rycka mattan om det blir populärt.
Jag gissar att de stora tillverkarna inte vill/vågar ta i detta, annars hade det ju garanterat funnits från typ Kingston eller Corsair eller liknande.

Och små producenter är ju generellt dåligt representerade i vanliga butiker, det är nog mer att du får köpa direkt från tillverkarnas egna sidor (eller marknadsplatser där de säljer).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Det går tydligen på generationen M4 (visste inte det) men du måste köpa rätt nvme-ssd och du verkar behöva en till mac eller pc (mac os virituellt) som du kan återställa ifrån. Hur bra det fungerar att återställa från PC får du googla så du vet vilka fallgropar som kan finnas.
Om det finns någon svensk ÅF för rätt sorts nvme-ssd vet jag inte jag hittade bara https://expandmacmini.com/ när jag sökte runt. Dom har dock gratis frakt men kolla vart dom skickar ifrån för det kan tillkomma tull och moms.
Kanske vet någon annan swec-medlem eller så får du använda din google-fu och se om du lyckas hitta någon svensk ÅF eller åtminstone ÅF i EU

Tidigare M-generationer så behövde du löda loss själva flash-kretsen och löda dit nytt så även om det rent tekniskt går att uppgradera så är det inte riktigt vad jag anser vara "uppgraderingsbart".

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det går tydligen på generationen M4 (visste inte det) men du måste köpa rätt nvme-ssd och du verkar behöva en till mac eller pc (mcos virituellt) som du kan återställa ifrån.

Det är *INTE* en NVMe SSD. Det är en modul med egentligen bara NAND på, ingen kontroller osv på modulen.

100% Mac Mini-specifik lösning som inte följer någon standard alls.

Tänk typ såhär som en jämförelse, tänk sig en NVMe-SSD men flytta kontrollern från den in i Apples M4-SoC. Lämna bara NAND på modulen. Och gör modulen i en helt egen formfaktor.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är *INTE* en NVMe SSD. Det är en modul med egentligen bara NAND på, ingen kontroller osv på modulen.

100% Mac Mini-specifik lösning som inte följer någon standard alls.

Tänk typ såhär som en jämförelse, tänk sig en NVMe-SSD men flytta kontrollern från den in i Apples M4-SoC. Lämna bara NAND på modulen. Och gör modulen i en helt egen formfaktor.

Ja nu när du nämner det så väcker det några gamla minnen att det är som du säger. Dock verkar det vara enklare att utföra uppgradering för M4 även om det är som tidigare kommenterats "mindre företager" som tar sig an det pga special-lösningar som större företag kanske inte vill ge sig in på.