Första datorbygget sen 2014, har jag tänkt rätt?

Permalänk
Medlem

Första datorbygget sen 2014, har jag tänkt rätt?

Har köpt hem några komponenter som jag tänkt bygga ihop i helgen. Min fråga är om det verkar ok eller om något är helt åt helsike?
Jag är ingen gamer längre utan skall främst ha den för att trejda när tid finnes. Det viktigaste är att allt går fort och inte laggar. Tänker att detta borde räcka men jag är väldigt ringrostig, så hoppas jag tänkt rätt...

Vad tror ni om denna setup på bilden, klarar jag mig?

MSI Pro Z890-P WIFI
Intel Core Ultra 7 265KF 3.9 GHz 66MB
DeepCool AK620 Digital Svart
Corsair Force MP700 Elite M.2 NVMe 2.0 Gen 5 1TB
Kingston 64GB (2x 32GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Beast
Corsair RM850x Shift 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av vistxx:

Har köpt hem några komponenter som jag tänkt bygga ihop i helgen. Min fråga är om det verkar ok eller om något är helt åt helsike?
Jag är ingen gamer längre utan skall främst ha den för att trejda när tid finnes. Det viktigaste är att allt går fort och inte laggar. Tänker att detta borde räcka men jag är väldigt ringrostig, så hoppas jag tänkt rätt...

Vad tror ni om denna setup på bilden, klarar jag mig?

<Uppladdad bildlänk>

MSI Pro Z890-P WIFI
Intel Core Ultra 7 265KF 3.9 GHz 66MB
DeepCool AK620 Digital Svart
Corsair Force MP700 Elite M.2 NVMe 2.0 Gen 5 1TB
Kingston 64GB (2x 32GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Beast
Corsair RM850x Shift 850W

Du klarar dig, men du får samtidigt vara beredd på att det inte kommer några nya cpu:er till Socket 1851.

Permalänk
Medlem

"Vad tror ni om denna setup på bilden, klarar jag mig?"

Omöjligt att svara på utan att veta om dina krav och förväntningar på prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Du klarar dig, men du får samtidigt vara beredd på att det inte kommer några nya cpu:er till Socket 1851.

Ok, tror jag klarar mig men är det redan pga den genarationen blir gammal så jäkla snabbt. Borde klara mig i 3 år väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Vad tror ni om denna setup på bilden, klarar jag mig?"

Omöjligt att svara på utan att veta om dina krav och förväntningar på prestanda.

Det främsta är väl så att allt stämmer. Har jämfört i INets tjänst och då skall väl att fungera. Blev lite osäker på minnena.
Jag kommer köra 2-3 skärmar med mängder av fönster öppna och en massa diagram och tabeller....

Permalänk
Medlem
Skrivet av vistxx:

Ok, tror jag klarar mig men är det redan pga den genarationen blir gammal så jäkla snabbt. Borde klara mig i 3 år väl?

Nej, Intel hade i vanlig ordning tillverkningsproblem och nuvarande 15th Gen(Arrow Lake) blev försenad. Intel förväntas släppa 16th Gen(Nova Lake) och Socket 1954 innan årsskiftet, men det lär troligen också bli försenat.

Idag är det bara en liten majoritet som köper Intel processorer, AMD och deras diton är strömsnålare och presterar likvärdigt om inte bättre. AMD Ryzen är även mer uppskattad då AMD kör mellan 3 och 4 processer generationer innan dom byter Socket.