Permalänk
Medlem

GP batteriet visar 3V iaf.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

<Uppladdad bildlänk>

GP batteriet visar 3V iaf.

Utan belastning ska det ge högre spänning, 3,25V eller så (spänningen sjunker beroende på belastning sen)
Enligt denna videon ger två batterier med låg kapacitet kvar 3V så det kan mycket väl tänkas att ditt inte håller måttet
https://youtu.be/CZ3PwVtCe1A
(Jobbig video)

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Utan belastning ska det ge högre spänning, 3,25V eller så (spänningen sjunker beroende på belastning sen)
Enligt denna videon ger två batterier med låg kapacitet kvar 3V så det kan mycket väl tänkas att ditt inte håller måttet
https://youtu.be/CZ3PwVtCe1A
(Jobbig video)

Såpass? Får testa några, 10 pack från amazon.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Såpass? Får testa några, 10 pack från amazon.

Okej, en ny jag testar nu har 3.28V. Återkommer om en vecka. 🤣

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har 10 st men detta är den enda som krånglar. Använder bara GP batterier, utgångstid 2030 så borde vara fräscha. Denna sensorn har funkat fint senaste åren, bara nu de senaste veckorna den börjat krångla som tusan.

Får mäta upp batteriet ikväll och kolla..

Kört igen! Nej nu åker den till tippen. 😅

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kört igen! Nej nu åker den till tippen. 😅
<Uppladdad bildlänk>

Har haft exakt samma problem med mina "SONOFF SNZB-02 Mini" Sonoff mini några av dom funkar endast i korta perioder för att sen låsa sig helt.. Grannen har likadana och han har samma issue.
Men dom verkar ha tagits ut sortiment på många ställen så finns säkert ett grundläggande problem..

Permalänk
Medlem

Funderar på att testa Sonoff SNZB-02P. Den uppdaterades tydligen i for ett par år sedan, använder CR2477-batterier och enligt spec ska den klara 4 år batteritid. Har använt knappen SNZB-01P i några månader som dörrklocka, helt problemfritt. Sonoff har väl hyfsat bra rykte.

SNZB-02LD finns också med display och prob, kanske värt att skaffa en till frysen i källaren.

Batterierna kostar mer, har sett märkesbatterier för ~35kr styck (GP) men om de håller minst det dubbla av CR2032 så känns det värt (mina har gått ett år ungefär, förutom när jag testat med undermåliga batterier).

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Funderar på att testa Sonoff SNZB-02P. Den uppdaterades tydligen i for ett par år sedan, använder CR2477-batterier och enligt spec ska den klara 4 år batteritid. Har använt knappen SNZB-01P i några månader som dörrklocka, helt problemfritt. Sonoff har väl hyfsat bra rykte.

SNZB-02LD finns också med display och prob, kanske värt att skaffa en till frysen i källaren.

Batterierna kostar mer, har sett märkesbatterier för ~35kr styck (GP) men om de håller minst det dubbla av CR2032 så känns det värt (mina har gått ett år ungefär, förutom när jag testat med undermåliga batterier).

Fick hem en sådan häromdagen och placerade den i växthuset. Inga problem att lägga till i HA.
Har idag 9 st Aqara temp/fuktsensorer och planerar att byta ut de som är mest otillgängliga mot just Sonoff SNZB-02P. Mest p.g.a. batteritiden. Sonoffen är lite tjockare/högre än Aqaran, men inget som stör mig i alla fall.

Amazon säljer dem just nu för 152kr/st vilket verkar vara ett bra pris.
https://www.amazon.se/dp/B0CLLVHGWN

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Fick hem en sådan häromdagen och placerade den i växthuset. Inga problem att lägga till i HA.
Har idag 9 st Aqara temp/fuktsensorer och planerar att byta ut de som är mest otillgängliga mot just Sonoff SNZB-02P. Mest p.g.a. batteritiden. Sonoffen är lite tjockare/högre än Aqaran, men inget som stör mig i alla fall.

Amazon säljer dem just nu för 152kr/st vilket verkar vara ett bra pris.
https://www.amazon.se/dp/B0CLLVHGWN

Tack för att du delade med dig. Upptäckte att styrahem har rea på dessa 129/st.
https://www.styrahem.se/p/897/temperatur-och-luftfuktighet-zi...

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Bah, tror min aqara tempsensor jag har utomhus har dött? Bytat batteri 3 gånger nu, disconnectar sen. Hoppades på lite längre hållbarhet än 3 år. Visserligen ute men suttit under tak, skyddad från vatten och solen.

