TrueNAS SCALE fråga om dator prestanda.

Permalänk
Medlem

TrueNAS SCALE fråga om dator prestanda.

Hej!

Jag har lekt lite med TrueNAS SCALE på en liten dator och gillar verkligen hur det fungerar!

Nu är min tanke att installera det på den dator som har mer utrymme till diskar.
Problemet är att cpu'n inte är den bästa. Jag vet inte om det räcker till mina behov.

Jag kör med följande program: typ alla *arr, qbittorent, immich, syncthing, plex (Ingen transcoding, max 3 strömmar).
Datorn har 24gb DDR3 och cpu'n är en Intel i5-4460 3,2GHz. moderkortet är ett ASUS Z97-P. Inget grafikkort.

Om nu inte detta räcker, vad hade ni rekommenderat för cpu och moderkort. Vill helst ha ett moderkort med 4st minnesplatser, samt minst 4 Sata. Budgeten är begränsad...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av devil123:

Hej!

Jag har lekt lite med TrueNAS SCALE på en liten dator och gillar verkligen hur det fungerar!

Nu är min tanke att installera det på den dator som har mer utrymme till diskar.
Problemet är att cpu'n inte är den bästa. Jag vet inte om det räcker till mina behov.

Jag kör med följande program: typ alla *arr, qbittorent, immich, syncthing, plex (Ingen transcoding, max 3 strömmar).
Datorn har 24gb DDR3 och cpu'n är en Intel i5-4460 3,2GHz. moderkortet är ett ASUS Z97-P. Inget grafikkort.

Om nu inte detta räcker, vad hade ni rekommenderat för cpu och moderkort. Vill helst ha ett moderkort med 4st minnesplatser, samt minst 4 Sata. Budgeten är begränsad...

Tack på förhand!

Borde räcka, jag började med en gammal amd 8320 och det fungerade galant (utöver att en av diskarna va otroligt sliten vilket ställde till strömmar av större filer. Uppgraderade sen till en 3770k och har nu en 4770k, alla har fungerat felfritt (utöver den dåliga disken då)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Borde räcka, jag började med en gammal amd 8320 och det fungerade galant (utöver att en av diskarna va otroligt sliten vilket ställde till strömmar av större filer. Uppgraderade sen till en 3770k och har nu en 4770k, alla har fungerat felfritt (utöver den dåliga disken då)

Tack för svar!

Om det inte skulle fungera så funderar jag på att införskaffa detta paket:

i5 14600k 3,5ghz socket 1700
Asus Prime B760-Plus
2x16gb ddr4 3200

Vad tror ni om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av devil123:

Tack för svar!

Om det inte skulle fungera så funderar jag på att införskaffa detta paket:

i5 14600k 3,5ghz socket 1700
Asus Prime B760-Plus
2x16gb ddr4 3200

Vad tror ni om det?

om du har en bra deal på delarna begagnat så sure varför inte, är det nytt så är det ett totalt slöseri på pengar för att köra truenas.

Kör själv torrent och jellyfin på min 4770k och det fungerar utmärkt!

Ska du promt köpa nytt och köra med konsument delar så skulle jag köra något i stil med detta!
kostar typ lika mycket som bara moderkortet du har valt och är mer än tillräckligt för truenas, vill man i framtiden köra lite mer cpu tunga laster på den så köper man en begagnad 5900x/5900xt/5950x så har man allt man behöver!
https://www.inet.se/lista/Crd3G/truenas

Vill man däremot ha lite mer kärnor och expanderingsmöjligheter så har jag själv planer på att köpa en kina x99 moderkort och sen en eller två xeon cpuer från aliexpress (kitt går på runt 1000-2000kr beroende på om det är med en eller två cpuer)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vill man däremot ha lite mer kärnor och expanderingsmöjligheter så har jag själv planer på att köpa en kina x99 moderkort och sen en eller två xeon cpuer från aliexpress (kitt går på runt 1000-2000kr beroende på om det är med en eller två cpuer)

Vad är fördelen med att köra x99 moderkort med Xeon cpu jämförelse med t.ex privat konsumtions-delar?
Lät fränt att ha 2st cpuer

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

om du har en bra deal på delarna begagnat så sure varför inte, är det nytt så är det ett totalt slöseri på pengar för att köra truenas.

Kör själv torrent och jellyfin på min 4770k och det fungerar utmärkt!

Ska du promt köpa nytt och köra med konsument delar så skulle jag köra något i stil med detta!
kostar typ lika mycket som bara moderkortet du har valt och är mer än tillräckligt för truenas, vill man i framtiden köra lite mer cpu tunga laster på den så köper man en begagnad 5900x/5900xt/5950x så har man allt man behöver!
https://www.inet.se/lista/Crd3G/truenashttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/lista/bild/Crd3G/truenas

Ok tack för tipsen! Då blir det inget nyköp iallafall
Datorn jag kör på nu är en Intel NUC. Den fungferar riktigt bra. Problemet är ju att jag inte kan lägga till diskar och min stationära har en mindre cpu som jag nämnde tidigare. Nuc'en har en i5-8500T 2.10GHz och min stationära har en i5-4460 3,2GHz.
Jag kör gärna vidare på Nuc'en men behöver lägga till fler diskar. Kan man köra med en sån här?
https://www.amazon.se/dp/B00ORENYJE/
Tänkte isåfall köra 2x6tb i Raid och 2 som vanligt utan raid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devil123:

Datorn jag kör på nu är en Intel NUC. Den fungferar riktigt bra. Problemet är ju att jag inte kan lägga till diskar och min stationära har en mindre cpu som jag nämnde tidigare. Nuc'en har en i5-8500T 2.10GHz och min stationära har en i5-4460 3,2GHz.
Jag kör gärna vidare på Nuc'en men behöver lägga till fler diskar. Kan man köra med en sån här?

