Jag fick mail som inte var till mig

Permalänk
Medlem

Jag fick mail som inte var till mig

Att få spam och skit är såklart vanligt, men det här var nytt. Jag har en gmail-adress som jag haft sen tidernas begynnelse, när invite krävdes för att regga en Gmail adress. Jag vill inte skriva den här, så jag hittar på ett substitut:

Substitut@gmail.com

Idag kom ett mail som såg väldigt autentiskt ut. Det var en konversation mellan två personer på engelska, inkl hela mailtråden som var ett par omgångar mailväxling. Jag kollade upp både sändare och mottagare och båda är faktiska personer som jobbar på de företag där domännamnen tillhör. Förutom traditionell sändare och mottagare finns det en CC med adressen:

Sub.stitut@gmail.com

Dvs inte riktigt min adress, det är en punkt extra. Det är dock en helt legitim, ANNAN mailadress än min. Ändå fick jag det. Det finns ingen bcc i mailet.

Jag har inte dissikerat nån mailheader (kan man det med gmail?) men... Wtf? Nån annan som varit med om det?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Hedersmedlem

gmail ignorerar punkter. De två adresserna du skriver som exempel är identiska, samma som s.u.b.sti.tut@gmail.com.

De måste ha fått fel adress helt enkelt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

. spelar väl ingen roll i Gmail har jag för mig. Du kan skriva Substitut@gmail.com, s.ubstitut@gmail.com eller substi.tut@gmail.com, allt kommer till substitut@gmail.com.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Förutom traditionell sändare och mottagare finns det en CC med adressen:

Sub.stitut@gmail.com

Dvs inte riktigt min adress, det är en punkt extra. Det är dock en helt legitim, ANNAN mailadress än min. Ändå fick jag det. Det finns ingen bcc i mailet.

Jag har inte dissikerat nån mailheader (kan man det med gmail?) men... Wtf? Nån annan som varit med om det?

Det är nog inte så konstigt: såvitt jag förstår så tillåter gmail punkter i namnet i mejladressen, men de ignoreras i praktiken!
Så punkterna ska inte spela någon roll...
Gissar de försöker nå en kille med samma namn som dig men för och efternamn swappat, eller så är det nån liten felstavning bara...

*edit*
Trea på pucken - alldeles för långsamt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag fick under många år en kunds mejl från en klädbutik i USA. Riktig klädbutik. Riktig person (jag kunde hitta uppgifter om henne, en sjuksköterska boende i ett litet hus på landsbygden i Long Island, NY i USA). Det var mejl om rabatterbjudanden, vouchers, leveransbekräftelser, allt. Men mejladressen var min. Eftersom personen uppenbarligen fortsatte beställa varor antog jag att hon fick all information hon behövde, så ingen led väl av det. Jag bara sorterade mejlen som skräp.

Konstiga saker händer...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Aha... Isf är det snarare konstigt att det inte hänt tidigare. Märklig setup ändå, att inte skilja på det.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Finns många konstigheter i mejl-världen och detta kan mycket väl varit en miss en gång i tiden. Ni kan ju försöka förstå hur det konfigureras.

Om Erik Allmans sendmail.cf förtjänar ett hall of fame eller evigt fördömande är lite oklart, skillnaden är hårfin just här.
https://en.wikipedia.org/wiki/Eric_Allman
A Sample sendmail Configuration File
https://docs.oracle.com/cd/E19504-01/802-5827/6i9idjvng/index...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Aha... Isf är det snarare konstigt att det inte hänt tidigare. Märklig setup ändå, att inte skilja på det.

Ja, definitivt okonventionellt, men är väl ett försök att minska kaoset genom att inte tillåta flera användare att ha nästan samma adress med bara en punkt som skiljer.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Här har du förklaring från Google.

https://support.google.com/mail/answer/7436150?hl=en

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller