Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

AM5-motsvarighet till R7 3700X?

Jag funderar på att uppgradera till AM5, men jag spelar i princip aldrig och använder datorn mest till generativ AI, så jag känner inte att jag behöver nån direkt snabbare CPU än den R7 3700X jag har just nu.

Såvitt jag kan googla mig till så vore R5 7600X på ungefär samma prestandanivå som 3700X, trots färre kärnor. Kan det stämma eller finns det nån bättre motsvarighet? Hur prisvärd är 7600X, får man mer bang for the buck för nån annan CPU i 7000-serien?

Visa signatur

AI-BURKEN: MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad du menar med motsvarighet men 7600x har bättre prestanda än 3700x, även flertrådat, nästan som 5800x. Även 5600x på AM4 blir nära 3700x. På AM5 kan du välja 7500F, nästan lika snabb som 7600x med PBO men billigare (utan integrerad grafik). Närmst 3700x vore nog 8500G "APU" eller 8400F (samme men utan igpu). Men varför uppgradera om inte vill ha mer prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag funderar på att uppgradera till AM5, men jag spelar i princip aldrig och använder datorn mest till generativ AI, så jag känner inte att jag behöver nån direkt snabbare CPU än den R7 3700X jag har just nu.

Såvitt jag kan googla mig till så vore R5 7600X på ungefär samma prestandanivå som 3700X, trots färre kärnor. Kan det stämma eller finns det nån bättre motsvarighet? Hur prisvärd är 7600X, får man mer bang for the buck för nån annan CPU i 7000-serien?

Vad är det AM5 ger dig som du behöver... om CPU prestandan du har duger?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Ser inte heller större poäng i att uppgradera om inte målet faktikt är att få ut bättre prestanda...

Blir rätt dyr upgradering för ingenting när du slår ihop allt du behöver för att byta till am5....

Vi snackar väl iaf 5-6000:- för moderkort cpu och minnen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ser inte heller större poäng i att uppgradera om inte målet faktikt är att få ut bättre prestanda...

Blir rätt dyr upgradering för ingenting när du slår ihop allt du behöver för att byta till am5....

Vi snackar väl iaf 5-6000:- för moderkort cpu och minnen.

2500+ CPU
2000+ mobo
1200+ ram

Visa signatur

Permalänk
Medlem

7700X eller 9700X är AM5s motsvarighet till 3700X. 8 kärnor med 16 trådar. Men självklart betydligt snabbare.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av AkUs:

2500+ CPU
2000+ mobo
1200+ ram

Bara högg lite friskt på priserna men verkar ju inte varit helt ute och cyckla iaf prismässigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bara högg lite friskt på priserna men verkar ju inte varit helt ute och cyckla iaf prismässigt.

Har man mycket hår på bröstet och tycker att dom gröna papperslapparna i plånkan är otroligt belastande så kan man kosta på sig att blir grundlurad också:

https://www.inet.se/produkt/1904498/msi-meg-x870e-godlike - 16.000kr

Så kan man nog få sin AM5 platta att kosta skjortan på riktigt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Varför uppgradera om du inte har behov av det?

Annars så är motsvarande 7700/7700x och 9700x dock skulle jag snarare kolla på 9600x (någon hundralapp dyrare än 7600x) och det finns överlag 8 vettiga cpuer på AM5, x600, x800x3d samt x900 och x950 (x eller x3d) sen beror det såklart på vad man gör med den.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Men varför uppgradera om inte vill ha mer prestanda?

Skrivet av AkUs:

Vad är det AM5 ger dig som du behöver... om CPU prestandan du har duger?

Skrivet av norrby89:

Varför uppgradera om du inte har behov av det?

Mitt B450 bottleneckar nyare komponenter som exempelvis mitt WD Black SN850X gen 4 som bara får ut halv fart pga gen 3 på moderkortet. Sedan saknar B450 WiFi, Bluetooth och flera andra finesser. Så jag tänkte att om jag ändå ska köpa nytt moderkort kan jag lika gärna uppgradera till AM5. DDR4-minnen får man ganska bra pris för på Tradera så DDR5-minnen kommer inte kosta så mycket. Så det är egentligen bara R5 7600 som jag måste lägga ut extra pengar på.

Visa signatur

AI-BURKEN: MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Mitt B450 bottleneckar nyare komponenter som exempelvis mitt WD Black SN850X gen 4 som bara får ut halv fart pga gen 3 på moderkortet. Sedan saknar B450 WiFi, Bluetooth och flera andra finesser. Så jag tänkte att om jag ändå ska köpa nytt moderkort kan jag lika gärna uppgradera till AM5. DDR4-minnen får man ganska bra pris för på Tradera så DDR5-minnen kommer inte kosta så mycket. Så det är egentligen bara R5 7600 som jag måste lägga ut extra pengar på.

Ok men som sagt, 8400F är det billigaste på AM5 och nog närmst 3700x i prestanda, medan 7500F är bäst "bang for buck" och bör vara lite snabbare (endast snäppet under 7600x).

Kanske rent av betala någon hundring extra för att få B850 med pcie 5.0 för framtiden också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

https://www.inet.se/produkt/5302055/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Ha inte för höga förväntningar vid DDR4 försäljning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Okej, men har du nytta av en ssd som är snabbare än 3000mb/s?

Tänker låter som otroligt mycket pengar för att inte tjäna något på det jämfört med att lösa det med instikskort/usb tillbehör.

Men som sagt innan, 7600/7600x är nog de du letar efter, om budget finns kör på 9600x som överlag är aningen snabbare till ganska markant lägre effekt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

https://www.inet.se/produkt/5302055/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Ha inte för höga förväntningar vid DDR4 försäljning.

Eh, folk ger nästan lika begagnat på Tradera. Ddr5 är inte dyrare heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Du säger att du har en klar bild av att din CPU räcker till, men du berättar inte något för oss om hur den bilden ser ut för att vi skall kunna ge dig en rekommendation. Var ligger nyttjandegraden och är ditt program enkel eller flertrådat (ska vi rekomendera över eller under 7600X?).

Har du testkört hur ditt system presterar med begränsade antal trådar (läs om affinity och task managern och kör sedan testkörningar med 1-2-4-8 kärnor. Se till att du förstår numreringen så att du kör på de "riktiga" kärnorna och inte mixar in SMT i det hela.

Har du tittat på hur mycket data per sekund din disk hanterar när du kör AI-operationerna och ställt det i relation till vad PCIe 3.0/4.0 hanterar (som max)?

Den enklaste uppgraderingen kan vara att ropa in ett B550 kort på tradera. Då kommer 3700X att tillhandahålla PCIe 4.0 både till x16 (ditt 3090-kort) och M.2 SSDn. Men om du kommer att märka någon skillnad i prestanda vet jag inte. Tänk på att om du lyfter på IO-begränsningarna så kommer din CPU att få jobba mer.

Eventuellt ett X570 enligt tabell: som då även ger gen 4 på chipsetlänken, men du har troligen ingenting på chipset som behöver det?
https://www.tomshardware.com/best-picks/best-amd-b550-motherb...

Om du väljer AM5 så bör du lägga ribban på minst 7600X/9600X, men om ditt program verkligen är flertrådat så bör du behålla de 8/16 trådar du använder idag. Tänk också på om du går under 7600X på AM5 så bör du ha koll på antalet PCIe-banor ditt system (3090 x16) behöver. G-processorerna och några till faller då bort.