Självklart går det att köra externa diskar, dock är jag lite osäker på hur usb gränssnittet eventuellt kan begränsa en aning så det låter jag nog någon annan svara på, samt rent generellt så verkar det inte vara rekommenderat.

Planerar själv på att uppgradera till något i stil med detta
https://a.aliexpress.com/_EzY09Lc

Sen två 14 kärniga xeon cpuer för runt hundralappen styck, men då planerar jag att köra en hel del spelservrar på den i framtiden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av devil123:

https://www.amazon.se/ICY-BOX-USB-C-kapsling-h%C3%A5rddiskar-...
Den där har iaf stöd för 10 Gbit/s.
Jag har själv kört med en sådan i 3-4 år, fast för 10 diskar och den har fungerat galant.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

https://www.amazon.se/ICY-BOX-USB-C-kapsling-h%C3%A5rddiskar-...
Den där har iaf stöd för 10 Gbit/s.
Jag har själv kört med en sådan i 3-4 år, fast för 10 diskar och den har fungerat galant.

Oh, tack!
Kör du raid?
Jag tittade på den också. Då blir det förmodligen en sån så blir livet plötsligt mycket lättare!
Tack alla för er hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av devil123:

Oh, tack!
Kör du raid?
Jag tittade på den också. Då blir det förmodligen en sån så blir livet plötsligt mycket lättare!
Tack alla för er hjälp!

Nepp, ingen raid. Kör de som individuella diskar.
En USB-C in i datorn och alla diskarna dyker upp som 10 egna. Går såklart att köra mjukvaru-raid om man känner för det, men jag tycker det är smidigt att bara kunna rycka en disk om den klappar ihop utan några extra huvudvärk.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nepp, ingen raid. Kör de som individuella diskar.
En USB-C in i datorn och alla diskarna dyker upp som 10 egna. Går såklart att köra mjukvaru-raid om man känner för det, men jag tycker det är smidigt att bara kunna rycka en disk om den klappar ihop utan några extra huvudvärk.

Ja, det är lite så jag tänker. Hade även tänkt att köra 2st 6tb i raid där jag har familje bilder och annat som man är rädd om. Verkar inte vara så stor skillnad på dem chassina förutom hastigheten.

Permalänk
Medlem

Har för mig att minnen med ECC är rekommenderat när TrueNAS är på tapeten.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Blir svårt om inte cpun har stöd för det, konsument cpuer från Intel utgår helt då tillexempel.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Blir svårt om inte cpun har stöd för det, konsument cpuer från Intel utgår helt då tillexempel.

Näe inte helt, det finns några som inte är Xeon:
https://www.intel.com/content/www/us/en/ark/featurefilter.htm...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Går liiiiika bra utan ECC.
Vi snackar NAS för privat bruk. Inte för ett företag. Mycket annat som går fel före ikke ECC ram gör en fil oläsbar. Kört freenas och andra NAS distro sedan starten tidigt 2010ish å bara haft ECC de sista 3år och då enbart för att servern jag kör Truenas på stöder det.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Vad är fördelen med att köra x99 moderkort med Xeon cpu jämförelse med t.ex privat konsumtions-delar?
Lät fränt att ha 2st cpuer

Stöd för ECC reg=billigt RAM.
Totalt meningslöst för Truenas.
Ska du köpa det ska du köra proxmox å virtualisera Truenas och en hel jäkla massa annat annars har du ett strömslukande monster hemma till ingen nytta.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört ett tag med TrueNAS scale och kan konstatera följande för andra som är nyfikna:

Intel i5-4460 3,2GHz räcker gott och väl! Har kört 3 direct stream i Plex utan några som helst problem. Plex funkar väldigt bra och laddningstiderna är extremt snabba.
Kör hårddiskarna i mirror och har 2x6tb och 2x10tb. Så sammanlagt 16TB i en pool. Kör systemet i en liten SSD disk på 256GB som jag hade liggandes. Blev inget externt chassi utan kör allt inne i hårddisken. Har köpt ett kort med fler S-ATA kontroller för senare användning.
Har 32GB minne som har räckt mer än nog till det jag kör.
Apparna jag använder är sonarr, radarr, prowlarr, qbittorent, syncthing, immich, plex, jellyseerr, jellyfin.
Syncthing har jag och resten av min familj installerat på mobilerna som skickar bilderna till Immich. Kan verkligen rekommendera detta!
Kör även Home Assistant OS som en instance i TrueNAS. Inget laggar eller så. Allt bara funkar!

Jag är absolut ingen expert. Har provat mig fram och installera allt och konfigurerar det. Men det var väldigt enkelt! Sen finns det säkert något man kunde gjort bättre om man är expert men detta har fungerat väldigt bra för mig.
Kan inte för mitt liv förstå varför man inte kör detta istället för tex. synology. Blir ju mycket billigare att göra något sånt här istället. Och en helt annan prestanda.
Köpa ecc minne känns som andra sagt heeelt meningslöst för en vanlig användare.

Tack för alla svar i tråden!