Om du kör ZHA finns det någon setting som heter typ "consider disconnected after X seconds" eller liknande (kört z2m sedan några år så jag minns inte exakt). Jag hade stora problem med mina Aqara dörrsensorer eftersom de gick i deep sleep när state inte ändrades, men efter att jag uppade detta värde fungerade det fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag köpte 3 st Sonoff SNZB-02. Den på vinden fungerar klockrent men den ute i förrådet kommer och går lite. Det kanske inte är konstigt då dem ligger på ett eget Zigbee nät just nu och antagligen ligger den lite långt ifrån.

Har kört i ca 3 månader och har fortfarande 100% batteri.

Var lite meck att få in i ha då man var tvungen att skicka en signal för att dem skulle få någon grundkonfig för att sparkas igång.

Min granne har två stycken också och hans verkar fungera felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Om du kör ZHA finns det någon setting som heter typ "consider disconnected after X seconds" eller liknande (kört z2m sedan några år så jag minns inte exakt). Jag hade stora problem med mina Aqara dörrsensorer eftersom de gick i deep sleep när state inte ändrades, men efter att jag uppade detta värde fungerade det fint.

Har inte det tyvärr.

Än så länge funkar den nu iaf.

Någon som känner till ett billigare alternativ för en ip klassad zigbee uttag med energimätning? Ledvance Smart+ Outdoor Compact Plug finns men häftigt pris. https://www.amazon.se/LEDVANCE-consumption-conventional-contr...
Har den gamma utan energimätning tilm julbelysningen ute. Vill ha en till poolens cirkulationspump också.

Sen undrar jag om någon känner till någon zigbee termometer/ph mätare mm man kan ha i en pool?! Finns en del kinaskit på ali men undrar om det finns märkes? https://www.aliexpress.com/item/1005008912792894.html?browser...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har inte det tyvärr.

Än så länge funkar den nu iaf.

Någon som känner till ett billigare alternativ för en ip klassad zigbee uttag med energimätning? Ledvance Smart+ Outdoor Compact Plug finns men häftigt pris. https://www.amazon.se/LEDVANCE-consumption-conventional-contr...
Har den gamma utan energimätning tilm julbelysningen ute. Vill ha en till poolens cirkulationspump också.

Sen undrar jag om någon känner till någon zigbee termometer/ph mätare mm man kan ha i en pool?! Finns en del kinaskit på ali men undrar om det finns märkes? https://www.aliexpress.com/item/1005008912792894.html?browser...

Köpte ledvance men det var ett misstag, man kan inte få ut energirapporterings datan verkar det som. Blir retur, får prova Nous A6Z istället suck.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har ett antal Hue-kontroller anslutna till hur-bridge och i förlängningen HA för att styra lampor.
Men de har börjat strula mycket det senaste med att käka batteri och svåra att återansluta.
Finns det några vettiga alternativ där ute med zigbee?

Någon som har denna eller liknande, ser intressant ut.

https://www.inet.se/produkt/8309882/nedis-smartlife-tradlos-s...

La till en länk.
Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Köpte ledvance men det var ett misstag, man kan inte få ut energirapporterings datan verkar det som. Blir retur, får prova Nous A6Z istället suck.

Köpte Nous A6Z men den rapporterar inte energi alls.
Gah hur svårt kan det vara 🤣

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Känns som jag spammar tråden.

Fått pluggen att typ fungera nu..problemet är bara att det är för dålig anslutning, vet inte om någon har tips på hur jag kan förbättra det? I huset (röda prickar) jag har uttag och lampor som alltid är inkopplade. Nere vid planket och utsidan uterum har jag sonoff reläer, även dom zigbee. Allt detta funkar fint. Men nu har jag alltså satt en strömbrytare vid (nersänkta) poolen, grön markering. Men den tappar anslutningen hela tiden. Några råd hur man kan förbättra det? Trodde inte 28mm trall kunde blockera signalen så mycket. Poolen gör nog lite också kanske. Annars så får jag nog försöka sätta ett zigbee relä tidigare till poolen, alltså typ vid elskåpet i huset, men då behöver jag elektriker så då känns det inte värt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Officiell jultomte

Har haft så oerhört mycket problem med DuckDNS på senaste. Inte kommit åt mina applikationer externt typ 9 av 10 gånger.

Har felsökt så in i bomben med allt möjligt men tillslut började jag titta i DuckDNS och googlade mig fram till att måånga har slutat med det då det krånglar så mycket. Igår bytte jag till Cloudflare istället och alla mina problem försvann. Allt går att accessa 10 av 10 gånger jag försökt utan problem och mycket snabbare respons än via DuckDNS med.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Har haft så oerhört mycket problem med DuckDNS på senaste. Inte kommit åt mina applikationer externt typ 9 av 10 gånger.

Har felsökt så in i bomben med allt möjligt men tillslut började jag titta i DuckDNS och googlade mig fram till att måånga har slutat med det då det krånglar så mycket. Igår bytte jag till Cloudflare istället och alla mina problem försvann. Allt går att accessa 10 av 10 gånger jag försökt utan problem och mycket snabbare respons än via DuckDNS med.

Hade också massa problem med DuckDNS, nog ett halvår sedan. Bytte till Cloudflare och det har varit 100% stabilt och mycket snabbare.

Permalänk
Medlem

Märkligt att det skiljer så mycket.
Har inte upplevt problem med Duckdns, än...

Intressant nyhet för övrigt:
https://www.theverge.com/smart-home/701697/ikea-matter-thread...

Citat:

Ikea is relaunching its smart home line in a move that will make its low-cost products work with other brands, with or without Ikea’s own hub. Starting in January, the Swedish furniture giant will release more than 20 new Matter-over-Thread smart lights, sensors, and remotes with “more new product types and form factors to come,”

Har inte koll på fördelen med Matter-over-thread över zigbee.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Hade också massa problem med DuckDNS, nog ett halvår sedan. Bytte till Cloudflare och det har varit 100% stabilt och mycket snabbare.

+1 för cloudflare funkar toppen. Sätt upp certifikat bara så det blir säkert. https://kcore.org/2024/06/28/using-cloudflare-zerotrust-and-m... Tog kanske 15 minuter att fixa.

Jag använder dock inte cloudflared addon utan kör en cloudflared container i docker och det fungerar fint.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Jag valde att sätta upp en wireguard server ist. Så behöver man bara ha en port öppen och kommer åt allt på hemmanätet

Permalänk
Medlem

Intressant och läsa allas olika setups för att komma åt HomeAssistant / andra selfhosts

Jag började med med duck dns, och home assistant på en HAOS på en gammal NUC, nu kör jag HAOS i en VM på proxmox server, egen domän med dns via clouldflare, och en reverse proxy (nginx proxymanager) för att hantera alla mina selfhost services, givetvis med certifikat (via let's encrypt). Nginx Proxymanager är nice på så sätt att du kan köra wildecart cert (så du även kan köra https tjänster lokalt) och själv förnyande cert via just let's encrypt.

Precis som många andra så hade jag problem med duckdns, men i mitt fall så var det mest google home integrationen som krånglade, inte appen eller accessa home assistant via web externt.

egen domän via cloudflare dns har vart mest stabilt. + att man får en snygg url till sin home assistant

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Tycker det är märkligt att det skulle fungera så dåligt. Men det ska sägas att jag aldrig använt tjänsten själv.

Det som kan ställa till det med DNS är ttl, cache osv när IP-adressen bakom namnet ändras. Vilket oftast sker väldigt sällan hemma. Ofta krävs strömavbrott, nätägaren gör service eller omstart av routern.

Driftstörningar på deras sida. Men de ser ut att ha 9 namnservrar. På olika subnät. Så det borde ju vara ganska driftsäkert.

Permalänk
Medlem

Är inte riktigt mitt hemmaområde, men jag har en egen domän. Skulle man på något sätt kunna använda den till home assistant på något roligt sätt?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Är inte riktigt mitt hemmaområde, men jag har en egen domän. Skulle man på något sätt kunna använda den till home assistant på något roligt sätt?

Det blir alltid lite krångligare med en hemma-uppkoppling då du behöver förhålla dig till att IP-adressen där kan ändras. Men jag tror du kan använda cloudflare tunneln och koppla domänen till cloudflare.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Plow:

Jag valde att sätta upp en wireguard server ist. Så behöver man bara ha en port öppen och kommer åt allt på hemmanätet

Jag har också bara en port öppen och kommer åt allt på hemmanätet, då jag kör en redirect på *.domän.org på min lokala DNS och Cloudlfare pekar på den, så kommer jag åt allt på min domän på samma sätt överallt.

Skrivet av Cove:

Intressant och läsa allas olika setups för att komma åt HomeAssistant / andra selfhosts

Jag började med med duck dns, och home assistant på en HAOS på en gammal NUC, nu kör jag HAOS i en VM på proxmox server, egen domän med dns via clouldflare, och en reverse proxy (nginx proxymanager) för att hantera alla mina selfhost services, givetvis med certifikat (via let's encrypt). Nginx Proxymanager är nice på så sätt att du kan köra wildecart cert (så du även kan köra https tjänster lokalt) och själv förnyande cert via just let's encrypt.

Precis som många andra så hade jag problem med duckdns, men i mitt fall så var det mest google home integrationen som krånglade, inte appen eller accessa home assistant via web externt.

egen domän via cloudflare dns har vart mest stabilt. + att man får en snygg url till sin home assistant

Det är precis såhär jag kör nu, förutom att jag kör alla mina saker som docker containrar på en Debian-server, inklusive HA. Sen har jag Proxmox på min NAS där jag accessar all min media.

Kör dock SWAG istället för Nginx proxymanager, det är också Nginx etc. men med lite andra funktioner som Fail2ban & Authelia-integration. Det är dock en smaksak, men absolut att cloudflare-pekningen är det bästa jag gjort på länge.

Skrivet av svalle:

Ja som ovan kan du ju använda den för att komma åt din instans utanför nätverket till exempel. Beror lite på hur mycket grejer du har hemma uppsatt med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plow:

Skrivet av Moseby:

Jag har också bara en port öppen och kommer åt allt på hemmanätet, då jag kör en redirect på *.domän.org på min lokala DNS och Cloudlfare pekar på den, så kommer jag åt allt på min domän på samma sätt överallt.

Det är precis såhär jag kör nu, förutom att jag kör alla mina saker som docker containrar på en Debian-server, inklusive HA. Sen har jag Proxmox på min NAS där jag accessar all min media.

Känner någon av till en bra guide för hur man åstadkommer detta med wireguard?

Kör HA i docker på min NAS. Försökte för något år sedan få igång en wireguard-container för att komma åt hela hemnätverket utifrån. Det ända jag åstsdkom var dock att den gjorde ett seperat nätverk där jag inte kom åt något på hemnätverket. Är extremt mycket amatör när det kommer till nätverk etc dom ni hör.... därav jag vill minimera vad som är exponerat mot internet.

Visa signatur

Workstation | A64 3500+ "venice" @2,6 (260x10) | 1024MiB Speed premium bh5 @260mhz 1,5225-1t | DFI Sli-DR | 7800GTX @525/1410 | pc6070b
Server | P4 2,0 @ 2,6 | 1024 mb ram | Gfx4 mx | 1,6TiB hdd | Debian Etch |
Laptop | Zepto 6224W | C2D 7300 2Ghz | 8600GT 512MB | 2gb 666mhz ram | 100gb 7200rpm hdd |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

När du säger kommer åt överallt, är det att du öppnat upp alla dina subdomäner publikt? eller du kommer åt dem via vpn eller liknande lösning?

Jag har endel olika lösningar för olika ändamål. Som grundregel så är alla mina subdomäner lokala, och endast de jag valt att öppna upp kommer man åt utifrån. T.ex. jellyfin vilket jag dela med familj. Om jag vill komma åt hela mitt homelab, så använder jag tailscale. kräver inga portöppningar, forwards i router etc. utan kör det som en docker container i portainer. sen har jag bara en tailscale klient installerad på alla de enheter som behöver access till mitt homelab (alla lokala domäner). tailscale's "gratis" licens tillåter 3-4 användare och 100 devices eller nått sånt. väl för mina behov (en användare 4 devices).

det jag gillar mest med wildecard domän certifikat är ju just att man kan köra valida certifikat för siter som är lokala,så man slipper dumma varningar i proxmox och liknande.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Cove:

När du säger kommer åt överallt, är det att du öppnat upp alla dina subdomäner publikt? eller du kommer åt dem via vpn eller liknande lösning?

Jag har endel olika lösningar för olika ändamål. Som grundregel så är alla mina subdomäner lokala, och endast de jag valt att öppna upp kommer man åt utifrån. T.ex. jellyfin vilket jag dela med familj. Om jag vill komma åt hela mitt homelab, så använder jag tailscale. kräver inga portöppningar, forwards i router etc. utan kör det som en docker container i portainer. sen har jag bara en tailscale klient installerad på alla de enheter som behöver access till mitt homelab (alla lokala domäner). tailscale's "gratis" licens tillåter 3-4 användare och 100 devices eller nått sånt. väl för mina behov (en användare 4 devices).

det jag gillar mest med wildecard domän certifikat är ju just att man kan köra valida certifikat för siter som är lokala,så man slipper dumma varningar i proxmox och liknande.

Mina subdomäner är bara lokala, sen har jag ett wildcard-cert via Nginx (Swag). Domänen via Cloudflare pekar på min publika IP som därifrån skickar till min server som resolvar subdomänen och skickar mig till rätt sida/applikation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag satte upp en lxc i proxmox med WGDashboard men borde finnas nått liknande till docker.
När man väl fått en client att fungera är det bara några klick så har man en QR code till nästa user.